Vintersmil fra en sommerjente

Å si at vi har mørketid her sørpå, er en feil man bare gjør én gang i livet. For forståelig nok setter det sinnene i kok hos dere nordpå, som virkelig vet hva det vil si å ha det mørkt om vinteren. Så den tabben begår jeg ikke på nytt 😉

Men å si at det er mørkere enn vanlig her nerrafor nå, må være lov – og denne tida frykter jeg hvert eneste år. Jeg er ei skikkelig sommerjente, jeg elsker sola, varmen og de lyse sommerkveldene – og verst er det om høsten, når jeg vet at vinteren snart banker på døra.

Det er bare noe med at disse månedene føles helt utrolig lange, og det til tross for at vi til og med har sollys midt på dagen. Kulda er såklart det verste for en frysepinne som meg, så de neste månedene kan jeg for eksempel ikke drikke et glass kaldt vann på tom mage om morgenen lenger. Da får jeg kuldesjokk fra innsiden. Jeg tuller ikke.

Men denne høsten har det skjedd så mye annet i livet mitt, at jeg ikke har tenkt på årstiden i det hele tatt. Ikke har jeg tenkt nevneverdig over at det har blitt kaldt ute, og selv det å stille klokka gikk ubemerket hen.

Og kanskje er det nettopp det at livet har blitt satt litt i perspektiv, som tok meg litt på senga i går kveld. For da jeg skulle gå kveldstur med Teo, hadde jeg kledd meg godt. Jeg hadde skjerf, lue, vinterjakke, ullsåler i turskoa og reflekser på alle kanter. Og plutselig la jeg merke til at jeg gikk der og smilte!

For det var faktisk ganske fint å tasse der i kulda! Det var mørkt, den iskalde lufta rev i nesa når jeg pustet, og det var helt, helt stille. Lyset fra alle vinduene i husene jeg gikk forbi, fikk meg til å tenke. Her går jeg, jeg lufter hunden i kulda, og om en halvtime er jeg hjemme igjen, der det er fyr i peisen og tøfler som venter i gangen.

Og der og da var det som om det gikk opp for meg at nå, nå må jeg bare ta vinterhalvåret tilbake. Kan jo ikke leve sånn..? I frykt for mørke morgener og mørke ettermiddager, kulde og snø og en iskald kropp?

Nei. Det er fint med litt kulde. Det er vakkert med snø, ungene elsker det, og snart er det jul! Dessuten kan jeg jo takke vinterhalvåret for at jeg setter ekstra stor pris på våren og sommeren, for uten det halvåret ville jeg garantert tatt det for gitt.

Også dukket disse bildene opp via Minner-funksjonen på mobilen i dag morges.. Kan jo ikke klage når man snart kan børste støv av den snasne vinterdressen fra i fjor 😉


 


 

/ Halvveis i november allerede – plutselig skal vi stille klokka igjen 😉

9 kommentarer
    1. Alle årstider har sin sjarm, synes jeg😄 Vi må bare innrette oss deretter😉 Nå er det tid for en kopp te, stearinlys, håndarbeide og en god bok😄 Da er de første vårtegnene veldig kjærkomne i mars💚💙🌷

    2. Hvor kjøper man sånn vinterdress til voksen? Har prøvd å se, men finner bare svindyre «ute-jobb-manne-dress» og jula/ europris har aldri passende str inne 😅 ser så deilig ut å leke med barna i snøen mens man samtidig er varm og ikke minst tørr! Klem

    3. Go kveld 😊jeg elsker høsten jeg😊alltid gjort det😊🍁🍂også går vi mot jul😊❤️🎄Januar å Februar kan være litt «tunge» , men jeg kjenner jeg elsker variasjonene vi har😊kunne aldri bodd i Syden f.eks!
      Og til deg som lurte på sånn dress i voksen str., jeg kjøpte en slik til meg (gravid i tillegg)!da jeg jobbet på Sfo å var endel ute😉jeg kjøpte den på Sparkjøp den gangen😉jeg ga den bort til ansatte i barnehagen til barna mine da jeg ikke trengte den lenger jeg😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg