Kan bonden vennligst dempe seg litt?

Jeg har vokst opp ganske landlig. Midt mellom Sandefjord og Larvik, i et boligfelt med et jorde som nærmeste nabo på den ene siden av huset. Ganske idyllisk, herlig stille, og skikkelig barnevennlig.

Et godt barndomsminne var hver vår da bonden kjørte traktor på jordene. Det betydde at det var “våronn”, at bonden skulle gjødsle, pløye, harve og så. Alt dette var for oss ensbetydende med at sommeren var like om hjørnet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nabolaget ❤️
 

Selve jobben på jordene varte bare noen dager – og de fleste av oss syns synd på bonden som måtte jobbe mens vi gikk og la oss for kvelden. Det var i alle fall ingen som irritere seg over bråket traktoren lagde.

Men i dag leste jeg en sak som rett og slett gjorde meg flau. For nå er det tid for våronna, og bøndene kan melde om at flere og flere klager på bondebråk. Folk står faktisk og hytter med neven på verandaene sine, til bonden som jobber på jordet. Eller enda verre, de kommer bort til bonden for å klage.

Og jeg kjenner jeg blir flau langt inn i benmargen. Bøndene jobber på jordene to ganger i året: Det er våronna, også er det innhøsting etter sommeren. To ganger i året – her i Vestfold har bøndene til og med fått dispensasjon fra politiet med tanke på reglene om nattes- og helligdagsfri!

Også står det sure naboer og gestikulerer på verandaene sine – eller enda verre, stopper traktoren for å skjelle ut den stakkars bonden. Hva går det av folk? Tror de at bonden har 9-16-jobb med helgefri? Har de glemt at jordbruk må til for å sikre oss norsk mat? Forstår de ikke at dette faktisk er en nødvendig næringsvirksomhet?

Den sene våren har resultert i flere lange arbeidsdager for at bøndene skal komme i mål med vårens arbeid på jordene. Og flere og flere naboer klager. Hvis ikke dette er toppen av ukledelig egoisme, så vet ikke jeg.

La nå bøndene få jobbe i fred! De gjør faktisk bare jobben sin, for at du og jeg skal få mat på bordet.
 

/ 🌱☀️👏🏼

108 kommentarer
    1. Vet nesten ikke om en skal le eller grine av slikt, best å la være begge deler. Trekke «nebbet» tilbake og ikke si noe som helst. Sier mye det også. Hehe. Håper dere har hatt en solrik og varm dag ;-))

    2. Amen! Vi lever i fornærmelsens og krenkelsens tiår, håper det dabber av framover. Jeg skjønner forbannelsen om en russebuss spiller høy musikk rett utenfor i de sene timer, men en traktor som putrer litt et par ganger i året… Folk må slutte å bare se meg, mitt og mine.

    3. Så fint at noen har forståelse.
      Kjempe bra at folk skjønner hva som må til for at man skal ha mat på bordet.
      Hilsen bonde ( og stolt av å være det)

    4. Jeg vokste også opp ganske landlig, med et jorde som nærmeste nabo på ene siden. At traktoren kom vare bare trivelig, mamma serverte bonden både middag og kveldsmat hvis det ble senkveld. De beste minnene er fra høsten når sauene kom ned fra fjellbeite, da gjestet de nemlig jordet noen uker 😊
      Enn om folk kunne tenkt litt større! I det store og hele, er lyden av bondens arbeid noe å irritere seg over? Vi har det for godt hvis det er det vi skal bruke energien vår på. Holder traktoren på til etter leggetid en gang eller to i året, så tror jeg man får et fint liv for det. Og skulle møkka spres den dagen hvitvasken skulle opp på snora, så drøy det en dag. Eller bruk tørketrommelen!

    5. Det er helt utrolig. Jeg har vokst opp på boligfelt med jorder på ene siden og skauen på andre siden. Vi hadde både våronn, skuronn og i tillegg vinterdriften i skauen. Kan ikke si at jeg husker at noe av dette holdt meg våken. Vinterdriften i skauen kunne ha nattkjøring også. Næh, har ikke ord egentlig. Rene stand-up nummeret: Vi må slutte å jakte og kjøpe kjøttet i kjøttdisken istedet. (Poeng: hvor kommer maten fra.)

    6. Jeg bor på landet med et stort jorde 3 meter fra stuevinduene. Gjør meg ingenting at de driver på. De har store områder de skal få ferdig og gjerne på kortest mulig tid. La bøndene jobbe i fred, det er de som gir deg kortreist mat.
      God sommer☀️

    7. En advokat, brannmann eller politimann trenger du kanskje en gang i livet. Bonden trenger du tre ganger om dagen ❤️
      Senterpartiets slagord.

    8. Hør hør🙌🏼Slike innlegg er uvurderlige! Det er ikke mange som forstår hvor viktig norsk landbruk er, vi handler jo bare mat i butikken💁🏼‍♀️Men den maten må jo noen produsere, og det er jeg sjeleglad for at norske bønder gjør, slik at vi kan spise norskprodusert mat med lavt innhold av sprøytemidler, kunstgjødsel og antibiotika! Så må faktisk alle, enten man bor i villa eller på gård, leve med traktordur og husdyrgjødsel-lukt om våren!🚜

    9. Hei.
      Som samboer til en meget travel melk og kjøttfe bonde setter jeg stor pris på dette innlegget! Vi har 2 barn på 6 og 3 år sammen, jeg jobber turnus på sykehjem. Det er ofte at barna må være med pappaen i fjøsen eller med på annet gårdsrelatert arbeid. Vi prøver å ta hensyn til naboer og de som bor i nærheten av marker osv.
      Men jobben MÅ gjøres skal maten komme i butikken og på bordet i alle norske hus…
      Tusen takk for støtten
      #norgetrengerbonden
      Klem fra Andøy, Vesterålen

    10. Jeg bor helt inntil, midt i mellom to jorder. Hører jeg traktor tidlig eller sent tenker jeg at jeg er heldig som kan slutte kl 16.00 hver dag. Ta fri i helgene. Mens bonden får lange dager, flere kombinerer yrke med vanlig jobb på dagtid. De må Utnytte helgen og sene kvelder til bondeyrket så vi kan få mat på bordet. Tåler du ikke traktor så flytt i blokk i sentrum.

    11. Jeg er bonde på Brandbu.
      Jeg elsker livet på Hadeland.
      Jeg har lenge hatt interesse for forholdet mellom folk på bygda og folk i byen.
      Jeg har erfaring fra begge deler.
      Jeg vil gjerne dele følgende illustrative historie med dere:
      Bjartmar Gjerde hadde holdt ett foredrag på bygda. Han var naturlig nok en travel mann. Foredraget varte litt lenger enn beregnet.
      Han hev seg i bilen for å returnere til byen. Han kom bare en kort stubb på bygdeveien før en traktor med henger kjørte sakte og bedagelig midt i veien. Bjartmar var en hissigpropp og stod på hornet. Bonden var livsnyter og fortsatte i sitt tempo. Etter en stund kom de til et buss stopp. En illsint Bjartmar vrengte bilen forbi traktoren, satt bilen på tvers av veien, hoppet ut, løp til førerdøren på traktoren og hyttet med neven. Bonden åpnet døren, så smilende ned på Bjartmar uten å si et ord. Bjartmar raste ut av seg hva han syns om folk med for god tid osv. Bonden sa ingen ting, bare smilte. Når Bjartmar var tom for ord bøyde bonden seg sakte frem, så ned på Bjarmar og spurte vennelig: “Okken er’e som har kløpt deg a?”.
      Vi trenger flere livsnytere med sinnsro.
      Ikke la stressa urbane mennesker forstyrre de som utøver verdens viktigste yrke!
      God våronn!

    12. Så fint at du tok opp dette temaet, og jeg kunne ikke vært mer enig. Selv har jeg vokst opp på gård, og bøyer meg i støvet for den jobben bøndene gjør, faktisk har jeg en liten drøm om å få ta over gården selv. Det betyr mye for meg å høre at folk setter pris på, og forstår, hvorfor våronna er et så viktig. I tillegg viser jo kommentarfeltet at det er veldig mange andre som setter pris på bonden. Det er flott å se. Ha en fin langhelg ❤

    13. Himmel og hav! Det er da bare koselig med den slags arbeidsstøy! :o) Her i Trondheim har det vært klaget på at det brøytes snø på nattestid – ungene kan jo våkne! Men når de samme foreldrene skal på jobb med bilene sine klokka 7 neste morgen blir det like mye kjeft å få om det ikke er brøytet… Selv elsker jeg lyden av vaktmester som kjører brøytetraktoren nedover gata lenge før hanen fiser på kalde vintermorgener, for da vet jeg at det ikke er noe problem for meg å komme meg ut med bilen om et par timer. Og så trekker jeg den varme dyna enda litt tettere rundt meg og er glad det ikke er jeg som må opp så tidlig og sender en varm tanke til verdens beste vaktmestre.

    14. Hurra for bonden som «gidder» holde på med å produsere mat til oss. Mange av oss har et snevert syn på mange yrker. Vi er blitt bortskjemte. Nå finnes det mange yrker som burde blitt satt umåtelig mer pris på enn hva tilfellet er i dag. Kan nevne bonden, lastebilsjåføren ( som jeg tilhører), sykepleiere, hjelpepleiere, politi og sikkert enda fler. Felles er at de ikke har 7-16 jobb. Vi som transporterer maten ut til butikkene, bygge materialer til byggeplasser, samt alt vi trenger i dagliglivet, jobber 10-12 timers dag hver dag for at landets borgere skal få dekket sine primære behov. Nesten hver dag får vi negativ oppmerksomhet fra med trafikanter som ikke har mer vett i hode en « en middels hvit italiener» ( Hvit italiener er navnet på en hønse rase) Nei sett pris på det arbeidet mange gjør for at dette landet skal fungere og som jobber lange dager, har ubekvem arbeidstid og ofte dårlig lønn.

    15. Bonden gjør en bra jobb. Jeg er lastebilsjåfør å kan vel strengt tatt si att vi og bonden har samme «kalender», altså en uten røde dager. Kjører mye forskjellig men de beste lassene jeg har er til bønder. Stiller støtt opp, og ofte vanker det både kaffe og kaker etter endt lossi c. Skjønner frustrasjon til bønder som får klager! Bor selv i ett boligfelt med jorder om nærmeste nabo men her er det ingen som klager. Er heller aldri noen som klager om en eller flere av naboene her gjør noe som bråker på en helligdag eller rød dag, kan ha noe med att de fleste har noe sammenheng med yrker uten røde dager.

    16. Hei.flott skreve.kjenner meg igjen etter 30 år som bonde.da jeg begynte som bonde i 1989 slo jeg sammen 3 bruk til ett.så de ble mye bygninger på gården.nå har jeg solgt til yngre krefter.har fått slitasjegikt av alt arbeide.har søkt om å dele fra d ene huset å hagen som ligger for seg selv.de er egen veitil huset.forand er d mark.så får jeg høre av kommunen at d spørs om de går.de går greit med første å annen generasjon.men etter de kan de komme inn folk som ikke liker dyr eller skit lukt så da kan de bli bråk.så dette er argumente for å hindre en gammel bonde i å få en bit av gården han har brukt livet sitt på.ka sier dere til dette?

    17. Tusen takk for at du forstår 😘
      Vi prøver å legge til rette så langt vi kan for å unngå å plage andre, men man er totalavhengig av været og tidspunktet for å få best mulig avling, det er jo det vi skal leve av ☺ Og da må vi kjøre døgnet på tamp noen få ganger i året. Mange av oss har også familie og jobb i tillegg, så det er ikke slik at vi ønsker å kjøre traktor til langt på natt.
      Godt å se at så mange heldigvis har forståelse for arbeidet vi gjør ❤

    18. Tåler man ikke litt lyd får man flytte laangt til fjells det det er så karrig at ingen traktorer kommer frem. Samme med litt møkklukt,det må man tåle hvis man skal bo på landet.

    19. Vi lever i altfor mye bråk nå, tror jeg. Når vi var små, hadde vi Vibeke Sæther på barne-tv, og TV bare en times tid om dagen. Nå er det jo bråk og mas fra ende til annen, så toleransegrensa har nok gått litt ned…

    20. Hei,
      Bra innlegg. Med historien bevitner en av de største feilen ved urbaniseringen av samfunnet. Når mennesker mister kontakten med det naturlige, så ender det i slike handlinger. Når disse menneskene får makt i politikk og samfunn ellers, så vil denne urbaisserte oppfatningen av hvordan samfunnet skal være over alt, uansett forutsetning, bli en reaitet med de absurditeter det vil innebære.

    21. Det høres ut som om du vokste opp ved Himberg, kan det stemme? Jeg bor der nå, og har disse jordene som mine naboer. Deilig og fredelig, og litt traktor innimellom, som ikke gjør meg noen verdens ting;-)
      Ha en fin helg;-)

    22. Skjønner ikke hvorfor folk blir sure når bonden gjør jobben sin. Men sånn har det vært i alle år tror jeg. Nei vi må stå på for bonden, som gir oss mat på bordet.

    23. Ikke rart bøndene får gørr etter seg;
      De gir jo beng i å ta hensyn til noen…
      Naboer driter de fullstendig i.
      Her kjøres harver så støvskya står over nabolaget….
      Etter planting kjøres vanningsvogner så vassføyka står over nabolaget…
      Kanskje positivt at vannet vasker etter bonden vil mange kanskje si,
      Men i forsøket på dialog blir nabolaget skjelt ut etter noter…;
      “dette må du finne deg i.. bøndene var her først”
      Og dette er ikke en gang i blandt…. det er stort sett hele tiden.
      Støyende og sjenerende aktiviteter til alle døgnets tider.
      Hadde de enda hatt et snev av folkeskikk….
      Og så vil de jaggu at jeg skal kjøpe lokalprodusert mat….
      Erru dum eller?

    24. Likt for alle. Enten får dem la alle få bråke på søndager, eller så får bondne følge reglene som alle andre!

    25. Hei. Jeg bor i blokk, med 2 verandaer. På den ene siden er det utsikt ut til hele Rolvsøy, og Torp, Glomma og en masse jorder.
      På den andre siden har jeg vinterhage med utsikt rett inn i en uberørt skog.
      Jeg er heldig som kan bo så nærme skog, fuglekvitter på den ene siden. Mens på andre verandaen, kan jeg se traktoren kjøre opp og ned på jordet. Vi er så heldige å ha naturen så tett innpå oss, mye fordi vi bor i Norge. Med høye fjell, fjorder, jorder og skog. Det er den historien vi alle har fra våre forfedre, da alle måtte forsørge seg selv, for ikke å sulte hjel.
      Min bestefar var stolt fiskebonde. Han fiska ansjos og sild, helt i fra Hvaler, til indre Oslofjord. Å jeg blir stolt når jeg kan fortelle slike historier videre.
      Det er heldigvis ytringsfriheten som redder oss nordmenn til å fortsette å få NORSK KVALITETSMAT PÅ BORDET.
      Forsvinner muligheten til å forsvare norsk kvalitetsmat og kvalitetsfisk, er det grunn til å si hvordan skapet skal stå, fra min side.
      PS. Motorduren fra bilveien er en stor plage, så jeg har valgt å flytte til landet. God sommer ☺💪👍

    26. Jeg har forsvart bonden så lenge jeg kan huske. Jeg er ikke bondedatter men har vokst opp på landet og hver gang noen rakker ned på bøndene så forsvarer jeg dem med nebb og klør. Vi trenger bøndene og vi må slutte å bare tenke på oss selv. Jeg unner bøndene alt godt og bedre lønn, fordi de fortjener det, ikke ville jeg hatt den jobben.

    27. Takk!
      Så lurer jeg litt på om de som klager på at det jobbes på jordene reiser på diverse gartnerier på noen av de røde dagene?

    28. Jeg er så enig med deg! De som klager på bonden og bråket arbeidet hans (eller hennes) medfører, kan jo bare flytte inn til byen! ;D

    29. Helt enig!!! Delte saken og min egen mening på Facebook for noen dager siden og er visst flere med meg😋😊 også må man faktisk ikke glemme at hadde det ikke vært for bonden og dens valg (eller tvang, alt ettersom) om å gi fra seg jord, så hadde faktisk ikke de fleste hatt et sted å bo heller.. skal ikke mer enn noen 100 år bakover i tid siden områder som nå er boligområder, var skog og/eller matjord.. Hadde ikke tidene forandret seg eller bonden stått på sitt så tror jeg kanskje de fleste hadde sultet ihjel også🤔

    30. Jeg begriper meg ikke på slike folk. Hvorfor i alle dager bosetter deg seg ved siden av en gård når de ikke tåler gårdsdrift. Det var helt sikkert gården som kom først. Stå på bønder!

    31. Trekke til seg nebbet er en grei leveregel på veldig mange områder i livet 😉

      Forresten: Funker husk-meg-knappen på mobil nå? Sendte melding til teknisk da du meldte fra, og de lurte på hva slags mobil du har, om du bruker app eller nettleser? (Hvis nettleser, hvilken – og hvis app – hvilken versjon?) Supert at du sa fra! 🙂

    32. Dette kommentarfeltet gjør meg så glad – det viser at det er veldig mange som både har forståelse og som heier på dere! Ingenting gjør meg mer glad – det er på høy tid dere får anerkjennelsen dere fortjener. Keep up the good work!

    33. Veldig enig! Her er det snakk om å ha forståelse for fellesskapet. Og å tenke større, som du skriver. Trivelig at moren din serverte bonden mat! Og sauer på jordet, det skulle jeg gjerne hatt på utsiden av husveggen 🙂

    34. Det kan virke som om enkelte har glemt hvor maten kommer fra ja. Og hvor kommer denne egoismen fra, mon tro? Jeg, meg, mitt? Skremmende utvikling, spør du meg 🙁

    35. Virker som om det norske landbruket har gått litt i glemmeboka, spør du meg. Henger det sammen med den selvsentrerte kulturen vår, eller skyldes det andre ting? Uansett er det på tide med litt mer fokus og heder til alle bøndene våre!

    36. Seriøst? Nå må folk ta seg sammen! Hva skulle vi ha gjort uten alle bøndene som står på døgnet rundt for at vi skal få mat på bordet! Litt bråk noen dager i året må vi da virkelig tåle!😊

    37. Hatten av for deg, for samboer og for to småtasser som hjelper til med gårsarbeidet! Mitt inntrykk har bestandig vært at bøndene har vært flinke til å ta hensyn til naboer, var kanskje derfor dette traff meg så hardt i hjerterota 🙂 Klem tilbake til Andøy!

    38. Enkelt og greit! Det er faktisk verdt å tenke på, det er veldig mange bønder som kombinerer yrket sitt med annen jobb på dagtid. Døgnet har bare 24 timer for dem også 🙂

    39. Kommentarfeltet er helt nydelig! Hurra for oppegående lesere 🙂 Så utrolig spennende å ta over gården – skjønner godt at du drømmer om det. Tror ikke man vet hvor mye arbeid det er å drifte en gård, om man ikke har opplevd det på nært hold. God langhelg til deg og!

    40. Bra sammenligning – brøytemannskapet om vinteren fortjener definitivt også ros! Vi burde generelt blitt flinkere til å sende andre varme tanker 😉

    41. Nettopp! Man trenger jo ikke så mange små grå for å forstå at bonden ikke akkurat stortrives når han må kjøre traktor til langt på natt.. Det er ikke sånn at det gjøres for å irritere naboene!
      Kjenner jeg blir provosert fortsatt X-)
      Lykke til med avlinga, og fortsett det gode arbeidet sånn at jeg får mat på bordet 🙂

    42. Som ekte Lardøling, som har bosatt seg midt på Torstrand, så kjenner jeg et skikkelig savn etter lyden av traktor som durer på jordet ved siden av. DET er et ekte vårtegn, det! Godt du slår et slag for bonden, Christina. Det er tross alt de som forsyner oss med mat!
      La oss nå bare være enige om at det er ikke det samme når den røde, flotte dobbeldekkeren til russen ruller gjennom gatene her, som det er når traktoren durer i vei fra mårrakvisten av 😊

    43. Problemet er ikke urabeniseringen. Problemet er slik jeg ser det, motsatt! Folk vokser opp og bor relativt urbant. Etterhvert vil de ha større bolig, men finner ingenting de ønsker i deres prisklasse. De velger derfor å se utenfor bygrensa. “Oi, ett hus på landet, så koselig! Her er det trygt og godt for barna å vokse opp. Her er det gårder og dyr. Dette blir trivelig”. Også har de absolutt ingen anelse om hva som følger med når de flytter på landet, og velger å klage og jamre seg over gårdsdrift. Selvom det er støy som egentlig er like naturlig som flystøy ville vært hvis du velger å flytte i nærheten av Gardermoen.
      Jeg vil nesten tro at alle de som klager på bonden er innflyttere.

    44. AMEN! Er selv datter av en bonde, og jeg blir utrolig sur på de som ikke skjønner alt den harde jobben vi gjør, vi legger sjela vår i det. Våronn er en trivelig tid på året, nå kommer våren. Og som du sier, når våren kommer så sent, har vi plutselig så mye vi må gjøre på så kort tid. Bra skrevet!

    45. I dag såg sønnen min far sin 1t og 30min iløp av heile dagen. Der d eine va til en sein middag. Vi hadde også besøk av ett vennepar til middag i dag sidan det var helligdag(og meldt regn t kvelden). Dei fekk hilst på min mann. Men ikkje meir enn d, fer sjå han t vintern som eg sei.
      Her i område er dei fleste greie å skjønner landbruket. Men her er også dei som blir sure pga av gjødselkjøring på en søndag. Men dei har ikkje sett vérmeldinga for den neste veka gjerne…
      Kjekt at d blir nevnt i den store “verden”. Det er mange folk som rett og slett ikkje har kunnskap.

    46. Hei.De som vil leve i total stillhet,må vel til en øde øy. Det er i dag så mange yrkesgrupper som jobber døgnet rundt.Å rangere hvem som er viktigst, blir tåpelig, synes jeg da. Det eneste de har til felles, er at de kan forstyrre, Noen !
      Feks Brannmenn, politiet og helsevesenet,Bjellekua på beite,Nattravner, posten, bakeren, Ja vi er et land, hvor mange jobber turnus, det blir det lyder av. Sånn er det.Det er nødvendig
      Selvfølgelig er det støy som er noe unødig,feks ha på deg en rød buksedress, og du kan gjøre akkurat hva du vil,hvor du vil,så høyt du vil fra april til midten av mai.Drøyt synes jeg, men jeg er litt sensitiv. Om bonden holder på til langt på natt, er det lettere å leve med.Hen gjør noe nyttig.Uten bass, skrik og leven.Uten brennevin på termosen, forhåpentligvis.
      Takk for blandt annet maten
      At det lukter litt kumøkk, bråker ikke 😍 Takk til alle som gjør en innsats 😍

    47. Så enig. Dette er noe alle kan leve med og har godt av. Litt lukt, støy og støv på vår og sommer/sen sommer burde gå. Nå er det sånn at bonden må gå etter været, da det ikke tilpasser seg bonden. Dyr og folk trenger mat, ferdig snakka! 😁

    48. “Hva går det av folk? Tror de at bonden har 9-16-jobb med helgefri?”
      De fleste bønder har jobb ved siden av, så hvor er ditt argument?

    49. Blir så glad når andre utenfor næringen ser hva som skjer med landbruket! 🙂 selv er jeg avløser for bøndene på heltid, og lønnen er ikke noe å skryte av…for bøndene sin del er det heller ikke det, de får verken helgetillegg, helligdagstilleg eller helligdags/helgefri. Kun fri når avløseren jobber. Så all ære til bøndene og avløserene deres som står på hver dag for å få ren mat på bordet til det norske folk!:)

    50. Vet du hva, både faren og broren min er bønder- jeg heier på bøndene. Men det er også mange bønder som ikke egner å ta hensyn. Da tenker jeg det bør være rom for å si noe om det. Som mange har påpekt trenger Norge bonden, men den trenger også folk som bor i grisgrendte strøk. Det burde være greit at støy er en del av en sakelig diskusjon. Det betyr ikke at man er for eller mot bonden, men at praksis noen ganger må tilpasses fra begge parter.

    51. Folk nå til dags,klage er vel den nye trenden. Har hørt at mange sier at man er ikke frisk før man får klagd litt. Bønda må ha noe å leve av da.

    52. Sikkert de samme som klareg om vinteren på at det ikke blir brøytet nok på natten og helligdager, noen burde skamme seg eller bare finne seg en annen plass og bo.!

    53. Det er det dummeste jeg har hørt. Men folk blir bare dummere å dummere. de fleste kobler ikke hvor melka kommer i fra en gang. Hvis du spør et barn, hvor melka kommer fra, sier de, butikken. Uten bønder, er det ingen mat å få, i det hele tatt. Joa junkfood, men selv der er det varer fra det norske markedet.
      Hva så om det bråker litt, å lukter gjødsel, det er jo helt naturlig. Folk bør være glade, det er noen bønder igjen. De er nederst på lønnings sigen, å for så lite igjen for avlingene.
      hvis alle bøndene i norge hadde streika, hadde norge slitt.

    54. Så enig med deg!!!
      Jeg er fra Norges største kornkommune og har mine røtter fra gård. Flere av nabogårdene her har også storfe som er så heldige at de får gå ute på beite sommerstid. Traktorer høres både dag og natt i onnene, og kyrne rauter rett utafor gjerdet. Støvet fyker og det river innimellom i nesa. Det er vår i luften:-) Og søren heller, jeg er sulten flere ganger daglig, jeg, og er sjeleglad for at bøndene sørger for mat på bordet mitt også. Og dette gjør mange av dem VED SIDEN AV 8-16 jobben sin. OG når været tillater det.
      Det er mye som skal klaffe, om ikke de skal måtte ta mest hensyn til naboers sarte nese og behov for stillhet og rene stuevinduer i tillegg.
      Det bør være innlysende for alle at bøndene ikke kjører rundt på jordet for moro skyld.
      Jeg bodde noen år i Oslo, men likte ikke støyen og følelsen av å være innestengt og flyttet derfor tilbake til hjembygda. Til en enebolig på ei tomt fradelt bondens eiendom…. Så ja, bonden var her først (ref til en kritiker lenger oppe her) Kanskje en ide for de som klager også? Flytt til en by.
      Stå på alle bønder!! Vi er mange som heier på dere:-)

    55. Heldige oss som har åpne jorder og aktive bønder i nabolaget😄 Et sikkert vårtegn når det blir aktivitet på jordene, i form av «hevdalukt» eller traktordur☺️

    56. Det er helt sjukt hvor bortskjemt og urimelig noen folk er! La meg gjette, kjører de en Tesla til den hytten sin på BONDElandet? :-))

    57. Problemet nå til dags er nok at folk ikke har det personlige forholdet til den lokale bonden lengre, og man ser ikke dens mat på sitt bord, så da blir bondegården som en hvilket som helst annen bedrift. Alle bedrifter kan påberope seg at vi trenger deres varer 😆

    58. Slike sutrepaver aner nok ikke hvordan ting fungerer eller hvor mye av maten i butikkene kommer fra. Jeg blir også flau på de sine vegne. Herrefred. Hvis de plages så mye, så får de heller flytte! Makan

    59. Jeg pleier aldri å lese blogger, særlig ikke av jenter. Imidlertid var det et eller annet som sa meg at denne bloggen ikke var som alle de andre. Det stemte. Dette du sier her er jo fullstendig riktig. Som gammel bonde synes jeg det er herlig å høre fra sånne som deg. Det er fremtiden som uttaler seg for oss som snart skal bort.
      Jeg takker for at du er til. Lykke til videre.
      Med vennlig hilsen
      Willy

    60. Ikke alle som skjønner att noen må faktisk jobbe når vær og mulighetene faktisk er der . Dem tror sikkert att maten bonden produserer vokser i diskene på butikken å

    61. Hvorfor skal de være fritatt fra ordensreglene? De kan ta opp jobben igjen, dagen etter. Slik mange andre MÅ!
      Tull at de skal få lov å bråke når de selv ønsker det!

    62. Arnulf: Om du sitter på et kontor og flytter papirer kan du slutte kl 16 og starte igjen dagen etter- helt uavhengig av vær og tid på.året. Det er det vel innlysende at bonden IKKE kan eller?? Alt som skal høstes til høsten (vår mat ikke sant?) må i jorda så fort været tillater det. Og f.eks i går: nydelig tørt vårvær, og med en værmelding som nærmest lovte mye regn fra kvelden av. SELVFØLGELIG kjører bøndene det de kan for å få mest mulig ferdig – så de og alle oss andre får mat til høsten. Er milevid forskjell på bondens arbeid og det å ikke få klippe plenen på røde dager.

    63. Jeg har vokst opp på gard og har bodd på gard nesten hele livet. Ja, bondeyrket er ganske annerledes enn mange andre yrker. Heltidsbonden har ingen åtte – til fire jobb. Jeg synes du har skrevet et flott innlegg her! Samtidig så er det slik at normale hensyn må tas begge veier.Jeg har så absolutt sett bønder som har vært seg sjøl nok og vel så det. Kjører du traktor langs en trafikkert vei og ser at det blir kjempelang kø bak deg, er det naturlig å kjøre til side innimellom og slippe bilistene forbi. Det er heller ikke trivelig når bonden kommer i butikken med klær og støvler som er innklint i møkk. Men: Traktorduring sent på kvelden må tåles i blant om man velger å bo i et landbruksområde.

    64. E jobba på gård, å e syns dæ hær va vældi bra skrevvi. Dæ e bra at noen skjønna kor hardt bønder jobba førr at andre folk ska få mat på borde. Bønder kan ikkje jobb på Jordan når dæ e regn ute så e syns at de som klaga kan vis litt meir respekt førr bønder. Norsk mat voks ikkje på trær.

    65. Hei! Jeg følte nesten at jeg måtte skrive en kommentar her, da denne artikkelen handlet om min mann og meg;) Ville bare si takk for støtten 🙂
      Mvh Therese Rindal

    66. Det er mye jeg ikke er enig med S.P og enkeltes bønder sine krav om jakt på rovdyr, men at de kjøre traktor på åkrene, er jaggu ikke verre enn naboens gress klipper på den ene siden, og den andre som bruker høytrykk spyler på en søndag. De som har noe å klage på det, får kjøp seg et telt/hytte eller noe lignende, og så ta seg en tur vekk den uka. For bonden må da virkelig få lov te å gjøre jobben sin i fred, slik at jeg og alle andre kan få kjøpt seg mat.

    67. Kun en gang jeg har hatt lyst til å vri hue av bonden…. og det var da jeg skulle ha visning på huset. Huset var omringet av jorder på 3 sider…. visningen var varslet , og bondehælvete spredde 20 cm kumøkk på jordene dagen før visningen. Kan vel si at det ikke kom masse bud……..

    68. Vi har det kanskje litt for godt her i landet, når litt traktorstøy et par ganger i året er det man henger seg opp i?
      Idar Vollvik sa i et intervju etter han hadde solgt Chess. Han levde som pensjonist i Marbella, hadde alt for god tid og tok seg i å irriterte seg over at det innimellom var litt mygg ved bassenget…..
      Ja, til kortreist mat, gode råvarer og gårdsbutikker. Heller litt støy innimellom enn svinekjøtt fullt av antibiotika, og kyllingbryst sprøytet fullt av vann.

    69. Men de må vel ikke gjøre det kl 06 på en lørdag morgen?😱😰😳 må innrømme at jeg blei ganske forbannet idag😡 ikke bare meg som blei vekket men også min datter på 16 mnd. Går vel ann å drøye jobben litt i helgene når du veit det går utover alle de nærmeste naboene 😡

    70. Hmmm. Hvorfor er det synd på bonden.? Jeg skal også ha mat på bordet , og det går jo dårlig hvis det ikke blir litt søvn i løpe av natten. Hører på traktor støy er jo ikke særlig behagelig hele natta når jeg også må opp tidelig for å reise på jobb. Han bonden kan jobbe på dagen og ikke utenfor soveromsvinduet mitt. Vi må få lov til og ha litt meninger om bonden.

    71. For å snu litt på flisa: Tror du bonden ønsker å kjøre traktor om natta? Tror du ikke han/hun også gjerne ville ligget under dyna si om han/hun hadde kunnet? Dette syns jeg bør handle mindre om å ha meninger om bonden – og mer om å se forbi sin egen nesetipp 😉

    72. Fytti flate – for å si det sånn, jeg har kjennskap til den lukta, og har full forståelse for din fortvilelse! Håper du fikk solgt til slutt 🙂

    73. Helt ubegripelig. Bondens liv er hardt, og det er faktisk hans (evt hennes) arbeid vi har å takke for at vi får mat på bordet. De som er misfornøyde får bare flytte til byen. Blir som å bo i Bergen og klage over buekorpsene.
      Og til dere tullingene som sier at “jammen må de gjøre det klokka seks om morgenen på søndager”?
      Ehm, ja, hvis noen står opp i gryotta for å jobbe, så er det som oftest fordi de er nødt. Slåtten må faktisk tas innen et visst tidsrom, og bønder har travle liv, de har gjerne også dyr de må se til og annet arbeid de må gjøre. Enkelte av dem må stå opp i fem-seks-tiden om morgenen, syv dager i uka.
      Folk som har så mye imot bønder og gårder får bare begynner å dyrke sin egen mat og holde sine egne husdyr 😛
      Hilsen tidligere gårdsarbeider 🙂

    74. Den som klager på bonden har selv ingen problemer med å klippe plenen kl 7 en søndags morgen eller høytrykksvaske huset lørdag kveld. Tenker ikke folk på at maten kommer fra bonden?
      Vi hadde en nabo som alltid klippet plenen kl 7 søndag morgen hele sommeren. Det var irriterende og lite hensynsfullt.

    75. Klage på at bønder kjører traktor? Vanvittig!
      Skal jo innrømme at jeg ikke er altfor glad i lokta når de sprer møkk, men traktorbråk???
      Hva blir det neste? At togene må slutte å kjøre så bråkete?

    76. Hei🙈
      Er det virkelig mulig at folk er så uforskammet som du skriver,jeg blir faktisk sjokkert!! Jeg bor midt på «bonlandet» i trøndelag og er vant til traktordur nesten hele døgnet,for her kjøres det traktor til butikken for og kjøpe brød og melk og enkelte ganger for og få barna på skolen🤣🤣👍🏻👍🏻Og det sjenerer meg ikke i det hele tatt😉Hvor tror disse folka at maten som fex korn(mel),melk,kjøtt,grønnsaker fra da???? Avlet på bakrommet på coop?? Nei nå synes jeg virkelig folk må ta til vettet og oppføre seg!! Er selv mor til 2,men de har vokst opp me fjøs å traktor rundt seg hele livet,lurer på verdiene folk lærer barna sine med og oppføre seg sånn jeg??
      Klem «fjøstausa»

    77. Vent bare til bønderne kjøre natt å dag grunnet tørke manel på vann å reddd det som reddes kan FOR SÅKON ETC mens DU nyter ferien staller hesteeier krytterbønder dere klager på helgero å i andre sitter på assleta et å nyter feriden n. KATASTFOFE FOR NORSK LAND HEST Å JORDBRUK hjelp til

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg