Bare en stol

Jeg har tenkt mye på hvor heldig jeg var i mine to svangerskap, der jeg begge gangene fikk “gleden” av å vralte inn på fødeavdelingen ved termin. Alt hadde sett bra ut underveis, og jeg var så heldig at tanken på selve fødselen var min største bekymring.

Baby foot in hands
(Licensed from: bartoszbienia / yayimages.com)

 

Så heldige er det dessverre ikke alle som er, og i dag fikk jeg en mail fra noen studenter som gjorde meg oppmerksom på en ildsjel som heter Carina. 25. april 2016, fødte Carina lille Thea. Thea ble født i svangerskapsuke 27, hun var ekstremt prematur, og veide 1214 gram (altså, jeg kan ikke forstå hvor lite det er…)

I tiden som fulgte på sykehuset, ble det mange timer med “Kengurumetoden” på Nyfødtintensiv-avdelingen. Dette er altså en metode for behandling og pleie av premature barn, som betyr hud-mot-hud-kontakt mellom mor/far og det premature barnet. De nybakte foreldrene bytter ofte på å sitte med den lille på skift, 24 timer i døgnet, 7 dager i uka.


En helt fersk pappa Alexander Dybdahl – med en enda ferskere liten Thea <3
(Foto: Carina Juliussen)

 

Problemet er bare at sykehusene mangler stoler! Sykepleierne må løpe rundt på jakt etter lenestoler, og det er rett og slett ikke nok stoler til å dekke behovet. Jeg er helt enig med Carina som mener at de fantastiske sykepleierne som jobber på nyfødt-intensiven har viktigere ting å gjøre, enn å dra tunge stoler gjennom gangene.

Det som startet som en finn-annonse, der Carina håpet å få tak i to solide lenestoler for å dekke behovet på Ullevaal Sykehus, har i dag blitt til det lille prosjektet: “Bare en stol”.

Nå jobbes det med å samle inn penger for å nå målet: 59 stoler mangler, før alle sykehusene i Norge har stolene de trenger!

Studentene som kontaktet meg, har i dag opprettet en innsamlingsaksjon på bidra.no. Det er sjeldent jeg videreformidler ting som dette, men for for-tidlig-fødte-barn er en stol like viktig som medisinsk behandling! Og jeg ble så glad i hjertet mitt av å lese om Carina, som ønsker å hjelpe andre i samme situasjon som hun selv var i for snart to år siden.

Spre ordet – og trykk her for å lese mer om prosjektet, eller for å bidra 🌟
 

/ Noen av de største miraklene i verden er ganske små ❤️ 

11 kommentarer
    1. For en fin sak å dele! Jeg bidrar til tross for at jeg er student uten jobb, og det synes jeg alle andre også kan ta seg råa til 🙂 mange av oss aner ikke hvor heldige vi og hvor bra liv vi har. Hjelp derfor de som trenger det <3

    2. Vi var et lengre opphold på nyfødt int. på riksen 2016/17 å opplevde selv utfordringer med for lite stoler. Pga av Carina så løste det seg på slutten av vårt opphold:) Det å vite at du har et sted å sitte ( noe man egentlig tar for gitt), med barnet ditt uten at noen andre står i kø for å få stolen din gjør dagene faktisk mye lettere i en slik situasjon ☺

    3. Vi har 2 lenestoler som vi ønsker å bytte ut, som egentlig er fullt brukbare fremdeles. Er det mulig å donere stoler, og ikke bare penger?

    4. Så fantastisk at du deler dette<3 Dette er en helt reell utfordring som de fleste som har vært innom nfi kjenner til. Hilsen en prematurmamma som tilbrakte flere måneder på sykehus <3

    5. Her burde møbelkjedene kjenne sin besøkelsestid! Om de gir noen få stoler hver så er man kjapt oppe i 59 stoler!

    6. Har ALDRI kommentert noe på en blogg før…MEN: Jeg har 2 veldig premature barn, eldste 1100gram, minste 700 gram… Jeg vet at disse stolene er sin vekt i GULL!!! Mine barn trengte mindre oksygen ohmg medisiner når de lå ute på mamma eller pappas bryst, det har ført til LANGT FÆRRE SENSKADER!! Fantastisk innsats av Carina, og tuuuuuuuusen takk til deg som deler den fantastiske innsatsen videre! Ofte er nyfødt intensiv avdelinger overfylte, mine barn er født på to forskjellige sykehus i to forskjellige deler av landet og begge steder var det samme problem.. Få stoler og liten plass… Men med fantastiske ansatte som gjorde det de kunne for å hjelpe. Jeg har sittet i 10 timer med datter på brystet i en vanlig klappstol, ikke behagelig for mor men kropskontakten for baby er uvurdelig!!! Igjen fantastisk initativ!!! Bøyer meg i støvet !!😍😍😍

    7. Å så fint! Husker godt at mamma og stefaren min gjorde dette med lillebroren min da han ble født 3 måneder prematur, så syns det er så fint at tiltak som dette blir delt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg