Hvorfor har ingen fortalt meg dette før?

Hei, jeg heter Christina – og jeg øver meg på å stjele til meg litt egentid 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

For det er ikke lenge siden jeg skrev at jeg ikke hadde sett snurten av egentid på en hel evighet. Faktisk hadde de rullerende sykdomsrundene gjort at jeg måtte prøve å nyte søvn om natta som egentid. Hva gir u meg lissom. Hodet kan eksplodere av mindre.

Ei i barselgruppa mi pleide å krabbe opp på loftet når det kokte som verst. Der hadde hun en stol, som hun satte seg på hver gang hodet var i ferd med å gå i lufta. Jeg tenker at de fleste av oss burde hatt et sånt loft og en sånn stol.

Tidligere denne uka snakket jeg med ei venninne som sa at hun hadde innført tvangs-avslapning. Utrolig lite trivelig ord, men det gjorde visst susen. Med jevne mellomrom satte hun rett og slett av en hel kveld til ren avkobling, det kunne være alt fra å se en film, lese en bok, høre på podcast eller treffe venner. Koble av, roe ned – ikke noe husarbeid, ingen jobb.

Jeg svarte at det største problemet mitt, er at jeg aldri kommer til bunns i de daglige gjøremålene. At det ikke er noe tid igjen om kvelden etter at alle pliktene er unnagjort. Kjøkkenbenken, klesvasken og diverse ryddeprosjekter. Den herlige runddansen.

Da kikket venninnen min dumt på meg før hun sa:

– “Eh, ja. Sånne ting må du jo bare lære deg å se forbi, da! Det eneste du skal konsentrere deg om, er å synke ned i sofakroken uten dårlig samvittighet. Du skal faktisk gi f’en i den samvittigheten”

Og nå er jeg altså i gang! Jeg har innsett at jeg blir nødt til å glemme alle de ørten-pørten tingene som venter. Den skittentøyskurven blir aldri tom uansett hvor mye det prøves.

Så denne uka har jeg sneket til meg et par sider her og der, i boka jeg begynte å lese i fjor sommer. Det går sakte, men sikkert framover. (Herreminhatt, tenk om jeg klarer å lese ferdig en bok i 2018)

Dessuten har jeg bestemt meg for å øve meg på å ha ro i rumpa til å sitte i sofaen og se på TV. Si hva du vil om TV, men det må til – hjernen trenger det. Så nå har jeg satt Kjendis-Farmen på opptak. Haha! Noe lett og ledig og underholdende: Farmen fits the profile.

Jeg henger jo konstant bakpå (så ingen spoilers, takk!), men jeg har allerede rukket å se såpass at jeg har blitt glad i både Action-Frank, trillingene, og latteren til Inga Berit (som ikke har forandret seg på 14 år).

Hvorfor har ingen fortalt meg at man bare må ta seg tid til egentid, selv om huset står på hodet? Alternativet er jo at hodet til mor eksploderer, og det er vel ingen tjent med 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Hvordan løser du egentid-behovet? Tips til smarte løsninger tas imot med takk 

/ Bill.mrk “Leser bok og ser på Farmen på fritida” 🙈

44 kommentarer
    1. Å lese en god bok er jo helt gull, herlig følelse!
      Det med å sette av tid til alenetid er viktig, jeg tenker at “det er en tid for alt”, når barna blir større vil det automatisk bli annerledes og mer tid.
      Om det er vanskelig så ta det som roter mest, klær f.eks og kjøkkenbenken. For meg er det det som roter mest, når det er ryddet unna er resten bare huslige ting som vitner om at det bor folk her. Nå har vi tørkestativ på stua for det er så kaldt ute men jeg tenner lys likevel og koser meg med strikking, farmen kjendis og herlige blogginnlegg😊

    2. I hverdagsstresset går jeg på vaskerommet, legger meg på varmekablene og spiller på telefonen, leser litt i en bok eller tar meg en blund – der er det ytterst sjelden at mann og barn går inn 🙈😂 Jeg sørger gjerne for å ha startet tørketrommelen litt i forveien, da blir det ekstra deilig og varmt 😊

    3. Eg pleier å gå inn på soverommet og trykke litt på telefonen. Ellers så går jeg å storhandler på kvelden etter ungene er lagt og tar meg all verdens tid på butikken. Eg og ei venninne drar også ut på Pokemon jakt , haha! Flaut å si, men det er veldig sosialt for meg og henne, vi kjører litt rundt mens vi hører og synger til musikk , vi snakker om alt mellom himmel og jord mens vi leter etter pokemon. Etter 1-2 timer så drar vi heim, det sosiale behovet er tidfrestilt og man har hatt det gøy 🙂

    4. Heh, setter barna hos besteforeldre for en natt og sender mann ut av huset! Ikke noe som skjer ofte, men en gang imellom! Sånn i hverdagen er 1 time før leggetid, her fra klokken 22:30, slappe av tid. Ikke lov å rydde, vaske, ordne. Fikler med tlf, ser serier osv?

    5. Etter et 10år med barn så har jeg lært et par ting: klesvask, oppvask, rot, skitt og lort er noe som kommer av seg selv, men som ikke blir borte av seg selv! Så hvis ikke jeg gjør noe med det er det ingen andre som gjør noe med det heller, så om ting blir liggende en time eller to til mens mamma sitter og lader gjør absolutt ingenting. Så når ungene er i seng slutter også mammas arbeidsdag, resten får vente til i morra!
      Som en klok person sa en gang: Å rydde (og vaske) mens man har små barn er som å måke i en snøstorm!
      Hvil i fred på sofaen m goood samvittighet du, med beina opp!

    6. Min egentid får jeg faktisk nesten uforskammet mye av. Annenhver helg når datteren er hos sin andre familie(Pappan og jeg bor ikke sammen) og mannen min jobber får jeg totalt egotid da mannen jobber annenhver helg. Og i bilen til og fra jobb?>Storytel?>lydbok! Jeg var så frustrert over aldri «ha tid» til å lese en bok, så gubben foreslo lydbøker. Og jaggu. Jeg tror jeg har konsumert totalt 15-20(ish) bøker til/fra jobb(12min kjøretid) og til matbutikk siden mai 2017🤗 Da er det også inkludert de bøkene jeg og datteren lytter til på datterukene. Sune og Bert er forøvrig ganske morsomme bøker😉
      Stjel deg litt egentid der det finns å hente!

    7. Jeg har funnet et triks til klesvasken da. Har dunker i «soveromsavdelingen» og på vaskerommet (og badet og kjøkkenet 😅). En gang i uken samler jeg fra alle de andre dunkene og inn på vaskerommet, og så er det det jeg vasker den uken. Da kan man faktisk bli «ferdig» med klesvasken noen dager i uken, det er deilig det! 😄 Og kan gjøre det bittelitt lettere og slappe av 😉

    8. Jeg er også en typisk en som “aldri” klarer å sette meg ned for alt er ryddet. Og jeg blir heller aldri ferdig! Nå har vi bare ett barn,men det blir jaggu rotete for det! Likte kommentaren over om å måke i snøstorm..
      Jeg må gjøre som venninna di; lukke øya og TA meg tid til egentid.Jeg har mange anledninger ila en dag,samboeren og jeg er flinke til å dele på leggingen f eks,men jeg velger alltid å bruke tiden på å rydde/vaske,fordi jeg føler at jeg MÅ.
      Men jeg har funnet ut at jeg er myye mer effektiv hvis jeg får ladet batteriene bittelitt med jevne mellomrom!Så da får oppvask være oppvask mens jeg tar noen dype pust i sofakroken.
      Ellers er det veldig hyggelig å høre på lydbok når man først rydder! 🙂

    9. Jeg har lest flere artikler som handler om menneskers siste tanke på dødsleiet, og det er gjentakende at dersom man skulle ønske noe gjort annerledes i livet sitt – så er det å bruke mer tid med barna, familien, dyrke hobbyer o.l. Det er INGEN som kommer med ønsket om at de skulle gjort mer husarbeid, hatt skittentøyskurvene oftere tom osv. Jeg tenker ofte på dette når jeg velger å overse slike ting for å prioritere meg selv (og dem rundt meg)

    10. Nå har jeg ikke barn, men fulltids jobb og studie, + to katter som røyter… Så litt har jeg å henge fingrene i, samt at jeg er ekspert på å rote mer når det først er litt rotete!
      Mitt tips, som gjør husarbeid “morsomt”, er faktisk å høre lydbok mens jeg gjør det. Da blir alle huslige gjøremål mye bedre, og til tider faktisk riktig så koselig.
      Burde jeg studert, men boken jeg hører er spennende, ja da skal du se oppvasken tas og støvsugeren får bein å gå på. I tillegg, om du gjør dette med barna våkne, får du en pause fra støynivået. Hehe, tar gjerne oppvasken når jeg er hos min beste venninne, som har to barn på 1,5 og 3 år, og da er alle innforstått med at Malin, hun hører ikke hva vi sier.
      Er det ingen bøker som frister der og da, går det i serie på iPad som jeg flytter med meg rundt (funker dårlig med støvsuger) eller full fest og allsang 🙂
      Rydding og vasking kan være egentid;-)

    11. Det aller viktigste er å være glad i seg selv! Man gjør jo fine ting for dem man er glad i.. Hvis du er glad i deg selv forstår du at du trenger å ta vare på deg selv også, og ikke bare alle rundt deg. En glad mamma er en god mamma! <3
      Med to barn på 1 og 3 år, med ettåringen hjemme og samtidig fulltidsstudent er det ikke mye tid til overs, men jeg pleier å ta en hemmelig sjokoladebit til kaffen og se litt realitytv midt på dagen. Ellers sette pris på småtingene, gå en omvei på vei hjem fra bhg med vogna, sette pris på fint vær og dyp pust. Klesvask og smuler under spisebordet har kommet for å bli, ingenting å gjøre med det..... 🙂
      Og mitt aller beste tips for å nyte livet - en hemmelig smågodtpose i klesskapet mitt! Hver gang jeg trenger litt livslyst, går jeg inn og tar to biter med smågodt 😀

    12. Jeg bare lar være å gjøre husarbeidet 😉 Hehe. Neida. Men når ungene er lagt, og jeg kjenner åååh, så digg det hadde vært å bare sette seg ned – ja, da gjør jeg det. Da får skitne klær være skitne klær, leker på gulvet være leker på gulvet. De skal jo leke med det i morgen uansett? Og de har da plenty med andre klær, enn at de trenger det som ligger til vask? Jeg setter inn kveldsmaten da, og tørker over bordet 😉

    13. Jeg skjønner ikke problemet. Du har 7 timer hver dag der barna er i barnehagen. Du skriver ca 4-5 bloggposter i uken. Man skulle tro du har vanvittig mye mer ledig tid til husarbeid enn mange andre?

    14. Sikkert like greit at du/dere ikke har en 9-16 jobb, for da hadde dere måtte gjort alt etter at ungene var i seng. Det må de fleste.

    15. En ettermiddag på storhandel på OBS, eller stå opp en halvtime tidligere på mårran og nyte en kaffekopp i fred! Mens jeg stirrer tomt ut i lufta og bare nyter roen 🙂

    16. Ja, det er ganske slitsomt. Det blir bare værre når barna begynner på diverse fritidsaktiviteter og må kjøres rundt til alle mulige tider. Da forsvinner kveldene også.
      Men jeg må dessverre innrømme at jeg også stusser ved dette med at du må la ting ligge. Det er vanskelig å se at bloggen er like mye jobb som en fulltidsjobb som en del har. Og at du kan lese bok midt på dagen, eller ta klesvaska mens barna er i barnehagen. Det er det mange av oss som ikke kan, og da blir det vanskelig å relatere seg til det du skriver.

    17. Ååååå, kan vi ikke la være å dømme andre, bare en bitteliten stund?! Blir helt matt av kommentarene over her om at Christina BURDE jo ha tid til å gjøre husarbeid OG egentid. Samme hva dere tror om hvor mye tid hun legger på bloggen, så aner vi jo ingenting om hvordan dagene hennes ser ut? Et klokt menneske sa en gang at alle du møter kjemper en kamp du ikke vet noe om. Vær snill, alltid.
      Jeg har ikke noe problemer til å relatere meg til det du skriver om, Christina 🙂 Med mellom 2 og 5 barn i hus til enhver tid, så ER det virkelig som å måke si snøstorm (herlig kommentar!). Men når jeg en sjelden gang er alene med de minste, så er alt husarbeid forbudt etter at de har lagt seg. Samme om det er onsdag eller lørdag, da er det frem med noe godt å spise og drikke, pledd, fyr på peisen og noe underholdende å se på/lese. Også handler jeg mat og klær til barna alene, prøver å legge det til et sted hvor jeg kan ta meg 10 minutter og en kaffe latte i samme slengen. Ihvertfall innimellom 🙂

    18. Wow! Svigermor er også en racer på lydbøker, kanskje jeg skal ta til meg tipset? Har litt dårlig erfaring fra den gangen jeg hadde hørt 1/4 lydbok (det var den gangen bøkene kom på CD..) og virkelig ikke klarte å få tak i handlingen. Så gikk det opp for meg at jeg hadde spilleren på “shuffle”. Haha 😉

    19. Vet du, dette har jeg også begynt med! Jeg tar et røsk en gang i uka og det funker overraskende bra. Også hjelper det med stor maskin som tar unna 😉

    20. Så fantastisk at du hjelper til med oppvasken hos bestevenninnen din – elsker at du setter på lydboka selv om du er borte! Haha 😉
      Innser at jeg kanskje må gi lydbok et forsøk altså 🙂

    21. Dette med de små gledene er superviktig.. Er overbevist om at det er det som har reddet meg også når det har stormet som verst. Hurra for glade og gode mammaer! <3

    22. Jeg forventer ikke at du skjønner problemet, men jeg må nesten fortelle deg at det er ganske mye mer jobb å ha blogg som jobb enn man kanskje skulle tro. All ære til dem som kan produsere et blogginnlegg i løpet av en halvtime, det klarer i alle fall ikke jeg. Jeg poster stort sett innlegg hver dag, men de dagene jeg av en eller annen grunn ikke får postet, betyr ikke at jeg ikke har jobbet. Som sagt, forventer ikke at du skal forstå det, for utad ser det nok ut som en ganske lettvint jobb 🙂

    23. Takk for veldig hyggelige ord! Jeg skjønner jo at det er vanskelig å forstå at blogg er jobb, men som alltid hadde jeg jo satt pris på om det gikk an å ordlegge seg på en litt mer hyggelig måte, da 😉
      Og klapp på skuldra for at det funker å la husarbeid ligge når småttisene har lagt seg! Og enda en klapp på skuldra de gangene det er 5 barn i hus. Jeg pleier å ta av meg hatten for alle som har flere enn to, haha 😉

    24. Kanskje du kan lage en “time for time” bloggpost så du gir oss en mulighet til å forstå hva du gjør på hverdagene? Det er vanskelig for folk å forstå når man ikke vet nok. Det er vanskelig å skulle relatere seg til disse “problemene” når man er i en veldig annen hverdagssituasjon. så tenker jeg at du har gikk folk for lite opplysninger om hvordan blogg fungerer som jobb til at folk skal kunne ha en mulighet til å forstå. Så da kan man på en måte ikke kritisere mangel på forståelse når du bare viser små deler av det du gjør:)

    25. Jeg gjør veldig sjelden husarbeid etter at ungene er lagt , da må det krisetilstander her 🙈 eneste er å henge opp en klesvask, eller sette på oppvaskmaskinen. Resten kan vente til dagen etter, eventuelt til helgen 😂 Vi har også to barn og legger hvert vårt, bytter på annenhver dag. Når den jobben er gjort så synker vi stort sett ned i sofaen begge to . I helgene får jeg egentid på do, og på trening 😛

    26. Hehe, nå kritiserte jeg jo ikke mangelen din på forståelse, jeg gjorde det stikk motsatte 😉 Det var måten du formulerte deg på, jeg stusset over.
      Jeg sliter litt med å se hvor skoen trykker her, er det det at jeg har hjemmekontor som er problemet? At når man er hjemme så kan man automatisk gjøre husarbeid? Jeg skriver et innlegg som handler om at jeg øver meg på å stjele til meg litt egentid, der jeg lurer på om folk har tips til hvordan egentid-behovet kan løses. Hadde jeg sittet på rompa hele dagen uten å løfte en finger, kunne jeg vel ikke klaget på lite egentid?
      Det at du ikke mener blogg er jobb, er helt greit – men jeg føler det ligger en litt nedlatende tone når du spør om jeg kan dokumentere arbeidsdagen min. Ville du spurt en rørlegger om det samme? 😉 Men for all del, det er en rar jobb og jeg forventer ikke at folk som ikke aner hva det går ut på, fullt ut kan forstå 🙂

    27. Hvor mye man føler at man har å gjøre på jobb er ikke nødvendigvis knyttet til jobbinnhold. Jeg føler jobbdagen min går i ett som lærer på barneskolen. Har sjeldent mer en et kvarter å spise på i løpet av dagen. Men jobben gir meg mye og dagen er sånn sett enkel å komme seg gjennom. Det er ettermiddagene (som mor til to små) og kveldene (det man orker på av husarbeid) som er tøffe. Selv om jeg da har bedre tid til å sette meg ned. Vi kan ikke sitte og sammenlikne hverdagene våre. Det er den opplevelsen man sitter med selv som gjør om man føler det er overkommelig eller ikke. “Tidsklemma” eller stress kan jo alle føle på uavhengig av om de har barn eller ikke, om de har 8-16 jobb eller jobber frilans.
      Mitt tips er derfor: Hvis du godtar at du kjenner på stress og ikke får nok alenetid så vil du heller ikke få så dårlig samvittighet om du tar deg tid til deg selv. Hvis du lytter til de som mener du har nok alenetid og ikke godtar dine egne følelser rundt det, så vil du kanskje ende opp med dårlig samvittighet eller at du er “mindre verdig” slik tid.
      Jeg sa en gang “hvis jeg senker kravene mer nå så har vi ikke rene klær”. Men vi har rene klær OG jeg har latt meg selv få lov til å ta egentid (trene, strikke og se serie) på kveldstid. Det handlet mye om å tillate seg å føle seg sliten og godta at man ikke kan gjøre alt.

    28. Hei 🙂 Jeg fikk også lyst til å skrive en kommentar denne gangen. Synes bloggen din er fantastisk, friskt unntak fra mye annet i bloggverden. Du gir oss leserne et innblikk i hvordan det er å ha barn, men også det at du har opplevd ting som gjør at en hjemmekontor-jobb er best for deg (misforstå meg rett, jeg vet jo ikke, men jeg har fått inntrykk av at blogg er en jobb som fungerer godt for deg og i din hverdag). Du deler, men er samtidig opptatt av å ikke dele alt. Tommel opp for det! 🙂
      Men det jeg eeegentlig ville kommentere, var at jeg synes du svarer på kommentarer på en utrolig fin måte. Jeg støtter deg i at flere av de har en nedlatende tone og derfor synes jeg du svarer så bra Alle har ulike grunner til de valgene man tar, kan vi ikke heller bare heie og støtte hverandre? Istedenfor å kritisere og forvente at folk skal forsvare (evt. dokumentere) hvordan de har det eller velger å leve livet sitt.. Jeg heier på deg og synes du er vittig, klok og deilig normal. Keep up the good work! Også håper jeg du tar med deg en Wixenpris, har stemt 😉

    29. Det var absolutt ikke ment nedlatende. Kan ikke forstå hvorfor du tolker det sånn når noen bare prøver å forstå seg på en bloggers hverdag. Mange andre bloggere har annen jobb ved siden av, studerer, har mye reklame på bloggen som de bruker tid på osv. Så da er det kanskje vanskelig å forstå hvorfor noen som blogger mindre enn andre og har tilnærmet ingen reklame bruker 8 timer daglig på jobben 🙂 men når du ikke ønsker å gi folk en mulighet til å forstå seg på hverdagen din så får du jo tåle at folk tolker utifra den informasjonen de har, altså det du lille forteller om jobben din:)

    30. Nå ble jeg varm i hjertet her jeg sitter. Tusen takk for kjempekoselig kommentar! Jeg syns jo det er fint å svare alle som har noe på hjertet, selv om det kanskje ikke alltid er så lett å tolke det som skrives i beste mening. Men hyggelig at du syns jeg svarer bra 🙂
      Og tusen takk for stemmene i Vixen! Det setter jeg pris på 🙂

    31. Jeg skrev en lapp for noen år siden og hengte den på kjøleskapet til mammaen min, der står det:
      Det er ingen som ligger på dødsleiet og tenker “Faen, jeg skulle gjort mer husarbeid!” ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg