Lille frøken detektiv

Helt siden jeg var liten har jeg hatt en helt spesiell forkjærlighet, som muligens kan få meg til å virke ørlite grann creepy.. Det er nemlig en litt spesiell ting som gjør handleturen min ekstra artig – og det er når jeg finner en sånn!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Ikke spør meg hvordan det startet – men jeg elsker altså å finne andres sammenkrøllede handlelapper i handlekurven!

Ålreit, så er det ganske sært, og en handlelapp i seg selv er jo egentlig ikke så spennende, for vi kjøper jo mat alle sammen. Men det er bare noe så fascinerende med å se hva et annet menneske har rablet ned på et ark, som deretter har blitt fraktet med til butikken!

Spenningen hver eneste gang, er om jeg klarer ut fra handlelista å gjette hva som står på vedkommendes middagsmeny. Og klarer jeg å anslå hvilken aldersgruppe lappens eier tilhører? Er det en mann eller en kvinne? Er det en dagshandler eller en mer langsiktig strateg?

I dag fant jeg gull i en handlekurv på Meny 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Litt ymse.. 😀
 

Først fniste jeg litt, så begynte detektivarbeidet:

– Meget sannsynlig en kvinnes håndskrift.
– De fargerike krusedullene antyder at hun sannsynligvis er mor, og at hun har barn i hus.
– Løpetidtruse og poser betyr (forhåpentligvis) at hun har hund
– Hun er systematisk, ettersom hun har sortert varene i bås (dyrebutikk, apotek, matbutikk?)
– Ingen forkortelser (feks “deo”) kan bety at det er en kvinne som har skrevet handlelappen, og at en annen (feks en mann) har utført selve innkjøpene
– Ordet “Lørdagsgodt” kan kanskje tyde på at hun er godt voksen?

Jeg får jo aldri noen fasit på mine konklusjoner da, men det gjør liksom ikke noe… Det er det lille detektivarbeidet som er så innmari artig 🙂

Også vet jeg mange påstår det bare er eldre mennesker som fortsatt skriver handlelister på papir, og at den yngre garde har gått over til handleliste-apper på mobilen for lenge siden. Men jeg er litt usikker på om dette stemmer.. Jeg tror nemlig ganske bestemt det er flere enn meg som sverger til den gode gamle papirlappen..

Og det håper jeg folk kommer til å fortsette med, sånn at jeg kan få flere artige handleturer 😉

 

/ Små gleder

59 kommentarer
    1. 23 år og skriv handlelapp på den gode gamle måten! 😉 best sånn 😀
      Forresten; treng ikke være godt voksen for å bruke ordet “lørdagsgodt”, gjør det æ og :’)

    2. Jeg elsker papirskrevne handlelister ❤ Forsøkte meg faktisk på en handle-app, men det ble faktisk litt for avansert for meg 😂 og ja, jeg er “bare” 26 år, men er tydeligvis moden for alderen (i følge mannen, ettersom jeg sier følgende; Grov i målet og fysen på no’ godt – det er nemlig forbehold de over 40 år 😂)

    3. Best sånn ja, helt enig! Men skriver du “lørdagsgodt” på handlelappen også? Ville trodd den yngre garde liksom ikke spesifiserte hvilken dag det var tillatt med godteri… Men godt mulig jeg tar feil 😉

    4. Hei!
      Jeg er nesten midt i 30-åra og sverger til handlelapp skrevet for hånd. Har ikke klart å like disse handleappene. Føler ikke at jeg får ordentlig oversikt med en app. Putter lappen rett i lomma da etter at jeg er ferdig med å handle, så min lapp vil du dessverre ikke få gleden av å finne ☺️☺️😅😅

    5. Handle-app er helt uaktuelt – jeg har også prøvd, haha 😉 Du får legge igjen papirlista di i handlevogna neste gang da, sånn i tilfelle det er flere detektiver der ute! 😉

    6. Hahaha, da er vi like du og jeg! Ingen kommer noensinne til å finne min lapp heller 😉 Men godt å høre det er flere som ikke liker sånne nymotens greier, papir og penn er det beste! <3

    7. Handlelapp på papir her også ja. Både privat og jobb. Handler for SFO og da er det litt store mengder… så lurer på om det er noen av de andre i butikken som tror jeg handler så mye mat og på dagtid til og med 😜

    8. 32 år og skriver ofte handlelapp. 😊 Jeg sier ofte lørdagsgodt (også mine barn på 6 år og snart 3 år sier det 😊), men skriver ofte snop på lappen, fordi det er kortere.. 😂😂

    9. En mamma som skriver handlelapp sammen med tegnende barn kan ha skrevet lørdagsgodt fordi barnet bare får godis på lørdager. Eller for å spesifisere for handlende mann at det er godteri til barn og ikke til di voksne?

    10. Lørdagsgodt betyr bare at dette er snop forbeholdt ungene. Her skriver vi lørdagsgodt som et punkt og sjokolade som et punkt. Altså til ungene og så til oss. 😁 Er i 30 årene.

    11. Jeg er 20 år gammel og har nettopp flyttet for meg selv – har handleliste på papir! I butikken der jeg handler er det mange studenter som handler, og jeg har sett flere gå rundt med papir (riktignok går mange med telefonen også da). Hjemme (hjemme hos mamma og pappa altså, det er det som alltid vil være HJEMME) har vi alltid en blokk og en penn liggende i skapet på kjøkkenet, og kommer man på det så skriver man det på handlelappen. Har videreført det til hybelen, og har blokk og penn liggende lett tilgjengelig. Veldig kjekt 🙂

    12. Handlelapp er noe jeg er heeeeelt avhengig av, og det har jeg brukt siden jeg flyttet for meg selv som 16 åring (nå er jeg 39).Har prøvd mobilen med app, men det funker ikke…. Prøver også å handle for hele uka så må ha kontroll (nå er jeg avhengig av lister generelt på alt jeg skal gjøre også da😂😂😂😂)
      Skriver også lørdagssnop, det bruker vi i tale og gjør det enklere når ungene skal hjelpe til for da vet de at det ikke nytter å mase😂😂😂😂

    13. For å sitere Peter: “Dette innlegget er creepy. Men du påpeker det jo selv, så da går det nok bra”. Haha! Så, herlig og herlig… Det kan vel diskuteres 😉 <3

    14. Dette tipset er supersmart! Vi har også en liste liggende oppå radioen på kjøkkenbenken, som vi fører på ting hele tida. Nå er det blitt såpass avansert at varer fra frukt- og grøntavdelingen står til venstre, og resten av tingene til høyre.. Begynner å bli rutinert 😉 Hurra for gode tips og triks man kan ta med seg hjemmefra! (Hjemme vil bestandig være hos mamma og pappa ;-))

    15. Ukeshandling er vanskeligere enn man skulle tro! Hatten av for deg (jeg får det ikke til). Elsker lister generelt jeg også, holder orden på huet 😉

    16. Jeg fant en spesiell lapp en gang🙈 En tilsynelatende helt ordinær handlelapp bortsett fra at siste punkt på lista var “deilig sex med mannen min”😂😂 Tenker denne mannen gjorde unna handleturen rimelig kjapt😉 Likte den lappen jeg😆

    17. Jeg skriver også handlelapp på papir,og de er veldig detaljerte, for mannen er litt streng når det gjelder impulshandling. Men hvis det står på lappen, Ja da er det greit. Om jeg hadde skrevet enhjørning så hadde han ikke stusset, det er skrevet ned, så den hadde vi kjøpt. Men hvis jeg putter oppi noe god te eller godteri, nei da må listen sjekkes…

    18. Handlelapp er et must! Handler stort sett på samme matbutikk hver gang å går en fast rute gjennom butikken. Jeg sorterer varene på listen før jeg drar på butikken. Slik at jeg går min faste rute, og plukker med meg det jeg skal ha på veien. Det er ekstremt tidsbesparende på storhandel 🙂 Mulig litt sært også når jeg tenker meg om, men det funker som juling 🙂 🙂

    19. Om jeg skal ukeshandle, som er veldig sjeldent, blir det penn og papir.. Men utover det så handler jeg hver dag etter jobb og da er det plottet inn på en app som heter wunderlist. Den er genial! Men ukesmenyen, er skrevet på ark og er lett tilgjengelig! 😊 (Ikke jeg som skriver den, det er det personalet i boligen som gjør, men jeg bestemmer maten selv da jeg ikke kan ete div ting)

    20. Du har helt rett! 25 år og papirlappbruker 🙂 Men hender at jeg bruker telefonen også, hvis jeg ikke er hjemme når jeg kommer på nåe vi trenger…

    21. Been there 😀 Håper din mann ikke blir like sur som min mann fordi han ikke kan stryke over med penn etterhvert som han finner ting på lista 😉

    22. Til M over her: Tipper det er mannen som har skrevet handlelisten til sin kone ;).
      Ellers bruker jeg appen Wunderlist. Knotet litt i starten, men det er rimelig digg nå som jeg er vant med det. En kan lage så mange lister en vil der inne. Så jeg har en “Handleliste”, en “IKEA-liste”, en “Ting barna trenger-liste”, en “Julegave-liste”, en “Ting til bursdagsfest-liste” osv osv. Hadde funket som bare det med gjøremål dere hadde til bryllupet! Så velger jeg hvem som kan se hvilke lister. Noen kan bare jeg se, mens andre ser mannen også. Hvis vi er hos svigers med svigerinner og svogere Og tantebarn kan vi lage en felles liste der alle legges til og den som tilfeldigvis er på butikken har full oversikt. Og hvis vi skriver på noe får den andre parten/de andre se det med én gang og hvis andre kjøper noe og krysser det ut får du beskjed om det også. Genialt enkelt. Ganske enkelt genialt 😉.

    23. Handlelapp på papir er det eneste som gjelder her i huset, sammen med en god, gammeldags kalender på veggen som vi noterer avtaler o.l. i, og en almanakk i veska. Er 30 i følge staten, muligens 70 i praksis? Synes jeg går nok med nesa i mobilen som det er, om jeg ikke skal være avhengig av den til handling også. Og så føler jeg av en eller annen grunn at jeg får mye bedre oversikt av å ha ting skrevet ned på papir… (Jeg bruker en notat-app også, da, men den er mer til langsiktige ting…)

    24. Kalender på veggen må til! Vi har en på kjøleskapsdøra, og selv om Peter har en tendens til å “glemme” å fylle inn sine avtaler, funker det overraskende bra. Jeg er som deg, jeg liker ikke å gå med nesa i mobilen når jeg handler. Det føles bedre å snuse på en papirlapp isteden 😉

    25. Jeg er i 50årene og gjør begge deler, det varierer. Handleliste for hånd eller på mobilen. Min sønn på 30 sier også “lørdagsgodt” men dette er det mange som allerede har opplyst deg om at ikke bare er noe “den eldre garde” sier. Derimot er det ingen som har tenkt tanken min om de krusedullene. Jeg tror rett og slett de er der fra testing av ulike penner/tusjer for å se om de fungerer eller er tomme 😉

    26. Her er det bare app som gjelder. Det er genialt. Vi deler handlelista med hele familien, alle skriver på det som må handles og vi kan følge med under handleturen hans(ja det er oftest mannen i huset som handler), ser når han krysser av ting han har handlet osv. Det er så greit👍🏼

    27. Enig med deg, jeg tror også det er en voksen som har testet penner og laget kruseduller! Men fargene på krusedullene da, er de ikke litt “utypiske” for folk uten barn? Vet ikke hvorfor jeg fikk det for meg 😉 Vi sier også lørdagsgodt altså, men vi skriver det aldri – var bare det jeg mente med at det kan være en eldre person 😉

    28. 28 og sverger til handlelappa på papir ☺️ Men lørdagsgodt trengs sjelden skrives ned på handlelapp, da mini på 4 har full kontroll på kva som skal handles en lørdags formiddag 😉

    29. Trenger ikke å være barn i hus. Kruseduller på handleblokka (!) hadde jeg før jeg fikk barn, for å få penna til å virke 🙂 Har prøvd med innkjøpsliste på app, foretrekker fortsatt lapp 🙂

    30. Jeg også skriver handlelisten på papir. Er jo mye enklere å holde i lappen fremfor mobilen når man går i butikken. Og jeg skriver alltid handlelisten i rekkefølge fra inngangen i butikken og hele veien til kassen, så slipper jeg å gå frem og tilbake i butikken eller opp og ned på handlelisten. Punktet for godteri må forøvrig være detaljert med det godteriet jeg vil ha sånn at jeg ikke ender opp med noe annet (eventuelt for mye)😉

    31. Til J over: på Wunderlist skriver en på varer etter hvert som en kommer på det. Og rett før besøket til butikken sorterer jeg om på listen slik at det blir enkelt å følge den inne i butikken uten å måtte gå frem og tilbake. Enkelt! Og en slipper penn for å krysse ut. En trykker på varenavnet og den er borte. Men det er samtidig lett å hente noe frem igjen hvis en trykket på feil være.
      Beklager altså, Christina! Nå skrev jeg en lang kommentar her før i dag også, men siden et overveldende flertall av de som kommenterer liker penn og papir MÅ jeg bare argumente litt for den andre versjonen 😉 🙂

    32. Lurer på hvor mange innlegg om handlelapper du (og pappahjerte) skal lage som handler om handlelapper og at håndskrevne lapper er utdatert, selv om alle kommentarene handler om mennesker i (bokstavelig talt) alle aldre som fortsatt bruker det?

    33. Skriver fortsatt handlelapp, men mulig jeg tilhører den eldre garde, jeg er 48.. Det henger en blokk på oppslagstavle på kjøkkenet, og der kan alle i familien skrive opp ting etter hvert som det går tomt, eller om det er ting de ønsker at skal handles inn. Med 4 nesten voksne barn i familien er det praktisk. En app kan rett og slett ikke dekke det behovet føler jeg 🙂

    34. Handlelapp er gull! Jeg skriver først ukemeny, deretter skriver jeg opp alt jeg trenger til de forskjellige rettene (ser selvsagt i kjøkkenskap/kjøleskap hva vi har). SÅ skriver jeg en ny lapp der alle varene er sortert etter hvor jeg finner de i butikken. Dvs at jeg må jo planlegge på forhånd hvilken butikk det blir. Enkelt og greit. Penn og papir in my <3

    35. Jeg har nettopp funnet bloggen din og så herlig gøy å lese da! Jeg ser også på krøllete handlelister, men det er sjelden jeg finner en! Jeg bruker også handlelister (ikke handlelapp her 😂),skriver også lørdagsgodt ( for det er jo det det heter!) og jeg kategoriserer listen etter hvordan butikken er “innredet”, altså begynner med det som står først i butikken 😳😳Må faktisk være så ærlig å si at hvis herren i huset har skrevet listen så må jeg fikse den i min rekkefølge,iallefall hvis det er jeg som skal ut på handletur! God kveld til deg!

    36. 21år🙋🏼 Veksler 50/50 mellom handlelapp og “notater” på telefonen, kommer an op om jeg er hjemme når jeg skriver lista.
      Også bruker jeg ordet lørdagsgodt 👏🏼

    37. Sverger til handlelapp. Men fra nå av skal jeg ikke krølle den og legge den i buksa. Den skal få bli i kurven/handlevognen.:) om jeg finner en handlelapp må jeg se, problemet er bare det at jeg får en trang til å handle det som står der, og ikke på egen lapp. 😂

    38. Jeg MÅ ha papirlappe! Sambo synes jeg er litt ekstrem, men skriver først alt vi skal handle på en lapp, og så sorterer jeg deg på en ny lapp etter hvor det er i butikken etterpå🙈 Eeeelsker orden på papir😊 Er også student(22) og skriver hele timeplanen og alt vi skal gjøre ned i almanakken👌🏻

    39. Jeg er også sånn! Elsker å finne andres lapper! Utfordring; tør du å handle det som står på den neste lappen du finner? Jeg gjorde det en gang:) Var litt gøy å liksom late som man var den man så for seg hadde skrevet lappen. Ble lapskaus til middag, selv om jeg egentlig hadde planlagt taco😂

    40. Ååååå dette har Peter faktisk snakket om lenge! Så neste handlelapp går vi for, gleder meg allerede 😀 Lapskaus/Taco, same same, hehehe 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg