Ta tempen på julestemningen

Og jeg som lurte på hvordan jeg skulle finne tilbake til det gode julehumøret fra i fjor.. Vel, i morges tror jeg at jeg fant løsningen 🙂

For i dag tidlig skulle jeg bare slette en sending av God Morgen Norge som lå på dekoderen, og da jeg spolte meg kjapt gjennom den for å finne ut hvorfor jeg hadde tatt den opp – kom jeg over et innslag om noe skikkelig artig.

Det viser seg nemlig at det finnes noen der ute som hver eneste mandag til fredag jobber med å måle julestemningen i Norge! Haha, hvor gøy er ikke det? Om hvordan julestemningen utvikler seg og hva som påvirker den gjennom hele førjulstiden. Hvis ikke det er trivelig, så vet ikke jeg!

Visste du for eksempel at 10% av oss nordmenn vet at nissen finnes? Og at kvinner og menn over 60 år foreløpig har dårligst julestemning her til lands – og at 7 av 10 av disse mener julen var bedre før? Eller at 2% av oss hører på julemusikk hele året – og at 3% av oss gleder oss mest til julen er overstått?

Nettsiden heter Norsk Juleindeks – og det er lenge siden jeg har humret og kost meg så fælt mens jeg har scrollet! Før helgen nådde julestemningen hos oss nordmenn en foreløpig topp på 41% – vi kvinner har 48% julestemning, mens mannfolka bare har 28%. Haha!

Nettsiden ble visst lansert med ønske om 100% julestemning, og er en faktabasert statistikktjeneste som gjennomføres på initiativ fra Matprat. De har igjen fått med seg aktører som blant annet Opinioin (gjør daglige befolkningsundersøkelser), Google (bidrar med nordmenns søkestatistikk) og Tidal (holder styr på hva som rører seg i julemusikk-verdenen).

Og julestemningen deles opp i kategorier:

  • Beskjeden julestemning
  • Lett julestemning
  • Frisk julestemning
  • Full julestemning
  • Julestorm

“Julestorm” beskrives som “Julestemningen har nådd et unormalt høyt klimaks og overskygger alt annet. Det er jul i alle kriker og kroker, samtaler preges av plutselige utbrudd av julesang og ingen får gjort noe annet enn å være gode mot hverandre.”


Faksimile norskjuleindeks.no


Faksimile norskjuleindeks.no
 

Jeg vet ikke, det er bare et eller annet som er så utrolig trivelig over det hele – å ta tempen på julestria liksom! Å få vite at hashtaggen #sprøsvor har blitt brukt 8 ganger så langt i desember og at vestlendinger har mest julestemning denne uka, jeg bare elsker det!

Så stikk innom norskjuleindeks.no, så har du litt å finne på denne søndagen. Tips fra meg hvis du er interessert i å lese hvordan julestemningen har utviklet seg de siste ni dagene 🙂
 

/ God søndag 🎄

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg