Hvem er best bak rattet?

/ Annonse

Endelig skal det avgjøres: Er det Peter eller jeg som kjører med best flyt i trafikken?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For er det noe Peter og jeg diskuterer heftig når vi kjører bil, så er det hvem av oss som er den beste sjåføren. Jeg vet jeg kjører best, ikke bare er jeg en stødigere sjåfør – jeg gruser Peter når det kommer til høyreregelen. Jeg er kanskje ikke så god til å lukeparkere, men jeg slår ham garantert på alt annet.

Peter er ikke like enig, han mener jeg, og kvinner generelt, er for usikre i trafikken – og at det fører til unødvendig nøling og hakkete kjøring. Undersøkelser viser faktisk at 45% av mennene anser seg som en bedre sjåfør enn sin partner – mens bare 16% av kvinnene svarer det samme..

Men nå skal det altså avgjøres: De neste ukene skal vi en gang for alle finne ut hvem av oss som har rett – og som kjører med best flyt når vi sitter bak rattet!

Vi har lenge gledet oss til å teste den nye smarte bilforsikringen fra SpareBank1. Sammen med denne forsikringen følger en smartplugg som man får i posten, den monteres enkelt i bilen, og gir deg en score på hvordan du kjører. 

Kjører du med flyt og oppnår en god kjørescore, vil du få lavere pris på bilforsikringen. Helt genialt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ved å laste ned appen “Spinn” på telefonen som igjen kobles til smartpluggen i bilen, begynner pluggen å gi tilbakemeldinger på kjøringen din. Du kan hele tiden forbedre bilens kjørescore, og du vil se om du bremser, akselererer eller svinger for hardt.

SpareBank1 ønsker rett og slett å motivere og belønne tryggere adferd i trafikken. For kjører du med flyt, minsker du risikoen for bråbrems, rask akselerasjon og hard svingning. Og gjør du det, blir forsikringen din automatisk billigere!

Dette er for øvrig bilforsikringen jeg skulle hatt da jeg kjøpte min første bil som 19-åring, da jeg satt og klødde meg i hodet da jeg skulle fylle ut estimert kjørelengde for det neste året. For med Smart bilforsikring betaler man kun for det man kjører, og prisen justeres for deg.

Det er mange fordeler med Smart bilforsikring:

  • Du betaler kun for den kjørelengden du faktisk kjører. Prisen justerer for deg, så slipper du å tenke på det.
  • Du får lavere pris hvis du har god flyt i kjøringen din. Du får uansett ikke høyere pris!
  • Få tilbakemelding på kjøringen din mens du kjører, så blir du en enda tryggere sjåfør.
  • Har du et uhell på veien, kan du enkelt bestille veihjelp direkte i Spinn-appen.
  • Du får egen bildagbok med oversikt over hvordan bilen din blir brukt.

Kjørekonkurransen mellom Peter og meg starter nå, og neste oppdatering kommer om en ukes tid. Jeg gleder meg allerede til å dra i land denne seieren så det griner etter!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ønsker du også å bli en tryggere sjåfør og få lavere pris på bil-forsikringen? Les mer om Smart bilforsikring her!

/ The game is on 🙂

18 kommentarer
    1. Tøft!!
      Pass nå endelig på å også digge musikken riktig. Stikk innom meg og se de forskjellige måter å ratt-tromme på. Det er viktig med riktige grep til riktig musikk 🙂

    2. Hva sier Storebrand om hvordan denne Smartpluggen er sikret? Dekker de alle utgifter om Smartpluggen brukes mot sin hensikt? Eks. til å låse opp dørene dine?
      Charlie Miller blitt sett på som en av de som har kommet aller lengst i forhold til hacking av tekniske funksjoner i biler – og har demonstrert muligheter for å få biler til å svinge selv, bremse eller akselerere uten at brukeren har gitt bilen input. Hans råd er at en aldri skal finne på å bruke en Smartplug i bilen….
      Mer info finner en eks. her:
      https://www.digi.no/artikler/hackerkjendis-sett-aldri-en-forsikringsplugg-i-bilen/383029
      (Dessverre bak betalingsmur).
      Og dette er ikke for å skremme, men å bevisstgjøre litt at teknologien kanskje ikke er helt moden enda 🙂

    3. Litt usikker på hva Storebrand sier om dette, men jeg skal høre med SpareBank1 – så kommer jeg tilbake til deg med et svar så fort det foreligger 😉

    4. Trøtt i trynet og skriver om kvelden så blir det gjerne litt surr – mente selvfølgelig SpareBank1 🙂

    5. Hei igjen Asle. Da har jeg fått svar fra SpareBank 1 – og siden jeg antar at du har tilgang til digi.no siden du la ved link, anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen også:

      https://www.digi.no/artikler/avviser-ikke-problemet-men-mener-selskapets-forsikringsplugg-er-naermest-hackersikker/387897

      Prosjektlederen for SpareBank 1 sin smartplugg-løsning, Svein Skovly, avviser ikke problemet som Charlie Miller påpeker – men mener likevel at smartpluggen er godt sikret mot hacking. Dette med datasikkerhet og personvern var noe SpareBank 1 la ekstra stor vekt på da de skulle utvikle produktet, og valget falt på TomTom som ikke bare kan bil – men som kunne tilby en robust hardwareløsning.

      En annen ting som begrenser tilgangen betraktelig for eventuelle hackere, er at enheten fra TomTom ikke er knyttet direkte mot mobilnett eller internett, men i stedet kommuniserer med bileierens smartmobil via Bluetooth.

      Det litt “morsomme” er jo at i følge kommunikasjonsrådgiveren i SpareBank 1, er folk mer opptatt av å ikke bli tatt for grisekjøring enn av om de blir hacket.. Så det er vel greit å presisere at forsikringsselskapet verken vet posisjonen til bilen eller hvem som til enhver tid er sjåføren – og at enheten heller ikke registrerer lovbrudd 😉

    6. Hei!
      Så kommentaren til Asle og ble litt nysgjerrig selv… Ser at Sparebanken har svart han, men han får jo ikke helt svar på det han lurer på… Greit nok at de sier den er “hackersikker”, men hvordan gjelder forsikringen om den brukes mot sin hensikt? Nå kan det hende det står om dette i artikkelen du linket til, men har ikke tilgang der selv:..
      Vet at dette ikke er noe du kan svare på, men ble oppriktig nysgjerrig selv… og dette er absolutt ikke ment som kritikk! Har lest bliggen din fra dag 1, og digger den👏🏼

    7. Dette blir spennende å følge med på 🙂 Som dame må jeg jo selvsagt heie på deg og håpe du slår et slag for oss 🙂 Gi jernet og sett mannfolka på plass hehe. Lykke til! 🙂

    8. Hei igjen, Asle! Som Silje under her skriver, så fikk du jo ikke konkret svar på det du lurte på. Så jeg spurte Sparebank 1 på nytt, og de sier følgende:
      “Eventuelle skader som bruker eller bilen blir påført som direkte følge av at smartpluggen er i bruk tar SpareBank 1 og vår leverandør av smartplugg TomTom ansvaret for. Vi forbeholder oss selvsagt retten, som ved andre forsikringssaker, til å gjøre egne undersøkelser av bilen.”

      Som jeg skrev sist, når det gjelder misbruk av selve smartpluggen, vil det aldri kunne avvises helt at det er en teoretisk mulighet for misbruk. Men sikkerhetsmekanismene som TomTom har implementert, reduserer risikoen betraktelig, spesielt i forhold til smartplugger som er direkte oppkoblet mot nettet og som allerede fra produsenten er laget for å styre bilen.

      Håper dette var svar på det du lurte på 🙂 God sommer!

    9. Hei Silje! Takk for kommentar – takket være deg spurte jeg Sparebank 1 på nytt, hehe 🙂 Har allerede postet svaret under Asles kommentar, men skriver den her også for sikkerhetsskyld. Håper det gir deg svar på det du lurer på! 🙂

      Sparebank 1 svarer følgende: “Eventuelle skader som bruker eller bilen blir påført som direkte følge av at smartpluggen er i bruk tar SpareBank 1 og vår leverandør av smartplugg TomTom ansvaret for. Vi forbeholder oss selvsagt retten, som ved andre forsikringssaker, til å gjøre egne undersøkelser av bilen.”

      Som jeg skrev til Asle i mitt første svar, når det gjelder misbruk av selve smartpluggen, vil det aldri kunne avvises helt at det er en teoretisk mulighet for misbruk. Men sikkerhetsmekanismene som TomTom har implementert, reduserer risikoen betraktelig, spesielt i forhold til smartplugger som er direkte oppkoblet mot nettet og som allerede fra produsenten er laget for å styre bilen.

      🙂

    10. Så trivelig, takk takk! En ting er i alle fall sikkert, det er ikke nok å bare “være mann” når smartpluggen måler flyten i kjøringen din 😉 Dette blir artig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg