Fredag og masse chili i kjøttdeigen

Jeg elsker fredager. Det har jeg gjort så lenge jeg kan huske, og fredagsfølelsen har definitivt ikke tapt seg etter at jeg ble mamma.

For å hente i barnehagen på en fredag, føles ekstra koselig. Barna er klare for et par dager fri etter en lang uke, og noe av det triveligste jeg vet er å ønske de ansatte god helg. Egentlig har jeg lyst til å kaste meg rundt halsen deres og takke for at de gjør en superviktig jobb fra mandag til fredag, men jeg føler det blir litt voldsomt. Så når jeg ønsker dem en skikkelig god helg, så håper jeg liksom de forstår at jeg virkelig mener det.

Deretter bærer det hjem til taco-mekking på kjøkkenet. Agurk, tomat, avokado, mais, rømme, paprika, gulrot, salat, løk – omhyggelig klargjort i hver sin bolle. Så lager papsen tacokrydder, mens mor dekker bordet. Og mens kjøttdeigen stekes, watter vi opp anlegget, mens vi danser fredagsdansen til en eller annen låt med høyt tempo.

Så skal det spises.
Tacolefser fylles.
Oisann, du skulle ikke ha tomat i likevel.
Har vi glemt tacoklypene? Vent litt, Mamma fikser.
Det der er for mye rømme. Vi må ta bort litt. Ja, jeg vet du elsker rømme, men det der blir for mye.
Hva, har dere ikke fått noe å drikke? Mamma ordner.
Neida, du trenger ikke ta salat i hvis du ikke vil. Gulrot er godt, ja, ta litt av det. Og masse avokado.
Var kjøttdeigen for sterk? Peter, hadde du chili i kjøttdeigen?
Okei. Få se, jeg kan ta bort litt av denne kjøttdeigen, så prøver vi med litt ekstra avokado. Og en dæsj rømme til. Sånn. Kanskje noen flere mais også? Sånn.
Oi, det var saftglasset ditt ja, det var ikke tomt. Pappa, kan du hente en klut? Litt kjapt.

Hver. Eneste. Fredag.

Men ikke i kveld. Ungene spiste rester fra i går til middag – og har sovnet for lengst.

Nå lukter det taco i hele huset – og mor og far skal kose seg. I fred og ro, uten tacoklyper eller saftglass som velter. Og med masse chili i kjøttdeigen 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

/ God fredag! 🙂

13 kommentarer
    1. Etter at jeg lagde maiskrem til tacoen for noen år siden for første gang har jeg ikke klart meg uten. Man får rett og slett ikke nok “dressinger” til taco, sammen med guacamole er dette en drøm.
      Fres to bokser mais med noen spiseskjeer smør/olje. Tilsett 2 dl vann og la nesten all væsken koke bort. Mos med stavmikser i en bolle og tilsett 4 spiseskjeer creme fresh, salt og pepper/kajennepepper, halleluja <3
      God helg!

    2. Ja,man må sikkert ha masse chili eller andre vegetariske krydder i kjøtt sånn at det smaker noe…
      Hva med å bytte ut kjøttdeig med bønner? Prøv det:) Vegetartaco neste gang.

    3. Spiser vegetartaco rett som det er, vi 🙂 Er ikke veldig glad i bønner, men det finnes andre alternativer. Spiser forøvrig kjøtt også, men prøver ikke overtale vegetarianere om å spise det av den grunn 😉

    4. Prøv små blomkålbiter istedet for kjøttdeigen, det er supergodt!
      PS. Tilberedes på samme måte som kjøttdeig
      (Pps. Er ikke vegetarianer men synes det bare eeer så mye bedre med blomkål enn kjøttdeig i!:))

    5. Åh, ber ganske så patetisk på mine knær om ny (og lang, hihi) podcast snar(es)t! Haha, avhengig, jo!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg