Bittelitt ubehagelig

Det er flaut å si det, men hele livet har jeg takket nei til ting som har vært bittelitt ubehagelig. Det er jo så mye enklere dét, enn å takke ja.


 

Da jeg gikk i 4.klasse på barneskolen, skulle vi ha juleavslutning med forestilling for foreldrene. Vi skulle spille Juleevangeliet, og alle jentene ville selvfølgelig være Maria. Jeg var sånn passe gira selv, men hang meg på gjengen som vanlig. Selvfølgelig kunne jo jeg være en av hovedpersonene! Men da læreren skulle trekke lapp om hvem som ble den heldige, holdt jeg på å gjøre i buksa da han leste opp navnet. For det ble meg.

Ikke bare skulle jeg spille Maria, jeg skulle synge også. Jepp, to vers, solo, helt alene. For ei jente som ikke liker oppmerksomhet, var det jo fullstendig krise. Jeg husker nesten ingenting fra selve kvelden, bare at jeg kikket utover salen og så alles øyne som var rettet mot meg mens jeg stod der og sang. Det var faktisk ikke gøy.

Jeg tror denne opplevelsen som Maria i spotlighten, ga meg sceneskrekk. Det brant seg i alle fall såpass fast i hukommelsen at jeg har unngått slike ubehagelige ting helt siden da.

Men så kommer det dager der jeg skriver litt om sceneskrekk og prestasjonsangst på denne bloggen, også får jeg meldinger og kommentarer om at jeg ikke er alene. Om at det er flere som har det som meg, og som syns det er fint å lese om andre som også sliter.

Også begynner hodet å gruble litt. Hvor lenge skal man oppholde seg i denne komfort-boblen sin, egentlig? Jeg er 35 år, er det kanskje på tide å begynne å pushe grensene sine litt nå? Eller skal jeg fortsette å gjemme meg for den barnslige frykten en stund til, og unngå å takke ja til alt som er “bittelitt ubehagelig”?

Jeg trosset jo sceneskrekken min på Vixen i fjor og holdt en takketale. Jeg overlevde. Ble jeg kanskje litt sterkere etterpå også? Vanskelig å si, men kanskje litt?

En ting er i alle fall sikkert, hvordan skal man bli tøffere hvis man aldri møter frykten sin i døra?

Så i går gikk det en liten f i meg. God Morgen Norge hadde vært på tråden hele uka, de ville ha med både Peter og meg i studio. Fredagssendingen. Fastelavensboller med Wenche. Christel Alsos. Lissie. Det blir så bra, så!

Så jeg sa ålreit. Jeg sa ålreit mens jeg kjente hjertet galoppere i vei. Jeg sa ålreit, mens hendene ble klamme og den teite panikken spredde seg i mellomgulvet. Live-TV. Eh ja, bittelitt ubehagelig.

Men det verste er at jeg gjør det litt for dere. Haha, det må være noe av det dummeste jeg har skrevet noensinne, men pokker’n altså. Kall meg teit, men jeg liker å tenke at det er dere som pusher meg litt! Som forteller meg at det kommer til å gå bra.

Jeg syns liksom jeg hører dere: “Men tenk så gøy da! Å sitte der og prate med Vår og Peter, og kjenne lukten av Wenches fastelavensboller. Ikke tenk på at det sendes på TV, bare tenk at dere sitter og skravler. Skravling kan du jo! Smalltalk er jo det beste du vet.”

Og det er det jo. Så det får gå som det går. Jeg overlever nok – og kanskje blir jeg til og med litt sterkere etterpå 🙂

/ Men send meg gjerne en klem <3

24 kommentarer
    1. Eg e imponert! Du er modig som går ut av komfortsonen!! Men husk at det er utenfor komfortsonen at magien skjer 🙂 Kos deg masse med Vår, Peter, Wenche og fastelavensboller. Jeg gleder meg allerede til å se på dere 🙂

    2. Klem til deg ❤️ Dette går SÅ fint! Jeg var så imponert over deg på Vixen i fjor, det er klart at du har blitt sterkere av det! Gleder meg til å se deg i morgen🤗

    3. You can do it!!👊 Eg og tenker; så koselig da må vera på fredagssending med fastelavnesboller og fine folk! Eg har sjølv pressa meg litt meir utenfor komfortsonene i da siste, og veit du? Da er faktisk verdt da!😉 Lykke til! Kos deg og nyt da!❤ Gleder meg til å sjå!

    4. Forstår deg veldig godt😄 Det er grusomt å kjenne på frykten, men hva er det vi er så redde for? Det er jo bare å være seg selv! Det er jo det folk forventer, ikke noe mer☺️ Sier dette til meg selv når jeg går ut av komfortsonen😉 Det er utenfor denne trygge komfortsonen at vi vokser som mennesker! Jeg heier på deg i morgen👍💪👏 Dette klarer du med glans☺️❤️🌷

    5. Ja, det er live, og jeg skjønner godt du synes det er skummelt. Men du sitter der jo med den personen du (antakeligvis?) føler deg tryggest i verden med! Jeg sier som de gjør på Norske Talenter; Alle i det rommet vil du skal lykkes. Alle i studio, og alle i publikum.
      Lykke til og god klem, det blir en fin måte å starte fredagen på <3

    6. Du er tøff som tar utfordringen på strak arm 👍 Masse lykke til ❤️ Du kommer til å gjøre et godt vesen på TV! Skal sette programmet på opptak 😊

    7. Dette klarer du så fint! Nesten merkelig at du har en slik angst, for det å prate og være helt naturlig og ikke minst morsom ligger jo helt naturlig for deg. Gleder meg til å se sendingen:-)

    8. Masse lykke til, dette klarer du så fint 👍🤞🤗 Og Ja, av og til må man faktisk bare hoppe i det. Og hvis du trenger litt ekstra boost søk opp hypokonder doktoren ingvard Wilhelmsen hans måte å si det på har hjulpet meg når bekymringene topper seg. God klem, og du kos deg litt og så 💚💜❤

    9. Massevis lykke til, du kommer til å klare deg så fint 🙂 Tenk alle de som ser på som heier på deg, og håper du lykkes 😀 Klem

    10. Supert intervju !😊 mannen din virket faktisk hakket mer nervøs enn deg. Hehe.dre gjør en god figur begge to.
      Ekte å snille folk👍👍

    11. Synes du klarte deg aldeles utmerket👍Jeg er ti år eldre enn deg og leser ikke bloggene deres til vanlig. «Dumpet over» God morgen Norge,på denne fri fredagen min….heier på gode beskrivelser av hva det vil si å ha prestasjonsangst og det å trosse frykten. Viktig å ha fokus på hvordan man bygger god psykisk helse livet igjennom. Mental trening er ferskvare og må holdes vedlike på lik linje som fysisk trening💖Lykke til videre😊

    12. Syns du var flink, jeg!😊 Var koselig å se dere begge der, og koselig å høre og se dere «i levende live». Og hvem har ikke LITT prestasjonsangst når det kommer til slike ting som å prate med litt fremmede folk, og ikke minst foran kamera?! Er lov å grue seg, uansett hva det gjelder. Det er bare så viktig å tørre å gjøre det, og det gjorde du, med stil!⭐️😁
      PS: Det heter fastelavn, ikke fastelavn..🙈 Google it😉

    13. Du er super tøff som tøyer grenser🌺 Så deg på TV og du er jo super flink, og ikke minst ei super flott dame👍 Peter er hrldig😍 stor klem og god helg🌺

    14. Sender mange varme klemmer!! Jeg er akkurat som deg, så kanskje på tide å komme litt ut av komfortsonen selv 🙂

    15. Klart du kan 🙂
      Du som har turt å bære fram to barn, og tenkt at det kan du greie. Klart du klarer ei lita økt på TV 🙂
      Vår Staude hadde ei på besøk med panikkangst på direkten, det gikk fint det også.
      Og nå vet jo alle sammen at du er litt engstelig for for mye oppmerksomhet, så da har du ikke det å være redd for. Alle vil deg vel, tvi tvi. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg