Alltid sommertid

I dag leste jeg noe som gjorde at flere brikker falt på plass. Jeg fikk nemlig en kommentar fra Ina, som hadde lest et debattinnlegg, og kom til å tenke på meg! Og jeg ble hoppende glad, for dette var virkelig gledelig lesning 🙂 


 

Innlegget var en oppfordring til at vi nordmenn bør slenge oss på Finland og Sverige som nå vurderer å få en slutt på å stille klokka fram og tilbake to ganger i året. Yey! 

Debattinnlegget het “Sommertid hele året!”, og med fare for å gjenta meg selv: Jeg trodde ikke jeg hadde noen kampsaker, jeg.. Men dette må jo definitivt være en av dem! For hva i all verden skal vi stille klokka for? Hvorfor kan vi ikke bare kjøre på med sommertid hele året?

Det å stille klokka har jeg i grunnen mislikt i hele mitt voksne liv, men jeg begynte å hate det da jeg ble mor. Og skribenten skrev det så fint; “Småbarnsforeldre kan ikke stille barna sine.”

Og en ting jeg ikke hadde tenkt på, er at vi hver høst over natta får servert én time ekstra mørke midt på dagen. Selve oppskriften på depresjon – og dette med vinterdepresjoner er jo ikke akkurat noe uvanlig fenomen her til lands.

Jeg ante ikke dette, men sommertid ble visst opprinnelig innført i Tyskland under 1. verdenskrig, med mål om spare energi. (Norge fulgte etter samme år.) Om sommeren er sommertiden gunstig fordi vi får én time ekstra med dagslys om kvelden – og dermed kan vente en time lenger med å bruke ekstra belysning. Men i nyere tid er det mye som tyder på at energiforbruket heller går opp om sommeren, fordi vi bruker strøm på å kjøle ned boligene våre. Så dette energi-argumentet har vel lite for seg i 2018.

Jeg må innrømme at jeg virkelig kjenner på vintermørket selv hvert eneste år – og kan det være, som skribenten skriver, at mørket ikke hadde slått meg så hardt dersom jeg faktisk fikk venne meg til det gradvis, noen minutter av gangen… Jeg tror faktisk det hadde vært veldig mye bedre for oss alle med sommertid hele året. 

Så, kan vi ikke bare bli enige om å avvikle hele greia?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Vet ikke med deg, men jeg stemmer JA ☀️

22 kommentarer
    1. Såå enig!
      Og ikke bare for foreldre men også for mange bønder kan det å stille klokka by på mye kluss.

    2. Jaaaaaaa. Dette har jeg ment i alle år. Vintertid ee bare tull. Jeg vil ha den ekstra timen med lys på ettermiddagen. Spesielt nå på vinteren.

    3. De nordligste fylkene ligger faktisk langt ned på listen over personer med depresjoner, dette til tross for at vi faktisk lever i bekmørke halve året😂

    4. Veldig enig i sommertid hele året! Ikke st det er noe stress for oss eller unger å stille klokka, men jeg mener lydmessig at det hadde vært bedre. Men så er kanskje utfordringen at normaltid her er vintertid. Så hvis man skal slutte med å stille klokka og ha lik tid hele året får vi denne vintertiden hele tiden. Vi vil jo ha lange lyse kvelder… ☀️

    5. Neii. Ja til vintertid hele året så vi får sove lenger om morgenen! Pluss at vintertid er den opprinnelige tiden for sola og passer oss biologisk best:)

    6. jeg sliter i lange perioder etter at klokka er stilt, og har ytret det sterkt i mange år at vi må ha samme tid hele året. Vintertid er vel det riktigste.

    7. Ja, det må bli slutt på å stille klokka fram og tilbake, det er jo til å bli tullete av.
      Det blir jo bare tull med søvnen både for store og små.
      Søvn ekspertene anbefaler jo at man legger seg og står opp på samme tid hver dag.

    8. En annen ting er at jeg kunne finne på å glemme å stille klokka også, med de konsekvensene det kunne få 🤔
      Heldigvis har jeg en mann som alltid minner meg på å stille klokka 😂
      Men det er helt sikert altid noen som har glemt det, som kommer forseint eller fortidlig til noe. 😆

    9. Skal det være ja til noe, så må det jo være ja til normaltid hele året, det som dere kaller vintertid. Det er jeg for øvrig veldig for. Litt fordi jeg synes det er noe dritt å miste en time på våren, men også fordi jeg elsker mørke ettermiddager på høsten.
      Håper dere er klar over at sommertid hele året vil gi mørke morgener i stedet. Da vil ikke sola stå opp før nærmere halv elleve på vinteren… Det hadde jo forresten vært litt digg, da…

    10. Jaaa til å slutte å stille klokka!! Fjorårets fail? Å reise til England to dager etter vi hadde stilt klokka tilbake 😉 da var det plutselig to små som var klare til å starte dagen 2 timer tidligere enn fornuftig!

    11. Neeeeeeeeiii! Det må være normaltid- som jo viser den faktiske tiden. Ja til normaltid hele året. Sommertid er pyton for B-mennesker som meg.

    12. Da blir det som mange av de over her sier, normaltid( den tiden vi har nå) sommertiden er den som er unormal😅
      Det hadde vært en drøm å slippe å skru om klokka😊

    13. Å nei, det her blir det tankekjør av!😂 Hvorfor i alle dager utsetter vi oss selv for dette hæflette hvert bidige år. Jeg stemmer helt klart Ja!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg