Kommentarene jeg måtte slette

Det er sikkert vanskelig å forstå, men jeg holder fortsatt pusten når jeg publiserer innlegg…

Woman covering her eyes with hands isolated on a white background

For hvordan vil ordene bli tatt imot? Faller de i god eller dårlig jord? Det er helt umulig å forutse, men samtidig er det jo dette som gjør blogging ekstra spennende. At det til tider er litt skummelt, og lager en uforutsigbarhet som gjør at dagene ikke blir like.

Jeg visste at vaksinedebatten er noe som engasjerer, men jeg hadde ikke i min villeste fantasi trodd at innlegget mitt skulle ta av slik det gjorde. Jeg hadde kanskje forventet noen heiarop fra engasjerte lesere som ikke har noe til overs for vaksinenektere, men ikke 10.000 likes og over 150 000 visninger. Det er rett og slett ikke til å tro!

Jeg er helt i sjokk over den massive responsen – det har kommet inn nesten 200 kommentarer, og jeg har lest hver eneste en. Det som gjør mest inntrykk, er nok de som skriver at de selv har blitt alvorlig syke etter vaksinasjon – men som likevel velger å vaksinere barna sine. Det står det respekt av.

Men for første gang siden jeg startet bloggen for snart to år siden, så jeg meg også nødt til å slette noen kommentarer. Selvfølgelig ikke kommentarer skrevet av skeptiske vaksinemotstandere – for de har selvsagt også rett til å si sin mening.

Kommentarene jeg valgte å slette, gikk derimot på min egen sykdomshistorikk – og de var i tillegg skrevet på en veldig ufin måte. Jeg har meget stor takhøyde i kommentarfeltet, men å få slengt dritt om at jeg blant annet “stigmatiserer personer med M.E fordi jeg åpenbart ikke tør innrømme at jeg også sliter med samme diagnose”, fikk meg til å se rødt.

For det første har min sykdomshistorikk ingenting med vaksinedebatten å gjøre. For det andre har jeg tidligere gjort det helt klart hvorfor jeg ikke ønsker å snakke om årene jeg var syk – og spekulasjoner om hva som feilte meg.

Det gjør meg nemlig ingenting godt å blogge om sykdom. “Kona til” kommer aldri til å bli en sykdomsblogg – og hva jeg skriver her inne, er helt og holdent mitt valg. Siden det åpenbart verserer uklarheter, får jeg bare presisere og minne om at jeg ikke har noe ansvar overfor dere som mener dere kan lese mellom linjene hvilke diagnoser jeg “åpenbart” fikk for ti – femten år siden.

Jeg har aldri skrevet om dette på bloggen selv, men jeg får altså reaksjoner som går igjen i kommentarfeltet med jevne mellomrom. I går toppet det seg litt for meg, derav denne oppklaringen.

For all del, jeg forstår at sykdom er et engasjerende tema, og kanskje særlig for dere som kjenner dere igjen i historikken min, men vennligst ha respekt for at ikke alle ønsker å ha sykdom som fokus i sitt eget liv.

Det hadde jeg i alt for mange år, og det var først da jeg bestemte meg for å peke snuta oppover, at det begynte å gå framover.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

/

45 kommentarer
    1. All respekt til deg og blogginga de. Særlig de siste dagene nå, etter vaksine innlegget ditt! Det var tøfft gjort 😀

    2. Er ditt valg hva du ønsker å skrive om på bloggen,så det håper jeg du fortsetter med😊
      Når det gjelder det å ikke ha fokus på sykdom,så tenker jeg at for de fleste jeg kjenner(som feks.har ME/Fibromyalgi ol.)så er det vel ikke nødvendigvis sånn at de har så fokus på at de er syke…De jobber heller med å finne behandlingsmetoder/levemåter for å håndtere dagene på best mulig måte…
      Og det er noe jeg tenker jeg har stor respekt for😊

    3. Du er ei gjennomført genial og bra kjærring- noe av det beste Løveskævven har fostra. Heier veldig på deg!!

    4. Flott at lightningkurs virket på deg:-) fantastisk at du avsluttet hele sykdomshistorikken dinmed en liten “jeg fokuserer ikke på sykdom og derfor ble jeg frisk”. Det er nok godt å lese for de som sliter med alvorlig sykdom 🙂 trist for alle de med ME, nok engang et spark fra deg til en gruppe mennesker som allerede ligger nede.

    5. Du virker som et fantastisk menneske med gode verdier. Om du er syk eller hvordan syk du har vært, det har da vi ingenting med. Flott at du vil fokusere på noe annet enn sykdom. Og takk for blogginnlegg vi ikke blir lei av:)

    6. Flott innlegg! Man velger helt selv hva man ønsker å dele på sin egen blogg, ferdig snakka! Og til deg anonym; noen finner terapi i å skrive om sykdom og det å være åpen om det. Andre har det bedre med å gjemme det litt unna og ikke la det ta over hverdagen, og gjøre det beste utav situasjonen og de kortene man er tildelt. Uansett hvilket alternativ man velger så er det opp til den enkelte, og KUN den. At hun stigmatiserer og sparker de som har eller har hatt lignende utfordringer er bare tull. Hun vet hva som funker for seg, og er det faktisk ikke like mye et spark til den som har slitt med sykdom, at de aldri får glemme det? Men stadig må bli påminnet om det, og hvor fælt man tydeligvis må ha det for å være syk nok? Hun har da ingen som helst forklaringsplikt om det ene eller det andre, blogg eller ei. Da kan det vel ikke være så vanskelig å respektere det, uten at hun skal beskyldes for å rakke ned på noen av den grunn.
      Ja det er kjipt å være syk, og det er kjipt å være syk og få slengt dritt når man prøver å være frisk.
      Stå på Christina, bloggen din (og Peters) er dagens høydepunkt for både mamma og papphjertet her i huset. Og ikke minst ser du fantastisk ut, uansett form! :

    7. Det er ikke trist for “alle de med ME” (som står noen kommentarer over), jeg har hatt ME i over 10 år, og jeg føler meg ikke “sparket på”. Du kan la sykdommen styre livet ditt, eller så kan du lære deg å leve med den! Ikke les de dumme kommentarene, det er det ikke verdt! Keep doing what you’re doing, I love it!!!

    8. Godt å lese at flere tenker som meg. At du ikke vil fokusere på sykdom. Har selv en sykdom som jeg ikke vil snakke om på bloggen. Fordi sykdommen ikke definerer meg. Mange celebrerer regelrett sin sykdom. Det gir jo et veldig negativt fokus. Kanskje en blir tom mer syk og hjelpesløs av dette. Heier på deg, Christina!

    9. Utrolig flott at du står frem med din vaksinehistorie. Folk er desverre så altfor uvitende om farmasiprodusentene og deres vanvittige kynisme og bedrag av folk. Jeg vil gå så langt som å kalle den øverste ledelse som rett og slett ondskapsfulle. De er klar over de negative effektene, men bryr seg kun om profitten. Når de gjelder alternative behandlingsformer så gjør de hva som helst, til og med begår drap, for å tie de som kan være en konkurrent. Jeg har fulgt denne bransjen i årevis og har sett insidere og deres avsløringer, sett alternativ medisinere bli tatt av dage en etter en osv. Se dokumentaren ” Vaxed” om du ikke har gjort det. Trump har satt fokus på denne mafian og kommer og ta ned dette forbaskede svineriet.

    10. Heia deg!! 😀 Jeg er så enig!
      Jeg har selv slitt med sykdom i mange år og helt likt som deg så ønsker jeg at de rundt meg skal se meg som den personen jeg er. De rundt blir for opptatt av diagnose og av og til føler jeg meg som en vandrende sykdom, som om ingen ser MEG, men de merkelappene som er satt på et papir egentlig med hensikt i å kunne gi meg riktig behandling. Jeg vil bli sett på som den personen jeg er og det er utrolig frustrerende når man får tilbakemeldinger om sykdommen min eller at jeg åpenbart ikke kan være lykkelig hvis jeg har en sykdom.
      Så jeg heier på deg og håper at disse kommentarene stopper og at du får den respekten du fortjener. Det er ved å se de fine tingene og ha fokus på det som er bra at man kommer seg fremover. Det hjelper faktisk ikke å sitte å klage og synes synd i seg selv, selv om det er godt der og da.
      😀✌🏻

    11. Da jeg leste bloggen ang vaksinering, la jeg merke til- og likte hvordan du skrev om sykdommen. Jeg lever med kronisk sykdom selv, men er veldig bevisst på at sykdommen ikke skal eie meg eller definere hvem jeg er. Det er ikke noen vits å utbrodere til folk, for noen ting kan ikke forstås uten at man har gått de milene selv. Og jeg er også kommet dit, at jeg trenger ikke å unnskylde meg, forklare eller rettferdiggjøre noe. Fint at du er bedre! 🙂
      Jeg var også skeptisk til mmr-vaksina. Samtaler med en god helsesøster som var forståelsesfull og ærlig gjorde meg trygg i mitt valg om å til slutt vaksinere.

    12. Heia deg! Heia deg for å skrive et så flott innlegg om vaksiner og frykt som du gjorde, og heia deg for å ta kontroll i ettertid 😊 Jeg syns også det er inspirerende å lese dagens lille utblåsning 😉 At du nevner sykdommen i bisetninger, all den tid sykdom er en del av livet og hverdagen for oss som har en eller annen kronisk tilstand, men ikke lar den få hovedfokuset! For det er lett, når man er sliten, har vondt og er lei, å falle ned i den nedadgående spiralen. Man blir det man spiser, og jeg tror man blir det man fokuserer også 😉 Fortsett positivt, Christina! Det hjelper kan hende deg, men det hjelper sannelig andre også, at du viser at det går! Heia deg 😊😊

    13. Du verkar som ei topp dame med rette verdiar👍 Du veit med deg sjølv kvifor du har gjort som du har gjort,og kva fokuset ditt skal vere for at du skal ha det best mulig med deg og din familie. Stå på, bloggen din er eit lyspunkt i kvardagen min😊

    14. Wow.. Dette var sannelig ikke verst, anonym – noe av det skumleste jeg vet er sånne som deg, som føler de klarer å lese mellom linjene uten å få det til i det hele tatt. Dette har ikke noe med noe kurs å gjøre – men takk for bekreftelsen på at jeg har tatt det riktige valget om å holde meg unna temaet sykdom!
      Også håper jeg dagen din ble litt bedre etter å ha fått blåst ut litt gruff i kommentarfeltet mitt 😉

    15. Nå har jeg ikke fått leste det forrige innlegget ditt ennå, men tenkte å lese det nå, som jeg har litt mulighet til å sette meg fremfor datamaskin, jeg har jo en datter på 6 mnd som krever sitt, å det vet nok du alt om som har to barn 🙂
      Men du skal vite det at du er ett kjempe flott forbildet å jeg ser virkelig opp til deg 🙂 <3

    16. Som jeg skrev er det første gang jeg har slettet kommentarer – og forhåpentligvis siste 🙂 Men enig med deg i at det får være helt greit en gang i blant. Man skal ikke måtte finne seg i alt bare fordi man blogger. Det vet vel du litt om også 😉

    17. Jeg er helt enig i det de andre skriver om at man må få velge selv hva man velger å skrive blogg om:)
      Er ikke like enig når du insinuerer at andre syke velger å fokusere på sykdom i livene sine. Det er det helt sikkert noen som gjør, for all del! Men jeg tror helt og holdent at de aller fleste mennesker med ME (og andre tøffe sykdommer, gjør sitt absolutt beste for å leve et så friskt liv som mulig:) Det tror jeg er viktig å huske på i kampens hete.

    18. Jeg liker deg så forbanna godt! Jeg virkelig digger at du er en så empatisk, varm og god person som samtidig ikke lar deg pille på nesen og som står på ditt og verner om dine regler i DITT liv <3 Du har såvisst bein i nesen så det rekker og du er et knakande godt forbilde, kjære deg:D TAKK for at du deler og underholder på beste måte, både du og bloggen din er tvers gjennom feel good <3

    19. Kommenterer et blogginnlegg for andre gang i mitt liv…den første gangen var det også et av dine innlegg som engasjerte meg 🙂
      Du er så behagelig reflektert, og selv om jeg bare sporadisk er innom bloggen din, må jeg si at jeg liker den veldig godt!
      Takk for at du evner å ta opp viktige emner på den måten du gjør.

    20. Så bra du tok det opp!
      Jeg så rødt når jeg så kommentarer med synsing om diagnose osv.
      At du nevnte noen symptomer gir ikke tilfeldige lesere retten til å diagnotisere deg.
      Det finnes forresten nok blogger om sykdom.
      Bloggene til deg og Peter er for meg i motsetning til mange andre blogger gode litterære verk som fokuserer på småbarnslivet.
      Fortsett å være deg selv!!

    21. En ting er å google-diagnostisere seg selv, men å google-diagnostisere andre, i et kommentarfelt på en blogg, blir helt feil! Helt innafor at du sletta enkelte kommentarer 🙂
      Jeg er ekstremt forkjemper av vaksinasjonsprogrammet, og komisk nok fant jeg et gammelt innlegg “fra denne dagen” på facebook, samme dag som du postet innlegget, hvor jeg uttrykte tankene mine rundt vaksinasjon/vaksinasjons-motstandere.

    22. Stor respekt til deg, Christina! Er sjølv sjuk med diverse diagnoser, og på lik linje som deg, velger eg å vende snuten framover. Det hjelper ingen å klage berre for å få sympati. Stå i dei vanskelige motgangen og gjer det beste ut av kvardagen. Det har hvertfall hjulpe meg 🙂
      Helsing ein stolt leser av bloggen din! Fortsett med det gode arbeidet! Klem 🙂

    23. Jeg feiler ingenting og jeg føler meg ikke tråkket på. men nå lurer jeg litt på om jeg burde bli fornærmet likevel, bare i tilfelle du har skrevet noe som fornærmer meg og som jeg ikke fikk med meg??? 🙂
      Fra spøk til alvor. Jeg heier på deg. Du har en knall blogg. La oss bare bruke kardemommeloven for det den er verdt.

    24. Nå måtte jeg le høyt her jeg sitter! Jeg har helt sikkert fornærmet deg, og jeg kommer garantert til å gjøre det framover også.. For eksempel kom jeg i forrige uke i skade for å si på Snapchat at det var litt “grått og trist vær ute”. Herregud. Jeg fikk nesten 50 snapper i retur fra folk som ropte med store bokstaver: “DET FINNES IKKE DÅRLIG VÆR!”
      Eh jammen.. Jeg sa jo bare at det var grått og trist. Spøk (eller egentlig alvor) til side – kardemommeloven er en fin lov! Støtter at vi bruker den 😉 Håper du har en fin dag!

    25. Takk for kommentar, I.C! At en som er syk forstod hva jeg mente og ikke følte seg tråkket på, betyr mye for meg å høre. Det handler i bunn og grunn om å gjøre det beste ut av ståa slik den er akkurat her og nå hos hver enkelt av oss. Og det varierer såklart fra person til person! Glad for at du har funnet en måte å takle hverdagen litt lettere på 🙂

    26. Hallo På Do, Christina 😉 <3 Fikk med meg det forrige innlegget ditt og leste nå så klart dette, og må si at jeg synes du e kjempetøff som forteller din i historie om hvordan du faktisk valgte å vaksinere ungene allikevel, jeg kunne ikke vært mer enig i alt du skriver, og så klart handler vaksineprogrammet om å beskytte de svakeste gruppene... Jeg kjenner jeg blir fly forbanna når personer "leser" mellom linjene og plutselig er dette en debatt om noe helt annet enn det i utgangspunktet var? wtf?? hahaha, off nei, se langt i vekk fra de kommentarene der Christina, jeg har også slitt med sykdom i maaaaange år, hadde også ME, og hallo? dette handler jo ikke om dette? Jeg har full forståelse over at du velger å ikke fokusere på dette på din blogg, jeg gjør akkurat det samme, for de jeg nettopp ikke ønske at det skal være en "sykdomsblogg" og dette må folk bare respektere og slutte å anta at de vet alt om livet ditt... Det er tross alt DITT liv og DIN blogg!!! Drit i alle de negative kommentarene og prøv å ikke la det gå for langt innpå deg 😉 du er super, selv om jeg bare har møtt deg en gang, allikevel er det lett å se hvilket varmt og godt menneske du er 😉 ikke la deg tråkke på, u can do it! 😉 hehe 😉 Stor klem fra meg 😉

    27. Oi, det var ikke meningen at noen skulle tolke teksten på den måten – for det var så absolutt ikke budskapet mitt! Det var overhode ikke min mening å insinuere at andre syke fokuserer på sykdom – jeg prøvde bare få fram at ikke jeg ønsket å ha sykdom som fokus i mitt eget liv, og at jeg syns det bør respekteres. Skjønner at det kan være lett å tyde det annerledes siden jeg har slettet alle kommentarene jeg hadde i bakhodet da jeg skrev teksten, så den biten må jeg ta på min kappe 😉

    28. Jeg har ME, og føler meg ikke tråkket på. Sykdommen er dessverre en del av livet mitt, men sykdommen er ikke meg. Så full forståelse for at du ikke ønsker en “sykdomsblogg”. Om du har ME eller ei vet jeg ikke, og det har vi lesere strengt tatt ikke noe med heller. Men jeg synes ikke på noen måte at du bidrar til stigmaet rundt ME, det er det nok av andre som gjør.

    29. Folk er dessverre altfor hårsår til tider.. Jeg føler ofte at folk leter etter feil hos andre, for at de skal kunne klage på noe. Nå er det ikke snakk om alle selvfølgelig, men en del.. Synes det er leit, rett og slett. Jeg synes innlegget var godt skrevet, og du har fine måter å legge frem temaer på. Heier på deg!

    30. Jeg er selv kronisk syk og føler meg ikke trakket på. Nå må folk roe seg ned…til hysterisk!
      Selv om man er syk så må man se det positive..det man faktisk klarer i hverdagen.
      Jeg går heller ikke rundt å reklamerer for at jeg er syk. Jeg har ikke behov for at alle skal vite det. For ingen har noe med det.,så klart de nærmeste vet og arbeidsgiver…Heier på deg.

    31. Nå er det vel ofte slik at hvis man er for syk til å kunne jobbe, så klarer man ikke leve et liv der folk ikke vet man er syk. Hvis man er så frisk at ingen rundt deg vet at du er syk, så burde man kanskje tenke over hvor syk man egentlig er.
      Handler ikke om å reklamere om sykdom. Men klarer man å leve et normalt liv uten at sykdommen tar noe plass i livet så er man kanskje ikke så syk.:-)

    32. Mulig det er jeg som er dum, men jeg skjønte ikke helt kommentaren din.. Hvis man er så frisk at ingen vet du er syk, så må man tenke over hvor syk man egentlig er?
      Mener du at mange later som de er syke?

    33. Støttes. Ble ganske provosert over den kommentaren selv. Selvfølgelig må det være opp til deg hvilke “tøffe” tema du vil være åpen om. Stå på!

    34. Støtter deg fullt ut altså 🙂 har det uansett noe å si? Du ER ikke dine diagnoser, enten det er historikk eller noe som pågår nå. Jeg hadde klikket om mine diagnoser for flere år siden, skulle brukes mot meg nå.. De definerer IKKE meg som person. Jeg jobber fulltid og har klatret meg opp fra bunn til lederstilling. Jeg er en veldig god mamma, og… sånn passelig grei “husmor” også 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg