Hei og hallo, høstsmellen!

I dag morges våknet jeg av en liten fot i ansiktet, og lyden av plaskregn på taket. Soveromsvinduet sto på vidt gap, og det var rett og slett iskaldt på soverommet! Og for en frysepinne som meg, tok det ikke mange sekundene før høstsmellen sparket inn.

Peter er skikkelig lei av at jeg maser om at winter is coming høsten er på vei, men det er liksom sånn jeg får ut frustrasjonen min. I min verden skulle vi nemlig hatt sommer fra mars til oktober – og skikkelig kulde fra november til februar. Det ville vært akkurat nok kalde måneder til at vi kunne sette ordentlig pris på en lang sommer, og nok sommer til at vi var klare for skikkelig vinter i november!

Men sånn er det jo ikke, og her jeg sitter med ullsokker på bena, syns jeg i grunnen det er på sin plass å konkludere med at sommeren er passé. Jeg liker det ikke, men da er det desto viktigere å gjøre noe som funker – nemlig å liste opp alle de deilige tingene høsten har å by på!

Så værsågod, her kommer mine 10 grunner til at høsten er fin 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Høstvind – ikke fullt så glad i, faktisk.. 😉

1. Frisk luft, høstsol og flotte farger

Det er jo noen uker igjen til de flotte høstfargene er på plass, men allerede nå kan man føle det friske draget i lufta. Selv om jeg hater å fryse, elsker jeg å trekke pusten dypt og kjenne lukten av høst! Den lave høstsola er helt spesiell, og så sant man ikke får den rett i fleisen når man kjører bil – får den meg til å sette ekstra stor pris på at sola skinner de dagene det ikke regner.
 

2. TV-premierer

Jeg ser ikke mye på TV lenger, men premierer hører definitivt høsten til! Dette var noe av det beste jeg visste da jeg var yngre, og før jeg fikk barn sprengte jeg serieopptaks-funksjonen på dekoderen i løpet av august. I år har jeg bestemt meg for å velge 1 serie å ha på opptak, og kremt.. Jeg hater thrillere, men når NRK kan friste med thrillerdrama der spesialetterforskeren spilles av en viss Mr. Oftebro… Hello 😍
 

3. Peiskos

Dette punktet trenger ingen forklaring, selv hunden vår elsker å ligge foran peisen og varme seg etter en tur i høstmørket! Dessuten er jeg superglad for å ha funnet meg en mann som om mulig setter enda mer pris på fyr i peisen enn meg selv 🙂
 

4. Tedrikking

Her i huset hviler vannkokeren hele sommeren, og når høsten kommer tørkes den støv av før den gjøres klar til å brygge de herligste koppene med te. Ingenting er som å få tilbake varmen i kroppen fra rykende het drikke 🙂
 

5. Lamper og telys

Selv om det er kjipt at det blir mørkere ute, så er det noe skikkelig koselig over å måtte ha på lysene inne igjen! Sammen med levende lys gjør det underverker for stemningen.
 

6. Fårikål

Jeg er såpass glad i Norges nasjonalrett, at dette er et av høstens store høydepunkt for meg. Peter er selvfølgelig ikke enig, og når jeg gir 10 av 10 på karakterskalaen, klarer han kun å strekke seg til en sterk 3’er.. Mens vi spiser fårikål, må vi gjenfortelle historien om da min gode venninne skulle servere denne utsøkte retten til kjæresten sin for første gang. Han er ikke norsk, og etter første biten la han ned bestikket, kikket på venninnen min med store øyne og sa: “This is.. Shit”. Haha! Vi ler like godt av denne historien hver eneste gang den fortelles 🙂
 

7. Støvletter

Dette har jeg likt helt siden jeg var liten! Hver høst fikk jeg nye støvletter, og det var så trivelig å traske rundt i nye sko. Da er man litt lei av sommerskoene og klar for noe nytt. Da jeg var liten var det i tillegg veldig viktig at støvlettene laget klikkelyd, men det må de ikke lenger 😉
 

8. Skolestart-følelsen

Selv om det er mange år siden jeg gikk på skolen, blir jeg påvirket av alle skolestarterne rundt omkring. Det er som om høsten er spennende! Peter og jeg har diskutert dette, for han hatet skolestarten etter sommerferien, mens jeg likte den. Følelsen av tomme kladdebøker, nyspissede blyanter, nye fag, nye lærebøker, et helt nytt år – magisk! Peter derimot kan strekke seg til at det var gøy å se igjen kompisene sine etter en lang sommer, men that’s it 🙂
 

9. Mørke morgener og mørke kvelder

Yes, etter at jeg fikk barn ble faktisk dette punktet en skikkelig fordel! Mine barn er i alle fall lettere å få i seng om kvelden når det er mørkt ute, og de kan være tilbøyelige til å tro at det fortsatt er natten når de våkner grytidlig om morgenen. Det strider jo mot all fornuft å legge seg om kvelden når sola fortsatt henger høyt på himmelen 🙂
 

10. Sofaprosjekter

Dette punktet er jeg tilbøyelig til å gi opp i år, men likevel ikke… For de siste 15 årene har jeg hvert eneste år satt i gang med et nytt sofaprosjekt – som oftest noe som innebærer strikkepinner og nytt garn. Problemet er bare at jeg aldri kommer i mål, så vi får se hvordan jeg løser dette i år. Jeg har fortsatt en liten genser på pinnene som jeg begynte på for tre år siden, og det er så kjedelig å fortsette på gammelt arbeid! Samtidig hadde det jo vært utrolig moro å bli ferdig, da..


 

Sånn, kjære høstsmell! Dette skal gå bra, det. Allerede nå takler jeg deg mye bedre シ

* Følg Konatil på Facebook *

10 kommentarer
    1. Fint med en liste som minner meg på hva som er fint med høsten:) Når det gjelder sofaprosjektet så kan du jo alltids kjøpe sånne små julebroderier som du kan brodere:) Finnes mange hos Atelje Margaretha på nett.Det er så hyggelig, også går det jo ganske kjapt! Hyggelige julegaver å gi bort er det også!:)

    2. Åh, som jeg er enig i alle punktene 😀
      Det er vel ikke lenge til Peter begynner å synge julesanger heller? Han som er så glad i jula 🙂 Hehe

    3. Bærplukking og soppplukking er det jeg gleder meg mest til ved høsten. Skattejakt for barn og voksne😊 Og premien til slutt, høstgryte med selvplukket sopp, og blåbærpai til dessert!

    4. Ang å være frysepinne, så hjelper det faktisk å trene 😁 jeg var kronisk fryspinn før, og spesielt bakpå overarmene. Så begynte jeg å trene en del på armhevinger (triseps vettu) og plutselig innså jeg at jeg ikke hadde frøset der på månedsvis (det var i vinter, attpåtil). Tror kanskje det forutsetter at man får mer muskler uten å miste alt for mye underhudsfett, men dette kan jeg ikke så mye om.
      Litt ekstra motivasjon der altså.😁👍

    5. Drikker du ikke te om sommeren!? Vi har nettopp vært på en liten kjæresteferie og som vanlig pakket jeg ned et krus, en bunke teposer og en eske suketter. Ankom hotellrommet. Ingen vannkoker! What?! Jeg overlevde første kvelden, men dagen etter trasket vi tilsammen 7 km (!) for at jeg skulle få kjøpe meg en vannkoker… Snill kjæreste! <3 Neste gang blir vannkokeren med i bagasjen!

    6. Haha, off! Det hørtes ikke bra ut.. Men nei, jeg drikker aldri te om sommeren.. Da går det i kalde drikker, nam nam! Ta vare på kjæresten din, virker som en god person <3

    7. Åjåj, dette skal jeg følge nøye med på framover! Tenk om det stemmer for meg også, da vil jeg bli veldig glad! Måtte le litt av at du har fått varme triceps, haha 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg