Rydd skapet!

/ Annonse

Da Peter og jeg var på førstehjelpskurs for et halvt år siden, ble vi minnet på at Giftinformasjonen får cirka 10 henvendelser fra livredde foreldre hver eneste dag, om barn som har funnet medisiner og puttet dem i munnen eller svelget dem.

Man tenker jo såklart at det bare skjer hos andre, men hvor lenge siden er det egentlig du ryddet i medisinskapet ditt? Hvis du i det hele tatt har et medisinskap… 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Skapet” vårt!
 

Gamle medisiner som ligger og slenger kan være livsfarlig for barn – og da Peter skrev om dette på bloggen sin for snart to år siden (les innlegget her – NB! Konkurransen er avsluttet), fikk vi oss en skikkelig aha-opplevelse.

For ikke hadde vi et spesielt sted vi oppbevarte medisiner, de lå litt her og der, og vi hadde heller aldri ryddet og sortert legemidler noen gang. Det viste seg at veldig mye for lengst hadde gått ut på dato!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Den utgåtte fangsten…
 

Men de siste to årene har vi vært store tilhengere av å rydde skapet. Medisiner som er i bruk og som ikke har gått ut på dato har vi liggende i medisinboksen på toppen av et skap der vi er sikre på at barna ikke får tak i det.

Mor rekker forøvrig ikke opp hun heller, hvis hun ikke står på en krakk 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Der ja..
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Holdbar til 2020 🙂
 

Medisiner som har gått ut på dato, samler vi i en pose som vi leverer til apoteket. Det skal ikke kastes i søpla, i vasken eller i do – apoteket sørger for at medisinene blir destruert på en trygg og miljøvennlig måte.

Små doser av helt vanlige medisiner kan gi alvorlig forgiftning hos et barn, og en av verstingene som veldig mange har liggende hjemme, er faktisk jerntabletter!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Veldig vanlig å ha i hus, spesielt om man er blodgiver.
 

Andre verstinger for barn i medisinskapet er:

– Nikotinpreparater
– Smertestillende som Ibux eller paracet (særlig i andre former enn tablett)
– Hostestillende hostesaft
– Malariatabletter
– Sovemedisin
– Medisiner mot høyt blodtrykk


 

Så vær så snill folkens, Rydd Skapet! Sorter medisinene, oppbevar dem på et sikkert sted – og returner gamle medisiner til apoteket.

Så lite skal faktisk til for ikke å bli en av de fortvilede foreldrene som må ringe Giftinformasjonen <3
 

/ * “Rydd-skapet”-kampanjen er et samarbeid mellom Statens legemiddelverk, Apotekforeningen, Legemiddelindustrien (LMI) og Norsk Vann.

—> Les mer på Ryddskapet.no

* Følg RyddSkapet på Facebook *

14 kommentarer
    1. En liten rydderunde er veldig smart! Jeg tror faktisk ikke jeg hadde tenkt over at medisiner har utløpsdato, før Peter skrev om det på bloggen sin for to år siden. Og jeg hadde i alle fall aldri levert ting tilbake på apoteket.. Godt man stadig lærer noe nytt, og jeg er glad for at jeg kan være med å spre det viktige budskapet videre! 😉

    2. Lurt😉👍hvor har du kjøpt den boksen? Den likte jeg godt, spesielt det at den var oppdelt oppi😃👍

    3. Og når du er inne på å oppbevare ting utenfor de smås rekkevidde.. husk på oppvaskmaskintablettene/ -pulveret. Gjelder forsåvidt alt av sterke vaskemidler 🙂

    4. Måtte le litt når jeg så dette innlegget. Grunnen var veldig enkel. Jeg ryddet mitt medisinskap ca 30 min før jeg leste det da jeg syntes det var på tide. Så bra å se at det er flere som tenker det samme som meg.

    5. Denne advarselen gjelder også besteforeldre!! Det er det fort gjort å glemme, men de små kan fort gå på oppdagelsesferd i skuffer og skap i et ubevoktet øyeblikk, også hos oss😱😱

    6. For en fantastisk farge det var på den genseren! Hvor får man tak i den?
      Og btw; viktig innlegg 👍

    7. Tusen takk for påminnelsen! Kjære vene, det var jo både det ene og andre i hver en liten skuff fordelt over tre etasjer!!
      Vi har faktisk nøyaktig samme boks som dere 🙂 Men en ting jeg stusser på, får du lukket igjen når du har Paracet-pakkene stående? For det får ikke jeg og jeg ble rett så frustrert si:P

    8. Den boksen er veldig fin, men veldig upraktisk! Hvertfall her i huset, får ikke plass til halvparten av medisinene en gang. Men Kjekk til plaster og sånt stæsj! Nå har jeg medisinene i en kurv i skapet, men den dagen det kommer barn inn i bildet skal det helt klart skaffes en ordentlig oppbevaring! PS: apotek1 har returposer til gamle medisiner som du kan ta med deg hjem og fylle med det du ikke trenger og så levere inn 😊
      Og

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg