Pepperkorn og kjerringråd

black pepper
(Licensed from: Sea Wave / yayimages.com)
 

I dag morges startet jeg faktisk den nye uka friskt med positive tanker. Til tross for vårt besøk på lekeland i går, gikk natten rolig for seg – og Mr. Noro meldte ikke sin ankomst.

Så da tenkte jeg som så, at det eneste riktige var å ha klokketro på at helgen hadde gjort sitt til at barnehagen endelig hadde fått vinterens absolutte favoritt-virus (NOT) ut og vekk og bort for denne gang.

Men på vei inn i barnehagen tikket det inn en melding på telefonen om at en av bestekompisene lå nede for telling i egen seng. Viruset er altså fortsatt i omløp – så i dag har Peter og jeg trippet rundt og ventet på telefon fra barnehagen. Panikken min ser altså foreløpig ikke lys i tunellen.

Det skal sies at jeg har lest samtlige av kommentarene deres, og jeg ble faktisk rørt og lettet over å høre at jeg ikke er alene om å frykte noro. Det er visst en egen fobi mot å kaste opp som heter “emetofobi”, skjønt jeg vel egentlig har mest fobi mot å få dritten i hus. Eller, jeg er faktisk litt usikker på hvor skoen trykker mest.

Men tilbake til dagen i dag, jeg gikk som sagt og ventet på telefonen fra barnehagen, som heldigvis aldri kom. Frykten er selvsagt fortsatt på plass selv om barna er friske, for akkurat nå er jo hver sykdomsfrie dag en liten seier.

Og siden jeg nå vet at det er mange i mine sko om dagen, tenkte jeg det kunne være fint å videreformidle de to tipsene som har gått igjen fra flere av dere. Etter å ha blitt kjerringråd-frelst av løk mot tørrhoste om natta, er jeg jo for lengst overbevist om at kjerringråd kan være gull.

Så kanskje disse to tipsene kan være verdt å teste ut, uansett om du har emetofobi eller ei? 😉

NB! Jeg har ikke prøvd dem selv, og kan på ingen måte garantere for noen effekt. Men jeg kommer garantert til å teste dem selv 😉
 

Kjerringråd mot norovirus

1. Pepperkorn

Svelg 10 hele pepperkorn, 3 ganger daglig.
 

2. Eplecidereddik

1-2 spiseskjeer i et glass vann på tom mage om morgenen.
 

Begge disse rådene skal visst bidra med å skape et ulevelig miljø for (blant annet) noroviruset.

Mens jeg var så godt i gang med kjerringråd, tenkte jeg å høre med google om det var flere tips i omløp. Jeg fant riktignok ingen flere kjerringråd, men helt nederst på siden fikk jeg opp hva andre har søkt på i google:


“Hvordan få spysyken med vilje”

Altså..?

Hvem..

Jeg har faktisk ikke ord 😂
 

/

11 kommentarer
    1. Skvatt litt da jeg så at noen googler hvordan få spysyken med vilje 😨
      Jeg jobber i barnehage og med ett barn i småskolen og ett barn i barnehage, Så er Omgansyken skrekken her. Det er det aller værste jeg vet.
      Men ett tips, om man er uheldig, og det hjelper her, det er å blande eplemost og Farris blå 50/50. Det skal hjelpe med å “binde” magen 😊

    2. Haha, har (minst) like hetta for dette som du har! Helt ille! Klarer ikke å tenke «jaja, blir vi sjuke så blir vi sjuke”. Og jeg er av typen som tenker “takk for kjerringrådet, men HVA OM det ikke virker, man får viruset og så ender man opp med å skulle kaste opp en hel haug med pepperkorn….?” Asså… det.må.jo.gjøre.vondt. 🤮👹

    3. Nå er det enda en stund til datteren min skal i barnehage, (hun må få bli født først og bli gammel nok) men jeg har en samboer som har praksisplass i barnehage og han er syk hele tiden. Omgangssyke, feber og forkjølelse går om hverandre. Heldigvis for min del har han ikke smittet meg 🙂

    4. Pepperkorn… hørte jeg. Og svelget i vei etter at først nabogutten, deretter 3-åringen hjemme kastet opp halve natta. Så fikk pappan det.. mor skrøt av immunforsvar og kjerringråd..noen timer etter lå hun krokrygget på gulvet med blodskutte øyne og ba om at minsten ikke ble sjuk samme natt. Det ble han. Nevnte jeg at dette var dagen før lillejulaften? 😆 så pepperkorna svikta meg iallfall!😂 løken derimot 👌

    5. Haha, da er jeg tydeligvis emetofobi, får helt angst og indre uro bare jeg hører ordet oppkast🤢😫 men når vi prater på opplast og kjerringråd så regner jeg m at du har hørt om sitron mot kvalme? Jeg fikk alltid sitronbrus hvis jeg hadde kasta opp som liten. Og det er visst ett kjerringråd som sier at hvis man er i ferd m å bli bilsjuk så kan man suge på en sitron. Kan si det sånn som at jeg levde på brynild sitron sukkertøy omtrent til jeg flytta ut( de har gått ut av produksjon trur jeg, men var maken som de bringebær dropsene man fortsatt får). Nå har jeg heldigvis (BANK I BORDET!!!) sluppet bilsjuke unger enda men greit å være føre var😁 Og jeg kan forresten skrive under på st løk trikset funker🙌🏻( der reddet du meg fra noen søvnløse netter)

    6. Rå eplesidereddik fra Helios, er fermentert, og derfor den beste for tarmbakteriene våre. 1 Ts i et glass vann er nok😄

    7. Jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme (hyperemesis gravidarum) i hele fjor sommer. Det var noen lange, tøffe og forferdelige uker. Så nå håper jeg at jeg har hatt min del av kvalme/oppkast for mange mange år fremover.

    8. Jeg vet faktisk om en trebarnsmor som gjorde dette. Tre veldig tette barn, og bare en drøy uke til barnedåp, og dermed satte viruset inn på en av ungene. Hun smittet seg selv med vilje for å slippe å ligge rett ut i barnedåpen. Funket det. Mannen derimot rakk å få med seg dåpen så vidt før han måtte låse seg inne på badet i noen timer 😉 For øvrig skjønner jeg deg godt, jeg HATER omgangssyken, tar glatt to uker med influensa isteden. Og den der følelsen av å gå og vente på at nestemann skal bli syk, ligge på nåler og lytte etter lyder på soverommene. Grøss og gru! Det var faktisk en tungtveiende grunn da vi vurderte barn nr 4 i sin tid, den tanken på å starte igjen med omgangssyke flere ganger i året, så det ble ingen barn nr 4, hehe 🙂

    9. takk for et flott inlegg og tusen tusen takk for at du delte et meget smart og interresant kjerringråd. har aldri prøvd dette selv, men det er helt klart noe jeg skal ta med og bruke videre.

    10. Hehe, usikker når det gjelder kjerringrådene, men et tips som funker er håndhygiene:) håndsprit fungerer ikke på noro, man må vaske hendene godt med såpe og vann 🙂

    11. Jeg er livredd allt som har med spy å gjøre. Om jeg hadde vært alene hjemme med barna, og de hadde begynnt å kaste opp.. jeg hadde dødd. Jeg blir såå dårlig selv av å se eller høre noen som kaster opp. Jeg må seriøst løpe å spy/brekke meg selv, før jeg kan hjelpe det stakkars barnet😳 heelt grusomt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg