Magisk brokkolisalat

Jeg husker ikke helt om det var mamma eller svigermor som serverte denne retten først i sommer, men jeg ble i alle fall helt hektet! Er litt usikker på hvordan den opprinnelige oppskriften ser ut, men her kommer i alle fall ingrediensene som jeg bruker.

Server denne salaten ved siden av hva enn du måtte ønske, kjøtt, fisk, spekemat – men vær forberedt på at den smaker helt himmelsk alene også! Serverte den inntil pizza en gang, og endte faktisk opp med pizzarester og en skrapa bolle etter brokkolisalaten. Ganske utrolig 😉


 

Og dette er alt du trenger!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

  • 1 brokkoli
  • 1 beger med Creme Fraiche
  • 1 pakke bacon
  • 1 – 2 ss finhakket rødløk
  • 1 dl solsikkekjerner
  • 1-2 ss balsamikosirup (bruker du balsamico-eddik, holder det med 1 ts)
  • 1 dæsj sitronsaft
  • Salt/pepper/sukker etter smak

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette er fremgangsmåten min:

1. Begynn med å hakke rødløken. Jeg er veldig lite glad i rå løk – men denne retten trenger det! Er du veldig glad i rå løk tar du 2 ss, er du som meg, tar du 1 ss. Ha løken i en skål med iskaldt vann, og la den ligge og vanne seg mens du ordner resten.

2. Rist solsikkekjernene på middels varme i en stekepanne/kjele, sånn at de får ekstra god smak. Pass på så de ikke blir brent! Det går veldig fort.. Hvis du har lett for å glemme, konsentrerer du deg bare om solsikkene – hvis du klarer å gjøre to ting samtidig, går du over til punkt 3 mens kjernene ligger i panna 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

3. Skjær baconskivene i småbiter, og stek til de er sprø og fine. Legg dem deretter på et kjøkkenpapir, slik at fettet renner av. (Hvis du fortsatt har solsikkekjernene i panna, tar du disse av varmen nå..)

4. Hakk brokkolien i småbiter, husk å ta med stilken også! Skjær av det ytterste laget, og del resten av stilken i små firkanter.

5. Ha Creme Fraiche i en skål, og bland inn 1-2 ss balsamicosirup (eller 1 ts balsamicoeddik), en dæsj sitronsaft, en klype salt, et dryss pepper. 1/2 ts sukker om ønskelig (jeg syns det holder med sødmen fra balsamicsirupen). Sil vannet av rødløken, og ha den oppi sammen med solsikkekjernene.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6. Så blander du alt sammen i en stor nok bolle, tilsett bacon – men spar litt du kan drysse på toppen før servering.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er helt utrolig at noe som inneholder rå brokkoli og rå løk kan smake så godt, men jeg tror jammen meg det er en av mine yndlingsretter for tida.

 

/ God lørdag!

36 kommentarer
    1. Jøss, dette er samme oppskriften som jeg fikk av min danske tante! Den er fantastisk god, men jeg damper brokkolien først 🙂

    2. Nydelig salat 😋 I staden for solsikkekjerner/pinjekjerner bruker eg hakka valnøtter, i tillegg bruker eg granateple, majones og kvitvinsedikk.

    3. Elsker brokkolisalat! Har ikke brukt balsamico min, men det blir det neste gang (idag?!). Jeg har oppi en neve med rosiner, det smaker himmelsk sammen med baconet.

    4. I mange oppskrifter står det også rosiner, men jeg sløyfer det og putter oppi grønt eple istedet. Nydelig! Og spekeskinke smaker like godt som bacon 🙂

    5. MMM! Denne skal lages! Men det er egentlig en rett i seg selv, så tror ikke jeg trenger å ha noe til den. Jeg elsker rødløk, så denne skal få masse, og den skal ikke vannes ut 😀 Haha!

    6. Pleier lage denne til tapas/koldtbord korgfest og den blir alltid en slager. Supergod. Har alltid sukker i… Har forvellet brokkolien de siste gangene for å gjøre den litt lettere å tygge, men kun noen få minutter. Den må fremdeles være crunchy 😋

    7. På salaten neste gang prøv “Dijon Mustard traditional” litt sitrus eller (sitron)med rødtløk. Den vil beholde formen og konsistens lenger.

    8. Helt magisk og himmelsk godt med broccolisalat🙌😊 Jeg fikk en “hemmelig” oppskrift av Meny Helgeroa, og det er den beste! De bruker bringebæreddik istedenfor hvitvinseddik eller balsamicoeddik 😊 Også forvellet jeg broccolien i ca 1 minutt og rister gresskarkjerner i panna👍 Dette spiser vi veeeldig mye av nå, fantastisk godt alene eller sammen med noe annet😊 Fortsatt god sommer til deg og dine fine🌸😊👍☀️ Sommerhilsen fra Gjøvik🌸🍀☀️

    9. Den oppskriften har jeg fått av en god venninne. Fantastisk god.Hilser
      til kokken.Forstår at du liker den😄

    10. Egentlig fire – men da tror jeg det er som tilbehør! Jeg ville doblet oppskriften dersom jeg skulle servert den som rett til fire stykker 😉

    11. Hahaha! Nei da må du ikke finne på å vanne den ut, og smell gjerne til med to store spiseskjeer! Det er definitivt en rett i seg selv, og den smaker nesten enda bedre dagen etter. Kos deg! 🙂

    12. Sannsynligvis like mange versjoner av denne salaten som det er kokker ;), men anbefaler som Barbro lenger opp her å prøve med bringebæreddik. Sammen med rosiner og bacon (og alt det andre selvfølgelig) er det awesome! 🙂

    13. Denne skal helt klart prøves. Kjøpte på meny for å prøve men var søtt kliss og masse rosiner…grøss.

    14. Den må ikke være for søt! Jeg dropper rosiner – men mange sier at noen få oppi kan være godt 😉 Nå fikk jeg lyst på til middag i dag! Tror jeg må lage det 😉

    15. Denne må du ha på koldtbordet! Lover deg at det blir en hit. Jeg syns faktisk den er ekstra god dagen etter 🙂 Har du mulighet kan du vente med bacon og solsikkekjerner til serveringsdagen, men absolutt ikke et must. Lykke til!

    16. Denne skal prøves, bare lurte på om noen har prøvd med tørka tranebær – tror det også kan funke?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg