Den gule dingsen

Jaha. Så er det altså mye som tyder på at jeg er stokk, stein dum X-/

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

For siden vi snart suser til fjells på en aldri så liten vinterferie – tenkte jeg det kunne være lurt å prøve de nye skiene på. Jeg kunne med mitt blotte øye se at det hadde skjedd litt på bindings-fronten siden 90-tallet, og at det så ganske så fancy ut.

Men du vet du er i trøbbel når gubben kommer luskende med kameraet – og du kikker på klokka og oppdager at du har stått og klønet med å få på deg skiene i nesten tre kvarter…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For jeg trodde det var et slags klikk-system, der man bare kunne klikke skoen på plass..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Men ingenting ville klikke, og den gule dingsen lot seg ikke rikke. Siden han med kameraet stod og ristet på hodet, ba jeg ham om å hjelpe til. Hah..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Øøøøh…”
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Skal den ikke bare nedi her, da? Ikke det nei..”
 

Jeg var fast bestemt på ikke å google, for jeg tenkte at nå som jeg skal bli skiutøver, må jeg i jøssenavn klare å få på meg skiene mine sjæl. Jeg hadde akkurat konkludert med at butikken hadde solgt meg ski med bindinger som ikke fungerte, da jeg oppdaget scrollefingeren til Peter på Google.

Mannen hadde kapitulert, og kunne fortelle meg at vi begge var stokk, stein dumme. For den gule dingsen skulle jo vris til siden, den..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Åååååååja..
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Klikk!” også “Klikk!”
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Heh…
 

Så i morgen tidlig drar vi altså til fjells, og jeg gleder meg stort til å prøve mine nye ski, som likevel ikke viste seg å være “noe helsikes drit”, “alle fabrikkfeilers mor” og “den verste oppfinnelsen siden krigen”.

 

/ Unna vei, her kommer jeg 

25 kommentarer
    1. Kjøpte ski med sånne bindinger til minstemann i huset og jeg endte på youtube for å finne ut av de sabla umulige bindingene som viste seg å være ganske enkle…..

    2. Du kunne jo spurt i butikken om hvordan du tar på skiene de skal jo vite sånn 👍😜😂😂ha en god vinterferie 😀😀

    3. Tenkte ikke på det, var helt sikker på at det bare var å klikke dem på 🙂 Men når det kommer en kunde inn som sier hun ikke har stått på ski siden OL på Lillehammer, hadde det jo vært kjekt med en obligatorisk forklaring, hehe 😉

    4. Gikk på ski samme året vi to da! Fikk meg nye ski for to år siden. Det ble en kort tur, og gliden var så som så, men tenkte at sånn er vel de nye fancy felleskia. I år skulle skia børstes støv av, og da oppdaga jeg at fellene var i ferd med å krølle seg og dette av. Klagde over dette til familien, og de tok seg en kikk på skia. Kremt..det blå var ikke fellene som krølla seg – det var blå plast som beskyttet skia i butikken, men som selvsagt skulle av før de skulle brukes….

    5. Eldstejenta her har slike. Hun setter skoen nedi og den klikker på plass, ogås må hun bare vri på bindingen når hun skal åpne for å ta dem av 🙂

    6. *rødme… jeg kapitulerte, og googlet… skjønte hvordan jeg skulle få de på men hvordanihimmelensnavn skulle jeg få de AV?? Gikk med en ski over gårdsplassen og lot som ingen ting mens jeg googla vilt… Tips, i sporet på den gule greia kan du stikke spissen på skistaven og vri rundt! Da slipper du å bøye deg med sekk/bæremeis/annet på ryggen! God tur!

    7. Nei, sorry… Tipset duger ikke, ser jeg. Min binding er litt anneledes likevel. Jaja, god tur uansett!

    8. Å, som jeg gleder meg til fortsettelsen! Jeg hadde ikke gått på ski siden 5.-klasse, skiskole, og da måtte jeg hentes ut med snøskuter, da vi plutselig skulle på vinterferie på fjellet for et par år siden. Heldigvis ble det snøstorm, så jeg kunne sitte inne og spise Kvikk Lunsj – det er jeg nemlig utrolig god på!

    9. Jeg har samme bindinger som deg og jeg sleit også med å få på skiene den første gangen. Forskjellen var at jeg sto ute i skogen i minus ti grader :-/

    10. Hahaha! Fireåringen vår har sånne, og første gang han brukte dem skulle jeg og han gå en liten tur sammen mens far og lillebror akte. Far hadde hjulpen poden på med skiene mens jeg klønet med mine egne 😉 Etter et kvarters tid ville ungen ta av skia NÅ og ake i stedet… Undertrykt banning, svetting og desperate forsøk på å få hjelp fra barnet fulgte (“men SÅ du hva pappa gjorde??), mens ungen selvsagt ble surere og surere og prøvde å sparke skia av med makt. Jeg begynner å ringe far, men han tar jo ikke telefonen, siden han er i akebakken. Så plutselig! Et litt annet grep i bindingen, og vips så glir den opp – sidelengs!!! Nei altså. Jeg stiller meg bak det der med den verste oppfinnelsen siden krigen fremdeles 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg