Skjerpings, foreldre!

Hvis bare alle gjør jobben sin denne helgen, er vi i mål!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Jeg har skrevet om det før, og jeg gjør det veldig gjerne igjen. Denne uka oppdaget jeg tilfeldigvis at det er en landsomfattende dugnad for å bli kvitt småkrypene jeg trodde ble utryddet på starten av 90-tallet: Hodelusene!

Jeg fikk regelrett sjokk da poden begynte i barnehagen for noen år siden, og den første lappen med “Det er oppdaget hodelus på avdelingen” lå i hylla. Jeg trodde ikke hodelus fantes lenger, og da jeg googlet dem, fikk jeg enda mer sjokk:

For ikke bare lever lusene i beste velgående fortsatt, men siden de verken kan hoppe eller fly, er de totalt avhengige av mennesker for å overleve. I praksis betyr det at noen konstant må ha lus! Er det bare meg som ikke forstår hvordan dette er mulig..?

Det vil altså si at akkurat nå sitter det noen og klør. På julaften er det noen som klør. På 17. mai, på St.Hansaften, på 1.påskedag og på bursdagen til Kong Harald. Hver eneste dag siden atten-pil-og-bue har det sittet noen og klødd!

Heldigvis, bank i bordet, har vi foreløpig gått klare her i huset – men siden jeg klør bare av tanken, ønsker jeg å oppfordre alle til å bli med på luse-dugnad denne helgen.

Lusesjekk i vått hår (anbefales da fukten hemmer lusenes bevegelse):

– Du trenger godt lys, lusekam og et hvitt håndkle.
– Håndkledet legges over skuldrene, og det er viktig å sjekke både kam og håndkle for både lus og egg.
– Bruk gjerne forstørrelsesglass.

Husk at hodelus aldri forsvinner uten behandling, derfor er det kjempeviktig med produkter som selges på apoteket.

Hvis alle gjennomfører en sjekk i helgen, med fortløpende behandling dersom det er nødvendig – vil vi være kvitt problemet for godt! Tenk på det da, folkens – vi kan utrydde de helsikkes svina på en helg!

For husk det flotte ordtaket: “Det er ikke flaut å ha lus, men det er veldig flaut når andre oppdager at du ikke har sagt ifra!”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Spre det glade budskap – fram med lusekammen!

8 kommentarer
    1. Gre i vei. Vi har hatt denne styggedommen 2ggr. Sønn ble snaubarbert, datter med hår ned til livet….., ikke moro,beholdt håret så vidt 😫 nevnte hvite håndkle ble brent!!! Bruk metallkamm !

    2. Luseshampoo selges også nå på dagligvarebutikkene, for enklere tilgang.
      Du kan forresten bli kvitt lus ved å klippe håret kortere enn 0,5 cm😉 så man kan faktisk bli kvitt det uten behandling (shampoo osv).

    3. Hatt lus 2 ganger, begge gangene er fra da jeg jobbet i barnehage Å skal aldri ha de krekene på meg igjen. 🤢 klør bare av tanken. Skjekker håret daglig etter dette 😑

    4. Man kan ha lus en god stund før det faktisk begynner å klø! Jeg hadde lus mange ganger da jeg var yngre, og den ene gangen ble det oppdaget da mor faktisk så lusene krype rundt i museflettene mine (ganske ekkelt å tenke på haha). Altså det var allerede så mange at man kunne se dem krype før det begynte å klø!
      Så når det begynner å klø er det faktisk for sent, da har de allerede hoppet rundt fra hode til hode og formert seg godt, før man får første varselstegn.
      På skolen vår fikk alle beskjed om å putte luene våre inni ermet på jakken istedenfor å henge dem på knaggene, fordi lus var ett så stort problem. Men lusehelg er nok den beste løsningen! Skolen burde jo nesten sendt med luseshampoo hjem til alle elevene, fordi ellers er det nok mange som lurer seg unna, og ikke gjør det, og ikke gidder å kjøpe selv.

    5. Det er så viktig å si i fra! Vi fant en lus i håret til eldste etter tips fra bekjent om at det var lus på skolen. Så da ble det kamming og kur før vi varslet skolen. Først da ble det sendt ut info om at alle burde sjekkes. Men, lus er nå en ting. Håper dere slipper bekjentskap med barnemark/småmark, den er ti ganger værre enn lusa. Lusa lever maks to dager utenfor hodet, eggene til barnemarken lever et par uker og er svært smittsom. Trodde jeg skulle spy da det veltet mark utav minste barnet. Håndhygiene sier jeg bare 😖😖😖

    6. Da kan man tenke seg angsten jeg følte da vi fikk ark med hjem fra bhg til mellomste om at det var lus OG barnemark på avdelingen😅 så gikk det to dager så kom det ett ark fra skolen også om at det samme var på trinnet til eldste😂 og hadde da baby på 5 mnd hjemme, så jeg kjøpte alt man kunne komme over av forebyggende og stappa i far og de to eldste tablettene mot barnemark sånn i tilfelle😂🙈

    7. En forklaring på at lusa overlever kan kanskje være at ikke alle informerer om dette i samme helg? Jeg har ikke hørt noe fra verken barnehagen eller skolen her før jeg nå leste det hos deg. Skjerpings i kommunen her altså!!

    8. Men hvem sjekker alle dyrene? Kattene, kaninene, reven osv. Og hvem bruker sjampoen på dem? Her lukter det tidenes dugnad 💪🏼😆

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg