Rocky Road i boks

Innimellom er det litt artig å følge med på hvilke innlegg som blir lest på denne bloggen, og det er spesielt ett innlegg som googles frem år etter år. Allerede i september var de første leserne innom, og siden da har det gått slag i slag.

Innlegget jeg sikter til, er en oppskrift på det som i mine øyne er det beste julesnopet som er å oppdrive… Jeg baker ingenting til jul, men hvert år jeg smelle sammen en runde med Rocky Road!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Heaven 😍
 

Dette er den perfekte vertinnegave å ha med på (jule)besøk – og grunnen til at jeg anbefaler på det sterkeste å lage dette kun til jul, er simpelthen at det er klin umulig å holde seg unna.

Jeg tuller ikke, man blir rett og slett så hekta at man ender opp med å spise smulene som faller av når man deler herligheten opp i biter.. Been there.

Det beste (nest etter smaken) er at det er steike enkelt å lage. Du trenger:

– 500 gram sjokolade (jeg sverger til vanlig melkesjokolade – men bruk den du liker best!)
– 2 poser Dumle
– 2 gode håndfuller marshmallows
– 3,5 dl peanøtter

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er ekstremt praktisk og veldig hyggelig med noen hjelpende hender – og selvutnevnte prøvesmakere 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fremgangsmåte er som følger:

– Del alle dumle-karamellene i tre biter. (I en oppskrift stod det at man først måtte fjerne papiret.. Haha)
– Del hver marshmallow i seks biter
– Miks dette sammen med peanøttene
– Smelt sjokoladen i vannbad og bland alt godt sammen før du heller massen over i en bakepapirkledd form. (Jeg brukte 30 x 20)
– Sett herligheten i kjøleskapet dersom det haster – eller på kjøkkenbenken. Så er det bare å vente!

Det er lurt at sjokoladen er romtemperert når den skal deles i biter, så husk å la den stå litt på kjøkkenbenken dersom den har stått kaldt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Så, da vet du hva du har å gjøre i løpet av neste uke – lag en porsjon Rocky Road, så er julekosen i boks! Og skulle det bli noe igjen, så putter du noen biter i et koselig syltetøyglass eller en cellofan-pose, pynt med et julebånd – og vips så er en julegave/vertinnegave i boks 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I fjor prøvde jeg å eksperimentere med vaniljefudge istedenfor Dumle – men jeg syns originalen er helt klart best 😉 Peter dro den enda lenger, med seigmenn og kjeks og rosiner og jeg vet ikke hva, som om du er i markedet for noe litt mer crazy, kan du sjekke ut hans oppskrift her.

Uansett utgave: Enjoy! ♥
 

/ En gang i året.. Bare en gang i året 😉

56 kommentarer
    1. Verdens beste julegodteri! Neste gang anbefaler jeg et lite dryss av havsalt på toppen 😍 Søtt + salt ❤️ Riktig god jul til deg og dine 🎅🏼🎄

    2. Veldig gode 😉lagde en liten porsjon,den er borte 😋🙃
      Ida:Hva med å bruke litt flaksalt oppå for å det søte og salte eller kjeks i for å få litt krunsj?

    3. Mulig det var jeg som var innom allerede i september 🙂 Lagde de første gang i fjor etter din oppskrift. Og de er allerede smakt på og servert gjester i år. Men i år lagde jeg dobbel porsjon. De ble myyyyye. Så fylte opp et par pene julebokser med slike og gav bort i førjulspresang. Og de falt veldig i smak 🙂

    4. Ser så gode ut 😄skal jammen prøve å lage disse tror jeg 😄Lagrer du de i kjøleskap eller står de i romtemperatur? 😄😄

    5. Kan anbefale å bruke saltstenger i stedenfor nøtter – det funker super godt for meg som ikke tåler verken nøtter eller mandler😊

    6. Jeg prøvde å lage no lignende en gang, å skulle gi dem bort i gave, å noen jeg skulle ha å servere julegjestene. Men når julen kom var sjokoladen blitt hvit 😣 de smakte jo greit, men så plutselig ikke så fine ut lengre 😕 hva galt gjorde jeg da??? 🤔😞

    7. Jeg er ikke så begeistret for nøtter i snopet mitt, så jeg drysser bare noen saltflak på toppen før det stivner. Gjør jammen susen det også 😁 namnamnam!

    8. Vittig 😀 har akkurat laget en runde med disse, måtte selvfølgelig Google oppskriften din først. Så klikker jeg inn på bloggen å leser dette innlegget. Begynt å lage det etter at jeg leste innlegget ditt for et par år siden. Det er jo så godt.
      Jeg bytter ut peanøtter med cashewnøtter og i år har jeg prøvd med pistasjenøtter i tillegg.

    9. Monika:
      At sjokoladen ble hvit kan være fordi den ble for varm under smelting.
      Et tips til erstatning for nøtter er cornflakes og litt havsalt.
      🙂

    10. Det finnes jo ikke noe triveligere enn hjemmelagde gaver som faller i smak! Da var det kanskje deg som var innom i september, haha – måtte smile da jeg så det 😉

    11. Jeg pleier å ha dem i romtemperatur, men det er fordi jeg liker temperert sjokolade best 😉 Liker du kald sjokkis har du den i kjøleskapet <3

    12. Så gøy! Jeg er jo egentlig litt sent ute i år, men har tenkt på det lenge 😉
      Har lyst til å prøve andre typer nøtter selv, har bare ikke turt enda! Hehe

    13. Åååå disse er himmelsk 😋 Har tenkt på de nesten hele desember 😍 det blir det blir, må bare komme til hektene etter den grusomme omgangssjuka som har herjet siste uka 😟

    14. Til Monika: Sjokoladen blir hvit når det kommer damp eller vann i den under smelting 🙂 istedenfor å smelte den i vannbad så ville jeg tatt sjokoladen rett i kjelen og smeltet på lav varme.
      Hilsen en som ikke lenger får hvit sjokolade på marsipankulene 😀

    15. Veldig mange bruker delfiafett eller smør i sjokoladen. Hvorfor gjør ikke du det? Og tror du det kan funke med daim, eller blir det for hardt?

    16. Vitsen med å bruke vannbad er at det ikke skal bli for varmt for sjokoladen. Derfor kan ikke vannet i kjelen være for varmt. Hvis vannet feks koker vil sjokoladen bli knudrete.
      Jeg setter alltid kjelen på plata på det aller minste. Det tar litt tid, men sjokoladen klapper langsomt sammen og resultatet blir alltid bra.

    17. Rocky Road-oppskriften din følges til punkt og prikke, og er delt med alle mine venninner:) Vi bruker også å dele opp en pose med kick-lakris som tilsettes, og for lakris-elskere ble dette en “høydare”:)

    18. Lagde dette i fjor. Supergodt! Har laget det i år også for å gi bort. Dog har jeg ikke spist noe i år da jeg fikk den grufulle omgangssjuka samme kveld som jeg lagde de i fjor så hjernen min forbinder det med det, hehe 🤣

    19. Lagde dette til elevene mine rundt juletider i fjor, og i år har de spurt spesifikt om jeg kan lage dette. Tydelig en slager!

    20. Kjøper du minimarshmellows så er det en ting mindre du trenger å dele, og oppskriften blir enda enklere😁

    21. Hei! Kan noen svare meg fort? Haha. Skal den smelta sjokoladen blandes med Dumle-miksen mens den fortsatt er varm? Eller skal den avkjøles først? 🙂

    22. Letet opp denne oppskriften for et par dager siden 🤣. Kjøpt inn ingredienser idag.jeg tenkte å ta litt delfiafett oppi også,da blir sjokoladen litt mykere, mener å huske fra ifjor at den ble ganske hard, selv ved romtemperatur 😊

    23. Jeg lagde AKKURAT dette med treåringen:) Det var populært! Vi brukte minimarshmellows, så slapp vi å dele dem opp. Angrer på at jeg ikke delte opp dumlen da, det stod ikke noe om det i min oppskrift.
      …meeeeeeeeeeen det blir jo bra uansett!!

    24. Tror folk tilsetter fett for å få en bedre konsistens og enklere sjokolade å jobbe med. Jeg tenker også det er unødvendig!

    25. Seriøst det beste jeg har smakt innen godis😋
      Bare glemte å lese oppskriften nøye nok før vi dro på butikken, men jeg og min soon to be 3 åring fikset det med 2 plater melkesjokolade og en pose Dumle. Spiste litt Dumle og sjokkis underveis da men🙈 Lurt tips lenger opp her med mini marsmellows. De store var noe skikkelig klin å dele opp😊
      Måtte sette formen lengst inne i boden i kjelleren for å ikke spise opp alt disse dagene FØR juleferien😂😂
      Goood jul til deg og dine 😊

    26. Egentlig skal det stå mini-marshmallows i oppskriften – men jeg finner dem ikke noe sted, så jeg trodde de hadde gått ut av produksjon! Men det er veldig mye enklere 🙂

      God jul til deg og dine også – herlig å høre at dette slo an hos dere og! <3

    27. Klarer du å anslå hvor mange små gaver dette er nok til? Eller hvor mange biter det blir? (Skjønner at det kommer an på størrelsen til bitene, men… 🙂

    28. Oi, nå spør du vanskelig! Det kommer helt an på hvor mye du tenker å ha i hver gave.. Og hvor mye du spiser selv, haha 😉 Men det er jo 500 g melkesjokolade og nesten 400 gram dumle i tillegg til nøtter og marshmallows – kanskje det hjelper å se for seg da? 🙂

    29. Jeg er ganske sær på kjøkkenet til jul, og lager som oftest kun det jeg er vant med fra før av. Og da småkaker. Men nå fikk jeg skiiikkelig lyst til å prøve noe nytt, og så godis da *nam* Så skal kjøpe inn dette. Går for minimashmellows ja! Det selges på Søstrene Grene, og for en billig (!) penge. Tror TGR også har.

    30. Hvordan hjernen min fungerte akkurat nå: Leser innlegget til mannen din på fb om tre nøtter til Askepott. Får vann i munnen og lurer på hvorfor. Med et smell kommer jeg på hvordan jeg i fjor kjøpte en palle med Norgesglass for å lage julegaver med din Rocky Road oppskrift. Men det glemte jeg, så glassene står i boden fortsatt. Googler frenetisk. Resultat: Handleliste bestående av ingredienser til morgendagens advents-kos, og alle julegavene så godt som i boks (Norgesglass). Takk!

    31. Hei. Jeg bor i utlandet, men har fått tak i Dumle på IKEA. Tror kanskje denne er større en de som selges i vanlig dagligvarebutikk. Noen som kan si meg hvor mange gram det er i dumleposen som brukes i denne oppskriften? Tusen takk. God jul! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg