Min rareste kampsak

Tidligere i uka måtte jeg lese meg litt opp om matforgiftning (hehe), og hver gang jeg lurer på noe som omhandler kroppen, sverger jeg til “Norsk Helseinformatikk” sine nettsider: nhi.no.

Mens jeg snoket rundt der inne, så jeg en liste over “Mest leste artikler i dag”, og da jeg fikk øye på hvilken sykdom som tronet på toppen, gikk det kaldt nedover ryggen min.

For det er visst ingen tvil om hvilken sykdom det er som herjer om dagen, og selv om det nå er to år siden vi hadde den i hus selv – husker jeg fortsatt den dagen Peter våknet med ansiktet fullt av røde prikker og var for syk til å spise taco. Jeg trodde det var byllepest, mens Peter trodde det var AIDS, og det var rimelig kaotisk i heimen noen timer.


Man down..
 

Men så fant vi altså ut at vi hadde blitt smittet av den store barnehageepidemien: “Hånd-, fot- og munnsykdom”. Jeg lo jo ikke særlig lenge av Peters røde prikker, for ikke lenge etter var jeg full av blemmer i halsen selv. Jeg levde på én Lollipop-is om dagen, og klarte såvidt få i meg en slurk med vann.

Det skjer forresten rett som det er at vi får skjermdumper fra lesere som har googlet sykdommen, og funnet dette:


Faksimile: Google – Se han som dukker opp i midten 😂
 

Begge barna våre hadde hatt viruset først, men de kom seg gjennom det uten særlig klaging. Og det fikk meg jo til å lure: Var det de som var tøffere enn toget – eller kunne det tenkes at viruset rammer voksne hardere enn barn?

Og sånn begynte jeg å samle informasjon i det stille. Overraskende mange av leserne mine hadde blitt vesentlig dårligere enn sine barn – akkurat som Peter og meg. For det viruset er noe av det verste jeg har vært borti, og jeg må innrømme at jeg rynket litt på nesa da jeg så at nhi.no klassifiserer sykdommen som “mild” og med “mildt forløp”.

Så.. Ikke si noe til Peter, men i dag sendte jeg en mail til Norsk Helseinformatikk, for å få klarhet i et par ting. (Peter får helt fnatt når jeg sender mailer hit og dit – men jeg får rett og slett ikke sove skikkelig igjen før jeg kommer til bunns i denne saken):

Nå er jeg sjukt spent på om jeg får noe svar! Dette er vel ikke akkurat en kampsak, men det er jaggu ikke langt unna heller, haha 😉

Resten av alle mine tanker går til dere som sliter med dette hersens viruset akkurat nå. Det går over, selv om det ikke virker sånn. Og etterpå er vi immune for alltid ❤️
 

/ Små kamper er kamper de og

21 kommentarer
    1. Åh ! Hat på den sykdommen ! Her var mann og barn nede for telling mens jeg ikke merket noe. Ungen ville hverken spise eler drikke og det var tre laaaange dager og netter før jeg fikk han til å ta smokke. Og litt morsmelkerstatning igjen ! For noen blemmer ! Det er virkelig i katergorien øverst på verstinger sammen med omgangssyken ! Som fortsatt leder fordi jeg og blir slått ut av den 😮
      Håper du får svar om at de voksne blir verre . Det hadde samboeren min satt pris på 😉

    2. Du blir jo ikke immun mot hånd,fot og munnsyken?? Den kan du få gang på gang, og er vel også derfor den ofte bryter ut i mindre epidemier kommunalt sett. Vannkopper derimot. Den får du bare 1 gang.

    3. Gjennomgått sykdom gir livslang immunitet mot det viruset som forårsaket infeksjon. I Norge er det nesten alltid “coxsackievirus A16” – så det er bare mulig å få sykdommen på ny dersom det kommer utbrudd forårsaket av andre varianter av viruset 🙂

    4. Her var viruset innom en tur tidligere i år. Frøkna på da 2 år fikk utslett rundt munnen og noen på baken, men var ikke særlig plaget. Mens både pappaen og svigerfar fikk svære sår, særlig under føttene. Så ingen tvil om at de voksne har blitt verst rammet her 🙂

    5. Min mann har hatt den to ganger som voksen 😉 først sammen med størstejenta, så sammen med de to minste som ikke var født når vi hadde den i hus første gang. Jeg gikk fri. Begge gangene 😜

    6. Tror nok mer det varierer fra person til person. Jeg og en venninne hadde det da vi var barn, jeg hadde litt utslett her og der. Mens hun var nummeret før sykehusinnleggelse da hun ikke fikk i seg nok veske. Mann og datter har nettopp hatt det, med mildt utfall på begge to:)

    7. jeg har hatt 2 barnesykdommer i voksen alder og fikk vite fra min lege at ja det er normalt å bli sykere som voksen enn barn av disse. Vet ikke om denne sykdommen er klassifisert som barnesykdom men er vel nærliggende å tro. Jeg hadde vannkopper og skarlagensfeber i voksen alder og det var jævlig. Lite vannkopper men en hodepine fra helvete og høy feber i en uke…..blæh

    8. Venninna mi hadde også lest om “et mildt forløp” Men nei, det var langt ifra mildt! Hun var så dårlig som hun aldri har vært! Mens barna knapt var syke, bare litt blemmer her og der, lå hun nede for telling og var skikkelig krank..

    9. Både jeg og min man ble skikkelig syke grunnet dette😷 jeg hadde store blemmer under føttene og klarte derfor ikke å ha på sko (er sykepleier, så går mye i min jobb), mannen min hadde store blemmer i hendene- han er håndtverker. Nå var han riktignok på jobb, men han kunne ikke bruke verktøy eller noe😂 var gravid, men de to ungene vi hadde da så hadde den ene en prikk i munnen og den andre litt utslett på ene hånda…

    10. Gutten min har og hatt det flere ganger. 3 faktisk. Der 2/3 har blitt sjekket av lege som har konstanter hånd munn fot. Men regner med det er ulike virus. Første gangen smittet han tanten sin, som ble helt slått ut i en uke.

    11. Her jeg jobber har vi bare konkludert med at viruset kommer i ulik styrke. Har sett unger med noen få prikker som ikke har vært særlig plaget, til unger med høy feber og kraftig utbrudd av blemmer. Selv fikk jeg litt sår hals og noen blemmer i munnen.

    12. Da var du heldig! 🙂 Kan det være at det er forskjellige virus også, virus kan vel mutere..? Hvis folk opplever å bli smittet flere ganger, må det jo være en annen type enn den klassiske norges-varianten som herjer.. Men igjen, hvem er jeg – jeg sjekker jo bare NHI når jeg lurer på noe, haha 😉

    13. Hvis man bli immun for livet, må det altså være flere virusvarianter som er ute og går.. Nå lurer jeg på om viruset klarer å mutere akkurat nok til at det kan smitte på ny.. Hmmm! Det er i såfall krise! :-/

      1. Hei
        Da vi hadde viruset ble jeg skikkelig syk, jeg fikk det veldig på leddene, ble så hoven og vond i leddene at jeg ikke greide av og på kledning av barna.
        Noen andre med slik erfaring?

        1. Kan ikke huske at vi hadde de symptomene, men det skulle ikke forundre meg om det fulgte med likevel.. Utrolig uggen sykdom! Håper du er frisk igjen ✨

    14. Ingen regel uten unntak, men generelt gir disse typiske “barnesykdommene” et mildere forløp hos barn enn hos voksne. Voksne er også mer utsatt for komplikasjoner.
      Hilsen medisinstudent som nettopp har hatt eksamen om bl.a disse sykdommene 🙂

    15. Denne posten kom som svar fra oven. Her lå ungen rett ut i noen dager. Nå er det meg (mammaen i huset) som ligger rett ut og syns synd på meg selv 😩 Nærmer seg en uke borte fra jobb. Først sykt barn, så meg selv… Begynte å lure på om jeg var sutrete?? Føler meg dum som er hjemme, men takk for at du ga meg litt bedre samvittighet. Nå skal jeg bli frisk med god samvittighet. Hendene brenner og tunga er full av blemmer! Ønsk meg lykke til 😱

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg