Pannekaker til frokost

Pannekaker er en favoritt her i huset, og i dag byttet vi ut knekkebrød og rundstykker på frokosttallerkenen med pannekaker! Det ble såklart en suksess, og siden disse pannekakene utmerket godt kan brukes i matpakka med litt godt pålegg, tenkte jeg å dele oppskriften.

Disse har jeg lagd på mandelmelk og speltmel, de er veldig enkle å lage, så stek gjerne opp flere og oppbevar i kjøleskapet 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Du trenger:

3,5 dl speltmel (jeg mikser sammalt og fint, denne gangen hadde jeg bare sammalt)
1/2 ts salt
6 dl mandelmelk (usøtet)
3 ss smør
3 egg

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Ha mel og salt i en bolle, og spe med halvparten av mandelmelken mens du rører godt. Så smelter du smøret (avkjøl det litt dersom det blir veldig varmt) og rører det inn. Deretter har du i resten av mandelmelken, før du tilsetter eggene.

La røren stå i minst 30 minutter, gjerne over natten!

Stek på middels varme i litt smør – den første pannekaken skal bestandig se slik ut:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det pleier av en eller annen grunn å være prøvesmakere tilgjengelig uansett 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Men så blir det bedre!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Blåbærsyltetøy er såklart favoritten 🙂
 

De stivner når de ligger i kjøleskapet, så jeg pleier å putte dem noen sekunder i mikroovnen rett før jeg skal ta på pålegg. Nam nam!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ God søndag!

13 kommentarer
    1. Et russisk ordtak skal være at “Den første pannekaka alltid må kastes”. Liksom litt fint det, at ting blir bedre etterhvert og man ikke skal gi opp om det går litt skjevt i starten.☺

    2. Disse så kjempegode ut! Jeg er veldig glad i mandelmelk, og drikker ikke vanlig melk, så disse må jeg definitivt prøve 😀

    3. De så gode ut! Hvis du bruker melkefri Melange så blir de helt melkefri. Det fungerer fint å lage pannekaker på vann også, uten noen form for melkeerstatning. Da blir ikke pannekakene så tunge i magen. Hilsen mamma til to som ikke tåler kumelk.

    4. Vi elsker også pannekaker til frokost 😍 men vi lager av bestemor sin oppskrift… helmelk mel egg litt sukker litt salt 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg