Håper folk som deg får kreft

Er det ikke noe som heter at dersom man ikke har noe pent å si, så skal man ikke si noe i det hele tatt?

I helgen var jeg på innflyttingsfest hos en barndomsvenninne, og når mange kjente og ukjente mennesker samles, er det bestandig litt spesielt for min del når samtaleemnet går over i jobbsituasjon. For uansett hvordan man vrir og vender på det, er jo det å være blogger en ganske rar jobb å ha…

Men det interessante er at det siste året har ting endret seg, folk lurer ikke lenger på de samme tingene som før. De spør ikke lenger om det er sånn at bloggen faktisk er jobben min, om det er jeg som bestemmer hvilke reklamer som rullerer under headeren, eller hvordan det er å leve med Peter og dermed være to bloggere under samme tak.

Nei, nå er folk mest opptatt av nettroll og netthets, og spørsmålene går på om Peter og jeg får mye dritt og hvordan vi takler det når trolla lirer av seg mindre hyggelige ting i kommentarfeltet. Og den utviklingen liker jeg! For det er viktigere enn noen gang at denne ukulturen prates om.

For netthets er en ukultur, og jeg kan forstå hvorfor flere bloggere for lengst har stengt kommentarfeltene sine. Det er sjokkerende hva folk får seg til å skrive, selv under fullt navn på Facebook.

Både Peter og jeg har åpne kommentarfelt, der det er fritt fram for både anonyme, og valgfrie pseudonymer. Vi får ikke spesielt mye hets i løpet av en uke, men når det dukker opp, må jeg innrømme at jeg føler mer medfølelse enn avsky. For selv om det såklart er forkastelig, så er det jo egentlig bare trist?

Jeg er sikker på at årsakene kan være mange, men man kan jo i blant lure på hva som får folk til å slå seg løs bak tastaturet.


 

Eller dette (hentet fra Peters blogg):


 

Slår man opp “Nettroll” i Store Norske Leksikon står det blant annet: “I motsetning til folk som driver med systematisk nettmobbing, desinformasjon og lignende, har ikke nettroll noen agenda. Det er gleden ved å skape frustrasjon og følelsen av å være smartere enn sine ofre som er den viktigste drivkraften, ikke det de eventuelt måtte oppnå med virksomheten.”

Og artikkelen fortsetter med følgende: “Det er mer sannsynlig at nettrollene benytter mulighetene for anonymitet og manipulasjon på nett til å leve ut sider ved seg selv som de undertrykker i andre sammenhenger.”

Altså burde man kanskje heller synes synd på nettrollene, fremfor å bli forbannet på dem. For kom ikke her og si du har det bra i eget liv når du må rakke ned på, eller slenge dritt om andre. Jeg snakker da altså om innlysende drittslenging, ikke saklig kritikk og den slags.

For kritikk er én ting, men forsmådde nettroll er det faktisk bare synd på.

Jeg er sjeleglad for at jeg begynte å blogge etter fylte 30, hadde jeg vært 20 ville jeg nok ikke vært like hardhudet. I tillegg er det godt å ha en kjæreste som også får på pukkelen iblant og har blitt vant til å bli kalt både det ene og det andre 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Godt å være to 🙂
 

/ Ingen fortjener å få kreft ❤

20 kommentarer
    1. Dere er fantastiske begge to! Leser begges blogg hver kveld 🙂 fortsett med den fantastiske jobben dere gjør :))

    2. Jeg digger bloggene deres. Blir innimellom nesten flau på andres vegne når jeg ser hva enkelte lirer av seg.

    3. Liker godt begges blogg og er de eneste jeg leser “fast”. Tenker at det bunner i kraftig misunnelse fra noen som sitter stuck i en jobb de hater. Kan gjerne innrømme at det høres idyllisk ut å leve av å blogge og at det hadde vert gøy. Samtidig som jeg vet at jeg aldri hadde hatt evnen til å fenge så mange lesere eller komme opp med noe nytt å skrive om hele tiden, og alt arbeidet rundt som folk kanske ikke tenker over. Det er overhode ikke greit å slenge ut av seg sånne ting. Heldigvis har dere hverandre og en stor flokk lesere som digger dere. Stå på videre 🙂

    4. Jeg er helt enig; hvis du ikke har noe pent å si, så skal man ikke si noe i det hele tatt. Jeg skjønner meg ikke på folk som bruker tiden sin på å komme med negativitet hele tiden. Det må være veldig slitsomt. Jeg bare digger både din og Peter sin blogg, dere er bare helt herlige begge to, håper dere fortsetter leeeeenge 😀 😀

    5. Jeg digger bloggen din, og er fast leser!:)
      Det er så utrolig mye stygt folk lirer av seg på nettet. Jeg pleier å tenke at de mangler noe helt essensielt for å forstå verden…. At de rett og slett har litt liten verktøykasse for å håndtere livet 😉
      … Også kan man jo ha litt tro på karma da, what goes around, comes around.

    6. Dere har fantastiske blogger begge to. Blir av og til flau på andres vegne når jeg ser enkelte kommentarer. Jeg prøver iallefall å lære ungene mine at har men ikke noe fint å si man må holde det for seg selv.
      Unner virkelig ikke noen å få kreft. Tviler på at de som får seg til å si slik faktisk vet hva dette innebærer.
      Fortsett den gode jobben dere gjør.

    7. Hei.
      Tenker at dersom de synes du/ dere har så latterlige en blogg så la vær å les den da! Er ikke værre enn det. Har kommet over blogger som jeg synes er latterlige og bloggere som jeg synes har noen verdier som er så langt i fra det jeg står for. Hadde ikke falt meg inn å skrive noe så stygt til de. Det hadde ikke gitt meg noe å rakke ned på andre. Tror sånne folk ikke har det så bra.. kanskje det er sjalusi?

    8. Liker å lese bloggene deres, og syns dere er veldig fornuftige som ikke eksponerer barna på bloggen. 😊

    9. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere ikke fokuserer på de fine tilbakemeldingene isteden?:) De er jo i hopetall, og får veldig lite oppmerksomhet. Innlegg som dette, gir jo et inntrykk av at det er denne tilbakemeldingen som gir inntrykk. At til tross for tusenvis av søte, fine kommentarer, så er det likevel disse to som brenner seg på minnet og som tar oppmerksomheten deres?

    10. Jeg har veldig tro på karma, jeg 😉 Uansett er det lett å tenke seg til hvem som sover best om natta, jeg tror neppe det er en person som får utløp for egen frustrasjon i andres kommentarfelt. Veldig koselig at du digger bloggen min! <3

    11. Det er ikke disse to kommentarene som brenner seg fast til tross for tusenvis av søte og fine kommentarer, altså 🙂 Jeg hadde egentlig skrevet litt om det innlegget, men valgte å ta det bort: Men drittkommentarer preller etterhvert av som vann på gåsa. Grunnen til at jeg likevel skriver om dette, er som jeg nevner i innlegget, at nettrolling må snakkes om – det er en skikkelig uting! Jeg skriver om de positive kommentarene jeg får også, altså. Det er faktisk de jeg husker! 🙂 <3

    12. Synes det er supert å snakke om denne ukulturen, der folk som åpenbart føler seg totalt ubetydelig i hverdagen prøver å jekke opp sitt eget selvbilde ved å snakke nedsettende om andre. Det er jo overhodet ikke greit. Håper ingen av dem har egne barn, som i sin tur vil kunne påvirkes av foreldrenes forkvaklede syn på hva som er greit å gjøre mot andre. Synes for øvrig noe av det mest interessante er paradokset at de faktisk bruker tid på blogger som de ikke synes har livets rett, og på den måten styrker bloggens markedsposisjon. De skjønner seg åpenbart ikke på dette med at visnings- og lesertall er den harde valutaen i vår digitale verden 😀

    13. Ville bare legge igjen ett lite ❤️ fra en fast leser!! Håper du kan tenke på det hver gang du får ett uheldig besøk av ett nett-troll i kommentarfeltet! Elsker bloggen til deg og Peter! Flott, positivt, lettlest avbrekk etter en lang dag på jobb! Stå på!

    14. Aaaaaaalt for mange uten evnen å tenke med tilgang til internett. Men tar du opp dette med personen så blir man møtt med “jeg har faktisl lov å si hva jeg vil i dette landet, ytringsfrihet”. Og som regel har dem feil. Man har lov å være kritisk om hva man vil, men å si hva man vil blir fort til noe ulovlig ved noens kommentarer.
      Heia deg og heia pappahjerte, dere er en sann insperasjon til en som gikk fra singel livet og jobbing 25 av døgnets 24timer til å bli tre barnspappa, bleie skift og lange netter på 23måneder.

    15. Nett-troll må snakkes i hjel! det er helt riktig. Bare EN sånn melding er en for mye. Har selv vært utsatt for rimelig heftig netthets, og min mann mistet nesten levebrødet sitt på grunn av et sånnt som forfulgte ham. Det verste er at det hjalp ingenting å politianmelde, til tross for massiv bevismengde og at vi hadde både adresse og telefonnummer til vedkommende.

    16. Skjønner ikke hvorfor folk holder på slik, jeg lurer på hva de prøver å få ut av det, for det går jo bare tilbake til dem selv en dag.
      Men en ting vet jeg å det er at de vil ha oppmerksomhet, å de føler seg bedre med seg selv når de holder på slik.

    17. Jeg liker veldig godt bloggene deres begge to! Lite drama og hverdags humor! Akkurat det man trenger for å Komme seg frem til helgen !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg