Fredag formiddag i stolen alle hater

NB! Innlegget inneholder både mensen-preik og jentesnakk 💁🏻👍🏼

Laughing friends lying in bed
(Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com)
 

Det er allerede tre måneder siden jeg skrev at jeg fikk en sms med påminnelse fra Kreftregisteret, om at det var tid for å ta celleprøve. Og det må jeg si: Er det noe som v i r k e l i g er et tiltak – så er det å få bestilt time til gynekologisk undersøkelse.

Bare tanken på å ligge i den forhatte legestolen.. Ja, bare tanken er vel egentlig nok 😉

Sist gang jeg tok celleprøve var hos fastlegen for tre år siden, på seks-ukers-kontrollen etter fødselen. Og da sto celleforandringer helt nederst på lista over bekymringer. Helt ærlig var jeg kun opptatt av hvordan det sto til nedentil etter noen sting foran, og diverse hemoroide-utbrudd der bak.

Også husker jeg fastlegen min sa: – “Ok, nå kan du prøve å knipe.”

Hvorpå jeg måtte svare: – “Eh, jeg kniper allerede…”

Alt var, etter forholdene, heldigvis bra den gangen (bortsett fra det med knipingen), men nå var det altså dags igjen etter tre år.

Og denne gangen ba jeg fastlegen min om en henvisning til gynekolog, når det først skulle gjøres liksom. Jeg hadde en del spørsmål om hvordan en fødsel eller to påvirker smerter i syklusen, dessuten ønsket jeg (etter tips fra en leser!) å få tatt en ultralyd av eggstokkene mens jeg først lå der.

En sånn rutinesjekk trenger ingen hastetime, så timen som kom i posten i november, var ikke før i starten av januar. Men da timen nærmet seg, innså jeg at den kom til å kræsje med perioden min, så jeg fant ut at jeg fikk ringe og få den byttet.

Nå er det jo ikke hver dag man snakker med ukjente på telefonen om mensen, så jeg ble litt usikker på hva jeg skulle si. Helt glemt var selvfølgelig at damene på legekontoret snakker om ting som dette i telefonen hver eneste dag.

– “Ehh”, stotret jeg, “Timen min neste fredag, den kræsjer dessverre med.. Perioden min..”

– “Okei!”, svarte den hyggelige damen, “Ønsker du å flytte den så blir det nok litt ekstra ventetid, men den fredagen, er det langt ut i perioden?”

“Eh”, sa jeg, “hvis det dukker opp til tida, så er det sånn cirka andre dagen..”

– “Javel, for hvis du blør mye er det greit å flytte timen, men hvis du blør bare litt, så kan du godt møte.”

Der og da gikk det opp for meg hvor ufattelig lite jeg har snakket høyt om mensen i mitt liv… Noe så naturlig, og der satt jeg og rødmet akkurat som i fjortis-tida!

 
 

Enden på visa var at timen ble flyttet, og jeg må innrømme at det føltes veldig riktig å være der i dag uten mensen. Alt gikk fint, celleprøven ble tatt, eggstokkene så smashing ut (mine ord, ikke gynekologens), og jeg har fortsatt en gjeng med egg igjen inni der. Jeg fikk spurt mine spørsmål, og fikk bekreftet at hele syklusen kan oppleves annerledes etter en fødsel, uten at det trenger å være noe galt 😉

Og heldigvis havnet jeg ikke hos den samme gynekologen som kom på vakt da jeg lå i lystgass-rus på sykehuset i oktober for tre år siden.. Da jeg kjente igjen navnet hans fra barndommen, og røsket vekk lystgassen før jeg ropte: “HEEEEEY! Tjølling-gutt!!” da han entret rommet og skulle ta en titt på hvordan det stod til der nede. Peter omtaler dette fortsatt som et av de flaueste øyeblikkene i sitt liv.

Da gjenstår bare en liten oppfordring: Jeg er 100% sikker på at jeg ikke er alene om å mislike den forhatte legestolen såpass at jeg har utsatt å bestille den timen.. Men stol på meg, ring fastlegen og få det gjort!

Er du seksuelt aktiv, eller har fylt 25 år, anbefales det å få tatt en sjekk hvert 3. år. Men merker du noe unormalt, eller har hatt flere partnerbytter og/eller ubeskyttet sex siden forrige sjekk – er det lurt å bestille en time selv om det ikke har gått 3 år siden forrige gang.

Jeg lover deg – det føles veldig bra etterpå 
 

/ God fredag! 🎉 

30 kommentarer
    1. Det er SÅ viktig! Jeg har hatt enkle celleforandringer i noen år nå. Har tatt prøve hver sjette mnd, og en biopsi av livmorhalsen for å se om det hadde utvikler seg. Så ble jeg gravid og har tatt celleprøve hver tredje mnd i svangerskapet, og nå er de borte!! Halleluja!

    2. Fikk beskjed like etter 25-årsdagen min i fjor om at det var på tide med en celleprøve…. har enda ikke fått meg til å gjøre det. Har aldri vært hos gynekolog eller noen ting så jeg får litt vondt i sjela av tanken. Men det er jo ganske greit å få gjort det, så er man på den sikre siden. I går fikk jeg ny påminnelse. Så jeg må vel bare nevne det for legen neste uke. Noen som har noen tips eller noe som kan være greit å vite eller kan roe mine stakkar nerver?😂🙈

    3. Takk for påminnelse! Jeg trenger ikke kontroll av “understellet” før til neste år, men da skal jeg be fastlege henvise meg til Gyn.pol. for en grundig gjennomgang med blant annet ultralyd. Og når det gjelder smerter og syklusen etter barnefødsler fikk jeg bekreftet dette hos en privat gynekolog: Smertene ved eggløsning og mensen blir mer intense for hver fødsel…. Nå slipper jeg heldigvis “tante Rød” siden jeg har hormonspiral,men likevel merkes det.
      Så ja, selv om det ikke er det mest behagelige å ta en gyn-sjekk, er det veldig viktig for å utelukke alvorlige ting!

    4. Jeg var innom hos fastlegen for et par år siden,og siden jeg først var der,spurte jeg om henvisning til gynekolog. Hvor hun svarte meg at det var noe hun kunne gjøre der med det samme. Så hvis du har en fastlege du føler deg trygg på, kan du jo alltids spørre om de har mulighet til å ta undersøkelsen der.(kommer jo sikkert an på om de har alt av utstyr etc. de trenger om det er mulig eller ei.)

    5. Den stolen er virkelig ikke noe jeg ser frem til. Og jeg skal nå ta årlig sjekk en stund fremover pga økt risiko for celleforandringer etter medisinkur🙄 Men har funnet en gynekolog jeg er fornøyd med, så da blir det litt mindre skummelt. Hun snakker rett fra levra, og da slapper jeg av😊

    6. Nei, noe gynekolog drar jeg ikke til. Blir helt kvalm av tanken. Og det til tross for at alderen sier jeg burde.

    7. Bruker tenke som så at jeg gjør det med kjærlighet til min egen kropp. Nei, det er ikke superstas å ligge med beina til alle kanter og flashe «Fiffi» for fremmede. Men de er oftest så behagelige de kan og har sett både det ene og andre. Dessuten er det så godt å ha det gjort når det vel er overstått 🤗
      Og å oppdage eventuelle celleforandringer vil man få gjort i tide.

    8. har aldri hatt problemer med gyn undersøkelser har også hatt en under mens og det var null stress(hastetime) dette sikkert fordi jeg har hatt en gull fastlege(mann) på det feltet. En gang har jeg følt på at det ikke var ok, og det var med en kvinnelig en på et sykehus i forbindelse med en operasjon…..hun burde jobbe med pasient skillene sine…..de var særdeles mangelfulle. Nå har jeg ny fastlege så når påminnelsen kommer blir det time hos en ukjent gyn 🙂

    9. Til noen av de over her:
      Ikke meningen å virke sur, men med mindre man har andre problemer nedentil som må sees på av en spesialist i gynekologi, vil jeg oppfordre alle til å ta celleprøve hos fastlegen. Det er snakk om en rutineprøve som er kjempeenkel å utføre. Man trenger så absolutt ikke en gynekolog, en fastlege er minst like kvalifisert til å ta celleprøver. Spar gynekologene til de som får unormale funn på celleprøven eller de pasientene som har særskilte grunner (“vil ikke” er ikke en god grunn), så får de kortere ventetid 🙂

    10. Jeg har fått helt skrekken etter jeg hadde celleforandringer og måtte fjerne en del av livmorhalsen… Men allikevel tar jeg undersøkelse, men går nå til gynekolog litt oftere enn hvert 3.år.Har fortalt at jeg har angst for det slik at når jeg hyperventilerer eller “glemmer” å puste stopper han opp og roer meg ned før han fortsetter. Han snakker om prosessen underveis slik at jeg er forberedt på det som skal skje, han er helt fantastisk. Men får fortsatt angst når tiden er inne😂😂😂

    11. Og så har du oss som jobba i helsevesenet som er så vandt med å snakke om alt at vi til dels mister sperrer 🙈 i vår vennegjeng er vi to som jobber i helsevesenet som fint kan finne på å diskutere det eine og det andre rundt jentelunsjen, når dei andre blir mistenkelig stille innser vi at vi har gått for langt igjen 😅 men det fine at venninnene våre veit at vi ikkje syns nokon spørsmål er for dumme 🙂 men anbefaler dei som ikkje ønske å gå til fastlege for gu/eller vil ha utvida om å bestille time hjå privat gynekolog – gynekolgane på sjukehuset er jo meir for dei som har reelle funn/utfordringar, er plaga på noko vis. Køene det er lange nok om ikkje dei ska bli tatt opp av friske kvinner. Men har ein ting ein er uroa for så er det null stress at lege henvise deg til sjukehus 🙂 helsing ho som kjefta på venninnene og seier dei må ta GU, men utsette og utsette det sjølv.. ikkje akkurat høgdepunktet i livet og ligge og sprade, men det må gjerast.

    12. Til Katrin.
      Hadde eneste alternativet mitt vært å ta celleprøve hos fastlegen, så hadde jeg faktisk ikke tatt den. Selv om man kunne ønske det ikke var sånn, så er det ikke alle fastleger man føler kan alle aspekter ved jobben sin. Og enkelte ting tar man da med spesialist. Ikke hadde jeg følt jeg kunne oppsøke han i ettertid heller, om jeg hadde viftet skrufsa opp i trynet på han på et tidspunkt. Og å skifte fastlege hvert 3.år for å slippe å møte på nevnte lege i sykdomssammenheng, ville etterhvert bydd på problemer😉

    13. No er det også stadig fleire jordmødre som tilbyr å ta celleprøve. Det kan vera eit godt alternativ for dei som ikkje vil ta celleprøve hos fastlege 🙂

    14. Jeg bruker alltid kjole når jeg skal til gynekologen. Da føler jeg meg ikke så avkledd.🙂 Er snart 3 år siden siste celleprøve. Så det dukker vel opp et brev snart.
      Ellers er jeg veldig opptatt av knipeøvelser. Er veldig kjedelig å tisse på seg, så vær så snill å ta de øvelsene! Jeg var nødt til å operere for å få slutt på problemet og anbefaler ikke det til noen. Ikke når de aller fleste kan forebygge med knipeøvelser.

    15. En liten rettelse: det er ikke nødvendig med celleprøve så lenge man ikke er seksuell aktiv, selvom man er 25 år 🙂

    16. Kjole er supersmart! Leste faktisk en liste med tips hvor dette stod som et av punktene 🙂 Og ja, knipeøvelser er viktig. Tror jeg skal skrive et eget innlegg om det, mest for min egen skyld, haha 😉

    17. 1. Ha på en lang genser/kjole, så føler du deg mindre naken
      2. Vit at selve prøven er unnagjort på noen få sekunder
      3. Husk å puste med magen
      4. Tenk på alle kvinnene som har gruet seg før deg (du kan tenke på meg! Haha)
      5. Hvis du er nervøs, si fra med en gang du kommer inn!
      6. Fokuser på hvor ufattelig godt det er å få det unnagjort 🙂

    18. Jeg har alltid tatt celleprøven hos fastlegen, han er like gammel som meg og kjekk… *haha* Men veldig trivelig, rask og diskret så det er null problem. Det har faktisk hendt at han ha fleipet sånn at jeg har skreket av latter i gynekologstolen! Ellers har jeg ei datter på 17 år som ser på mensen og sex som det mest naturlige som finnes (hun er jomfru og uerfaren ennå) og flirer bare av meg om jeg rødmer når hun spør om noe. Heldigvis har vi et veldig åpent forhold og jeg svarer nå så godt jeg kan selv om det noen ganger kan bli veldig personlig. :o)

    19. Christina: Det er “anbefalt” fordi de fleste fra 25 år og oppover er seksuelt aktive, men så lenge man er jomfru er det ekstremt lav risiko for celleforandringer, og derfor unødvendig med celleprøve selvom man er 25 år. Dette var det min gynekolog som informerte meg om, i tillegg til de 12 legene jeg jobber med på daglig basis 🙂

    20. Da skjønner jeg hva du mener 😉 Du skrev “selv om man ikke er seksuelt aktiv” – jeg tolket ikke det som å være “jomfru”. Men har man aldri hatt sex, er man vel heller ikke smittet av HPV-viruset. Takk for oppklaring!

    21. Kan påpeke at smerter ved mens ikke avtar hos alle. Til meg ble det verre etter hvær fødsel😱 etter første så fikk jeg så sterke smerter at jeg kstet opp. Så når jeg kjenner antydning til murringer i rygg/mage så må jeg ta naproxen(smertestillende for mens smerter) med en gang hvis ikke blir jeg sengeliggende. Heldigvis har jeg p-pillebe jeg begynte på etter nr 2 tatt bort så å si alle smerter❤️ Har helt sluttet med smertestillende etter at jeg begynte på dem

    22. Til diskusjonen fastlege eller gynekolog. ja, fastlegen kan gjøre det. Er man godt fornøyd med fastlegen og fastlegen er dyktig så selvfølgelig. De kan også sette inn spiral men min erfaring er at flere klager på ubehag når fastlege gjør det. Ikke fordi de ikke kan men fordi de ikke gjør dette så ofte som en gynekolog, naturlig nok. Fastleger har ofte ikke ultralydaparat for å sjekke at den sitter riktig, noe som er viktig for meg etter insett. Selv har jeg super fastlege nå men pga tidligere dårlig erfaring med gu hos fastlege samt tidligere historikk med cyste som den første fastlegen ikke oppdaget (vi snakker tennisball som måtte opereres ut) velger jeg å betale selv for kontroll hos privat gynekolog. Det sier seg selv at en gynekolog kan mer om underlivet en fastleger og jeg mener at dette området faktisk er så komplekst og spesielt at her kan man fint be om henvisning (hvis økonomien ikke tilater privat) eller kjøpe private tjesester. Det får bli opp til hver enkelt så lenge man faktisk sjekker seg! Husk at fastleger også kan henvise til private aktører, ikke nødvendigvis sykehus. Er du redd eller usikker så snakk med fastlegen, en dyktig fastlege har hørt det meste før og vil veilede deg i hva som er riktig for deg. En god fastlege vil også vurdere sin erfaring innenfor området. Min nye fastlege tar gjerne celleprøver men med mistanke om cyste henviste han umiddelbart da han så det som unødvendig å sjekke meg siden jeg uansett måtte ha ultralyd. Jeg skulle slippe ubehaget to ganger for noe han uansett ikke kunne kjenne med fingrene. Kan du ikke prate med fastlegen så bytt! En enkel celleprøve går stort sett fint hos fastlegen 😊 men, det er nå en grunn til at gynekologi er et eget fag og så kommer det jo også ann på erfaring og interesse hos fastlegen. Så kan man jo selvfølgelig argumentere med at noen må gå til fastlegen også om de skal få erfaring, vel, jeg velger å ikke gjøre det. Viktigst av alt, gå dørstokkmila og #sjekkdeg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg