Gutta kikket på oss i dusjen

I dag leste jeg det fortvilede innlegget til Martine Halvorsen – som handlet om at noen har spredd et nakenbilde av henne på nett. Ikke et privat nakenbilde, men et bilde som viser Martine i en garderobe på Elixia mens hun kler på seg. Det er med andre ord tatt i smug, av en annen dame i den samme garderoben.

Og som om ikke det er sykt nok i seg selv, har denne personen altså følt for å spre bildet videre. Det er lenge siden ordet “lavmål” har truffet bedre.

Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvordan enkelte folk oppfører seg, hva er det som får en person til å tenke “Oi! Hun der kjenner jeg igjen – shit, hun er naken! Jeg må knipse et bilde av henne og vise til folk jeg ikke kjenner!”

At private nakenbilder kommer på avveie, er grusomt nok i seg selv – men å bli tatt bilder av i smug i en treningsgarderobe..? Det er rett og slett tragisk.

Uten sammenligning for øvrig: Dette minner meg om da jeg gikk siste året på ungdomsskolen, og en av gutta i klassen plutselig forsnakket seg. Han sa han hadde sett meg naken flere ganger, og jeg skrattlo av den dårlige spøken hans. Men latteren stilnet da jeg forstod at han ikke tullet. Han hadde sett meg naken, han hadde sett alle jentene i klassen naken. Hver uke, i to år.


Licensed from: MilanMarkovic78 / yayimages.com
 

Det viste seg at døra mellom guttenes og jentenes dusj i gym-garderoben hadde en stor lufteluke nederst. Fra jentenes side så den helt tett ut, men gutta hadde oppdaget at man hadde ganske greit innsyn dersom man bøyde seg ned og tittet inn til oss på skrå.

Og plutselig gikk det opp for oss hvorfor gutta bestandig var så ivrige med å komme seg ned i garderoben etter at gymtimene var over. Hvorfor det bestandig var så stille i guttegarderoben, hvorfor vi aldri hørte en lyd fra gutta som ellers var så høylydte. For de satt jo musestille og ventet på at det skulle bli deres tur til å kikke. Og dette hadde de drevet med i over to år.

Jeg husker enda den følelsen som om det skulle vært i går. Den uggne følelsen da det gikk opp for oss at vi hadde blitt glodd på mens vi dusjet, at gutta hadde sett oss alle kliss nakne. Det føltes som et skikkelig overtramp, ekstra ille midt i den sårbare puberteten, med pupper i vekst og former som spratt ut både her og der. Jeg husker følelsen, og den var helt for jævlig.

Selvfølgelig var det ikke vondt ment fra guttenes side og det er ikke meningen å henge ut noen, poenget er bare at det føltes så innmari bedritent. Da det sank inn at noen hadde sett oss nakne – hver uke i to år, uten at vi hadde hatt en eneste mistanke.

Og dette må jo være en bitte-bitteliten brøkdel av hvordan folk som har fått spredt nakenbilder av seg selv, føler det. Martine skriver at hun er sint, lei seg og at hun føler seg ekstremt naken akkurat nå. Noe jeg tror alle kan forstå. Jeg håper Elixia kommer til å undersøke hvem som var på senteret på det aktuelle tidspunktet, og at de forhåpentligvis får tak i vedkommende som knipset bildet.

Ting som dette er selvfølgelig ikke greit. Og som Martine skriver: Vær så snill og ikke vær en dritt. Vær så snill og vær et medmenneske.
 

* Følg Konatil på Facebook *

10 kommentarer
    1. Minte meg på noe fra barneskola – På skola jeg gikk på var det stor glippe ved gulvet imellom dusjedelene av garderobene. Husker skrekken den første gangen jeg så et speil som stakk opp derifra (heldigvis før noen jenter rakk å faktisk gå i dusjen) og innså da at den kommentaren om at de «visste hvordan vi så ut under klærne» faktisk var seriøst ment :O
      At man skal være utrygg i en garderobe (både skole og treningssenter) er seriøst helt sinnsykt. Å håper virkelig den kjerringa som tok det bildet får en skikkelig straff.

    2. På barneskolen der jeg gikk skjedde det samme, men da fra begge sider. Hvis jeg husker riktig var det jentene som oppdaget det først og tittet på oss gutter. Når man tenker tilbake på det i dag så er det absolutt ikke greit og håper ikke mine barn blir utsatt for det samme på skolene de går på.
      Å ta bilder av personer uten samtykke burde slås hardere ned på. Heldigvis fantes det ikke mobiler med kamera og sosiale medier da jeg var ungdom, og skulle fortsatt ønske vi fremdeles hadde det sånn..

    3. Man blir ikke akkurat stolt av egen adferd som barn, men så blir gjerne unnskyldningen at man var barn og ikke visste bedre. Heldigvis hadde vi en gymlærer som kunne kurere slik adferd hos oss gutter.
      Som andre her har beskrevet så var der en stor glipe mellom dør og gulv mellom guttene sin dusj og jentene sin garderobe på min skole (barneskolen). Vi kunne kikke inn i jentegarderoben (ikke dusjen deres) ved bruk av et speil. Noe vi fant var svært spennende. Til jentenes store irritasjon selvsagt.
      En dag drev vi og kikket og kikket, men vi så ingen av jentene. Plutselig så hørte vi klikk-klikk i døren, den åpnet seg, og alle jentene (fullt påkledd selvsagt) stormet inn i guttedusjen. Den som hadde åpnet døren var vår kvinnelige gymlærer, som sto i døråpningen og proklamerte: “Væresågod jenter. Finner dere noe her inne som Gud ikke har skapt så får dere lov å bite i det”.
      Vi lot speilet henge på veggen etter dette.
      Til alle mine gamle klassevenninner, reelle og symbolske: Beklager så veldig, veldig mye.

    4. Hahaha! Wow, for en gymlærer! Takk for dagens gode latter, og for at dere lot speilet henge på veggen etter at det sa klikk-klikk i døren 🙂 Som du sier, man var barn og visste ikke bedre. Verre med voksne jenter som tar seg til rette med mobilkameraet i garderoben..

    5. Akkurat det med å titte på hverandre i garderoben tror jeg skjer overalt. Og som oftest, i alle fall som jeg har hørt går det begge veier, og selv om det kan føles ekkelt for enkelte, så tror jeg ærlig talt det ikke er noe man kan forhindre å skje. Man er dumme nyskjærrige barn med for mange hormoner. Og selv om det kan være ekkelt, så skjer faktisk ikke noe fælt om det skjer.
      Når det gjelder å ta bilder av hverandre er vi på ett helt annet plan, og ekstra ille at voksne mennesker driver med det. Og attpåtil sprer det. At barn smugtitter på hverandre er ett godt/dårlig/rart/ekkelt/pirrende minne fra nettopp barndommen som man selv har, ikke noe som er spredt for alle vinder og evig for alle.
      For barn som smugtitter, ta dem i å gjøre det mr og mrs gymlærer, det kurerer den trangen ganske umiddelbart. Ingenting forhindrer slik oppførsel bedre enn å gjøre dem flaue.
      For voksne som tar bilder av andre uten lov, det er for det første ulovlig, og for den andre en bedriten ting å gjøre. Her skulle jeg ønske man hadde litt mer amerikanske tilstander i rettsvesenet og at straffen ble en VELDIG saftig oppreisning.

    6. Jeg har også opplevd det samme,på skolen ble tatt bilder av hvert eneste år uten samtykke fra hverken meg eller mine foreldre.jeg ble også tatt bilde av i Drammen sentrum i badebukse ved bading i elva,kom i avisen også uten noe samtykke.ser ingen problem i dette.nakenhet er da en helt naturlig sak.Forsøk heller å skape fred og jobb mot krig og drap istedenfor å lage store ting ut av ingenting.Å forsøke å påkle seg offerollen for den minste ting, skaper kun splid mellom mann og kvinne,som er skapt for å føre menneskeheten videre.Husk vi er i ferd med å utradere oss selv med fødselstall nede på 1,7 barn pr familie.Pease and love frøkna.

    7. Husker at noen jenter i klassen kikket inn på oss i guttegarderoben på barneskolen, men det skjedde aldri andre veien. Det brydde meg ikke noe særlig den gang og det bryr meg fortsatt ikke at det skjedde. Kanskje det bare er en jentegreie å være flau over kroppen sin.

    8. Også unnskylder vi kvinner gutters/menns handlinger. Det ligger liksom i ryggmargen vår.. de visste ikke noe bedre/mente sikkert ikke noe vondt med det/tulla kanskje bare. Listen kan gjøres laaang. Kan vi ikke heller lære ungene våre at sånt ikke er greit? At man faktisk skal spørre før man gjør noe? Får man ja er det bare å sette igang! Jeg har en 1,5 åring og en 4 åring jeg sier ofte til de at de alltid skal spørre før de feks klemmer på andre og at et nei alltid er et nei men om man sier ja får man klemme på hverandre. Tror det er viktig å begynne tidlig så håper jeg det gjør at når de blir tenåringer og voksne at det sitter i.
      Også kan ikke vi kvinner slutte unnskylde menn nå?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg