Null stress med ugress

Dette visste dere kanskje ikke, men jeg er gift med verdens staeste mann..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For i starten av juni fikk vi endelig ut fingeren, og kom i gang med gjerdeprosjektet vårt. Hele hagen skulle gjerdes inn, sånn at hunden vår kan løpe fritt uten å snike seg gjennom hekken og over til naboen.

I prosessen fant jeg, til Peters store fortvilelse, ut at vi “fikk gjørra det ordentlig” når vi først var i gang. Og etter mange runder med overtalelse gikk Peter til slutt med på å luke skikkelig under tuhja-hekken først, for deretter å fylle på med toppbark sånn at det så litt pent ut.

Da jeg skrev om det på bloggen, fikk jeg en del tips fra dere lesere om at det var helt nødvendig å legge duk under barken, hvis ikke ville ugresset vokse opp igjen på null komma svisj.

Og er det noe jeg har lært i løpet av de to årene jeg har blogget, så er det at tipsene jeg får i kommentarfeltet som oftest er mer troverdige enn alle treffene på google tilsammen. Derfor sa jeg til Peter at vi måtte kjøpe duk.

Duk?!, snøftet han, “Hva i all verden skal vi med det? Vi luker skikkelig når vi først er i gang, også fyller vi på med så mye toppbark at ugresset ikke har en sjanse.”

“Men..”, begynte jeg.

“Æpp æpp æpp, ikke noe men. Det er ikke noe vits i å legge duk under barken, jeg lover. Bare vent å se.”

Jeg begynte å skjønne hvor dette tok veien:

“Men Peter..”, fortsatte jeg, “Alle sier jo det samme.. Uten duk er det kjørt! Kan vi ikke bare gjøre det da? Så slipper vi å tenke mer på det?”

“Neeeeeida, blir så fint atte!”

– “Men hva med den hersens skvallerkålen, da? Jeg har lest at den danner et gigantisk rotnett og at den nesten er umulig å bli kvitt.. Vedder for at den ikke lar seg stoppe av litt bark..”

– “Joooda.”, svarte Peter bastant, “Det er ikke mange planter som klarer seg uten lys, vettu.”

Så sånn var det med den saken.

Men til vår store overraskelse skulle det altså vise seg at gubben hadde rett, og at alle dere snille tipsere tok feil..! Se bare hvor fint det ble – ikke et ugress i sikte, bare nydelig bark så langt øyet kunne se:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Problemet var bare at det holdt seg fint i sånn cirka.. Fire dager. Så begynte den første lille grønne ugress-spiren å strekke seg mot sola. Deretter fulgte en til. Og enda en. Og femten til.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tittei!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
I’m skvallerkål. I will never leave you. Never.
 

Gubben har såklart ikke lagt merke til det enda, så nå sitter jeg spent på gjerdet mens jeg venter på hva han gjør når han oppdager det.. Vil han røske dem opp og late som ingenting, eller kommer han til å innrømme at han tok feil?

Jeg tipper på det første 😉

 

/ Note to self: Stol på leserne, ikke gubben 😉

9 kommentarer
    1. Aldri så gærent at det ikke er godt for noe; du kan jo lage pesto av skvallerkål – hvor kortreist er ikke det da?:)

    2. Ha..ha……… du skjønner . Har vært i samme situasjon . Sta mann. Ørten sekker bark brukte han men barken blir jo til jord etterhvert så ugresset koser seg glugg ihjel. Jeg pep … duk, duk, duk.. men neida, null duk, masse hanefot… som du kaller skvallerkål. Omg tenker jeg ofte. Han vinner på at han er så steikanes snill og glad i meg.
      Lykke til med stapeisen din😂✌️

    3. Haha… som jeg kjenner meg igjen! Hadde en lignende diskusjon med min samboer. Fikk kan til å tvile såpass at han forhørte seg med svigerfar. Før å gjøre en lang historie kort var det ingen av dem som hørte på meg, nå er alt gjort om igjen, men ingen har innrømt at jeg faktisk hadde rett 😅

    4. jeg har fjernet all duk. Ugresset kom opp gjennom duken også, og da var det mye verre å luke. Jeg synes faktisk at det har blitt mindre Skvallerkål for hvert år, etterhvert som jeg har luket.

    5. Da jeg jobbet som planteskolegartner, anbefalte vi ikke duk under, der imot et godt lag med våte aviser. Men jeg forstår jo at det hadde vært enda mer umulig å få til! Skvallerkål, kveke og brennenesle har ikke noe som helst problem med å komme gjennom et lag bark. Men som noen skriver lengre oppe, så vil den bli svakere og svakere for hver gang du luker den. Så om bare ti år, kan du antagelig nyte et skvallerkålfritt liv… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg