10 viktige doregler

Her i huset har vi doregler. Viktige doregler.


Licensed from: cookelma / yayimages.com
 

Nå har jeg ikke byttet livsledsager sånn veldig mange ganger i mitt liv, men nok ganger til at jeg vet det er et veldig stort steg å flytte sammen. For samtidig som det er viktig ikke å endre hverandre som personer, så er det ikke til å komme bort fra at man blir nødt til å møtes på halvveien på enkelte ting.

Og en av de første tingene Peter forklarte meg da jeg flyttet inn i leiligheten hans, var overraskende nok: “Her lukker vi dolokket før vi trekker ned”.

Helt ærlig hadde jeg hatt et ganske avslappet forhold til dolokk fram til jeg møtte Peter. Men det var noe med måten han sa det på, som gjorde at jeg skjønte at dette var viktig. Og det er det jo faktisk! Så da begynte jeg å gjøre det selv også.

Men sånn bortsett fra denne dolokk-regelen, har ikke Peter kommet med andre befalinger. Det må vel bety at alle de andre doreglene i huset, er mine 😉
 

1. Lukk døra

Dette punktet skled helt ut da vi fikk barn, jeg tisser i alle fall alltid med døra åpen. Men skal du ordentlig på do, lukk døra. Er du alene hjemme med barn er det selvfølgelig unntakstilstand 😉
 

2. Lukk dolokket før du trekker ned

Som allerede nevnt, dette er viktig – spesielt om man har vært ordentlig på do. Ingen grunn til å gå i detaljer, men det handler om bakterier. Mye bakterier. Bare lukk lokket.
 

3. Sjekk om dobørsten trengs

Gløtt forsiktig på lokket etter at du har trukket ned, for å se om en runde med dobørsten er nødvendig. Bruk den, ikke la det bli opp til nestemann.
 

4. Lufting

Er det behov for lufting, sett opp vinduet eller få på vifta. Ikke løp ut og lukk igjen døra i en fart – eller la døra stå oppe sånn at luftingen skjer ut i resten av boligen. Huttetu.
 

5. Håndvask

Viktig. VIKTIG. V I K T I G.
 

6. Tomt for dopapir

Tar du siste tørket, og du ikke har tid til å hente nye ruller – sett den tomme dorullen oppå lokket! Så unngår du at nestemann havner i papir-knipa. La meg bare si det sånn at enkelte i denne husstanden ikke praktiserer dette tipset. Til andres fortvilelse.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

7. Kun tre ting

Det er kun tre ting som skal i do. De to åpenbare – pluss dopapir! Ikke våtservietter, bomullpads, q-tips, bleier etc. Og ikke matrester! Jeg trodde man skulle kaste flytende matrester i do da jeg var yngre, men dette er jo bare deilig mat for kloakkrottene. Dessuten kan matrester inneholde mye fett, som fester seg på rørveggene.
 

8. Hemoroider

Svigermor jobber som operasjonssykepleier, og hun har lært meg at å scrolle på telefonen mens man sitter på do, gjør at man glemmer tiden og blir sittende for lenge. Og sitter man for lenge, kan det fort bli en liten hemoroide-fest der bak. Så gjør det du skal, dra på deg buksa igjen, vask hendene – og om du føler du trenger litt mer egentid, sett deg på dolokket og scroll videre 😉
 

9. Dorull-kvalitet

Invester i dopapir som føles som dopapir, og ikke avispapir. Dette henger som oftest sammen med pris, så styr unna de billigste variantene. Been there, done that.
 

10. Dorull-påfyll

Ser du at det nærmer seg slutten på den siste dorullen, gjør det jeg anser å være en av husholdningens aller viktigste arbeidsoppgaver: Fyll på! ♥

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

/ Også skal selvfølgelig dorullen henge med papiret ut. God fredag folkens

17 kommentarer
    1. Bladde meg gjennom denne lista og kjente at pulsen stadig økte. Skal hun aldri nevne den viktigste regelen av dem alle?!
      Og der – helt til slutt – kom den gylne doregel (som jeg stadig overraskes over at man må diskutere): dorullen skal selvfølgelig ALLTID henge med papiret ut!
      Takk <3

    2. Ja, alt stemmer her! Vi har i tillegg antibac stående hvis det mistenkes sykdom. Håndduker har jeg nesten sluttet med,..hihi, eller bytter ofte. Særlig etter besøk. Hvis sykdom, tas de bort. Tar heller aldri på håndtak, o.l hjemme eller borte. Bruker albue/genser..Er ikke pysete sltså,.. er jeg som tar slukene for hånd, ordner med søpla o.l. Men vasker tvert etterpå, før noe blir rørt borti😂

    3. Kul blogg du har KT. Kunne du tatt opp temaet ang kvinnelige psykopater ? Selv har jeg en mor med samme trekk som psykologien beskriver.

    4. Den viktigste regelen, om du er veldig opptatt av bakterier og sånt, er å aldri ta i håndtaket på vasken etter du har vasket hendene. For hva tror du skjer da..? Jo, plutselig har du masse dobakterier på hendene igjen. Nå er jeg ganske avslappet med tanke på bakterier hjemme, litt slik i normale mengder er bare bra. Men er jeg på offentlig plasser tar jeg aldri på håndtak på verken vask eller dør. Da bruker jeg i så fall papir.

    5. JA! ALLTID legg ned dolokket før du drar ned! Trodde nesten jeg var den eneste som var opptatt av det, virker nesten sånn til tider 😛 Blir og glad av å se i kommentarfeltet at det er flere enn meg som ikke er spesielt glad i å ta på håndtak o.l. 😛 Jeg har kanskje ordentlig diagnoserbare tvangstanker, men akkurat bakteriefobien syns jeg flere burde ha (til en viss grad så klart)

    6. Lene: fordi når man setter seg på lokket et man påkledd og ferdig med presset.. Måtte le at du ikke forstod den.

    7. Hva med å vaske rævvva med vann, dere skitne mennesker liker å smøre dritten med papir. Æsj ekle drittmennesker

    8. Haha, passende at jeg leste dette innlegget nettopp mens jeg satt på do. Gjorde meg raskt ferdig da jeg kom til punkt 8.

    9. Mye viktig her! Påfyll av doruller tar neste generasjon seg av hjemme hos oss. Ble her om dagen vitne til en aldri så liten søt krangel mellom tvillingene mine: De diskuterte heftig om rullen skulle henge inn eller ut! Tror jeg selv var noe eldre enn fire da den slags begynte å oppta meg. Må for øvrig gi min datter rett: Papiret skal selvfølgelig henge utover! Men ikke si det til broren hennes, da! Han blir lei seg….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg