Panikk, GPS og bulk i bil

Du vet det har vært en tøff start på vinterferien når du ankommer hytta totalt utslitt.. Også så bra som det så ut!

For som mange av dere muligens fikk med dere på bloggen til Peter, startet ikke denne uka med et smell, akkurat. Eller, det var vel kanskje akkurat det den gjorde.

For mandag morgen våknet ungene og jeg superklare for å kjøre til hytta så fort vi hadde fått i oss litt frokost. Vi hadde pakket kvelden før, slik at alt var klart.

Men da Peter kom tuslende fra badet, skjønte vi ganske snart at vinterferien måtte settes på vent. Han var nemlig grønn i ansiktet, og ikke lenge etter fikk han bekreftet at pålegget han kvelden før mistenkte hadde gått ut på dato for lengst, hadde gått ut på dato for lengst.


Jeg ble sendt på butikken for å kjøpe det nødvendigste 👍🏼
 

Heldigvis gjorde et døgn til sengs susen for han far, og i går suste vi endelig av sted i retning Norefjell.

Det var i alle fall det vi trodde. For GPS’en vår ville ikke sende oss til Norefjell. Den ville sende oss til Nore. Og da vi endelig hadde ankommet Nore – viste det seg at vi hadde kjørt helt totalt feil. Altså virkelig.

Jeg som hadde snappet og koset meg fra bilen, burde jo luktet lunta da jeg fikk melding av en kompis der det stod “Eh.. Sjekket snap nå, er dere i Veggli..? Det er jo ikke riktig vei?”


Og jeg bare: “Jaja, seff er vi i Veggli” 😎
 

Panikken var et faktum, og da vi skulle snu, klarte bilen attpåtil å skli på glatta sånn at vi fresa inn i autovernet. Vips, så ble “bannekassa” noen femtilapper rikere.

Siden vi åpenbart ikke kunne stole på GPS’en i bilen, gikk vi for Google Maps. Vi skulle vært framme på hytta klokken 16.00, men ny forventet ankomsttid var nå 18.35. Da fikk mor panikk og begynte nesten å grine. I tillegg måtte jeg så tisse at jeg holdt på å gjøre i buksa, og da vi endelig fant en bensinstasjon i ødemarka, løp jeg bort til døra for å oppdage en lapp i ruta: “Åpner snart”. Livet på landet, asså.

Da ble det to ganger femti nye kroner i bannekassa på mor, før jeg faktisk måtte finne meg et lite skjul og sette meg på huk bak. Jeg beklager, men det var krise. (Og 14 minusgrader, så det var ikke akkurat noen glede).

Google Maps ville ta oss tvers over fjellet for å komme til Norefjell, og jeg kan seriøst ikke huske sist jeg var så redd.

Store brøytekanter (I Larviks-målestokk) og ikke et livstegn å se i noen retning. Bomavgiften måtte faktisk betales cash kontant i en konvolutt, og jeg svettet sidelengs da jeg endevendte lommebøker og jakkelommer etter kronestykker. Jeg måtte faktisk hakke løs et kronestykke mellom setene, som hadde klistret seg fast i det jeg håper var gammel eplejuice. Herregud for et syn det må ha vært.

Men det var helt fantastisk vakkert over fjellet. Jeg enset det ikke så klart, jeg så det først i morges da jeg sjekket bloggen til Peter:


Norge ❤️
 

Men vi kom fram til slutt. Helt utslitte – men til gode, varme velkomstklemmer, og lukten av taco.

Jeg tror kanskje vi kommer til å slite litt med å overbevise barna om å ta en liten svipptur i bil med det første, men jeg satser på at det hjelper når vi skal kjøre hjemover til helgen.

For da skal vi nemlig kjøre etter et gammeldags kart i papirform, og det blir straka vegen hem. Definitivt ingen omveier over fjellet 😉
 

/ Nå kan ferien starte!

14 kommentarer
    1. Off, det hørtes ut som litt av en tur! Hehehe!! Bra dere kom dere frem til slutt. Btw, din blogg er kjempemorsom. Hvorfor har jeg ikke oppdaget den før? 🙂

    2. Strabasiøs start på ferien !Håper resten blir bedre 🙂 E anbefaler NAF sin ruteplanlegger der ser du aktuelle ruter og kan velge litt, den har redda oss mange ganger.

    3. Ja nei det, Norge er vakkert. Ikke noe å si på det :-)) Håper mange bilder er tatt for ettertidens smil :-)) Dere kom jo frem, sightseeing kan det jo og kalles, om en legger godviljen til 😉 Fortsatt god ferie 😀

    4. Kjører dere seriøst med helårsdekk på vinterføre her i Norge?! Det er jo ikke forsvarlig for fem flate øre..! Og atpåtil med barn… Hva tenker dere med?

    5. Haha, nå fikk jeg meg en god latter!! Takk for at du skriver så bra og lekent og for at dere gjør sånne ting som får oss til å føle oss helt normale❤️🙏

    6. Oi, beklager, trodde du spøkte med meg! Men da skal jeg så klart svare deg ordentlig 🙂 For det første har ikke Peter og jeg de samme leserne, for det andre ville det blitt veldig rart om én av oss skulle latt være å skrive om noe så idiotisk som at vi kjørte feil i 2,5 timer da vi skulle på vinterferie. Jeg har i alle fall ingen problemer med å lese to sider av samme sak en gang i blant. For det tredje: Hvor ofte leser du om de samme tingene på Peters og min blogg? Er det ikke ganske godt gjort å leve sammen, ha hjemmekontor sammen, se hverandre omtrent 24/7 og likevel klare å skrive om forskjellige ting dag ut og dag inn? Ikke for å skryte, men jeg syns i alle fall det er ganske godt gjort. For det er faktisk ikke så lett som man skulle tro. Håper dette besvarte spørsmålet ditt – og jeg beklager at jeg ikke tok deg seriøst 😉 Ha en fin mandag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg