Lesehesten – det er meg!

Lesehesten ja, det er meg, det! For jeg har lest ut en bok! Sa jeg at jeg har lest ut en bok..? En helt vanlig bok med flere hundre sider!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Oh yes, det er korrekt, siste kapittel er forbi. Utlest. Gjennomført. Passé. Det så ganske så håpløst ut underveis, men jommen kom jeg ikke i mål til slutt.

Så hvordan klarte jeg egentlig å fullføre en hel bok på bare tre år? Jo, det skal jeg fortelle deg.

Hemmeligheten er nemlig å lese litt og litt. En halvside her, og en halvside der. Noen ganger må man kanskje lese den samme halvsiden om igjen og om igjen, men sånn er det jo når man har fått barn. Hjernen er ikke det den engang var.

Dessuten kan det være såpass lenge siden den siste halvsiden ble lest, at man ikke kan huske å ha lest den før. Og da må man gjerne hoppe fire-fem tjue-tjuefem, sider tilbake, til man finner et par setninger man vagt erindrer å ha vært borti før. Også starter man bare der.

Et av mine knalltips, er å lese littebitt hver kveld på senga før man sovner. Noen kvelder sovner man før man legger hodet på puta, men stort sett klarer man et par setninger.

Også kan det være smart å la boka ligge på do. Om man lager seg en regel om å la mobilen ligge når man først sitter der og dingler, frigjøres det overraskende nok litt tid til lesing. Og det må man benytte seg av.

Et annet godt tips, er alltid å ta med boka i veska. Plutselig skal man kanskje vente på en buss, eller slå ihjel litt tid på et venteværelse – og som jeg liker å si: Man vet aldri hvor den neste halvsiden kan leses!


Hos frisøren kan man fort rekke over 5 halvsider.
 

Nå som jeg er ferdig og har blitt minnet på hvor fantastisk lesing er for hodet, er jeg klar for mer. Men hva skal jeg lese nå? Jeg er kjempeklar for anbefalinger! (Krim er fortsatt uaktuelt, forresten..)

Siden jeg fikk så innmari mange tips om å gå over til lydbok forrige gang jeg skrev om bøker, vurderer jeg å teste ut det denne gangen. Det skulle visst være tidsbesparende – så tenk om jeg kan frese gjennom en roman på halve tiden!

I såfall er jeg ferdig med neste bok allerede høsten 2019 😉
 

/ Tips tas imot med takk ❤️

37 kommentarer
    1. Mitt tips er å la hus være hus når barna er lagt seg. Her gjør jeg kun det nødvendigste av husarbeid etter barnas leggetid, da har jeg fort et par timer til å strikke eller lese en bok. Det er egentid det:) (P.s. ikke så sosialt for mannen) Ellers anbefaler jeg å lese Øya av Victoria Hislop

    2. Det er definitivt et godt tips ja – samt å skru av TV’n 🙂 Øya har jeg faktisk lest! Tenk at jeg skulle få et boktips jeg faktisk rakk å pløye gjennom før jeg fikk barn, da 😉 Men takk for det!

    3. Jeg leser mye 🙂 Det er avslapnings og hygge aktivitet nummer en her når gemalen finner på noe morsommere :-)) Kan anbefale triologien om «Lou» Jojo Moyes tre herlige bøker. «Et Helt halvt år» og de to etter. Tror du kan komme til å like de like godt som meg :-)) Eller en annen en som heter «Sammen til det siste» Ha en herlig søndag dere :-))

    4. Gratulerer! For øvrig et altfor kjent fenomen! Jeg har for første gang siden jeg fikk barn for 8 år siden, klart å komme halvveis i gang med lesinga igjen. Type litt mer enn en halvside av gangen på do! Anbefaler forresten «Svøm med de som drukner». Fantastisk bok!

    5. Jeg må bestandig lese på senga før jeg sovner, da er det stille og rolig og jeg får kost meg med boka! For øvrig anbefaler jeg bøkene om Blossom Street, det er en fin serie 🙂 Hilsen lesehesten.

    6. Alle bøkene som er skrevet av Lucinda Riley, men kanskje spesielt serien om De Syv Søstre 👍 Jeg liker e-bøker på mobilen, for den har du med deg overalt så det er veldig enkelt å få lest noen sider 😃

    7. Hvis du har lyst på en skikkelig god latter mens du leser kan jeg anbefale svindel og multelikør, ran og rullator og hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant. Fantastisk morsomme og fine bøker som jeg lo godt av flere ganger:) Ellers er jeg enig i anbefalingene om et helt halvt år og etter deg. La meg synge deg stille sanger er også kjempefin 🙂

    8. Jeg anbefaler lucy clarke sin bok “du elsket alltid havet” til alle jeg møter, den er lettlest men samtidig har den ett innhold som virkelig setter spor 🙂 Ellers så Helga Flatland sine bøker fantastiske, spesielt triologien “bli hvis du kan”. Der følger vi flere ulike perspektiv i samme historie, kapitlene er relativt korte med korte avsnitt innad i hvert kapittel noe som gjør den veeeeldig attraktiv for småbarnsmødre. Du trenger altså ikke lese mer enn en side til halvannen hver gang du åpner boken, uten å falle ut av historien eller måtte bryte midt i et avsnitt 😉

    9. Jeg leser masse, og en bok jeg likte kjempegodt er “Det Alice glemte” av Liane Moriarty. Lettlest og veldig morsom. Denne boken får du nå billig som paperback har jeg sett. Andre anbefalinger: “Vann til elefantene”, “Krystallslottet” og “Bienes Hemmelige liv” av Sue Monk Kidd (må ikke blandes med andre bøker med nesten samme navn) Ingen av dem er krim, for det er ikke jeg så glad i heller 🙂

    10. Så bra at du kom deg gjennom den! Jeg vil gjerne spørre hva du syntes om boka? Den er nemlig en av mine store favoritter, så jeg er naturlig nok nysgjerrig 🙂

    11. Kom innom på biblioteket for en prat, så finner vi i fellesskap fram til den gode leseopplevelsen akkurat for deg 🙂

    12. Knut Nobody’s baby er ei fantastisk bok om et unikt vennskap mellom Unni Lindell og katten hennes Knut. Den får fram både tårer og latter.

    13. Shantaram! Tjukk som f…, men særdeles bra! Ellers så kan jeg anbefale serien De syv Søstre av Lucinda Riley 😊

    14. Her går bøkene unna, har alltid en bok liggende. Har vært en lesehest siden jeg lærte å lese, det er skikkelig avkobling😊har selv 3 barn, men det har aldri stoppet lesingen for min del, det har vært min egentid😊
      Mange bøker jeg kan anbefale, men det er stort sett krim jeg leser….

    15. Anbefaler boken Den hemmelige historien av Donna Tart. En original bok som jeg likte veldig godt. Ikke bli skremt over at boken handler om et drap, eller den kjedelige boktittelen. Det er en virkelig godt skrevet ROMAN, hehe!

    16. Anbefaler deg å ordne deg lånekort på biblioteket, da kan du bruke ebokbib appen. Da låner du bøker i appen og leser de på mob/nettbrett. Jeg var helt imot det i begynnelsen, for jeg liker det å ha selve boka, men det er så lettvint! Da har du bestandig boka med deg, og sidene er mindre, slik at det føles som at det går raskere å lese 😉

    17. Ingrid Winters makeløse mismot og Winter i verdens rikeste land. Morsomt, gjenkjennbart og underholdende, verdt å lese!

    18. Jeg anbefaler En liste for livet, En mann ved navn Ove og bøkene av Karin Brunk Holmqvist og Jojo Moyes😀

    19. Du burde skaffe deg en kindel. På størrelse med en liten iPad, enkel og ta med seg overalt. Kunne ikke vært foruten. Å siden det er lys i skjermen kan du til å med lese i mørke rom.
      Anbefaler outlander serien! (Laget TV serie av bøkene som ligger på viaplay;) men bøkene er bedre )

    20. Anbefaler «Arv og miljø» av Vigdis Hjort og «Døden, skal vi danse?» av Per Fuggeli. Fantastiske begge to❤️

    21. Shantaram, balansekunst eller saman er ein mindre aleine. Tre sv de beste bøkene jeg har lest! sier:

      Shantaram, Balansekunst eller Saman er ein mindre aleine! Tre av de beste bøkene jeg har lest!

    22. Alt av Jonas Jonasson! Helt fantastiske bøker!
      En mann ved navn Ove, Hundreåringen som klatret ut a vinduet og forsvant, etc. 🙂

    23. Skal du teste lydbok er «Du er så lys» av Tore Renberg knallbra! Han leser selv, har en god stemme og forteller på en utrolig bra måte.
      Den er i tillegg ikke så lang, rundt 8 timer tror jeg. Du får den på fabel-appen og det er vel 14 dager gratis prøveabonnement. Og tro meg, du blir dratt med i historien og blir ferdig før det!
      En halvtime her og en halvtime der, plutselig blir det kjekt å rydde i kjelleren eller sortere sokker med lydboka på øret😁
      Arv og Miljø av Vigdis Hjort er og veldig bra.

    24. Bøker av Lucinda Riley – spesielt serien om de syv søstre! <3 Ellers kan jeg også trekke frem Lavendelhagen 🙂 Gi bøkene i hvert fall noen kapittel før du gjør deg opp din mening 😉

    25. Asså. Bøker ❤️ HVOR skal jeg begynne???
      Som flere her har nevnt – bokserien av Lucinda Riley om De syv søstre. Den er FAN-TASTISK!!!
      Ellers – En liste for livet, Bienes hemmelige liv, Mormor hilser og sier unnskyld, Blomstenes hemmelige liv…. Altså. Jeg kunne fortsatt og fortsatt og fortsatt… og fortsatt 🤓

    26. Jeg driver på den siste delen av trilogien «Bli hvis du kan, reis hvis du må», den er aldeles nydelig! Har både grått og ledd. Anbefales på det varmeste 🙂

    27. Anbefaler «Alt lyset vi ikke ser» av Anthony Doerr. Lang, men fin bok. Likte den så mye bedre enn jeg trodde jeg skulle gjøre.

    28. Uten tvil De syv søstre, av Lucinda Riley. Jeg er ikke noe glad i noveller, og sverger til krim men satt spikret med alle bøkene som forløbig er kommet ut i den serien. Jeg hørte de på lydbok, men man blir like oppslukt i bøkene 🙂 LES, og kos deg!!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg