Kondis som en murstein

Vet ikke om det er Peter eller jeg som har vanskeligst for å tro det.. Men min første time med personlig trener er unnagjort! Og det gikk som det måtte gå…

På fredag skrev jeg at jeg i bursdagsgave av min kjære mann i år, fikk adgangskort til et treningssenter. Sammen med kortet fulgte også en time med personlig trener, samt en kroppsanalyse – du vet en sånn brutalt ærlig maskin som måler kroppens fett- og muskelsammensetning, BMI og biologiske alder.

Jeg har som sagt ikke trent på over 15 år, så det sier seg selv at det var en spent og skrekkslagen jente som skulle til pers og vise slappe muskler, for første gang på en hel evighet.

Kroppsanalysen hadde jeg faktisk ikke tenkt så mye på i forkant, annet enn at jeg var ganske sikker på at muskelmasse-prosenten min kom til å ligge greit under gjennomsnittet…


Iiiiik!
 

Men da maskinen printet ut en lapp med resultatene etter få sekunder, og jeg fikk se at min biologiske alder var 20 år (!) – skjønte jeg at maskinen og jeg var mer enn gode venner 😉

Peter mente det “måtte være kødd” at jeg var 20 år, og PT’en kunne bekrefte at det nok var noe misvisende ettersom maskinen kun tar hensyn til forholdet mellom høyde, vekt, muskel- og fettsammensetning. Og siden jeg er ei lita jente med normal BMI, ble tallet ganske lavt. Men jeg mener.. Står det svart på hvitt, så står det svart på hvitt… 😉

Uansett ble jeg raskt dratt ned på jorda igjen, da PT’en sa at det var dags. For jeg hadde tatt på meg treningstøy i den tro at vi skulle gå gjennom apparatene, så da jeg ble beordret opp på elipsemaskinen, begynte det å gå opp for meg hva som ventet.

PT’en skulle skreddersy et program for meg, og først var det naturligvis oppvarming. Jeg så han skrev ned tjue minutter på arket sitt – men da jeg pustet og peste som en hvalross etter stusselige sju minutter, humret han at jeg kunne gå av maskinen.. Da var jeg så gjennomsvett at jeg tror han skjønte hvor dette kom til å ta veien.

“Eh, hva slags oppvarming liker du best, da?”, spurte han – og jeg lurte på om det ikke var ganske tydelig at jeg ikke hadde noen preferanser for oppvarming.. Jeg har vel ikke varmet opp siden den siste håndballkampen jeg spilte på Jenter 16 i 1998.


“Var det der bare oppvarmingen..?”
 

Styrketrening er det altså lenge siden jeg har drevet med, og det tok ikke lang tid før jeg forstod at her må vi legge lista lavt. For ja, man får muskler av å løfte barn – men man blir definitivt ikke spesielt sterk!


“Eh, ekstra vekt..?! Nei takk, det holder i massevis med stanga..”
 


“Det må være noe feil, det brenner i magen, skal det gjøre det?!”
 


Når du er så sliten at du må rulle deg av benken..
 

Jeg vil helst ikke skrive noe om hvor støl jeg er akkurat nå – men hey: Jeg kom meg gjennom min første treningsøkt på femten år! Det er jo ikke store greiene sånn egentlig, men for meg er det en skikkelig seier. Og da er det på en måte litt ålreit å være så støl at man nesten ikke klarer å gå opp en trapp 🙂

Så må jeg bare få presisere at Konatil ikke kommer til å bli noen treningsblogg framover. For sånn i første omgang har jeg egentlig nok med å skulle finne en god rutine på å komme meg til treningssenteret etter at barna er i seng for kvelden. På den tiden av døgnet er egentlig det siste jeg ønsker, å måtte ut av døra…

Men hvis denne punkterte tobarnsmoren på mirakuløst vis plutselig skulle få seg en bedre holdning…

… så kan det hende jeg legger ut en liten update 🙂

Men som sagt.. Først må det trenes. En del!

 

/ Første skritt er i alle fall unnagjort

11 kommentarer
    1. For å (kanskje) lettere gjennomføre trening så kanskje trene før ungene legger seg? Eller hvorfor ikke på dagtid?

    2. Jeg syns tida etter henting i bhg og fram til leggetid går så fort! Og det er sjeldent jeg kan ta meg fri i arbeidstida, men hvis jeg skulle få masse energi av treningen, så kan jeg jo forsåvidt sitte og jobbe utover natta isteden 😉

    3. Trenger ikke få det sjekket, jeg HAR diastase 🙁 Det verste var egentlig at PT’en ikke hadde hørt om det før. Så jeg ba ham google det fram til neste gang, for det verste som kan skje er jo at det blir verre! Takk for kommentar, en viktig BTW <3

    4. Del i vei! Kjempefint å lese om en helt vanlig mamma som skal få fatt på holdningen å begynne å trene, det er iallefall et tema veldig veldig mange kjenner seg igjen i 😀 Lykke til med treningen, du er knallflink allerede jo 🙂

    5. Vel gjennomført! Hadde min første PT-time på lenge forrige uke, det var et velkomsttilbud jeg har drøyd et drøyt år, og fått gyldigheten forlenget på, så ja….Jeg tror kanskje jeg skal investere i et par timer til for å komme ordentlig i gang, lykke til med treninga 😉

    6. Hva med å starte dagen litt tidligere og dra på trening om morgene i stedet? Mange liker å trene tidlig på dagen, og siden det var Peter som gav deg dette treningsmedlemsskapet, bør han la deg få dra når det passer deg best 😉

    7. Bra gjennomført! Anbefaler å sjekke ut Mutu-programmet om du har splitta magemuskler. Gjorde underverker for meg, og de første øvelsene tok bare 5min, så det sneik jeg inn mens ungene spiste frokost (gjorde øvelser foran tv’en så ingen reisetid).
      Skriver under på det å trene om morgenen, min erfaring var at det var mye greiere enn kvelden!😊
      Misunner deg litt som kan trene.. er stuck etter operasjon, og venter veldig på å bli god nok til bare å klare hverdagen 😞
      Lykke til videre!😊

    8. Fantastisk! Din beskrivelse av den skrantende fysiske formen var så til de grader gjenkjennelig for meg 😂 Innen en og en halv time etter å ha lest innlegget ditt, befant jeg meg på treningssenteret i nærheten – spontaninnmeldt og skjelven i buksene ved starten av en sirkeltreningstime. Det hørtes så sykt deilig ut å bare komme over den kneiken og komme i gang! Jeg var sikker på at jeg skulle spy, eller dø, men jeg lever (såvidt) fortsatt. Takk for inspirasjon!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg