Slush og splæsj på lekeland

Jeg har jo vært hønemor i snart seks år, så akkurat det er ikke noe nytt. Men at jeg skulle få så panikk for norovirus, nei det hadde jeg kanskje ikke sett for meg..


 

For det er spesielt én ting jeg husker godt fra barndommen, og det er den gangen jeg fikk norovirus etter å ha spist en halv Grandiosa. Jeg klarte ikke lukten av Grandiosa på 14 år. Var jeg hjemme hos noen som stekte Grandis, måtte jeg dra hjem – og selv i dag har jeg et anstrengt forhold til Norges egentlige nasjonalrett.

Jeg har dessuten alltid vært av typen som begynner å føle meg dårlig så fort andre blir dårlige, og det har jo bydd på problemer etter at jeg ble mor. Jeg er dessuten hun som forbanner de andre foreldrene i barnehagen som trosser 48-timers regelen og sender ungene tilbake før det har gått 48 timer etter siste symptom.

Når noroviruset bare looper og looper på avdelingen uten at noen skjønner hvorfor, får jeg lyst til å ringe en eller annen smittevernlege i kommunen og be om et obligatorisk kurs for alle foreldrene. Okei, kanskje ikke så ille da – men du skjønner greia 😉

Det er høyaktivitet av norovirus i Vestfold nå, og (heldigvis) har jeg en venninne som er hakket mer hysterisk enn meg. Jeg møtte henne på butikken for noen dager siden, og da hadde vi nettopp vært en tur i trampoline-parken med ungene.

– “Eh, nei. “, grøsset hun, “Vi drar ikke til sånne steder midt i verste sykdomssesong, nei. Den sjansen tar vi ikke nå”

Men hva gjør man, når det så dukker opp bursdagsinvitasjoner til selveste Lekeland? Et sted jeg hadde bestemt meg for å holde meg unna en stund, etter en noe ublid opplevelse med oppkast i ballrommet da vi var der sist.

Selvfølgelig gir man ikke tilbakemelding til foreldrene om at: “Nei beklager, i disse norotider må vi dessverre takke nei til invitasjonen”.

Ikke vet jeg om det egentlig er innafor å finne på en unnskyldning heller, jeg hadde i alle fall ikke samvittighet til det.

Så vi dro. Alle mann. Og med tanke på den stappfulle parkeringen som møtte oss da vi kom, er det mye som tyder på at det er veldig mange andre vestfoldinger som ikke deler min bekymring for tida!

Jeg hadde ordene til Mormor i hodet da vi gikk inn: “Man kan jo ikke bure seg inne heller. Blir man syk så blir man syk..”


 

Det er bare tanken på å frivillig oppsøke et smitte-eldorado som gjør meg litt i ulage. Det må jo være mange ganger mer smitte i omløp på et lekeland enn for eksempel på matbutikken. Oppkast i et ballrom som sprer seg videre. (Jeg trenger vel ikke nevne at norovirus kan overleve i lang tid på tørre overflater)


 

Men det ble en fin bursdag, altså. Ungene storkoset seg, bursdagsbarnet var strålende fornøyd og foreldrene som fikk gratis kaffe, likeså. Peter klarte til og med å luske til seg både pizzarester og en kakebit 😉

Ting så bra ut. Alle var storfornøyde, nå var det bare å hente godteposene og få på seg skoene.

Men da hørte vi plutselig et splæsj bare noen meter unna oss, etterfulgt av den distinkte lukten av et nachspiel som har bikket over.

Great.

Sjeldent har fire mennesker forlatt Lekeland i sånn en hast x-)

Så får vi bare krysse fingrene for at den stakkars lille jenta bare hadde inntatt litt for mye slush og pølser. En ekte hønemor tar selvfølgelig ingen sjanser, og dynket familien i antibac, før hun kastet barna rett i badekaret for en real skrubb da vi kom hjem.
 

/ And now we wait… 😬

30 kommentarer
    1. Tips til neste gang: Antibac tar ikke norovirus, der er det såpe og vann som er å anbefale😊
      Syns foresten det er supert at barna fikk dra i bursdag. Man kan ikke bli helt hysterisk😉

    2. Det stemmer, det har faktisk like lite effekt som såpe og vann… Men jeg satser på at placebo-effekten kicker inn når jeg trenger den som mest 😀

    3. Det er visst vanskelig å fjerne, både med desinfeksjon og såpe og vann.. (Takk til tante som er utdannet hygiene-sykepleier 😉 )
      Men ja, jeg er litt stolt over at det ble bursdag i dag – med tanke på at jeg ER hysterisk, haha! 😉

    4. God håndvask med såpe og vann er viktig. Ellers er det vel bare å håpe at immunforsvaret bugger seg gradvis opp hos de små😉 Det kan lett gå bra☺️

    5. Det har et navn det du har, og du er ikke alene.
      Google emetofobi og du skjønner hva jeg mener.
      Jeg er der selv nemlig. Ikke bare den redselen for å kaste opp, det er jo ytterst få som har det som en favoritt. Men den redselen som dukker opp bare noen nevner norovirus.

    6. Her hadde mann og to barn norovirus fredag forrige uke. Jeg måtte altså skifte på sengene til ungene hver gang ( de et 1 og 2 år, så å kaste opp i do eller bøtte er uaktuelt enda) og jeg måtte vaske alt selv da mannen var like dårlig som ungene. (klær, bamser, smukker, tripptrapper, spisebrett, gulv.. u name it) :/ Eldstejenta kom til meg og sa hun hadde gulpa litt. Snudde meg og så heeeele sjeselongputa i sofaen var FULL! Nå er det 1 uke og 2 dager siden, jeg er fortsatt frisk! YEY! Håper dere også går klar! Etter den perioden dere har hatt krysser jeg alle fingre for dere 🙂

    7. Jeg skjønner såååå godt hvordan du har det!! Det er nesten befriende å lese at ikke jeg er den eneste som har det slik. Jeg mister alt som heter medfølelse hvis mannen får omgangssyken, og ønsker han dit pepper?n gror! Litt etterpå kan jeg kjenne et lite stikk av dårlig samvittighet…men det er veldig lite!
      Høre folk kaster opp på TV ødelegger også hele TV-opplevelsen for meg. Jeg har blitt en mester i å forutse dette i diverse TV-programmer!
      Lykke til, håper ikke dere blir syke!

    8. Jeg dro på lekeland med kidsa forrige helg. Var så koselig og jeg lurte på hvorfor vi ikke gjør det oftere. Dagen etter kom jeg på det. RS virus på begge to. Syke fremdeles og jeg har i praksis ikke sovet mer enn to timer sammenhengende på en uke. Ikke de heller selvfølgelig😫

    9. Ååå som jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg går med konstant angst om å bli rammet at denne sjuka. Og fryser nesten til is om jeg ser eller hører noen som er syke der vi oppholder oss. Hadde en runde før jul, det holder i massevis… Krysser fingrene for at dere slipperunna smitte 🤞

    10. ugh, takk for den.. var i vestfold rundt et sykt barn i går, så nå kjenner jeg angsten bare.. spiser meg opp.
      krysser fingrene for at alle slipper unna

    11. Go kveld 😊må si dere er uheldig når det gjelder Lekeland, har vært såå mange ganger på lekeland selv (Drammen da😉) å har aldri opplevd at andre har 🤮eller at vi/barna har blitt syke! Å jeg holder med din kjære mormor😉man kan ikke bure seg inne heller nei😉 tvi tvi nå for dere nå da😉🤞

    12. Her arrangerer fau juletrefest i januar(barnehagen). De siste 2 gangene vi har vært der har vi fått spysjuka 😝 så i år nevnte jeg ikke engang den festen for ungene 😁 her er jeg forberedt på det meste. Munnbind, engangshansker å klorin er bestandig klart 😂

    13. Jeg har også emetofobi og går i konstant alarmberedskap i sykdomsesongen og ellers hvis jeg hører om noen som er syke. Veldig slitsomt. Jeg synes også det er underlig og egoistisk hvor mange som ikke tar hensyn til andre og holder seg hjemme i 48t. Og en god håndvask på 30-60 sekunder med mekanisk fjerning av viruset er faktisk nokså effektivt. Viruses spres jo av folk som ikke har god nok hygiene etter oppkast/dobesøk.
      Hilsen vernepleier

    14. Når jeg skriver denne kommentaren er klokka 06:57. Og jeg har vært våken siden 03:34, med en 2 åring som hadde sitt første møte med spysyken. Så krysser alt jeg har for at dere slipper unna! 🤞🏻
      Hilsen hønemor som skal ta seg en strekk på sofaen x)

    15. For 3 uker siden startet min mor med nr virus,så mannen min,så 8 åringen,4 åringen å meg,gikk 48 timer mellom hver fra første startet..var ett par harde uker,alle holdt på ett par døgn hver..
      Jeg var igjennom en slanke operasjon bare noen uker før i tilegg..vae helt j**lig..
      Jeg hater oppkast å barna fikk høy feber i tilegg..siden min mor kun hadde vært i butikken i dagene før,er det antafelig der hun ble smittet..
      Selv har vi vært mye på lekeland å slike steder,der var det oxo ett barn som spydde i ballrommet,men ingen ble smitter av oss der,så bank i bordet,dere kan være heldig😁😁jeg er forresten livredd for all sykdom..har direkte panikk..

    16. Godt å høre at jeg ikke er alene! Kjenner angsten gnage bare jeg leser kommentarene her… Holder ungene hjemme fra bhg i dag bare fordi jeg har hørt rykter om omgangssyke der!🙈 Veldig slitsomt å ha det sånn…

    17. Henger meg på!!! Omgangssyken er det værste!!! Minsten her holdes også hjemme fra bhg pga omgangssyke på avdelingen..
      og du, jeg har lest ett kjærringråd om å svelge 10-15 hele hvite pepperkorn 3 ganger om dagen når man er i fare for å bli smittet.. prøvde det selv før jul da minsten fikk en skikkelig runde. Jeg ble ikke syk, selv om det var jeg som vasket alt av oppkast/klær o.l.!! Skader jo ikke å prøve😊

    18. I feel you! Har selv emetofobi (angst for kvalme og oppkast, og ja – det er en reell fobi), så jeg har mildt sagt forståelse. Antibac er forresten bakteriedrepende, og tar ikke virus. Det eneste som får BORT norovirus er håndvask og såpe, og det eneste som DREPER viruset er klorin og vask ove 60 grader 😉 For å bli smittet av viruset må man få partikler fra smittet oppkast eller avføring i ansiktet, så dere er nok relativt trygge <3

    19. Her var det noe å kjenne seg igjen i ja 🙊🙈 Ikke uten grunn at jeg har omdøpt sånne steder til “bakterie – land” 🙈🙈😂
      Mange gode råd ute å går ser jeg, mener selv å ha lært fra “hygiene – personell” at vanlig håndvask må dobles i lengde, og at det blant annet er viktig å skifte håndkle hyppig. Og huske på hvordan dette faktisk smitter, og at svineriet overlever ca en uke på harde overflater og ca to uker på myke overflater.
      Hilsen en som kan være ganske hysterisk når det gjelder denne type sykdom 🤣

    20. Jeg føler med deg, er ikke så veldig glad i den omgangssyken , men det er noe de aller fleste er igjennom. Her har vi nettopp vært igjennom omgangssyken for første gang med vår datter på snart 14 mnd, å det var virkelig ikke morsomt, vasket ned hele leiligheten, soafen å alt, jeg var så glad for at det var over, å nå har hun fått halsbetennelse stakkars 🙁

    21. Oisann… jeg har vist ikke den hysterien du har, tanken har aldri slått meg en gang at selvfølgelig koser smitten seg i lekeland :p
      Jeg lurer på om det går an å være immun mot noroviruset? Jeg vet ikke om det er lov å si, men datteren min på 8 år har ALDRI hatt det! *banker febrilsk i bordet» hun begynte i barnehage når hun var ett år, og vi er stadig i trampolinepark, lekeland og badeland..

    22. Hei!
      Tenker akkurat likt som deg! Holder også av og til sønnen min hjemme fra bhg om det går. Vi bor også i Larvik, takk for advarsel mot lekeland 😂😂

    23. Klorin dreper norovirus. Det er vanskelig å få vaska bort alt, men man kan jo være heldig. ☺ God mekanisk håndvask med såpe hjelper også. Ingen får lov til å droppe håndvasken her i huset. Antibac funker dårlig på magevirus. Lykke til!

    24. Heheh vi fikk invitasjon til bursdag i lekeland på søndag nå. Kjenner jeg gruer meg for akkurat samme grunn siden også bær pode har bursdag uken etter ødelegge bursdag for å dra i bursdag.. er det safe lissom

    25. Kjenner meg igjen i det med grandiosa, bare at her er det Pavlova jeg ikke takler lenger etter 17. mai for tre år siden. Og Pavlova som er så godt! 🙁
      Jobber i butikk, og i tiden før jul går det mye i c-vitaminer og renhold av hender her for er det en tid av året jeg ikke har tid til å være syk og borte fra jobb så er det i jula 😛 Hittil har det hatt god virkning, *bankibordet* får jeg vel si 🙂

    26. Uten at jeg vet hvorfor, vi har faktisk ikke hatt spysjuka i hus! Og det til tross for to barnehagebarn på 2 og 4 år! Det går runder i bhg stadig vekk, men hittil har vi sluppet unna hver gang! Ikke har jeg Antibac i hus, Lekeland besøker vi og bursdager deltar vi også i. Snørr, gørr og hoste får vi da, har ikke knekt koden for immunitet der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg