Mye garn og en cocoon

Jeg tenker sjeldent bakover i tid, men innimellom dukker det jo opp ting. Som for eksempel hver gang jeg åpner denne skapdøren på kontoret til Peter…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Før jeg møtte Peter, var jeg nemlig samboer med en annen mann. Vi hadde jo ikke barn, og dette resulterte i at vi hadde overraskende mye fritid. Men på et eller annet tidspunkt begynte jeg å mene det var på høy tid å tenke på å få barn. Men samboeren min var slett ikke enig, han mente (med rette) at å få barn var uaktuelt på det tidspunktet.

Så hva gjorde jeg da? Jo, jeg begynte å strikke babyklær.

Altså, hvor sjukt er ikke det?! At ikke denne mannen kastet meg på huet og ræva ut, er fortsatt et mysterium for meg. Men snill som han var, bare nikket han og smilte stivt hver gang en ny babyjakke eller en ny babysokk lå klar.

Det verste var vel kanskje den gangen jeg fant en oppskrift på en heklet cocoon. En cocoon er altså en bitteliten sovepose-lignende sak, som man kan putte den bittelille nyfødte babyen oppi. Så da lærte jeg meg å hekle, bare for å lage en sånn cocoon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg har den enda 🙈
 

Jeg kjøpte også mye garn. Jeg fant stadig nye oppskrifter jeg ville prøve meg på, selv om jeg ikke var spesielt god til å strikke. Det var gensere, sokker, jakker, babytepper, babybukser, kosedyr, og så videre.

Alt dette tenker jeg altså på hver gang jeg åpner det midterste skapet på kontoret til Peter. For der står to store poser stappet med mer eller mindre ubrukte garnnøster. Til dags dato er jeg usikker på hvor mye jeg faktisk kan ha fullført på strikkepinnene, for det er overraskende store mengder garn igjen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og dette er bare…
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
… litt av det 👀
 

Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal lage et lite prosjekt, der målet er å bli kvitt alt dette garnet – med små strikkeprosjekter bestående av kun restegarn. Men det begynner jo å nærme seg 10 år siden jeg var på strikker’n..

Dessuten tok forholdet mellom eksen og meg slutt, og jeg fant etterhvert Peter. Og vi fikk jo barn så raskt at jeg ikke engang rakk å tenke to rett og to vrang. Og nå er det jo helt håpløst – å skulle strikke noe til to småttiser som innen jeg er ferdig, har vokst to størrelser forbi allerede.

Med mindre jeg finner et prosjekt som kan gå over endel år, da.. Kanskje begge barna kan stille på russetreff med hver sin hjemmestrikkede cocoon som sovepose..?!

Laget med kjærlighet og restegarn. Av mamsen. Det tenker jeg ville vært stas 😉
 

Les også: Når eksen ringer på døra

16 kommentarer
    1. Du må baaare strikke til oss altså! Vi fikk oss en stoor overraskelse i helga og venter nå plutselig nr 2! Haha. Jaja, blir koselig, men hektisk <3

    2. Restegarn i ull er kjekt. Strikk en bit på ca 30 cm bredde, rett opp. Sleng den i vaskemaskina så den tover seg. Klipp såler til store og små sko. Absolutt å anbefale. Holder seg varme og trekker til seg fuktighet.

    3. Om du finner ut at dette er eit tilbakelagt kapitel så blir nok skole/SFO el barnehagen i nærheten glad for en pose garn! El 10 som det ser ut som. Min svigermor har huset fullt i garn og innimellom får vi med en pose til skolen! Veldig populært for lærere med stramtbudsjett 😉

    4. Så søt den var, håper noen kan få gleden av det lille krypinn =)) Hva med å strikke lapper, mange lapper. Lapper som kan bli til tepper til barna deres – til konfirmasjonen eller noe sånt. Evig minne fra mor sjøl =) En koselig tanke i alle fall =)

    5. Hva med å strikke til Amanda prosjektet? Man strikker små luer, tepper ++ som blir levert til nyfødt intensiv og gitt til de små 🙂 Det er små plagg som tar kort tid, passer oss som ønsker å bli fort ferdig med strikke prosjektene og som ikke har allverdens tid 🙂
      Drister meg til å legge ved en link:
      http://www.amandaprosjektet.no/om-amandaprosjektet/

    6. Du kan hekle et oldermorsteppe. Veldig bra når man har restegarn og lett å lære seg (bare til å se på youtube, der var slik jeg lærte det). Man lager bare små lapper, og fester dem sammen når man er ferdig. Du kan også donere garnet til sykehjem dersom du ikke har tid 🙂 Mange beboere som blir glad for det <3

    7. Har tilsvarende problem. Har alltid strikket mye, men etter at tvillingene ble født for nesten fem år siden, har det blitt minimalt. Har en liten samling med mer og mindre monterte/ferdige plagg som rakk å bli for små før de var ferdige, samt en relativt stor samling garn, ikke minst babygarn. Nå tenker jeg dukkeklær. Men jeg tenker også at barnehagen skal få en donasjon fra meg. For de bruker mye garn og har lite penger til innkjøp.

    8. Hekle bestemorruter i forskjellige fargekombinasjoner og sett sammen til et deilig pledd eller to. En til en lillesnupp og en til en plutt fex.

    9. Mange i den klubben! Strikker lapper til Ull og omtanke av mitt restegarn, og har hittil strikket ca 3 kg garn, eller 60 nøster. Ikke brukt opp alt en gang! Etterpå skal det tykke garnet til pers, før endelig det skal strikkes av babyull til Amandaprosjektet. Skjønner at jeg ikke blir ferdig i år, for å si det sånn 🙂 Lykke til med dine prosjekter 😉

    10. Når barna blir litt større, blir de kanskje interessert i fingerhekling. Og da går garnnøstene fort! 😊

    11. Hadde ikke du en strikke glad bestemor? Gi alt til henne og jeg gjetter på at hun tryller frem noe fint 🙂

    12. Tips: Finnes flere strikkegrupper (og enkeltpersoner) på fb som sikkert ville bli VELDIG glade for å få garn.

    13. Hahaha!!!!! Det er det beste jeg har lest på lenge. Fantastisk at du faktisk begynte å strikke babyklær 😂 Du er helt rå, Christina! 😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg