Optimisme og navnekonkurranse!

I dag har jeg gjort noe jeg har tenkt på å gjøre i flere år, men som jeg liksom aldri har følt meg helt klar for. Og det er noe jeg trodde var veldig komplisert – men som viser seg at kanskje ikke er så vanskelig likevel:

Jeg har satt min første surdeigsstarter!

Det var egentlig Berit Nordstrand som satte meg på ideen, for jeg hører for tiden på podcasten “12 uker med Berit Nordstrand & Klaus Sonstad”, og i en av de 12 episodene snakker Berit om gluten.

Dette er jeg personlig veldig opptatt av, for til tross for at jeg aldri har fått påvist cøliaki, fikk jeg likevel et nytt liv da jeg kuttet ut gluten. Jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn, men jeg har i alle fall bare innsett at tiden med gluten er forbi. Og det er en ganske stor kamel å svelge når det beste man kan tenke seg i verden er saftige skolebrød. Kanelsnurrer. Rosinboller. Bah.

Men i denne podcast-episoden forklarer altså Berit at dersom man langtidshever en brøddeig laget på opprinnelige urkorn (økologisk spelt, emmer, landhvete, emmer, enkorn som er glutenfattige) så fjerner man fytinsyre – en syre som kan irritere tarmen på samme måte som gluten.

Så nå må jeg jo bare teste ut dette på min egen kropp! Tenk om det er fytinsyre som er hovedproblemet?

Og til dette bakeprosjektet, kommer altså surdeigsstarteren inn. Helt siden i sommer har jeg hatt “Bare Bra Barnemat” sitt blogginnlegg “Verdens enkleste surdeigsstarter” lagret på mobilen, der det står beskrevet i detalj steg for steg hvordan man skal gå fram. Og det eneste man trenger er økologisk mel og vann!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kortreist og økologisk 🙂
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

En surdeigsstarter trenger både mat og kjærlighet – og et av de heteste tipsene er å gi starteren et navn. Så her kommer det store spørsmålet:

Hva skal starteren min hete?

Jeg er egentlig ute etter et navn som gir meg glade vibber og som fører til at jeg kommer til å huske å gi den mat når det trengs. Og for å gjøre det litt mer moro, lover jeg at vinnerforslaget får en premie i posten. Såpass må det værra 😉

 

/

135 kommentarer
    1. Ett livsbejaende ord og navn , drømmen om noe godt og som smaker himmelsk. Noe som smelter på tungen: Derfor blir mitt navneforslag ; SOLBOLLA , 🌞bolla,
      Lisasmil til deg.

    2. Ikke noe forslag til navn dessverre, min egen starter er også navnløs.. Men vil bare tipse om å ikke bruke metallskje i starteren. Kun plast eller treredskaper er innafor i surdeigsverden. Metall kan ødelegge prosessen. Lykke til!! Surdeig er gøy!

    3. Jeg syns surdeigstarteren din burde hete Borghild😀 For det navnet minner meg om en eldre, gråhåret, rund dame som helt sikkert er god til å bake boller også er det er jæskla stilig navn😬👍🏻

    4. Da må du jo gi din et navn også! Leste at det var greit å røre med metall – men at grensa gikk der.. Så satser på at det gikk bra – men skal bytte ut skjea framover 😉

    5. Foreslår E-type. Du er et barn av 90-tallet, og da lagde E-type mye liv. Akkurat som du håper det skal bli masse liv i surdeigen din! 😀 Eventuelt Glutten. Som en honnør til Plutten 😉

    6. Ka med Spelt Drinkwater( som er ett veldig komisk engelsk etternavn) da husker du både at du skal gi den vann og spelt ;p haha

    7. Jeg spurte dattern min på 3 år hva som gjør henne glad og da sa hun “bubben” som da er kalle navnet på lillesøsteren hennes🤣 Så da ble det forslaget fra oss☺️ Surdeigstarteren “bubben” 💕❤️👍

    8. Eller du kan gi den ett dikt;
      Når dagen starter for meg,
      husker jeg på min sure deig
      Gir den vann, mel og kjærlighet,
      Da varer den i all evighet <3

    9. Mitt navneforslag er Solveig! Navnet til min avdøde bestemor som tryllet frem de fineste gjærbakster 🙂 Blid som ei sol var ho også!

    10. Smula! For det er jo bare det som kommer å være igjen av den deilige baksten til slutt likevel 😉
      Mvh Anja

    11. Mitt forslag er Børre! Rett og slett et koselig og jovialt navn! Og når Børre bakes om til et brød, blir han Børre Brød!

    12. -surpompen
      -soldeig
      -lille bolla
      -deigmor
      -økodeig
      -Solfrid
      -gladis
      -gluttis
      -glutta
      -blomsten
      -nammis
      -mettis
      -muttern
      -brødis
      -spelten
      -speltus
      -Festus
      -ferskus
      -namnam
      Det jeg kom på i farta.
      Ha en fin dag videre.

    13. Hmm🤔🤣 Morro! Jeg tror jeg ville kalt min for stjerna, Hjørdis, surpromp, cinterforsyningen eller pelle😂

    14. Jeg lurer litt på hvor du får tak i økologisk vann? 🙈 hihi. Riktig grammatikk ville vært “økologisk mel, og vann”. 😄
      Uansett, takk for oppskrift, nå skal jeg jammen sette min egen! 😍
      Hilsen “ikke egentlig pirket på gramatikk” 😊

    15. Hvis du har kuttet ut gluten kan du vel ikke spise spelt?
      Og, skoleboller og rosinboller lages svært gode med glutenfrie erstatninger.
      Hilsen en cøliaker

    16. Så utrolig flink du er! Dette blir spennende å følge med på:-)
      Surdeigen ville jeg uten tvil kaldt SURI 🙂
      På navneguiden står det dette om navnet:
      Yiddish form of Sarah ‘princess’
      – or from persian word ‘red rose’
      “yiddish form of Sarah ‘princess'” får meg til å tenke på Jedi’ene fra Star Wars og prinsesse Leia..
      May the force be with you:-D
      ” – or from a persian word ‘red rose'”
      Røde roser betyr jo – kjærlighet, og surdeigen krever jo både mat og kjærlighet.
      Red rose er jo i entallsform – og 1 rød rose betyr: Jeg beGJÆRER deg 🙂

    17. For maaaaange år siden hadde jeg en surdeig på besøk, som et slags kjedebrev, bare at det var en kjedesurdeig. Den het Hermann, så for min del kommer surdeigen alltid til å hete Hermann😊

    18. Kjøpebrød er tilsatt mer gluten slik at mange tror de er glutenallergikere, men i virkeligheten bare får i seg unødvendig store mengder som kroppen har vansker med å fordøye. Baker Rune Kristian Elnan (verdt å sjekke ut) er veldig opptatt av dette og mener at langtidshevet brød er sååå mye bedre for kroppen! Lykke til 🙂

    19. Mine hadde ulik mengde vann og de kalte jeg Lisa Tynne og Lars Tykkriset. Lisa fungerte best, men desverre fikk jeg ikke dreisen på å ta vare på dem.

    20. Vår forrige surdeigstarter, som vi fikk av ei venninne, het Une😊 Lett å huske og skikkelig koselig navn👍 Vår nåværende starter, Davy Wathne, har derimot vært vanskeligere å huske dessverre🙈😂 Så jeg anbefaler Une på det varmeste!😊

    21. Hos meg tok det litt tid å få til en skikkelig god starter, så mitt råd er å ikke gi seg om det ikke går på første forsøk. For nå har jeg en livlig surdeigsstarter, som gir oss masse gode brød og pannekaker. Min heter Hjerterud, og du kan få herme hvis du vil;-) Gøy for ungene at den heter det samme som hun gode som bakte boller i Snøfall. Og så er det jo fint å gi masse kjærlighet til noen som har et navn som begynner på hjerte <3 I tillegg tenker jeg at det er et morsomt ordspill at vi bruker "gjær-terud" i stedet for gjær. Hehe. Uansett, masse lykke til! Håper det går strålende 😀

    22. Jakob selvfølgelig, etter din store kjøleskapskjærlighet 😉 Da er jeg sikker på at du husker å gi den masse kjærlighet, hihi.

    23. Det har jeg absolutt ikke, skjønner du 🙂 Burde heller kutte alt det mettede fettet du mener er så sunt 🙂

    24. Spennende! Jeg hadde vel automatisk gitt den navnet “Surulf”, “Pærten”, “Surfisen” eller noe i den sjangeren 😀

    25. Hva med Sur Van Steik? Nesten som Stig Van Eik? Og hvem blir ikke glad av å tenke på de flettene han hadde i glanstida?😂

    26. Frøken Fis? Vet ikke med deg, men mye av grunnen til at jeg ikke spiser gluten er at jeg fiser SÅ mye hvis jeg får det u meg🙄 Hvis det ikke funker så bra med surdeig som du tror husker du hvertfall navnet…..

    27. Ferskenboble
      bør deigstarteren hete. Det er omtrent det fineste ordet som finnes. Og har, hvis du kjenner på det, mange bruksområder.

    28. Om du ikke har påvist glutenallergi kan du trygt spise ett skolebrød i ny og ned 🙂 håper Peter og barna fortsatt kan spise gluten😂

    29. Altså, ikke for å virke helt blond, men jeg har aldri hørt om en surdeigstarter før. Er det en greie som starter en surdeig? Har hørt om surdeig altså, men ikke en *starter.
      Hilsen anonym :p
      SMULA er mitt forslag. You´re welcome! 🙂

    30. Surdeigen kan alltids døpes Hufsa. Mange forbinder kanskje Hufsa som sur og skummel, men egentlig tror jeg bare Hufsa er ensom og har et behov for kjærlighet og omsorg for å kunne være god. Og slik er det vel med surdeig også. Uvitende mennesker, meg inkludert, hører sikkert «surt brød» når man hører ordet «surdeig», men med riktig behandling blir jo resultatet bra. Man må bare gi det en sjanse😉

    31. Hei, dette blir spennende! Har selv bakt med surdeig i et par mnd nå. Det er så gøy! Du kan sette en deig, etterheve lenge i kjøkeskap og få nydelige brød. Mine barn har ikke glutenallergi men jeg har erfart en stund at fordøyelsen virker mye bedre på langtidshevet brød. Begynte først med langtidshevede brød med 5 gram gjær. Nå bruker jeg bare surdeig. De spiser fortsatt butikkbrød nå og da når det er mest praktisk, men de får veldig fort forstoppelse av det, så til daglig spiser vi surdeigsbrød. Anbefaler også surdeig.no og http://paindemartin.blogspot.no og surdeigskolen der. Lykkes du ikke første gang så prøv igjen. Øvelse gjør mester og siden surdeigen lever sitt eget liv kan også resultatet variere litt 😊 et tips til, på netflix er det en serie som heter cooked. Der er det en episode om brød og surdeigsbaking. Episoden tar blant annet for seg utviklingen til industridbakt brød og hvorfor surdeig er så bra! Hører gjerne mer om hvordan prosjektet ditt går.

    32. Elska namn som kan relaterast til ekte namn! Her er mine forslag 🙂
      Solbrød
      Elte John
      Jan Deigen
      Mjøl Gibson
      Van Deig
      Elte Koss
      Kjevle Andre Aamot

    33. For noen knakende gode forslag!!! Sååå koselig at du lager og ikke minst deler verdens enkleste surdeigsstarter <3 Venter spent på navnet til den nyfødte!!:) Klem!

    34. Jeg synes du skal kalle surdeigsstarteren for Winter, siden han er så sur, i tillegg til at utseendemessig er Peters dobbeltgjenger 😂

    35. Hvis det er lov å komme med et forslag til så foreslår jeg lillebror. surdeigsstarteren skal jo ha kjærlighet, så man glemmer nok ikke lillebror så lett 😊

    36. Donut (forget to feed me), haha
      Eller Jakob som noen her foreslo, men da risikerer du vel sabotasje fra mannen xD

    37. Nei vettu hva?? Hadde eg satt en starter som trengte en navn måtte det absolutt blitt TURID! Ene og alene fordi det er den blideste tanta eg har hatt! “Vent litt, hu Turid trenger fóring!” *Ler meg ihjel*
      Lykke til og det blir spennende å følge utviklingen 🙂
      Vibbedille 🙂

    38. Som fast leser vet jeg at det er én ting du aldri glemmer. En ting som fyller hjertet ditt med kjærlighet, magen din med sommerfugler og som gjør hele kroppen litt småyr.. Surdeigen din kan da umulig hete noe annet enn Jakob? Mr. Jakob Oftebro. For han trenger både mat og kjærlighet hver dag, og du glemmer vel ikke det?😂

    39. Har lest bloggen din en stund nå, og ser du har et godt forhold til svigermor. Du vil ha et navn som gir gode vibrasjoner, kall deigen for Svigermor🤣😄 Og viss du glemmer å mate den, vel da blir Svigermor sur, og det er det ingen som ønsker 😅😜

    40. Nå har jeg ikke lest alle kommentarene, så kan godt hende dette er blitt foreslått tidligere. Men hva med mr. Oftebro? Evt Jakob 😜

    41. Her i huset kaller vi arvingen for Tjomsland. Utrolig koselig navn egentlig.
      Eller så er Ingemar et fantastisk artig navn.

    42. Vet ikke om du leste hele innlegget før du kommenterte – men jeg tenker å teste ut teorien om fytinsyre 🙂 Så det har ingenting med gluten å gjøre.

    43. Så gøy å høre om andres erfaringer! Er ikke i tvil om at langtidsheving osv er bedre for kroppen. Takk for tips, skal jaggu sjekke ut tingene du anbefaler 🙂

    44. Dette er jo det beste forslaget 😉 Men altså, kan det gi litt dårlige vibber til husfreden? Vil jo ikke lage dårlig stemning her heller liksom, og vil Peter spise Jakob-brød?

    45. Hei Synes den kan hete Pippi. For som Pippi sier: det har jeg ikke gjort før, så det klarer jeg sikkert !

    46. Syns den bør hete LIV jeg. Den er levende og kan potensielt endre ditt liv om du kan spise brødmat av dette 🙂 lykke til

    47. Ser du har fått navn til deiga 🙂 men slenge inn ein kommmentat likevel / du må oppdatere på korleis detta fungerer for magen. Eg har kryssallergi og er ikkje allergisk mot gluten, men likevel har kroppen danna ein intoleranse spesielt i periodane der kroppen er svekka av anna allergi, Så interessant og høyre om alternativ. Blir og litt oppgitt over bedrevitere som påstår at om du ikkje er allergisk er det innbilt. Min lege seier ein må skille mellom at nokon rett og slett er allergiske, nokon er intolerante, nokon har tarmbakterier som gjer mykje mat utfordrande. Tenke at gluten allergi gjerne er ei motesaker når en bestille glutenfritt fordi det e kult, men når du har tidenes slankekur etter eit måltid med gluten så er det liksom noko so ikkje stemme. Eg drømme liksom ikkje om å bu på do resten av kvelden når eg ete gluten, for å ikkje snakke om at dagen etterpå og er ødelagt då kroppen blir heilt tom og tappa. Men dette var interessant, har ei venninne og som reagerer kraftig, ska tipse ho om dette 🙂

    48. Det skal bli spennende å høre hvordan det går.
      Kroppen din har på en måte vært på skånekost så lenge du har spist glutenfritt og vil sannsynligvis uansett reagere når du spiser dette brødet. Det betyr ikke at du ikke vil tåle det, men at det tar litt tid for kroppen å venne seg til det.

    49. Det har du nok rett i, jeg har ikke spist korn på veldig lenge. Får gi det noen forsøk og se hvordan det går! Takk for “advarselen” 😉

    50. Oi, spennende! Du har helt rett, det er fort gjort å bli oppgitt. Det handler jo bare om at man kjenner sin egen kropp best – og må man sitte på do etter å ha spist gluten, så unngår man jo helst det. Herregud, det er jo kroppens måte å si fra på! Spent på om jeg får dreisen på bakinga da, det kan ta litt tid før jeg kommer med neste oppdatering 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg