Kommentarfeltet

I går fikk jeg melding fra en som lurte på hvorfor jeg velger å måtte forhåndsgodkjenne alle kommentarer i kommentarfeltet. Denne innstillingen har jeg jo aldri hatt før – alt av kommentarer har blitt postet umiddelbart helt siden jeg startet bloggen for snart tre år siden.

Og det har gått fint til nå. Det har vært veldig lite dårlig stemning, og selv om det har kommet noe drøyt fra tid til annen, har jeg stort sett valgt å svare istedenfor å slette. Så lenge ting har gått på meg som person, har jeg ikke hatt noe behov for å fjerne det.

Men da jeg postet videoen av Anne Brith og meg for en måned siden, var det mange som ønsket å gjøre meg oppmerksom på at det er jeg som sitter med redaktøransvaret i mitt kommentarfelt.

Det var jeg klar over, men det har bare vært tre, fire anledninger tidligere der jeg har blogget om noe som har rettet diskusjonen mot andre enn meg selv. Og da må jeg innrømme at det har vært vanskelig å vite hvor listen skal legges.

For hvor går grensa for hva som er ytringsfrihet og hva som bryter med det norske lovverket? Det er for eksempel mye i kommentarfeltene til norske mediehus på Facebook, som jeg mener er klare overtramp – men som av en eller annen grunn ikke blir slettet.

Jeg ser jo også IP-adressene til samtlige som legger igjen en kommentar på min blogg, og den siste tiden har det vært et par adresser som har gått igjen som mildt sagt ikke har så mye positivt å si. Det er selvsagt helt i orden ikke å like meg, men jeg tolererer ikke hets – verken mot meg selv, eller min familie.

Det har skjedd at kommentarer jeg burde ha slettet med én gang, har fått ligge i timesvis fordi jeg rett og slett ikke har sett dem. Jeg har mange lesere som er innom i løpet av natta, og derfor syns jeg det er bedre å ta en kjapp godkjenningsrunde på kommentarer som det første jeg gjør om morgenen, enn å oppdage noe ufint som burde vært slettet – men som har fått ligge over natten.

Når det er sagt, kommer jeg til å fortsette med å slippe så godt som alt gjennom – og målet mitt er fortsatt å svare så mange jeg klarer 🙂

5 kommentarer
    1. Trist at det har blitt sånn på din blogg også😞 Men når det først er sånn synes jeg det er bra at du ikke slipper gjennom alt. Ingen grunn til å gi stygge kommentarer oppmerksomhet. Håper de forsvinner igjen når de ikke kommer gjennom❤️

    2. Sant – det er jo faktisk ingen grunn til å finne seg i alt, selv om det er ytringsfrihet 🙂 Et sted må grensa gå. Håper du har en fin onsdag 🙂

    3. Haters gonna hate.. dessverre! Derimot vil de aller fleste giraffer, og elefanter, og jeg, og mange mange andre, heller skrive hyggelige ting til deg, fordi vi digger deg, samt at vi liker å hoppe på trampoline og slappe av i sola, forspise oss på Rocky Road ved juletider og sende «våre fem» fra tid til annen. 😉 Send meg dine fem da, Christina! & keep up the good work!! (Denne ble kanskje «litt» intern – men når så er, så skulle jeg hilse fra Fnatrick.)

    4. Skjønner deg godt selv om det er synd det må være sånn 😊 Er alt for mange nettroll som tror de kan skrive hva de vil når de sitter bak et tastatur.
      Fortsett videre med den gode jobben du gjør 😊☀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg