Hva er du redd for?

Scared young woman
(Licensed from: BDS / yayimages.com)
 

Jeg er redd for mye rart. Jeg er redd for å fly, jeg er redd for å lukeparkere (!), jeg er redd for norovirus.

Nå var det kanskje litt større perspektiver de snakket om på radioen i går, men de diskuterte i alle fall at DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) nettopp har sluppet en fersk rapport med resultater fra en stor undersøkelse om hva vi nordmenn er mest redde for.

Og sånt elsker jeg å lese om! Statistikker og oversikter, dette var interessant info – selv om verken norovirus eller lukeparkering stod på lista 😉

På 1. plass over hva vi nordmenn er mest redde for, troner “Cyberangrep på styringssystemer”. Kanskje ikke så overraskende, jeg er i alle fall utrolig glad for at jeg ikke aner noe som helst om hvor mye som kan gå åt skogen dersom styringssystemer blir angrepet..

Jeg husker Bjarte Tjøstheim fortalte i Radioresepsjonen en gang, at han en morgen hadde logget seg på nettbanken, og plutselig oppdaget at sparekontoen hans stod i 0. Det hadde skjedd en feil i bankens systemer, og borte var sparepengene hans.

Heldigvis ble det rettet opp i da Bjarte ringte dem – men jeg ble da klar over at ting som dette kan skje. Hva slags styringssystemer er egentlig mest sårbare? I Norge? I verden? Kanskje best for sånne som meg å ikke vite…

På 2. plass ligger “Terrorangrep i Norge”, og på 3. plass “Kapring, skoleskyting eller annen våpenbruk mot uskyldige”:


Faksimile: DSB.no
 

“Forsyningskrise” er punktet vi er minst redde for her til lands, og jeg skal si jeg fikk litt å tenke på da jeg studerte denne lista. “Langvarig strømbrudd over 24 timer” for eksempel – det har ikke streifet tankene mine engang. Men det kan vel skje før eller siden?

På spørsmålet om hvor vi vil søke informasjon dersom det har oppstått en krise, svarte de fleste “Nettaviser”, “TV” eller “Radio”. Heldigvis var det 0% som svarte alternativet: “Papiravis, Instagram, Snapchat eller E-post”, hehe. Den dagen du drar fram papiravisa for å sjekke hvorfor flyalarmen går, er det kanskje på tide å ta en tur til fastlegen 🙂

Jeg er forøvrig skikkelig redd for naturkrefter, helt siden den gangen jeg satt værfast på Mauritius med sykloner på alle kanter, har jeg hatt noia. Vi kom oss ikke bort fra øya siden flyplassen naturligvis var stengt, og måtte teipe vinduene og holde oss innendørs. Jeg blir fortsatt helt skjelven av å tenke på at naturen gjør som den vil.

Også er jeg redd for pandemier. At virus muterer og at bakterier blir resistente.

Direktøren i DSB, Cecilie Daae, sier at Norge tross alt er et trygt land å bo i, men at vi aldri vil få et samfunn helt uten risiko. Og at det er mange mennesker over hele landet, som hver eneste dag jobber for at vi skal ha et så trygt samfunn som mulig.

Så om ikke annet, innser jeg nå at redselen min for norovirus og lukeparkering er sterkt overdrevet 😉
 

/ Men flyskrekken min, den blir 😳✈️

10 kommentarer
    1. Klovner, rygge med bil( synes ikke ryggekamera hjelper, ei heller lukeparkeringsassistent), matforgiftning i “Syden “, og veggedyr.

    2. Parkeringskjellere og brann! At huset vårt skal brenne ned er min største frykt! Nabohuset til barndomshjemmet mitt brant ned til grunnen når jeg var 12 år, og de minnene sitter i. Og jeg er 38 år, og har aldri parkert bilen sjøl i en parkeringskjeller!

    3. Jeg er redd for å få kreft! Det er nok kanskje de fleste, men hos meg har det tatt helt overhånd. Har helseangst og da kun i forhold til kreft. Har fått noe behandling, men vanskelig å bli kvitt :-/ Det sitter så dypt og er jammen ikke godt å leve med.

    4. Jeg får panikk og stivner hvis bilen ruller bakover. Redd for å dø alene eller med store smerter. På den lista er det forsyning jeg er mest redd for. Jeg er agronom og vet hvor lite mat vi har til egen befolkning. Det anarkiet som oppstår når desperate folk vil ha mat og vann, det vil jeg ikke se..

    5. Jeg er redd for at søster og farfar skal dø. Hvorfor akkurat de to er jeg ikke sikker på, de er helt friske begge to.

    6. Det slår meg når jeg leser dette at jeg egentlig ikke er redd for så mye. Altså, jeg vil jo ikke at noen av disse tingene skal skje, men jeg går ikke rundt å tenker på det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg