Hadia og jentene

Tenk at jeg skulle komme meg på Stortinget! 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

I dag skulle Line Victoria og jeg møtes på et tidlig morgentog i retning Oslo. Men da telefonen ringte i går kveld og jeg så det var Line, skjønte jeg at det betydde planer i endring. Og ganske riktig, en andpusten Line kunne fortelle at hun allerede var på plass i Oslo, for hun hadde takket ja til å bli med i en debatt på VG-TV i dag tidlig, med andre nestleder i helse- og omsorgskomiteen, Sveinung Stensland.

Dermed utgikk møtet vi hadde planlagt med Sveinung, men avtalen med Hadia Tajik stod fortsatt – og vi var kjempeklare for en prat!

Og hu hei – jeg har aldri vært på Stortinget før, jeg! Det var jo en opplevelse i seg selv. Så mye mennesker, så mye større enn det ser ut fra utsiden, lange ganger under bakken, og saler her og kontorer der. Bare tanken på hvor mange politikere som suser rundt dag ut og dag inn på Stortinget, mens jeg suser rundt hjemme i Larvik… Det er snåle greier.

Vi ble vist inn til Hadias kontor klokken 10.30, og sammen med rådgiveren hennes ble det et kjempefint møte med oss fire, der Line Victoria og jeg (mest Line, haha) fikk ytret bekymringene våre rundt den skremmende barselfremtiden, siden barselkvinner blir sett på som en salderingspost for å spare penger.

Vi fikk snakket om at barselavdelingene ikke bør være stedet man skal effektivisere driften og redusere sykehussenger, vi fikk fortalt om våre egne erfaringer fra egen barseltid og våre bekymringer rundt tallene som viser økt forekomst av svangerskapsdepresjon.

Vi fikk snakket om hvem som sitter med ansvaret dersom mor eller barn blir alvorlig syke etter (for) tidlig hjemreise, om det ikke burde være en idé å ruste opp barseltilbudet i kommunene før man begynner å rasle med trusler om liggetid på 6 – 8 timer. For ja, det er en trussel for ganske mange fødekvinner.

Hadia lyttet, spurte og noterte – og selv om Line Victoria i flere uker har etterspurt et møte med Bent Høie, som tross alt er Norges Helseminister (og mannen som mener vi som advarer om barselomsorgen svartmaler og kommer med faktafeil), var det godt å få delt denne bekymringen med en nestleder som tar varseltegnene på alvor.


(Skjermbilde: Hadia Tajiks Facebook)
 

Jeg har lest Bent Høies ytring, der han skriver at dette “barselopprøret” er basert på frykt, og ikke fakta. Men ifølge lederen i Jordmorforbundet, Hanne Charlotte Schjelderup, foreligger det nå flere meldinger fra politikere som mener at barselplanene kan være et av de virkelig store og tydelige eksemplene på at velferden kan klappe sammen, hvis vi ikke får snudd i tide.

Så nå håper jeg at to glade (og litt sinte) småbarnsmødre har gjort bittelittebitt for å sette fokuset på noe vi mener handler om fakta, og ikke frykt 😉


 

/ Se innslaget fra VG-TV der Line Victoria dirrer av sinne (og sier hun vil føde sitt neste barn på trappa til Bent Høie) her 😉

* Følg Konatil på Facebook *

23 kommentarer
    1. Hurra for deg og Line V. Selv om jeg selv ikke skal ha flere barn så er dere en veldig viktig stemmen for Norges blivende mødre. Dette er en viktig sak å kunne “rasle med sablene” for. Stå på!

    2. Håper dere føler at dere hadde en produktiv, og fin dag. Det er et viktig tema, selv om jeg ikke har barn selv – så trenger jeg ingen rakettforskningskurs, for å forstå viktigheten rundt det å kunne bli værende. Det dere begge gjør er viktig om dagen, det er viktig å si at «nok er nok» håper så inderlig – at dere blir hørt! Ha en god natt :-))

    3. Jeg synes det er forkastelig, uansvarlig, og direkte farlig å skulle sende hjem (tilsynelatende) friske nyfødte og deres mor så tidlig. Tenk på alle sykdommer, syndromer og problemer man ikke oppdager første dagen på sykehus. For min del ville det blitt krise å bli sendt hjem så tidlig, selv om jeg og barnet sikkert så helt fine ut på utsiden..
      Tusen takk for at dere bruker stemmene deres til å få fokus på dette. Fødekvinner i lang tid fremover vil være dere evig takknemmelige❤️

    4. Jeg tenker at en annen ting som er skummelt er de tilfellene der far jobber i en bedrift som ikke gir betalt omsorgspermisjon heller, der familiene kanskje ikke har mulighet til at far er borte fra jobb i to uker uten lønn. Såvidt jeg har skjønt så er det ikke billig å få unge, så man trenger vel de pengene man kan tjene.. Worst case scenario har du faktisk da ei stakkars fersk mor, som sendes hjem etter seks-åtte timer, kommunen har et ræva tilbud og papsen må på jobb så hu står der mutters aleine og skal ta seg av ungen.. Jeg har ikke unger enda, har alltid hatt sjukt lyst på men er det sånn her det skal bli så blir jeg usikker.

    5. du har fått veldig rynker rundt øynene.. kanskje du burde spørre din nye bestevenn pizza brith om hun kan gi deg noe rabatt på botox. ikke noe gode gener her i gården nei.

    6. Takk for det – det er kanskje noen av politikerne som trenger et rakettforskningskurs.. 😉 Vi hadde en kjempebra møte, og på vei ut møtte vi sykepleierforeningen som skulle inn for å snakke om det samme! Så nå skjer det forhåpentligvis ting 😉

    7. Helt enig med deg! Og hvem sitter med ansvaret dersom det blir komplikasjoner hjemme? Er det øvrig familie, eller mor selv? Mange spørsmål som bør besvares i denne saken 🙂

    8. Jepp, dette er også noe som er verdt å tenke over. Individuell barseloppfølging bør være et krav! Håper ting er på stell den dagen du vurderer å få barn <3 😉

    9. Sånn går det når man smiler for mye! Bærer rynkene mine med stolthet, jeg – og jeg ligner på min Farmor, så genene er det ikke noe veien med 😉

    10. Argh til den kommentaren over om rynkene, så veeeeldig unødvendig og ondt sagt. Men nok om det! Takk til dere for å bidra til en viktig kamp på vegne av oss alle. God barselomsorg kommer jo i bunn og grunn alle til gode.

    11. Bra at dere står på. Selv ville jeg hjem samme dagen jeg fødte, med begge mine. Men forstår at noen har behov for å være lenger, men er veldig glad de skal legge opp til at de som vil hjem tidlig skal få lov til det og! Jeg ble holdt 3 dager med hun første, og et døgn for mye for min smak med nr.2 🙈

    12. Stygg kommentar Elak. Regner med at du selv ser helt plettfri ut i og med at du tar deg friheten til å kritisere andre.
      Drikk vann, vær snill, og helst stem blankt ved neste valg. Dine meninger vil vi ikke ha.
      Takk for meg.

    13. Tommel opp – dere gjør noe virkelig viktig for fremtidens kvinner!!! :o) Og smilerynker er rett og slett vakkert – i motsetning til et ansikt som er så fullstappet med botox at man har kun ett ansiktsuttrykk.

    14. Eg heier på deg Christina 🙌
      Blir helt satt ut over hva enkelte folk får seg til å kommentere rett og slett en barnslig og lavmål kommentar fra Eleak eller Ka hun/han het ..
      God helg Christina

    15. Elsker at dere engasjerer dere for oss kvinner!!! Stå på;) selv må jeg si at jeg ville hjem etter 1 døgn fordi det var jo helt kaos mye mennesker og ekstremt mye gråt, jamring med dører og prat 24/7 så sov jo ikke døyten på barsel.. haha;) MEN jeg hadde en ukomplisert fødsel, alt fikk fint med barnet og meg, samt at mannen skulle være hjemme i betalt pappaperm i 14 dager.. så vi ville hjem og det fikk vi lov til, men måtte inn på sykehuset dagen etter for nyfødtscanning og vekt. Poenget mitt er at jeg heier på at nybakte mødre skal ha friheten til å være med på å velge hva de ønsker- antar at de færreste vil hjem etter 1 døgn og tenker at det må jo for pokker meg være greit! Mener at det beste for alle parter er vel at barn, mor og far føler deg trygge og om det er på sykehus med helsepersonell tilgjengelig for å gi tips, råd, omsorg og oppfølgning eller om det er hjemme burde vel være opp til nybakt mor/far i samråd med helsepersonell;);):)

    16. Det innslaget fra vg tv var jo fantastisk.
      Så engasjerende!
      Jeg har ikke fulgt så mye med på denne debatten, men jeg håper noen snakker for den andre siden også, de som faktisk vil hjem så fort morkaken er ute. Det finnes mange av de og! Hvis jeg noen gang skulle født på sykehus (men jeg gjør det hjemme) så ville jeg absolutt dratt hjem med en gang.

    17. Jeg vet ikke om jeg skal ha barn og om dette noensinne kommer til å ?påvirke? meg – MEN! Hvis det skjer, kommer jeg garantert til å være en av de som trenger 1 døgn eller 2. Det er en trygghet jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å trenge, uansett om fødselen går ?smertefritt?. (Dere vet hva jeg mener).
      Så takk for at dere slår et slag for alle kvinner her! Er utrolig glad og takknemlig over at det finnes sterke kvinner som tør og snakke høyt, når det skjer ting i Norge som ikke er ok. Fantastiske forbilder !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg