Den forrige eieren

Noen ganger får jeg litt panikk av tanken på at vi faktisk eier et svært hus. For det er jo helt nydelig å bo i hus, men jeg kan liksom ikke huske at foreldrene mine ordnet med vedlikehold av barndomshjemmet mitt da jeg var liten.

Det bare gjorde seg sjæl på en måte, men jeg innser jo nå at det må ha vært litt jobb for Mamma og Pappa også. Ikke kan jeg huske når de fikk tid til å ordne med ting, for dagene gikk vel i ett på 80- og 90-tallet også.

Men nå er i alle fall Peter og jeg kommet dit hvor vi innser at ting definitivt ikke gjør seg sjæl.

I fjor oppdaget vi for eksempel at huset vårt er møkkete. Jeg har aldri tenk over at hus faktisk må vaskes, men det må det visst. Og jeg har skjønt at et hus må vaskes før det skal males, men vi hadde ikke tenkt til å male huset vårt helt enda.. Eller er det sånt man gjør når man først har vasket det?

På samme måte som det burde fulgt med en bruksanvisning når man kommer hjem fra barselavdelingen med en nyfødt baby i armene, burde det fulgt med en bruksanvisning for vedlikehold når man kjøper et hus.

Vi er i alle fall helt grønne – men her om dagen sa Peter noen av de klokeste ordene jeg har hørt ham si på seks år:

“Christina.. Det er bare lenge man kan skylde på den forrige eieren.”

For det er nemlig det vi har gjort fram til nå – vi har skyldt på den forrige eieren så fort det har dukket opp ting. For eksempel har vi tenkt at den forrige eieren var litt slækk som aldri rettet opp de skjeve steinene som markerer skillet mellom grusen og gresset i hagen.

I fire år har vi ikke orket å gjøre noe med det selv. For det var litt av noen slækkfiser, de forrige eierne..

Men nå er det i ferd med å skje ting, for endelig har sommeren kommet til Vestfold! Og med den tror jeg jaggu arbeidslysten kom også, for nå er det slutt på å skylde på noen som helst.

Se på den rette steinen! Og Mr Handyman som bare bestemte seg for å fikse det.. Jeg er fortsatt i sjokk.

Men nå har jeg faktisk trua på at det kommer til å bli orden i sysakene, for nå har vi endelig innsett at å bo i hus faktisk krever endel jobb.

.. Og at det bare er lenge man kan skylde på den forrige eieren 😉

 

* Følg Konatil på Facebook *

11 kommentarer
    1. Hver gang jeg leser om hvor lite handy Peter er, så merker jeg at jeg blir ekstra glad for at min mann er veldig handy, hehe. Får meg liksom til å sette ekstra pris på akkurat det.

    2. Haha, skjønner akkurat hva du mener. Og når man skal gå i gang med å gjøre disse vedlikeholds tingene, som for eksempel å bruke høytrykksspyler for å vaske dette skitne huset…hvordan i huleste funker den? Og hva annet må man tenke på?
      Sånne ting burde man virkelig lært på skolen 😀

    3. Julie A: der lærer man å spille blokkfløyte og analysere dikt. Men å vedlikeholde hus og annet matnyttig må man finne ut sv sjæl🙈😎😂

    4. På boligmappa.no er det faktisk en liste over ting som man bør gjøre med et hus 😁 der kan du til og med sette frister på det som skal gjøres, legge inn fargekoder på maling i forskjellige rom, legge inn kvitteringer på ting man kjøper (lurt på ting med garanti) etc etc etc. Genialt om man husker å bruke det!

    5. Jeg må le litt, sitter i det samme selv med en mann som er lite handy. Vi har bodd i huset i 1 1/2 år nå, og enda driver vi å kjører til svigers og mamma for å låne diverse ting som trengs for å få til dette her 😛 Min mann kommer fra en familie der de stort sett leier inn folk til å ordne opp for dem og jeg kommer fra en familie der vi helst skal gjøre alt selv og litt til, og det merker jeg godt nå. Haha! Stå på!!

    6. Jeg har en eks som fikset alt. Nå trenger vi bare å hviske at “der skulle det vært en vegg” eller “det trappegelenderet skulle vært fikset” så har svigerfar vært der dagen etter. :o) Men vi fikser det meste sjøl altså, vi gjør egentlig det. Bortsett fra alt som har med vann å gjøre. Der går grensa. Men boligmappa.no skal jeg sjekke opp!

    7. Man må ikke male et fordi det er vasket, men da er det viktig å velge det rette rengjøringsmidlet. For eksempel har Jotun Husvask til det formålet, mens Kraftvask brukes til rengjøring før maling.
      Uansett hva som står på flaskene så starter jeg alltid vaskingen nederst og vasker oppover mens det er vått. Når skitten fra områdene oppover på veggen renner nedover en våt vegg settes det ingen merker – til forskjell på om det hadde rent nedover en tørr vegg. Skyll godt med vanlig hageslange etterhvert.

    8. Jotun husvask er finfint. Men ikke bruk høytrykksspyler når dere vasker hus, kun vanlig hageslange. Maling gjøres med intervaller på mellom 6-12 år, avhengig av hvilken maling man bruker. Kan lønne seg å investere i litt dyrere maling for å slippe å male så “ofte”. Ække såååå gøy å male hus akkurat 😂 Men vask av hus bør faktisk gjøres årlig. Da holder malingen bedre og man unngår forhåpentligvis også sopp og råteskader. Er ikke bare bare å være huseier, men Gud hvor deilig det er med eget hus og hage også da 😀

    9. Tips: på boligmappa.no finner dere bla et forslag til vedlikeholdskalender for bolig. Og mye annen info om boligen deres ☺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg