Det der er ikke lov å si

Siden Peter skulle være med på God Morgen Norge i dag tidlig, dro han til Oslo i går kveld for å slippe å stå opp så tidlig i dag. Og det er koselig å være hjemme alene med barna altså, men jeg må innrømme at det går ei kule varmt til tider, når jeg må prestere som aleneforelder.

Og da det tredje glasset med vann eller saft eller melk eller hva søren det var, gikk i bakken før hanen gol i dag tidlig, spratt det et lite f-banneord ut av munnen til mor. Helt spontant, helt umerkelig.

Trodde jeg.

“Eh, mamma..?!”, kom det klart og tydelig fra 5-åringen, “Det der er ikke lov å si, altså..

Jeg måtte ta meg sammen for ikke å dra på smilebåndet da jeg møtte det strenge blikket hans, for de siste ukene har vi snakket mye om at banning er teit og at det er ord vi ikke trenger å si. Dessverre er jeg fæl til å utbryte “herregud” i tide og utide – mens Peter drar til med et f-ord fra tid til annen. Derfor er det naturligvis bare disse to ordene som har blitt plukket opp av de små ørene hans, og som har blitt gjentatt med jevne mellomrom.

“Nei”, svarte jeg mens jeg tørket opp sølet, “Det har du helt rett i. Unnskyld, det var ikke pent!”

– “Nei. Det er ikke lov å si”, fortsatte den lille, “Akkurat som at det ikke er lov å si Hælvete-i-jatansatan-og-fyfaen-og-fyfasan.”

Ordene kom trillende ut av munnen hans som om det var en regle han hadde øvd på. Jeg satt bare og måpte – jatan-hvaforno?

5-åringen var like alvorlig, så begynte han å nikke ettertenksomt før han fortsatte:

“Det er faktisk ikke lov å si “Herregud” heller, mamma. Sånn som du pleier. Da er det faktisk bedre å si “Heia gud”.

Close-up of Mixed-Breed monkey between Chimpanzee and Bonobo smiling, 8 years old

 

/ Noen ganger glemmer jeg at han har venner i barnehagen 😛

14 kommentarer
    1. Barn plukker opp alt🙄Jeg banner ekstremt sjelden…. faktisk bare om jeg virkelig slår meg! Den verste gangen var da oppvaskmaskinsdøren dælja ned på skinnleggen for deretter å shave den nedover så langt den gikk! Jeg smelte igjen kjøkkendøra fort som bare juling, fordi jeg visste at dette ville framprovosere en tirade av alle banneord jeg kjenner!!!!! Etter at verste smerten var over og jeg klarte å slutte å banne… så kom det fra eldstemann i stua: Mamma det hjelper ikke å lukke døra, vi hører deg enda🤣🤣🤣😱😱😱

    2. Vi har en svenskspråklig pappa i hus, som kjent banner svenskene nooooe mer enn nordmenn. Men han bråsluttet da han hørte den søte lille toåringen sitte og hviske “faen, faen, faen” over et puslespill som ikke ville. Det har resultert i at vi i dag sliter mer med uttrykk som “dummingmamma”, “bæsjemamma”, “bæsj, tiss, bæsj, tiss”. Må si at det også kan være ganske frustrerende. Men mer stuerent overfor menighetsbarnehagen de går i. Forresten har noen av de eldste guttene lært tvillingene mine å “moone” (dra ned buksa og vise rumpa). Sjarmerende. Spesielt ved matbordet.

    3. Haha fantastisk!😂😂 Jeg er tante til 4 små. Og jeg får ofte passet mitt påskrevet. De legger merke til at jeg har bannet før jeg merker det selv. Da sier de i kor “Det ekke lov å siii!” 🙊

    4. “Helvete i jatansatan” skal herved legges til mitt bannevokabular. Hahah, må si jeg lo godt av denne posten her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg