Midt blant skogens ro

Hver eneste dag siden vi kom hjem fra ferie har jeg tenkt det samme: Det er overraskende deilig å kjenne den friske høstlufta kile litt i nesa så fort man åpner døra! Høsten er jo egentlig ganske så fin, den 🙂

Og i dag gjorde vi noe som virkelig hører høsten til: Vi dro til skogs for å plukke sopp!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det er stas å få låne soppkniven 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Piggsopp overalt!
 

Egentlig er jeg innmari skeptisk til å plukke sopp, for det er jo rett og slett livsfarlig dersom man plukker feil. Selv om jeg har googlet masse, så er jeg helt sikker på at jeg aldri i verden hadde sett forskjell på den spiselige “Stubbeskjellsopp” og den giftige “Spiss giftslørsopp” for eksempel, dersom jeg hadde funnet en av dem.

Og får du med deg en giftig sopp i kurven sammen med alle de fine kantarellene – må du faktisk kaste hele hurven. Så sopp er ikke bare sopp! Og nettopp derfor plukker vi kun de tre variantene vi kjenner igjen: kantarell, piggsopp og traktkantarell 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Der borte er det enda flere!
 

I dag tok Pappa oss med til sitt hemmelige soppsted, og vi rakk ikke gå mange meterne innover i skogen før den ene soppklyngen etter den andre åpenbarte seg. Etter at vi hadde plukket sikkert en halv kilo, utbrøt Pappa: “Jeg var her i går også, jeg! Da plukket jeg 2,5 kilo!”

Er det noe som heter soppår? I såfall tror jeg det er rimelig gode sjanser for at det må være noe sånt i år. Peter og jeg hadde ikke veldig trua før vi dro, så vi røsket bare med oss en liten brødkurv på vei ut døra, haha 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Utrolig praktisk, da.. Not!
 

Mutter’n derimot, hadda jo allerede fått 2,5 kilo sopp i hus i går, så hun hadde planlagt litt bedre 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Typisk Mamma, vettu.. Alt på stell 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og kurven ble full!
 

Så nå vet du hva du har å gjøre dersom du har en skog i nærheten: ta med deg en kurv og legg i vei! Den friske høstlufta gjør godt for kropp og sjel – og det gjør jaggu skogens ro også 😉

Men husk, plukk bare den soppen du er 100% sikker på!
 

/ Snakkes, nå venter tre timer med sopprensing X-)

14 kommentarer
    1. Å plukke sopp er så gøy og minst like kjekt å spise dem også. Spesielt når de er selvplukkede. Jeg skal plukke i morgen, eller mandag, men våger meg ikke ut på annet enn kantarell. Vi mødre har alltid det meste på stell, vet’u.
      Beste hilsen Ingrid på http://www.ingridtunheim.no

    2. Så fine bilder du tar! Tips: Jeg har googlet selv, og fant en super app (digital soppkontroll mener jeg den heter). Det finnes også steder man kan dra for å få hjelp av proffe soppkontrollører (nærmeste sted finner du også i appen). Lykke til! Hilsen soppnørden

    3. Bedre med 3 innlegg i uka som har humor og poeng, enn å bare fylle opp med slike intetsigende, kjedelige innlegg. Kvalitet over kvantitet;)

    4. Spør du meg, så er jo kantarell desidert best å spise, da 😉 Vi fant bare én eller to i går – resten var piggsopp. Kos deg på tur, håper du finner masse!

    5. Haha, elsker svaret ditt til L/surp(r)ompen;D Og dette var jo et kjempekoselig innlegg+ikke minst viktig og informativt, synes jeg:)

    6. Koselig innlegg, skjønner ikke hva den “L” over her mener engang! Du har så fine/koselige/artige innlegg at jeg søker deg opp for å se om du har kommet ut med nytt innlegg😉😊👍stå på som gjør du😙👍

    7. Det ligger en fin serie om sopp på nrk super på nett. Der viser de hvilke sopper du kan være helt trygg på, og hvilke du må passe deg ekstra for!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg