Og jeg som trodde vi skulle shoppe

I dag morges våknet vi til solbrente skuldre, og fant derfor ut at det var et smart trekk å bruke dagen på noe annet enn strand og bading.

Jeg så med en gang for meg noe innendørs, for eksempel i kategorien “kjøpesenter” eller “shopping” – og da svigers foreslo en tur til “El Torcal”, syns jeg det hørtes ut som en glitrende idé.

Ikke at jeg ante hva El Torcal var for noe, men det hørtes jo unektelig ganske spennende ut!

Men da svigermor sa vi måtte ha på noe annet enn sandaler på bena, begynte jeg å mistenke at jeg kunne la lommeboka mi ligge igjen hjemme… Og ganske riktig, El Torcal innebar alt annet enn shopping:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sjekk fjellgeita med sekken på tur!
 

Det viste seg at “El Torcal” er en kjent nasjonalpark med steingamle (fnis) fjellformasjoner av kalkstein. Kort fortalt snakker vi stein som har fått sitt karakterisitiske utseende etter en prosess som har vart i nærmere 200 millioner år.

Stedet lå omtrent 1 og 1/2 time unna med bil – et prosjekt jeg garantert ville tenkt var ganske uaktuelt med to småttiser, i over 30 varmegrader. Men dette er altså mine svigerforeldre i et nøtteskall. Vi tar en tur, også ordner det seg. Og det var nøyaktig det som skjedde 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Man trenger ikke være over 35 for å bli fascinert av utsikten 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
… Og man trenger ikke være under 35 for å få lov til å klatre 😉
 


Svigermor nyter utsikten
 

Å legge ut på en rundløype i 30 varmegrader oppi fjellheimen, var kanskje det siste jeg hadde på lista over ting jeg trodde jeg skulle få oppleve denne ferien… Men det var altså overraskende artig å traske rundt blant steinformasjoner og geitebæsj, mens fire ørner svevde over hodene våre på jakt etter turister mat.

Og ungene trasket og gikk, med svette lugger og blide fjes – vel vitende om at det ventet en is når vi kom fram til parkeringsplassen 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Femåringen tok bilde, rakk ikke helt over info-tavla 😉
 

Så nå har jeg altså fått oppleve kalkstein i underlige varianter. Jeg har trasket rundt 1200 meter over havet i El Torcal, noe jeg aldri hadde fått oppleve dersom det ikke var for svigers og deres optimisme.

Alt ordner seg. Selv om jeg tror fjellgeitas hvite sko må få seg en vask før hjemreise 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Kjøpesenter, hvem trenger sånt 😉

6 kommentarer
    1. Den der “det ordner seg” bor du vel ilag med og :p
      Uansett fin natur ja! Gøy å oppleve litt anna enn strand når ein er på reis og 🙂

    2. Nå vet jeg ikke helt hvor dere bor, men om det ikke er så langt til Nerja (som ligger en time fra Malaga) så anbefaler jeg en tur til Rio Chillar en gang dere er i nærheten. Vi gikk der i fjor med barn på 2,6 og 9 år. 2 åringen var mye på ryggen min, men det var en veldig spennende tur for barna (og voksne). Siden man går i en elv så blir det ikke så varmt. Men den berømte sekken din må med- for her må man ta med mat og drikke.
      https://www.feriebolig-spania.no/Nerja/artikler/rio-chillar-en-favoritt-blant-utfluktene-i-nerja-for-alle-i-familien

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg