Jeg har sagt opp

Takk for alle tips og anbefalinger – da var det gjort. Tiden min som støttemedlem er over!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

I dag sa jeg opp mitt treningsabonnement, og den største grunnen er, som flere av dere kommenterte: Småbarnsperioden. Jada, jeg vet det er en dårlig unnskyldning, og at det helt sikkert er nettopp i denne perioden jeg burde trent. Men jeg blir bare nødt til å finne andre løsninger.

Denne vinteren har vært tøff, kroppen min er sliten og jeg føler rett og slett ikke at trening har vært løsningen på det problemet. For noen funker det knall å komme seg på treningssenteret selv om halsen småkrangler og energien er borte – og at en nettopp en treningsøkt avler ny energi. Men hos meg har det motsatt effekt.

Enkelte dager kan jeg være klar for å trene, men det skjer såpass sjeldent i vinterhalvåret at jeg syns det blir for dyrt å holde liv i et medlemsskap som jeg kanskje bruker én – to ganger i måneden.

Og da er jo spørsmålet: Funker hjemmetrening? Er terskelen litt mindre for å kaste seg i det? Jeg har aldri prøvd, så jeg aner faktisk ikke om det har noe for seg! Kan det å trene hjemme når man er i slaget, gi den uttellingen man ønsker?


(Hentet fra “1paolo2” på Instagram)
 

Målet mitt med treningen generelt, var å få bukt med kontorkroppen, og rett og slett bli sterkere. Jeg har ikke noe mål om å delta i løpekonkurranser eller få superkondis ala Frank Løke. Samtidig føler jeg at det å gå turer liksom ikke er nok.

Nå lurer jeg rett og slett på om jeg skal smelle til med litt egentrening i heimen, så fort jeg kjenner gnisten. Bare for å sjekke om det funker, liksom. Peter har en bok skrevet av den svenske kampsportsutøveren Paolo Roberto – som mener at 15 minutter (!) av gangen er nok.

Tanken er å starte friskt med nybegynnerprogrammet hans, og holde meg til det en ganske god stund, heh.. 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
– Ennå 😅
 

Jeg har fortsatt ingen planer om å bli en treningsblogger, altså. Men jeg vet at det er mange som kjenner seg igjen i denne dørstokkmila, og som også sliter med å få på plass gode treningsrutiner. Kanskje det hjelper å lese om andre som sliter..?

Mest av alt er jeg spent på om dette vil gjøre noe for energinivået, selv om jeg akkurat nå kanskje bør fokusere på å komme i gang. Det står i boka at det optimale er å kjøre programmet 4 ganger i uka, og min første tanke var “Det hørtes mye ut”, også leste jeg videre:

“4 ganger 15 minutter er bare én time, og hvis du ikke har én time å bruke på å ta vare på kroppen i løpet av en uke, lurer jeg på hvordan du prioriterer”

Så eh, ja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Eh, ja jo, vi får se på det 😂
 

Så gjenstår bare å minne meg selv på Svigerfars jogge-filosofi: Du kommer til å hate det de 7 første gangene, men så blir det bedre 
 

/ Vi får se

41 kommentarer
    1. Jillian Michaels sitt treningsprogram «30 days» eller noe slikt, er også veldig effektivt. Selv om det er litt 80-tallet med video, Hehe.Tar 25-26 minutter og er kombo av utholdenhet og styrke.

    2. Hjemmetrening er knall selv om motivasjonen kanskje blir større da jeg går inn døra på et treningssenter. Men med to små er det bare et ork å dra seg dit! Nå er minstejenta snart 5 mnd og jeg har startet med å få de slappe musklene i sving og få retta opp litt i holdningen min. Motivasjonen kan være dritdårlig noen dager, og andre dager kanskje ikke ho lille spiller på mamma sitt treningslag 😂 men jeg har en regel! Tar jeg på meg treningsbuksa da jeg står opp om morgningen MÅ jeg trene! Minst 30 minutter.. nå skal det også sies at jeg kjøpte meg tredemølle for 5 år siden, og den er blitt hyppig brukt 😉

    3. Haha litt arti å les det der… da e akkurat som e sku ha skrev da sjøl☺️😁😂 e har og hatt div medlemskap som e ikke har brukt… men e tenk at har man små unga så bi da sånn… da går veldi my tid bort i trening, dusjing osv… e bei berre sur å stressa av å ha det presset på me, å må tren fordi man e medlem i treningsklubb…. så e sa og opp etter nån mnd… å då bei e blid å feit igjen😂😂

    4. Kjenner meg igjen! Jeg opplever også at trening kan ta energi i stedet for å gi det noen ganger. Med to små barn i hus (5 og 3) synes jeg hjemmetrening er lettere å få til enn treningssenter. Har hatt glede av yoga, og bruker Yoga with Adrienne på YouTube siden jeg er helt avhengig av at noen forteller meg hva jeg skal gjøre 🙂 Hun har 15 minutters programmer og lengre programmer, boot camp etc., og gjør det med en god dose selvironi og humør. Anbefaler å prøve! Kan ikke si jeg blir så heit av det, men føles godt for kroppen 😉

    5. Lykke til!! Jeg har trent hjemme 2-3 ganger i uka i snart 25 år, gjennom 3 tette svangerskap og dermed også noen år med småbarn. Det kan SÅÅ anbefales! 🙂 Det eneste du må huske på er å sette opp faste dager og faste tider, og skulle det kollidere med noe setter du opp ny tid der og da, er formen litt skral tar du bare en litt lettere økt, verre er det ikke 🙂

    6. Hjemmetrening funkerså bra her. For og få alt til og gå opp så laget vi oss et trenings rom nede, som egt var et rote/ gjesterom. men gjester kan sove andre steder. jeg merker at hverdagen er bedre etter vi fikk denne luksusen som jeg kaller det i hjemmet ! for med nattvakt jobb 2 store som er på aktiviteter, skole lekser og barnehage så er egt dagen ganske full. hehe
      Guttene elsker å være med å løpe og styre på
      .jeg å far har trenings dater innimellom å.
      HOLD OSS OPPDATERT PÅ ÅSSEN DET GÅR !!! 🙂

    7. Jeg er til vurdering å avslutte medlemsskapet selv, meldte meg på i fjor mens de holdt på å bygge senteret, men har vært der første uken av Januar å ikke verdt der siden. Er vanskelig når man har ei lita jente på ett år å finne tid til treningen 🙂 Men kommer tilbake til treningen en dag når tiden er inne 🙂 Og hjemme trening er kjempe god trening det også 🙂

    8. Anbefaler yoga with Adriene, yoga toner virkelig musklene fint og man får strukket ukjente og fjerne muskler, samtidig som man lærer å senke pusten og være til stede i hverdagen 🙂

    9. Jeg kan anbefale Fitbit sin treningsapp: Fitstar. Jeg har ALLTID en unskyldning for å slippe å trene, men et kort program fra appen klarer jeg å motivere meg til. Anbefaler deg å sjekke det ut.

    10. Jeg kan anbefale Fitbit sin treningsapp: Fitstar. Jeg har ALLTID en unskyldning for å slippe å trene, men et kort program fra appen klarer jeg å motivere meg til. Anbefaler deg å sjekke det ut.

    11. Hei.
      Jeg kommer meg aldri på treningssenter. Det tar for mye tid, man må planlegge for å få det til å passe med timene som er der osv. Jeg har de siste årene trent hjemme med livegym.no. Der har de alt mulig av timer (styrke, sykkel, pilates, yoga, tabata, step osv osv. )Varighet fra 15min og oppover. Helt genialt, selv om jeg følte meg litt teit da jg sto der forran tv-en de første gangene… det beste er: koster bare 50kr mnd. Da er det ikke krise om man ikke bruker det en mnd liksom. Lykke til med hjemmetrening, og takk for super blogg 🙂
      Marianne

    12. Støtter de over her: Yoga with Adriene er genialt! 🙂 Hun er, etter min mening, akkurat passe quirky og morsom og får deg til å føle deg bra, selv om du bare rekker en liten økt! Øvelsene er overkommelige for de fleste og kan tilpasses det nivået man er på 😊 Her ble mannen så nysgjerrig da jeg holdt på på stuegulvet at han slang seg med han også – det fikk vi mye moro ut av 😂 Hvis man finner en treningsform hvor man smiler og har det gøy i løpet av økta har jeg troa på at det er større sjanse for at man klarer å fortsette. Anbefaler å prøve (f.eks. en av 30-dagers yoga challenge’ene hennes), det gjør godt for en kontorkropp å strekke på seg og utfordre kjernemuskulaturen litt 😊👍🏻

    13. Der sa du det – det er et ork å dra seg til treningssenteret! Og enig i det du sier om motivasjonen.. Så på sikt håper jeg å bli aktivt medlem på senteret 😉 Det treningsbukse-tipset skal jeg jaggu ta med meg, en kjempefordel med hjemmekontor at jeg kan gå i det jeg vil hele dagen 😛

    14. For en luksus! Vi vurderer også gjesterommets skjebne i disse dager, har så godt som aldri overnattingsgjester.. Hmm. Så gøy å høre at det funker bra for dere! Motiverende! Oppdatering følger nok om en stund 😉

    15. Det lyder kjent ja. Du kan jo vurdere å fryse medlemsskapet ditt mens du er litt i tenkeboksen? Hvem vet, kanskje savner du det når våren kommer og setter i gang igjen 😉

    16. Ser det er skrevet allerede, men jeg tenkte umiddelbart å foreslå yoga eller lignende trening. Tung styrketrening og hard utholdenhetstrening kan fort tappe en veldig for energi, og man blir helt tung i kroppen. Her gjelder det å finne en balanse, og finne noe som gjør at man fylles med energi i stedet for å tom, noe jeg, og tydeligvis mange fler føler at yoga gjør. I tillegg er jo så klart kosthold en veldig viktig del av det hele, men jeg har inntrykk av at du spiser sunt og godt 😊 Vil også foreslå Nike sin treningsapp. Der finner du fine og effektive øvelser.

    17. Les bloggen fitfocuse! Bare de siste dagene har hun lagt ut flere treningsvideoer for hjemmetrening, hun har mottoet «det skal være enkelt å leve sunt» og er ikke noen fitness-dronning, og trener for helsens skyld! Jeg bruker de videoene, funker helt greit, tar 15-20 min og enkle øvelser!

    18. Tror du er inne på noe ja – det er jo påfyll av energi jeg trenger! Nei, dette peker mot yoga. Tenk om jeg blir hekta! Skifter bloggnavn til Yogakona. Haha. Takk for tips 😉

    19. Jeg trener hjemme og bruker livegym.no! Eeelsker å ha en instruktør. Kjøpte meg en stepkasse på XXL og en gummimatte og enkle manualer. Da kan man stå hjemme i stua og sprette/løfte/strekke og velge akkurat de timene som passer deg der og da. Herlig!

    20. Hei!
      Er som deg småbarnsmor til 2 små og null motivasjon for trening, det som har vært redningen min er livegym.no. Massevis av ulike programmer og du kan trene hjemme akkurat når det passer deg. Kan virkelig anbefales!

    21. Vi kjøpte nintendo switch i romjulen og blant annet et spill som heter just dance. Jeg hater å danse, men det spillet er utrolig gøy!
      Er kjempe god trening! Både jeg og barna elsker det. Får over 150% på polarklokken hver dag jeg spiller det

    22. Jeg elsker hjemmetrening! Etter jeg ble mamma synes jeg det kan være vanskelig å prioritere å dra bort 1,5 time for å få meg en treningsøkt, men en økt hjemme på 20 min finner jeg ofte tid til.
      Kan anbefale appen “Seven – 7 minute workout”. Der er det et treningsprogram som tar ca 7 minutter, så velger du selv hvor mange runder du tar. Sikkert mange andre bra apper også, en av de største fordelene jeg ser ved å bruke app eller lignende er at treningsøkta blir mye mer effektiv. Det er noen som forteller meg hva jeg skal gjøre, når jeg kan ta pause etc. og jeg blir ikke gående å suse rundt mellom ulike øvelser. Jeg bytter ofte ut noen av øvelsene med øvelser jeg gjerne vil ha i mitt program, men det er jo ikke noe must 🙂

    23. For meg har trening vært en lifesaver gjennom småbarnsperioden. Men ingen grunn til å ha medlemskap på senter, vil sterkt anbefale jogging: utrolig fleksibelt, bare å komme seg ut av døra når det er en liten luke i heimen. Hvis det er veldig uvant å jogge, begynn med å jogge et stykke, deretter gå i raskt tempo, og så jogge igjen. Vips, så jogger du 5km uten problemer. En halvtimes jogg et par ganger i uka er gull, du trenger ikke bli maratonløper! Og for meg er jogging perfekt alenetid, jf ditt innlegg for noen dager siden. Anbefales!

    24. Jeg går 40 min hver dag, og kondisen er MYE bedre nå enn da jeg startet. Har gått nef 15 kg i vekt (har endret kosthold og da) men gåing er undervurdert

    25. Hjemmetrening kan faktisk være veldig effektivt, men det avhenger selvfølgelig (og dessverre) av innsatsen. Mitt tips er å bruke (et, det herer et 😉) strikk, med det så kan du faktisk få trent hele kroppen 😀

    26. Takk for at du og kommentarfeltet ditt inspirerte meg og ga meg energien til å ta en yoga-økt i stua før sofaen skal inntas i kveld! Medlemskapet på treningssenteret må sies opp her også grunnet lite bruk, men yoga i stua var jo herlig! 🙂
      Fortsatt god kveld!

    27. Nå skal jeg prøve å ikke høres så krass og netttrollete ut:-p men du og Peter som jobber hjemme ifra. Har dere ikke all tid i verden? Skjønner at bloggen tar tid altså. Men altså barna kan teoretisk sett være i BHG 10 timer om dagen, på disse timene er det vel mulig å presse inn en 30-45 min økt? Skjønner at sykdom o.l setter en stopper. Men dere er vel ikke syke alle mann fra okt-mars? :-p om barna har så dårlige immunforsvar så hadde jeg vurdert kosttilskudd/sunnere mat osv 🙂 bare undrer meg over hvordan du kan ha så lite tid..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg