Ruttantuttantei ♥

På hver eneste bursdag, så lenge jeg kan huske, kom farfaren min innom med en bitteliten bukett med årets aller første liljekonvaler. Ingen kunne fatte og begripe hvor han hadde funnet dem, for bursdagen min er 13. mai, og det er egentlig litt for tidlig for liljekonvaler.

Men Farfar fant dem. Hvert eneste år – og jeg fikk bestandig den først buketten.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Farfar døde da jeg var 17 år, og jeg tenker spesielt mye på ham om våren og om sommeren. Når blomstene spretter opp av jorda, og de første fargesterke blåveisene sparker i gang blomsterstafetten.

For Farfar lærte alle de seks barnebarna sine å plukke blomster – helt fra vi tok våre første skritt, bar det ut i skogen for å finne blåveis, hvitveis, liljekonvaler og markblomster.

Jeg husker turene våre som det skulle vært i går. Farfar og jeg, hånd i hånd mens vi trasket bortover grusveien mens han nynnet og sang: “Ruttantuttantei, å ruttantuttantei!”

Han plukket naturligvis mye kjappere enn meg, men før vi skulle hjemover, ga han meg bestandig nesten hele sin bukett, sånn at det skulle se ut som at jeg hadde plukket flest.

Jeg var like stolt hver eneste gang vi kom hjem, til Farmor som ventet på kjøkkenet og som slo hendene sammen og smilte fra øre til øre, før hun gikk for å finne frem vaser.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Lurer på hva du ville sagt i dag, Farfar. Når forsmaken på sommeren har gjort sånn at liljekonvalene spretter frem flere dager før bursdagen min, og man ikke trenger å ha et hemmelig sted for å finne dem, engang.

Nå står de på bordet og minner meg om deg. Jeg håper du ville blitt glad.

 

 

/ ♥♥♥

35 kommentarer
    1. ❤ så godt minne❤
      Vi har bursdag på samme dag, og jeg har minner om at mamma pleide å møte meg på skoleveien på bursdagen min, så pleide vi å se om vi kunne finne liljekonvaller med oss hjem ❤

    2. Så fint et minne, og så utrolig godt du får skildret følelsene dine gjennom teksten. Det kom et par tårer i øyekroken her. Ingenting er som en ordentlig god farfar ❤️

    3. Nå fikk jeg en klump i halsen og en tåre i øyekroken <3 Fint å ha slike minner. Begynte å scrolle bak i hjernen min etter minner med min Farfar som døde for 1 års tid siden.

    4. For et koselig minne ❤ Kjenner tårene presse seg på. Jeg har også mange koselige minner fra min farfar som tok oss med ut for å plukke blomster til ei farmor som ventet med åpne armer på kjøkkenet ❤ Liljekonval var blant hennes favorittblomster. Nydelige blomstre 😊

    5. For er vakkert, nydelig og utrolig godt skrevet innlegg! Jeg sitter på bussen og leser dette, og må kjempe mot tårene. Din farfar hørtes ut som en helt fantastisk mann ❤.

    6. Jeg begynner å gråte..!😭 For et nydelig minne å ta med seg❤️
      Jeg mistet veldig nylig min kjære morfar, så å lese slike fine historier får meg til å tenke tilbake til barndommen, og på morfar og meg❤️

    7. Nå fikk du meg til å grine på danskebåten(rørte tårer altså, ikke noe hysterisk hylgrining på gang).. Hvis noen sender rare blikk skal jeg personlig vise dem dette blogginnlegget – sykt fint skrevet, Christina

    8. ååh, no fekk eg vondt i hjartet! Eg mista også morfaren min då eg var 17 år, og saknar han kvar dag. Gode minner er gull verdt, fint skrive <3

    9. Åååå – så koselig! :o) Jenta mi er 16 år nå og plukker fremdeles en bukett til meg når de første hestehovene spretter frem, ikke flere enn at de får plass i et eggeglass på spisebordet. :o) Fineste buketten!

    10. Så fint skrevet, jeg fikk frysninger. 💜 Du er så flink til å skildre gode minner om de du er glad i.

    11. Å, så koslig og rørende, sitter her med tårer i øynene. Viktig å ta vare på de gode minnene, og dette minnet meg om da jeg var liten og plukket blomster til mamma. Kanskje jeg skulle satt i gang med blomsterplukkinga igjen 🙂 Ha en fin dag 🙂

    12. Ein farfar i livet ❤️
      Så fine minner med farfaren din! Ta godt vare på dem og bring dem videre til dine barn og ikke minst barnebarn når den tid kommer ❤️

    13. Så trist med morfaren din – av erfaring vet jeg at det er tøffe tak. Minnene må du ta godt vare på i hjertet ditt, en dag vil de varme mer enn de gjør vondt <3

    14. Det her var så fint at jeg sitter og griner❤️❤️❤️ Du skriver så utrolig fint, takk for at du deler😊

    15. Så fint minne! 🙂 <3 Men må innrømme at jeg var litt forvirret i begynnelsen, hadde nemlig nettopp lest et innlegg av Pappahjerte og var sikker på at jeg fremdeles var på bloggen hans. Synes jo det var veldig søtt av farfaren å alltid komme med blomster på bursdagen, men også litt uvanlig at en gutt ble såå glad for det, haha 😀 Så gikk det opp for meg at jeg var på din blogg 😛

    16. Åå, nå ble jeg rørt ❤️ Dette fikk meg til å tenke på mine to flotte bestefedre, og kjenne at hjertet svulmer av savn og kjærlighet til dem❤️ Jammen er man heldig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg