Poker og stekte grønne tomater

Det er veldig lenge siden Peter og jeg så en hel film sammen, det begynner å bli noen år siden vi bestemte oss for å skrinlegge alle filmprosjekter etter litt for mange snorkerunder i hvert vårt sofahjørne 😉

Men da Peter skulle spille poker med gutta i forrige uke, tenkte jeg å tråle dekoderen for å se om jeg hadde noe spennende som lå på vent. Vi ser så sjeldent på TV for tida at dekoderen holder seg stappfull – og jaggu, der lå en film jeg hadde tatt opp for flere måneder siden, som jeg hadde gledet meg til å se!


Fried Green Tomatoes – at the Whistle Stop Cafe

Denne gamle filmen fra 1991 har jeg sett veldig mange ganger, men det må være over 20 år siden jeg så den sist. Jeg husket den var fin og litt trist, men da jeg i forrige uke satt og hulket som en unge femten minutter uti, innså jeg at jeg hadde glemt det meste..

Men altså, Buddy Threadgoode! Regner med de fem minuttene med spilletid i starten av filmen var nok til å sparke i gang karrieren til Chris O’ Donnell 🙂


SNUFS! (Skjermbilde: Youtube.com)

Jeg vokste opp uten parabol på nittitallet, og har egentlig ikke så mange godfilmer som jeg husker godt. Filmene jeg har sett flest ganger er den obligatoriske “Dirty Dancing” (som jeg heller aldri blir lei) – og den noe overraskende “Sleeping with the enemy” med Julia Roberts.

Sistnevnte hadde mamma tatt opp på VHS en gang den gikk på NRK, og jeg tror neppe det var meningen at vi jentene skulle finne den kassetten.. For den filmen er jo dritskummel! (Se trailer her) Men jeg elsker den, og den er en av mine absolutte favoritter.

Etter at jeg så Fried Green Tomatoes på nytt, fikk jeg lyst til å se flere sånne gamle, fine filmer! Det må jo være et hav av titler å velge blant, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Så dersom du har en favoritt eller to som du har sett utallige ganger, må du gjerne dele med meg i kommentarfeltet! Da blir jeg glad 🙂

 

/ Fortsatt ikke kommet over Buddy, men..

79 kommentarer
    1. Min favorittfilm! Har den på VHS og ser den av og til☺ kanskje du ville likt Sister Act 1 og 2, elsker disse filmene; god gammel komedie! Og humoren i de svenske filmene Selskapsreisen og SOS, må se disse jevnlig! (På VHS såklart)…

    2. Den er bare såååååå fin😍😍😍😍 Griner like mye hver gang..
      En god gammel sippefilm som er verdt å få me seg er “Champ”. Men vær klar for sipping🙈🙈🙈

    3. Åh, hvis du ikke har sett Can’t buy me love, er den herlig:D Og selvsagt Grease og haha, hvis du virkelig vil kline til med en gammel en med putefaktor (eller hva det heter) deluxe; Zapped og Zapped again!

    4. Det er så mange fantastiske filmer; min favoritt er Léon.. har du ikke sett den, anbefales den på det sterkeste.

    5. Kan ramse opp i fleng
      Den blå lagune
      Cocktail
      Hånden som rører vuggen
      Ikke uten min datter
      De tre musketerer. (Med nevnte Chris O’Donnel 😍)
      Seven
      Sleepers (jeg griner aldri når jeg ser film, ikke engang da jeg så et helt halvt år,men her hulker jeg. Både når jeg leser boka og når jeg ser filmen)
      God fornøyelse

    6. Eelsket I seng med fienden (som den heter på norsk). Så skummel!
      Jeg elsket Uanstendig forslag med Demi Moore og Woody Harrelson- anbefales.

    7. Mine to gamle film favoritter er Top Gun og Pretty Woman. Har virkelig ingen anelse om hvor mange ganger jeg har sett de… og Dirty Dancing er vel også med på lista…

    8. Thelma and Louise- denne er nok den absolutte favoritten min.
      Den grønne mil
      Pretty Woman- denne er vel obligatorisk?
      Pulp Fiction
      Schindlers Liste
      Frihetens regn
      Fire bryllup og en gravferd
      Vokste selv opp uten parabol på 90 tallet og kaggu ble det ikke folk av meg også! Utrolig mange gode filmer å velge blant, kunne lista opp en haug😊.

    9. Mange bra filmer fra 90-tallet (var det et kriterier?), men en du absolutt burde se hvis du ikke har sett den, er “La vita è bella” (livet er herlig). Det høres kanskje ikke så gøy ut med italiensk film om 2. verdenskrig, men mer herlig far skal du lete lenge etter!
      Frihetens regn er også verdt å se!

    10. Elsker Sleeping with the Enemy 😊 Ellers mener jeg Flaskeposten og Pay it Forward var bra. Kan også anbefale Enough med Jennifer Lopez (riktignok fra 2002, men litt i samme gate som Sleeping With the Enemy).

    11. Mine favoritter fra 90 tallet var
      While you were sleeping
      Sliding doors
      Dirty dancing
      Pretty woman
      Fire bryllup og en gravferd
      Pulp fiction
      Disse er ramset opp i helt tilfeldig rekkefølge 😀

    12. Hei har ingenting med innlegget å gjøre, men lurer på hva er greia med å tekste det du sier på snap? Fryktelig irriterende igrunn…

    13. This Boy’s Life, med Leonardo DiCaprio, og Sleepers med Brad Pitt ❤️
      Robert Di Niro spiller også forresten i begge disse!

    14. Can’t buy me love, mens du sov, girls just wanna have fin, dirty dansing og grease. Alle har en høy stjerne hos meg 😄

    15. Jeg anbefaler deg å se “Legends of the fall” (Lidenskapens pris på norsk) “Bridges of Madison County” “A river runs through it” “Crazy Heart” og ikke mist “Stand by me”
      “Frihetens regn” er en av mine absolutt favorittfilmer, og har du ikke sett den bør du kaste deg over den ved første anledning:-)

    16. Himmel, det er så mange bra filmer jo! Du har fått en masse gode forslag ser jeg, legger på noen til:
      Eyes wide shut (med Nicole Kidman 💜)
      Danser med ulver 💜💜
      Den tynne røde linjen
      The Truman show
      Nattsvermeren (se den en periode du ver du ikke blir alene hjemme)
      The Matrix(!!!)
      Ficking åmål (burde vært obligatorisk på ungdomsskolen)
      The rock
      Face off
      Benny and june (så søt film med depp 💜)
      Titanc
      American beauty
      Edward saksehånd (nydelig film med depp 💜)
      Trainspoting
      Den sjette sans
      Ace ventura, den første – jeg ler og ler av den!
      Forrest Gump 💜💜
      Stekte grønne tomater
      Top gun
      Rain man
      Kommer nok på flere etterhvert, men det får holde.
      Si i fra hva du ser og hva du syntes da!! 😊 gøyt for oss som tipser 😉

    17. Her var det mange gode forslag. Den første jeg tenker på er Den grønne mil. Ser den er nevnt flere ganger,og det er det en grunn til!
      La vita e bella anbefales også på det sterkeste.
      To filmer som gjorde inntrykk.

    18. Anbefaler virkelig pay IT forward. Hadde den på VHS tidligere, men ser at den ligger på Netflix. Virkelig en nydelig film som river i mammahjerte❤️ og muligens også pappahjerte sitt..

    19. Lidenskapens pris… Brad Pitt…Anthony Hopkins. Tre brødre. En jente. Kjærlighet. Drama. Den fineste filmen

    20. Åååh! “Fried Green Tomatoes” er en av mine favoritter! <3
      "Sleeping with the enemy" er også en jeg liker godt, når den en sjelden gang går på tv så må jeg se den.
      Ser du har fått mange gode filmtips, men "The Green Mile.. Du er i gjennom alle følelsene dine i løpet av den filmen.

    21. Dirty dancing selvfølgelig. Den er og vil alltid være den beste.
      Gleder meg til å vise den til min datter. Jeg feller fortsatt tårer 😓

    22. «What’s eating Gilbert Grape?» Det er en favoritt fra 90-tallet. Drama fra 1993 med Johnny Depp og Leonardo DiCaprio.

    23. Purpurfargen!💜
      Den er riktignok fra 1985 da 🙈
      En av de første “voksenfilmene” jeg fikk se, og den gjorde inntrykk!
      Mange gode tips her!

    24. Min yndling er “Only you” med Marisa Tomei og Robert Downey Jr.
      Ikke så kjent, men veldig spennende og happy ending.
      Elsker den filmen.

    25. Only you/Evig din💜
      Her var det “Kjære, jeg krympet barna” og Robin Hood (Kevin Costner) vi hadde på VHS, de ble sett minst en gang i uken… 🙂

    26. Vi hadde heller ikke parabol, og de filmene vi hadde på VHS ble sett ihjel. “Frida med hjertet i hånden”, “døden på Oslo S”, “selskapsreisen”, og “Little Women”.
      Jo og så hadde jeg helt dilla på “the baby sitter club”, og “stepmom” (med Julia Roberts, så fin og SÅ trist). “Bare skyene kan bevege stjernene” og “høyere en himlen” var også en slager.
      Herregud, morsomt å mimre 😀

    27. Wow, her var det mye å ta av! Har faktisk sett flere av dem, så jeg innser at hodet mitt har glemt en del titler. Men et gjensyn hadde vært på sin plass, håper det blir mye regnevær i sommer! Neida 😉

    28. Flere av følgerne mine er tunghørte/døve og er veldig takknemlige for teksting. Dessuten er det mange småbarnsforeldre som sjekker snapper når de ammer/legger barn osv, og ikke kan ha på lyd. Sånn atte derfor 🙂

    29. Godt å se vi var flere uten parabol! Hehe 🙂 Pretty woman har jeg jo sett mange ganger! Og Den grønne mil og Schindlers liste. Har nok glemt en del titler med årene 😉

    30. Hei igjen, meg lenger oppe her. Det var ikkje meint som noe kritikk, og nå skjønner jo hvorfor du gjør det sånn:)
      Fortsett som du gjere:) Ha ei fin helg:)

    31. Stekte grønne tomater er kjempe bra. Lenge siden jeg så den. Men, jeg har faktisk vært på the Whistle Stop Cafe og spist stekte grønne tomater. Det var kjempestas!

    32. Åndenes hus! Så alltid den når den gikk på TV!
      Nostalgiske greier.
      Også vil jeg henge meg på en over her som nevnte p.s i love you. Litt grinefilm ja, men akk så fin! Er verdt det!

    33. ÅH, Christina!! Jeg kom nettopp på at hvis du ikke har sett Mystic Pizza, håper jeg SÅ sterkt at du vil gjøre det! Den er bare helt herlig og jeg gleder meg isåfall slik til å høre hva du synes:D

    34. Groundhog day
      City of angels
      Sleepless in Seattle
      You’ve got Mail
      Trucks
      The hand that rocks the cradle
      Twister
      Så som i himmelen
      Huck Finn
      Oliver twist
      Blue lagune
      Scream
      Final destination
      Deep impact
      The day after tomorrow
      the whole nine yards

    35. Du har fått veldig mange gode tips, men The postmann er verdt å se, og en annen film som ikke er så gammel men utrolig fin er : the blind side. Sett den flere ganger og vil se den igjen og igjen.. 🙂

    36. Min absolutte favoritt er “Når du minst venter det” (Something’s gotta give) med Diane Keaton, Jack Nicholson og Keanu Reeves – jeg eeeeelsker den filmen!
      Og så har du jo “Så som i himmelen” da… Nyyyydelig!

    37. Stekte grønne tomater er en favoritt sammen men frihetens regn og hardbal. Sistnevnte vet jeg att dere begge vil elske😉

    38. Jeg orker ikke lese alle kommentarene, så det kan hende noen har foreslått den allerede – Lidenskapens pris. Ligger på Netflix

    39. I blanke meldingen. Britisk komedie med en alvorlig undertone. Arbeidsledighet, deltidspappa og samhold.

    40. Notting hill <3 første filmen jeg og samboeren så sammen i sofakroken da vi nettopp hadde møtt hverandre. Blir like nyforelsket når vi ser den filmen 3 år, hus og en baby senere. Og når verdens fineste sang (she) spilles på slutten blir vi snufsete begge to. Så GJETT hva vi skal danse til når vi gifter oss! Den filmen er så herlig,morsom, søt og feelgood.

    41. Må også legge til et par favoritter, ikke fra 90 tallet men verdt å nevne for disse må oppleves! Theory of everything er uten tvil den fineste filmen jeg noengang har sett. Imitation game kan jeg se en million ganger, den er helt nydelig. Hacksaw ridge og 12 years a slave er sterke og flotte filmer også. Men theroy of everything, jeg har ikke ord.

    42. Ghost 😊 Så den faktisk igjen her om dagen… 😍
      Ikke uten min datter..
      Cast away
      Orions belte
      Kamilla og tyven 1 og 2
      Alive

    43. Jeg ser at mange er enige i at Stekte grønne tomater er en bra film, og hvis du er glad i å lese anbefaler jeg virkelig å lese boka også (Skrevet av Fannie Flagg) Av andre filmer anbefaler jeg alle som baserer seg på bøkene til Jane Austen. Kostymedrama og romantikk, skikkelige damefilmer :))

    44. Håkon Håkonson, eller Jente over bord, så jeg på vhs hver gang jeg var syk..
      Ellers er filmer som jeg husker godt:
      Stekte grønne tomater❤
      Den blå lagune
      Forrest Gump
      Romeo & Juliet
      The Piano
      Og ikke minst; Breaking the waves som er den første mer alternative filmen fra tidlig ungdom. Den satte dype spor.. Anbefales

    45. Lidenskapens Pris (Legends of the Fall)! Gråter man ikke av den er man steinhard!
      Blir heller aldri lei Days of Thunder og Top Gun 😊

    46. Min absolutte favoritt fra 90-tallet er Braveheart, da fremdeles Mel Gibson var kjekk og snakker skotsk. Trist og spennende.
      En annen bra film er jo Den engelske pasienten. Ellers er jeg enig med mange andres lister her 😊 Kos deg med filmkvelder framover 👍🏻😊🤗

    47. En av mine absolutte favoritter er Still Alice! Den er både trist og fin på en gang, virkelig verdt å se <3 Dersom du liker å lese, er boka også bra!

    48. Åååh så mange herlige filmer folk har tipset om! Er hjemme i påvente av baby så passet meg godt at du skrev dette innlegget 😁
      Anbefaler Kalifornia (med Brad Pitt) som handler om en fotograf som følger i en seriemorders fotspor. Har ikke funnet filmen noen steder hverken for kjøp eller streaming, så har bare storesøss sin vhs å se den på.
      Er også veldig glad i Thelma og Louise, Meet Joe Black, Seven, Fight club og Snatch. Eller bare alt med Brad Pitt om du vil 😀
      Leon, som jeg så noen anbefalte er også utrolig bra og anbefales virkelig.
      Og Chocolate.
      Og broene over madison county!!! Mammas absolutte favoritt, elsker Meryl Streep ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg