Gratulerer med dagen! Eller..?

Gratulerer med dagen, kvinner! Eller… Skal vi egentlig gratulere?

Choose a fist
(Licensed from: 3355m / yayimages.com)
 

Jeg pleier vanligvis å liste meg stille forbi markeringer og merkedager – jeg har aldri vært av typen som roper høyt og marsjerer i gatene. Jeg sitter heller hjemme og funderer litt for meg selv, mens jeg gjør meg opp tanker i eget hode. Noe som absolutt ikke er spesielt effektivt, og jeg er i alle fall ikke med på å gjøre en forskjell.

Men i dag tenkte jeg til en forandring å skrive ned noen tanker rundt denne dagen. For jeg tenker vel mer at det skal bli fint å gratulere hverandre den dagen vi står der og klør oss i huet og lurer på hva i all verden vi skal med en egen kvinnedag. Da kan vi vifte med flaggene og rope grattis!

Men der er vi virkelig ikke enda, og fram til den dagen kommer, får vi fortsette å jobbe videre med blant annet den seiglivede likestillingskampen. Vi skal selvsagt være takknemlige og feire at de kvinnene som har gått foran oss har gjort at vi har kommet langt i Norge – men det er jaggu fortsatt et godt stykke igjen.

Jeg må i alle fall klype meg i armen hver gang jeg tenker på at vi skriver 2018, og det fortsatt ikke er lik lønn for likt arbeid. I følge NITO, vil kvinner, dersom lønnsutviklingen fortsetter med lik hastighet, oppnå likelønn om 80 år. 80 år! Det kan man jo si er en stund til.

Kvinner tjener altså fortsatt mindre enn menn i de samme stillingene – og 9 av 10 toppledere er menn. Og dét til tross for at det er kvinnen som klarer å gjøre to ting samtidig..? (Neida, ingen grunn til å bli ufin heller..) (Eller jo, jeg mener jo forsåvidt at det er et bittelite poeng;-) ).

Det er mange arrangementer rundt omkring i landet i dag, og det er nok ikke tilfeldig at Barne- og likestillingsdepartementet arrangerte en paneldebatt akkurat i kveld, som het “Kroppspress – hvilket ansvar har bloggerne?”

For på selveste Kvinnedagen, syns jeg det er verdt å tenke litt på at 9 av 10 jenter i 16-årsalderen ønsker å endre på kroppen sin. 9 av 10 jenter – det er faktisk krisehøye tall! Og selv om mine lesere i gjennomsnitt er ganske mye eldre, vet jeg at jeg som blogger har et ansvar.

Og det er kjempeviktig at dette settes på agendaen, for vi lever i en tid der sosiale medier har en enorm plass i livene våre. Og i ungdommenes liv, ikke minst – og det kroppspresset man nå utsettes for i den mest sårbare tida av livet, er helt vanvittig.

Det er et usunt fokus på utseende i sosiale medier – og jeg applauderer absolutt alle som gjør det de kan for å være en motvekt til hele dette skjønnhetstyranniet.

Jeg pleier egentlig å tenke at det kan bli litt mye “Girlpower!” og bilder av kvinner som viser bicepsene sine – men brått begynner jeg å like det mer og mer. For ingenting er vel bedre enn at vi kanskje kan bruke Kvinnedagen til å minne både oss selv, og den yngre garde, på hvor sterke vi er?

Kanskje vi kan bruke dagen til å oppfordre ungdommen (og oss alle) til å rette fokuset innover i oss selv, framfor å fokusere utover – slik at man roer ned den evinnelige og ødeleggende trangen til å sammenligne seg med alle andre?

For er det ikke litt rart, at vi i flere år har blitt pepret med budskap som “Du er god nok som du er!” – “Vær stolt av kroppen din!” – “Du er unik!”, at vi oppfordres til å være stolte av kroppen vår hele tiden, også bare vokser og vokser usikkerheten blant norske ungdommer? Hvorfor går ikke tallene ned, i takt med alt fokuset på at “kropp er topp” og at “en får værra som en er”?

Nei, det er på sin plass at vi minner hverandre på girlpower på en dag som dette – at vi husker på at vi har biceps. Men vi trenger også en oppfordring til å tenke litt over at man må lete innover etter egen lykke, fremfor å lete etter den på utsiden.

La oss feire dagen for å minne hverandre på alt vi har fått til, alt vi skal få til – og at kampen fortsetter! Slik at vi en vakker dag skal klø oss i huet og lure på hva i all verden vi skal med en egen kvinnedag 😉


 

/ Power! 🎉

6 kommentarer
    1. Takk Christina!! Vi trenger å fortsette å fokusere på denne dagen, spesielt på lønn. Vi jobber like mye som menn i samme stilling, hvorfor er vi da “mindre verdt” ??
      Ha en super dag 🙂

    2. Kvinnedag, urfolkets dag, internasjonal dag for funksjonshemmede, internasjonal dag mot homofobi, osv.. osv..
      Jeg håper som du,- at vi en dag lurer på hva det er vi markerer…

    3. Flott innlegg,mange tanker jeg også har hatt i det siste.
      Jeg har også tenkt litt på den store andelen unge jenter som vil forandre på kroppen sin. Jeg tror dette alltid har vært et problem,det er tross alt en sårbar alder,og man har alltid hatt mennesker rundt seg med en egenskap eller «feature» som man gjerne skulle hatt selv. Det husker jeg selv fra da jeg var i den alderen,det var tøft selv om det var før sosiale mediers store gjennombrudd.
      Men problemet idag er at med «hele verden» i lomma blir alle disse følelsene forsterket,og de som kanskje før har sittet litt på gjerdet ift å trives med seg selv vil vippe over til den misfornøyde siden,istedenfor å tenke som du sier: «en får værra som en er».
      Jeg tror det som blir viktig fremover er veiledere som ikke nødvendigvis fordømmer eksempelvis Insta,men som kan vise veien gjennom alle filtrene og lære spesielt unge jenter at man er god nok som man er! For jeg tror at selv om det er populært å skulle trives som man er,føles det nok fort litt som noe man sier og ikke noe man mener.

    4. Kommenterer ikke så ofte, men synes det er kjempestas og viktig at en som deg, som skriver om barn og snørensing av tepper – blogger om hverdagsting, uten å være en rosablogger og “influencer” på den måten, at du også setter søkelyset på saker som likestilling og at kvinnedagen ikke er en morsdag/valentinsdag dedikert til kvinner, men faktisk en kampdag og markeringsdag mot urettferdighet og for likestilling! Takk for det, det å ikke alltid være en som roper høyt er greit, men noen ting er det viktig å rope litt om uansett – eller bare blogge om! 😀

    5. Jeg ser ikke helt poenget med hvorfor kvinner kun skal ha anerkjennelse pga dagen. Det bør jo være mulig å gjøre dette uten slike gammeldagse dager også? 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg