Når det murrer i en tann

Det begynner å bli noen uker siden jeg skrev om at jeg hadde vært hos gynekologen for å ta celleprøve, og da var det flere som kommenterte at det faktisk finnes én ting som er verre enn å ligge i den beryktede stolen…

Nemlig å gå til tannlegen.


 

Og det var faktisk ikke før det begynte å murre så smått i en tann for noen uker siden, at det gikk opp for meg hvor lenge det er siden jeg selv var hos tannlegen sist. For broren til Peter er tannlege, og planen var å begynne fast hos ham, siden han er best i landet. (Okei, mulig jeg har noe inhabile kilder på akkurat det, men jeg tror faktisk det er sant).

Problemet er bare at når vi først befinner oss på Kolbotn der min svoger jobber, da er det enten helg eller ferie. Og svoger’n og jeg har et godt forhold vi altså – men å be ham jobbe litt på en søndag sånn at jeg skal få sjekket gebisset mitt, der går faktisk grensa.

Så derfor har jeg bare utsatt det litt.

Og litt til.

Og enda litt.

Og nå er det fem år siden sist jeg var hos tannlegen, og jeg kjenner at det ikke er bra i det hele tatt! Jeg har nemlig hatt fire begynnende hull siden jeg var 18 år, og har holdt dem i sjakk med tannpuss og fluorskylling og tanntråd (hver eneste dag!) siden da.

Men nå kjenner jeg altså at det murrer litt. Jeg har ikke borret siden jeg var 16, og da husker jeg at jeg tenkte at det ble siste gang jeg noensinne skulle borre en tann uten bedøvelse. Kall meg pingle, men den følelsen av å pirke borti nerver i en tann som repareres… Yæk! Jeg grøsser av tanken.

Og nå har altså det å bestille en time for en tannsjekk blitt et stort problem! Jeg klarer ikke ta opp telefonen og ringe, hele meg stritter imot.

For det første har jeg noia fordi jeg vet jeg må borre, for det andre er jeg usikker på hvordan det står til med visdomstennene mine. For det tredje har jeg en følelse av at det kommer til å bli en dyr opplevelse, og for det fjerde.. Så har jeg bare ikke lyst!

Så nå har det blitt en ond sirkel, da – jo lenger jeg venter, jo større hull får jeg vel i tennene. Og enda verre: det blir bare dyrere og vondere å få det fikset.

Heldigvis finnes det håp, for i min fortvilelse spurte jeg på snap hvor lenge det var siden Snoogle hadde vært hos tannlegen, og jeg har seriøst aldri fått så mange svar i retur før!

Overraskende mange svarte at de gikk fast én gang i året (flinke folk!), men så var det heldigvis (for meg) vanvittig mange som svarte at det var altfor lenge siden forrige tannsjekk. Ikke at det hjelper da, det er bare fint å vite at vi er veldig mange i samme båt.

Men denne uka skal jeg klare det. Trosse frykten og plukke opp telefonen.

Så gjenstår bare å krysse fingrene for at det er et par års ventetid 😉
 

/ ☎︎

29 kommentarer
    1. Anbefaler Jan Nordberg i Stavern på det varmeste! Veldig flink, gode priser og generelt bare skikkelig bra! Pendler fra Oslo til Stavern ene og alene for time der.

    2. DRA! Jeg har en fæl og dyr fortid da jeg gikk altfor lenge med et hull, og det hele endte med rotfylling i tann. Lærte jeg? Nei. Dette skjedde en gang til! Og da ble alt til sammen 16.000 kr! Bare på rotfylling nummer to, og akutten og alt. I tillegg hadde jeg 4 visdomstenner som måtte trekkes. Det viste seg at de heller tok den ene 12 års jekselen min for at den visdomstannen skulle ta plassen til 12 årsjekselen. Problemet er at disse vise tennene er elendige, og den fikk hull. Så den ble trukket, og nå er er jeg en tann fattigere på den ene siden. For å si det på en kort og kontant måte: Dra til tannlegen før du ender opp som meg!!

    3. Hører med i historien om en enorm tannlegeskrekk. Som nå er kurert over gjentatte besøk. Pluss at jeg har funnet ut av 1000-1500 kr i året for tannlegesjekk er rimelig mye billigere enn å rotfylle tann 😉 Nå har jeg mer en “er jeg her igjen” mentalitet enn den hysteriske “å herreguud” mentaliteten jeg en gang hadde 😉

    4. Altså.. kjenner meg så igjen,men har funnet ut at d å gå og borre et lite hull (med tannlegeskrekk) er bedre enn å rotfylle (med tannlegeskrekk).. det som gjenstår for min del er å få rotfyllt,etter at jeg for noen uker siden MÅTTE på akutt time med de verste smertene.. nå er jo tanna fin igjen m min midlertidige fylling,så har allerede avlyst en time 😨😨😨 men 8 mars hopper jeg ut i det … tror jeg… lykke til,få d gjort 😊 en utrolig dyktig og ikke så altfor dyr tannlege på gloppe 😊

    5. 7 år siden sist her🙊 ikke vært siden det var gratis før jeg fylte 18, og da har det vel bare blitt til at jeg ikke har bestilt time selv… litt skrekk, veldig dyrt = ikke god kombo..🤪

    6. Om e ikke får innkalling i posten så bare glemmer e heile tannlege styret…siste 2 åra har e vært der! (Måtte dit for e knakk ei tann på langs og da gikk d ikke å utsette d lenger..) Må si at MYE har skjedd på tannlegefronten siden vi var tenåringer, både utstyr og bedøvelse er noe heilt anna. Lykke til med å ta tyren ved horna!!

    7. Finn et sted du kan bestille på nett, så mye enklere enn å ringe 😉
      Evt kan du bare vente til du får sånn skikkelig vondt, da gjør du hva som helst for å slippe unna den smerten. Been there, done that 😨

    8. Hopp i det. 😊 Jeg var til tannlegen i dag, faktisk, etter alt for mange år hvor jeg har tenkt at jeg skal gå til tannlegen når jeg bare får litt bedre råd. Jeg får jo aldri bedre råd, og når tennene i tillegg roper etter litt ekstra pleie måtte jeg til slutt ringe. Det blir ingen billig fornøyelse, og som student… du skjønner greia. Men jeg har lovet meg selv og tennene mine at jeg fra neste år skal besøke tannlegen en gang i året. Jeg har ikke tannlegeskrekk, jeg har tannlegeregningskrekk 😂 Lykke til Christina!

    9. Bare hopp i det og ring. Ikke sikkert det er så dårlig stelt heller, om du er så flink med tannstell ☺
      Jeg får lapp i posten om sjekk hvert år og er veldig fornøyd med det. Det er ikke det morsomste jeg vet, men mye lurere å sjekke dem ofte!
      Lykke til og hold oss oppdatert 😉👍

    10. Ring du! Verdt kvar ei krona å ha eigne tenner 🙂 gjekk altfor lang tid uten å gå til tannlegen, måtte ut med ca 24000kr (muligens ein dyr tannlege eg går til, men ho er veldig flink!) på 1,5 mnd :/ no kommer innkallelsen ein gong i året 🙂

    11. Ta med deg musikk og putt i ørene. Fyr den så høyt som mulig når tannlegen borrer. Da går det litt raskere. Utnytt placeboeffekten i sånn rosa salve de smører på der de stikker med bedøvelse.
      Om de skal trekke visdomsjeksler så be om slik bedøvelse som du må drikke (da må du riktignok ha med Peter, men det gjør vel ingenting).
      Hilsen en som må gå hele tiden til tannlegen pga medisiner som ødelegger spyttproduksjonen og tennene…

    12. Jeg elsket å gå til tannlegen da jeg var yngre! Jeg fikk fri fra skolen i ett par timer for at noen skulle se litt på tennene liksom, fantastisk! Jeg husker godt første gang jeg dro til tannlegen etter at jeg var ferdig med skolen. Da fant jeg en dag hvor jeg liksågodt hadde fri fra jobb. Å dra til tannlegen da var utrolig mye kjedeligere enn hva jeg husket fra jeg var yngre! Jeg måtte bruke min egen fritid på tannlegen, og betale masse penger. Dritt. Det var i 2014, og jeg har ikke vært hos tannlegen siden. Er liksom ikke verdt det lenger liksom.

    13. Jeg får time en gang i året, ellers glemmer jeg det bare. Du må ordne deg sånn! Jeg får en god rens hver gang. Det er ikke vondt å borre når man får bedøvelse 🙂 Lykke til!

    14. Det er akkurat samme situasjon som jeg sitter i. Sånn bortsett fra at jeg har ei fylling som har tatt veien – som jeg absolutt burde få fiksa asap. Men nå er det vell brått to år siden den datt ut også. Og det gjør ikke vondt, så da blir det ikke til at jeg ringer tannlegen. Og herregud, ja, hvor dyrt det kommer til å bli.. det tørr jeg ikke tenke på. Og det motiverer meg ikke akkurat til å ringe tannlegen. Men vi skal strengt tatt ha disse tenna helst hele livet, så vi burde kanskje ta vare på de 😉
      Så jeg føler med deg 😉 Du er ihvertfall ikke alene.

    15. Ånei, denne posten traff meg midt i rota. Har ikke vært hos tannlegen på såpass mange år selv… hver gang jeg spiser noe søtt kjenner jeg at jeg skulle vært hos tannlegen for flere år siden. Men au! Og dyrt. Og nei… får se om jeg får tatt opp telefonen etter deg..

    16. Hei! Bare ta telefonen fatt og ring. Jeg fikk en relativt høy tannlegeregningen. Når jeg var mellom 22-23 år, hadde jeg ikke vært hos tannlegen siden jeg var 18 år. Jeg hadde flere knekte tenner, og jeg måtte skjære ut to tenner med skalpell, syv bedøvelsessprøyter, og har to tenner som er satt inn, 5 rotfyllinger, og masse småhull. Alt dette kom på 58.600kr!! Nå går jeg til tannlegen ÈN gang i året!
      Mvh ei som ikke lenger er redd for å ringe tannlegen og som sovner i tannlegestolen (er nå 26 år), og har overgått frykten.

    17. Jeg hadde ikke vært hos tannlegen på ti år(!!) pga tidenes tannlegeskrekk. Hoppet i det da min datter fikk sin første innkalling og spurte når jeg skulle til tannlegen..
      Ble såå overrasket over utviklingen av teknologien og utstyret som har skjedd på det tiåret. Det var ingenting som var vondt! Ikke fjerne tannstein (som de før pirka bort *grøss*, nå sliper de det bort), ikke få bedøvelse (jeg satt og ventet på den store sprøyta, men han smurte bare på noe isteden). Hadde forventet full dommedag i munnen etter så mange år, men hadde bare ett hull 👍🏻
      Resultat: tannlegeskrekken forsvant som dugg for solen! Så bare bestill den timen du 😁

    18. Broren var sånn type som aldri gikk til tannlegen, inntil en dag hvor smertene tvang han til tannlegevakta på en helligdag. Tannlegen lurte på om broderen hadde en fast tannlege. «Ja, da har det,» svarte broderen som aldri har vært flink til å lyve. Jaha, sa tannlegen, når døde han??? 🙂

    19. Be om innkalling en gang i halvåret, da er det “lov” å skulke en time innimellom – uten at det går mer enn ett år imellom hver sjekk ☺️

    20. Anbefaler å sjekke ut Tannfeen https://tannfeen-norge.no ! Du kan bestille time på nett. De er billigere, og dyktige, og har timer både på kveldene og i helgene 🙂 Gikk dit i sommer, både undersøkelse+ny konsultasjon med borring ble totalt billigere enn en konsultasjon hos «vanlig» tannlege. Veldig fornøyd! 🙂

    21. Jeg ventet i sju år, og det endte med at samboeren min måtte ringe og bestille time! Det hører med til historien at jeg faktisk prøvde å ringe sjøl, men når ventemelodien var Karius og Baktus måtte jeg bare legge på røret!

    22. Jeg var hos tannlegen i går faktisk. Får innkalling i posten en gang i året, det er veldig greit 😊 Begynte med det i fjor, men før vinteren 2017, hadde jeg ikke vært hos tannlegen på 6 år 🙁 Alt for lenge siden, og jeg hadde tre hull som måtte borres. Vil anbefale deg å kaste deg ut i det 😉 Utrolig deilig når man er ferdig med det!

    23. Etter mange samtaler med utrolig mange flotte mennesker har jeg funnet ut at det eneste som er mer utbredt enn tannlegeskrekk, er tannlegeregningskrekk. Og det er jo helt sykt at i “rike” Norge er folk livredd for å gå til tannlegen fordi de ikke har råd til å betale for seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg