Mormors snøtriks

Jeg har lært mye av mormoren min opp gjennom årene, og nyter godt av kunnskapen hennes både når det gjelder livet, og praktiske ting. Og her om dagen måtte jeg ringe henne for å spørre om noe jeg plutselig hadde kommet på.

For da jeg støvsugde teppet i stua sist, kom jeg på noe Mormor hadde fortalt meg en gang i tida – fantes det ikke et snøtriks man kunne bruke på teppene om vinteren?

Og joda – det kunne Mormor bekrefte! Å legge gulvtepper ut i snøen om vinteren er et supert triks som er gratis, kjemikaliefritt og veldig effektivt. Og for å sitere Mormor: “Snø-rens er det sikkert ikke så mange unge som har hørt om!”


 

Og gulvtepper får jo som kjent kjørt seg, spesielt når man har små barn i hus med en helt formidabel evne til å søle. For alt som søles kan, søles vil. Og sånn går dagan 🙂

Og siden vinteren likevel har bitt seg fast i nordmenns rumper om dagen, kan vi jo like gjerne dra litt nytte av denne snøen som ligger som et teppe over våren!

Slik gjør du om du ønsker å gi gulvteppet ditt en skikkelig snø-rens:
 

1. Støvsug teppet før du begynner.

2. Sjekk utetemperaturen for å forsikre deg om at det er godt med minusgrader. Jo kaldere, jo bedre – nysnø er stikkordet her.

3. Heng teppet ut til akklimatisering. (Legger du det i snøen når det har romtemperatur, vil snøen smelte og fryse seg fast i teppet)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Snuskete og klare for rens!
 

4. Finn en egnet snøflekk med ren nysnø, men vær veldig obs dersom du ser dette:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

.. For da er sannsynligheten stor for at du også finner dette:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Takk skal du ha, kattepus.
 

5. Etter en halvtimes tid hengende i kulda, slenger du teppet i snøen, med riktig side ned.

6. Så kan du gjerne tråkke og hoppe litt på det, slik at teppet får skikkelig snøkontakt. Jo mer snø, jo bedre rens.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Sånn, da er det bare å glemme teppet, og la snøen gjøre jobben! Snøen suger til seg skiten, så la det ligge en stund. Hvor lenge bestemmer du selv, men minimum en times tid. Det kan godt ligge over natten.

7. Når teppet skal inn, er det greit å henge det over et rekkverk eller lignenede for å få børstet/banket av all snøen. Det anbefales ikke å riste det. Deretter kan det være lurt å akklimatisere det litt på ny, dersom du har en kald bod eller lignende, hvor det kan ligge litt.

Voila! Teppet er nå fresht og fint – husk å ta en titt i snøen der teppet lå og godgjorde seg 😉
 

/ Mormor ❤️

22 kommentarer
    1. Det må prøves! Har tenkt så lenge at jeg må få gulvteppene til rens nå, men hva er bedre enn at jeg kan hive de ut i snøen? Helt gratis også 😃👏🏼

    2. Og når barn spyr i bil: hiv snø på oppkastet, masse snø! Børst det bort og vips – rengjøring av rest går mye raskere og stinkikrise avverget. At avkommet også traff bakhodet mitt var skuelystne medbilister vitne til der jeg stod på en rasteplass og tredde hodet godt ned i snøen….

    3. Elsker sånne tips fra den eldre garde! Hva med å la mormor sine tips bli et fast innslag, kanskje én gang i måneden? Vi har SÅ mye å lære fra dem, og ettersom mine er døde, hadde det vært supert å lære fra din. 🙂

    4. Dette var en ting som stod på listen over ting å gjøre, som jeg laget meg i høst. Men lister som bare blir laget i hodet, har en tendens til å forsvinne🙈 Takk for påminnelsen!

    5. Har jeg tenkt jeg skulle ha gjort i hele vinter, men så er det så mye snø her at jeg ikke kommer frem til gjerdet så jeg får hengt det opp. Får se om litt mildere vær gjør susen så jeg rekker en runde i snøen før påske. Er helt gull å bruke snøen når den allikevel er her 😉 Mormortips er bra 😀 <3

    6. Jeg klarer ikke og svare dirkete til svaret du ga meg. Men ja, det funker, mamma sydde bunaden sin når hun var 17 år, er i dag 53 og har aldri sendt den til rens, så jeg tror så absolutt det funker ☺️

    7. Et veldig godt tips ja, en av de tingene man bare gjør – men som du nå husker å tipse om. Genialt =) Her brukes det tipset til tepper, ullgensere, bunad (ull) det er gull for ull =) Men tråkker og hopper ikke på bunaden da 😉 he he he… Ha en herlig fre dag =))

    8. Jeg skulle gjøre det tidligere i vinter, men rakk ikke. Alle snøfall i ettertid, har vært så lite og kortvarig, at jeg har ikke fått flere sjanser. I verste fall får det høytrykkspyles eller noe sånt, senere! 😂

    9. Min bestemor på 75år sa til meg at det gammeldagse trikset ikke var så bra nå. For tenk på alle levende kryp som lever i snøen å som du får med deg inn på teppr😱

    10. Jeg ville IKKE latt det ligge ute over natten, da er det vel mer eller mindre garantert pisset ned av katter dagen etter… Til Karina over her – jeg tror neppe det er så mange skumle kryp i snøen at det er noe å være redd for. :o)

    11. Har gjort det samme på overmadrassene våre nå. La de ute i snøen i 2døgn og “begravde” de i snøen m tanke på dyr.Når det er mer enn -10 grader så dør midden som lever i sengene og kan støvsuges ut når man tar madrassene inn igjen👍🏻😁
      Hilsen MIN mormor😍

    12. Det har jeg gjort med alle sofaputer og gølvtepper i flere år. Er genialt! Hvertfall med stoffsofa!

    13. Heisann.
      Jeg elsker denne hjertevarme bloggen din, med litt av alt for alle og enhver. Tenkte jeg kanskje skulle komme med et inspirerende tips til deg- for mannen din har jo skrevet en flott bok fra hjertet, hva om du gjorde det samme? Med alle slike fantastiske innspill som du kommer opp med, fra eldre generasjon og ny- blandet med din hjertevarme og godhet. Det hadde blitt genialt spør du meg <3 klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg