Når mareritt blir virkelighet

I dag fikk jeg en mail fra en fortvilet mor som lurte på om jeg kunne ta opp et spesielt tema på bloggen. Det viste seg at forrige fredag opplevde hun og mannen at et av deres verste mareritt ble til virkelighet – og nå ønsket hun av hele sitt hjerte å advare andre foreldre.

Men fremfor å bare skrive et innlegg om dette temaet, spurte jeg om jeg heller kunne dele den sterke historien moren hadde skrevet selv.

Og det fikk jeg lov til – så nå håper jeg så mange som mulig leser historien til mamma Tone og pappa Daniel. For dette kan skje den beste.

OBS! Inneholder sterke bilder!


Licensed from: stevanovicigor / yayimages.com
 

Fredag ettermiddag ble ett av våre verste mareritt virkelighet. Lille Luna på 10 mnd reiste seg opp etter en peisovn mens hun og pappa var på en snar visitt hos noen venner.

Hun har fått en alvorlig brannskade i venstre hånd. Noen få sekunder var alt som skulle til. Hun rakk ikke en gang begynne å grine før pappa hadde tatt henne og var på vei til vasken bare 4 meter unna.

Smertene hennes og hylene vil aldri bli glemt. 3 timer med utrøstelig gråt.

Vi har allerede vært mye på sykehuset, 5 stikkforsøk før veneflonen satt, skrik, tårer, sederende midler som resulterer i et blikk du aldri glemmer og en livløs kropp i narkose blir forlatt på operasjonsbordet. Følelsen som forelder eller pårørende er det ingen som vil oppleve

Uttallige sår og bandasjeskift venter, kanskje nye operasjoner, tårer og skrik, både fra oss og Luna. Selvbebreidelsen vil sitte der for alltid. Hvorfor passet vi ikke bedre på?!

Det skjer så altfor fort, det trengs bare noen få sekunder. Det kan skje selv de beste. Sykehuset er flinke til å backe oss opp, der vi føler vi har sviktet som foreldre.

Vi spurte legen;- hvor ofte behandler dere slike skader?
Legen så på oss, sukket og sa, – altfor ofte dessverre.

Har DU nok kunnskap om hvor store konsekvensene av noen få sekunders uoppmerksomhet er? Vi legger ikke skyld på andre enn oss selv, men tenker forsiktig på om det bør mer kunnskap om brannskader og sikring inn i f.eks kontrollene på helsestasjonen? Da i god tid før barnet begynner å ta seg rundt på egenhånd.

Dette må gjerne deles så vi kan tydeliggjøre hvor lite som skal til, og vise at selvom det kanskje ikke ser SÅ ille ut den første timen så blir det gradvis verre og verre enn verst.

Fasiten av få sekunder på et brennende varmt glass i en peisovn:


Etter to timer
 


Dagen etter
 


Dagen etter sårrevisjon
 

Vi vil komme med en sterk oppfordring som vi vil SKRIKE ut til alle våre kjente. Ikke vurder om det er på tide å få opp den peisgrinda, ikke tenk at du skal flytte den kaffekoppen etterpå. Eller ledningen på vannkokeren som henger ned, som kanskje minsten får tak i og alle de andre brannfellene som lurer.

Bare GJØR det, vær så snill, bare gjør det. Dette vil ingen oppleve!

Vi håper på best mulig utfall for Luna, at hun ikke skal få varige mèn og at hånden hennes vil fungere som før. Dette vet vi ikke enda, for skadene blir vurdert og forandrer seg fra dag til dag. Vi håper hun kan behandles ferdig i Kristiansand, men det ble i dag sendt bilder til Haukeland- brannskadeavsnittet og vi venter svar fra de innen kort tid.

Vi håper dette innlegget kan bidra til økt fokus på trygghet for de aller minste, og håper at ingen flere barn skal gjennomgå det Luna gjør nå ♥

Tone & Daniel

 

/ Lille Luna Del gjerne

29 kommentarer
    1. Hei. Dattra mi var 3 år da ho ville hjelpe min bror med å lage mat, han hadde da flytta stekepannen bak på komfyren, ho tok ein krakk og klatret opp, la venstre hand på den varme plata. Min bror hørte skrike såg hva som hadde skjedd og reagerte med å ta dattra mi i armane og få handen under kaldt vann. Eg var ikkje der da det skjedde, kom dit 15 minutter etter og eg hørte skrika da eg gjekk ut av bilen. Me måtte også sitte to timer ved legekontoret å vente på to(!) leger som var ute på det samme oppdraget da dette var på kveldstid. Me fekk lagt på sølv bandasje som er supert mot slike skader, det vart sjukehusbesøk dagen etter der handa til dattra mi såg ut som på bilde av jenta på dag to. Fekk sårbehandling, måtte på sjukehuset to ganger for oppfølging men bytta sølvbandasje to ganger, vart litt arr dei første mnd, men no 6 år etter kan ein ikkje sjå noe på handen og har ikkje fått noe sen skader i handen.
      Håper alt går bra med den lille. Men eg har aldri gitt min bror skylden for det som skjedde for det kunne like godt skjedd når eg lagde mat, me kan ikkje hauke ungane våre hele tiden, dattra mi har alltid vå forsiktig rundt stekeovner etterpå, sjekker alltid om den er varm og ho kan fortsatt hugse at ho brant seg og at ho satt i bilen med handa i ein kjøkkenklut liggande på ein frossen fiskepudding.

    2. Minsten var 2 år da han veltet kaffekannen da vi var på besøk. Den var ikke skikkelig lukket, så lokket falt av og tømte nykokt kaffe ut over beina hans.. Røsket av han klærne å fikk han under kaldt vann. Han fikk 2 store blemmer bak kneet, før jeg fikk stoppet han klorte han hull på den ene… Idag er han 12 år og har kun ett arr på str med en femmer bak kneet. Tror det gikk så bra siden jeg reagerte så fort å fikk kjølt det ned. Men fy å fy så utilstrekkelig å skyldig jeg følte meg der å da..

    3. Å så skummelt. Broren min gjorde nesten nøyaktig det samme da han var liten. Det skjer så fort. Man må virkelig sikre slike ting som kan bli glohete, slik at barn ikke kommer nær de.

    4. Huff, er så fryktelig glad for at vi ikke har en slik ovn verken hos oss selv eller noen andre i nær relasjon! Sende masse god bedringsklemmer til familien å ikke minst Luna <3

    5. Uff, stakkars lille vennen 🙁 Et veldig viktig innlegg, håper Luna blir 100% frisk og rask igjen! Jobber på legesenter, og jeg måtte nærmest OVERTALE en mor om å dra direkte til skadelegevakten, hun ringte oss som fastlege-senter først, men jeg hørte de hysteriske skrikene i bakgrunnen, og jeg skjønte at dette var alvorlig :/ Vet dessverre ikke hvordan det gikk med barnet, men jeg håper virkelig at foreldrene innså alvoret og dro til skadelegevakten. Akutt førstehjelp og rask behandling er så ekstremt viktig. Men som mamma’n skriver her, forebyggende tiltak er alfa og omega!

    6. HUSK at man IKKE skal ha brannskaden i kaldt vann,men heller i lunket vann. Har man for kaldt vann,kan man også få frostskader. Dette lærte jeg da samboer helte kokende spagettivann over foten sin rett før jul i fjor.

    7. Og har man yoghurt eller kremfløte i huset,Så kan man bruke det også. Vet at noen kokker bruker dette både hjemme og på jobb,om de får brannskader.
      Ellers er det et viktig tema å ta opp,håper jeg ikke opplever dette med frøkna mi. Selv om hun nå er stor nok til at vi kan prate om dette. Og hun fikk en støkk da pappaen brant seg i fjor.

    8. Bruk vann! Ikke begynn å smøre på yoghurt/fløte/alovera ol. Begynn med kaldt (ikke iskald) vann og øk etterhvert temperaturen til lunket.
      Flinkere man er til å avkjøle område, jo bedre blir utfallet.

    9. Kjempe viktig budskap å få frem. All forbygging for å forhindre at flere blir brannskadet og slipper gå gjennom mye smerte og ubehag.
      Er brannskadet selv og vet hvor sinnsyke de smertene er. Husker sly som om det var i går, selv om det er 15 år siden.
      Får vondt i meg når jeg leser historier om små barn som skader seg.
      Anbefaler alle å gå inn på: http://skyilden.no/.
      Mye livsviktig info som kanskje mange ikke er helt klar over.
      Sender mange god tenker og klemmer til lille Luna! Stå på lille venn 🙂

    10. 60 og 90graders vask med vaskemaskin er også verdt å skjerme de små mot. Min datter hadde akkurat lært seg å reise seg da hun holdt fast i glasset i vaskemaskinen. Når de er så små slipper de ikke av seg selv, men står og gråter av smertene uten å fjerne hendene.

    11. Huff, dette var som å bli satt tilbake noen år. Vesla her var 11 måneder og gjorde akkurat det samme, og hele hånda fikk en blemme som dekket hele håndflata, + litt på fingrene. Vi måtte bytte bandasje ofte (annenhver dag) på sykehuset, og ha på hvit vaselin og til slutt fikk vi en lapp som skulle sitte på til det under hadde grodd, og i dag ser man ikke at det har skjedd noe med hånda. (Hun er 2,5 år). Hånda fungerer helt normalt! God bedring til Luna, og kvitt dere med tanker om skyld. Det kunne jo liksågodt ha skjedd borte hos noen (uten grind), og ingen klarer å ha øyne på ungen sin hvert sekund. Stor klem!

    12. Jeg har opplevd dette når hun på 7 år var 8 mnd. Vi spiste på en restaurant i tønsberg og kelneren skulle sette varm pekingsuppe på bordet, så tippet den over hånden på jenta.
      De hylene, og det desperate blikket glemmer jeg aldri. ( ei heller den dumme legen som stod å stilte spørsmål hele tiden mens de prøvde å stoppe kokingen når vi kom inn på akutten. Jeg skjønner nå at det var for å avdekke at dette ikke var gjort med vilje, men akkurat da var det bare utrolig irriterende og vondt).

    13. Ser det blir nevnt over her om bruk av yoghurt og kremfløte. Dette er feil informasjon og det skal KUN benyttes vann og evnt burngel ( finnes ofte i førstehjelpsskrin).
      Vannet bør være 20grader og man kjøler ned skadestedet i 20 min. 20/20 er greit å huske.
      Disse skadene ser jeg i min jobb daglig. Og det utgjør stor forskjell på hvor dyp skaden blir ifht om man har nedkjølt hjemme med en gang eller ikke.
      Tannkrem, yoghurt, melk, ketchup (!) INGEN av delene skal brukes.
      Ikke informer om du ikke innehar riktig kunnskap.
      Håper Luna kommer fra dette uten varige skader på hånden 💚
      Hilsen Barnepleier

    14. Jeg satt hos legen min, og der kom det inn en pappa med en liten unge på skrikende på armen.
      Stakar lille jenta hadde fått kokende vann over mage og bein 🙁
      De skrikene, de hylene! Det er noe jeg virkelig aldri kommer til å glemme, de var så såre, det var så vondt å høre på!
      Sykebil ble tillkaldt, og jeg endte opp med å bestille ny time, og gå derfra.. jeg orket rettogslett ikke å høre på.
      jeg kan bare tenke meg hvor vondt det der var for foreldrene.

    15. Huffameg,stakkars liten jente !☹️ Å GU dette må være helt grusomt for både jenten og foreldrene ! Så viktig budskap å få frem til alle, ulykker kan selvfølgelig skje, men det må være så fælt når det først skjer ☹️
      Sender masse tanker til den stakkars lille jenten og foreldrene ❤️ Det kan skje den beste dessverre 😩❤️❤️

    16. Hei. Huff, ser ikke noe godt ut. Og det er en støkk og oppleve det. Under ingen det. Og det går storsett bra til slutt også. Barne sitt antagelig ikke med noe mine. Men for de av foreldrene som oppleve det er så mye mere bevisst, men selv da kan det oppstå. Vi har dessverre oppleve akkurat dette alt for mange ganger, vi har fem barn på 8år og 8 måneder. En satt handa på en steikke panne og det skjede så fort. Jeg satt steikke panna langt inn på benken og skøyv stolen til og tok på, to støkker samtidig fikk varm saus over armen. Kasserollen tippa over de. Trede grad på trede grad og trasplatert hud, også har vi lille mor som satt under foten på ved oven. Ingen av barna tenker på det pr nu, men jeg som mamma tenkte mange ganger hvorfor hvorfor

    17. Dattera vår var mindre enn to år da hun la armene oppå peisovnen på hytta. Kjørte avgårde til legevakten. Han som var på vakt, jobbet på brannskadeavdelingen på sykehuset i nærmeste by. Dattera vår ble helt fin igjen, rennende lunket vann i lengre tid og brannsalve er det beste. Vi hadde noen leker i vasken, som hun kunne leke med.

    18. Vi ønsker at våre barn skal bli selvstendige og flinke til å passe seg selv. Det sagt, så tok vi ALDRI noen sjanser med varme da de var små! Døra til kjøkkenet hadde trappegrind. Døra til vaskerommet like så. Det var peisgrind rundt kaminen. Alt dette fordi jeg selv brente meg som barn, og fremdeles har arr på høyre hånd som minner meg på det. Så jeg kunne ikke være mer enig i hvor viktig dette er! God bedring til lillejenta, det vil helst gå bra. Men FOR et mareritt!

    19. Alle barn under to år skal undersøkes av lege ved brannskader. Ved mindre det er absolutt helt minimalt.
      Vet ikke hvorfor dette ikke blir nevnt flere steder.

    20. Dette gjelder ikke bare de små, har selv en liten på 1 år. Er livredd for at han skal komme i nærheten av varme elementer. Selv var jeg 12 år når jeg fikk kraftig brannskade på armen. Var på hytten hvis vi hadde en peisovn (gammel type, uten glass) jeg å min søster kranglet og det hele endte med at hun dyttet/skubbet til meg, og jeg tok meg i mot med armen i peisovnen sol var ved full varme. Akkurat i det samme øyeblikke kom min mor inn døren med iskaldt vann fra brønnen. Hun reagerte kjempe raskt. Røsket armen min å satt den ned i den iskalde bøtten med vann . Etter Lege besøk og sykehus besøk begynte det etterhvert å Gro. De første årene hadde jeg er digert (størrelse med en 500 lapp) stygt arr langs hele armen, i dag 12 år senere så ser man det ikke, tror dette har mye å gjøre med min mors raske reaksjon. Men jeg husker smertene, og er kjempe redd for at det samme skal skje min sønn.

    21. opplevde at gutten min datt mot en glovarm peis… han fikk digert sår øverst på armen. heldigvis var jeg rask nok til å legge armen min imellom å reddet ansiktet hans mens jeg selv brant hånden. sekundene etter gikk fort, nedkjølingen gikk fort, heldigvis gikk d ikke så ille som d kunne ha gått. bør langt fra legevakter og slikt, så måtte ta all sårbehandling hjemme. den dag i dag har han heldigvis ingen arr.

    22. Akkuarat det samme skjedde meg med også da jeg var i den alderen. Den venstre håndflata mi er et stor arr. Måtte operer da jeg var 15 fordi pekefingeren var smeltet og grodd med håndflata. Det er veldig fort gjort, men veldig kjipt når det skjer. Jeg er alltid veldig ops på sånne varme ting når jeg er sammen med barn for å unngå noe sånt. Bra du skrive om det!

    23. Ånei, stakkars Luna!!! Nå ble jeg ordentlig lei meg. Husker det som det var i går at min ellers irriterende, gråtende lillebror gjorde det samme. Og jeg var vel fem-seks år, men siden den dagen syntes jeg aldri han var irriterende når han gråt. Den gråten kommer jeg til å huske for alltid. Håper det går fint for Luna!

    24. En av mine lillesøstre (som nå er 12 år) fikk kokende vann over hele høyre arm da hun var 1 år. Vi var på hytten og mamma hadde kokt vann som hun skulle blande i nestle grøten til tvillingene på 1. Ene tvillingen kom musestille trippende bak mamma idet mamma holdt på å helle vannet over grøten, ettåringen tok tak i kanten på grøtskålen slik at den veltet. Heldigvis var mamma lynrask i reaksjonen og la hoften sin inntil kjøkkenbenken (hun hadde en full gryte med kokende vann i hendene så hun kunne ikke gjøre noe annet) slik at mesteparten av det kokende vannet havnet på hoften/beinet hennes, men søsteren min fikk likevel en mengde kokende vann over armen. Pappa reagerte også lynkjapt og fkk kjølt ned armen og hastet avgårde til legevakten, der hun fikk påvist andregradsforbrenning. Takk Gud for at det ikke var verre, hun har ingen arr i dag. Jeg og de andre søstrene mine ble igjen på hytten med mamma. Hun gråt i flere timer etterpå, stakkars. Det kan virkelig skje i løpet av to sekunder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg