Heia bunadskroppen!

Jeg kommer fra en bunad-familie. Alle jentene har fått Vestfold-bunad til konfirmasjonen, noe jeg selvfølgelig er ufattelig takknemlig for. Men vi har også en god gammel tradisjon i familien, nemlig at bunadene rullerer etter behov!

Alle bunadene i familien er nemlig i mer eller mindre forskjellige størrelser, og etterhvert som kroppene våre har forandret seg, har vi enten byttet bunader, eller fått dem sydd ut.


 

Det “å komme seg inn i bunaden” har vi altså bestandig hatt et avslappet forhold til i familien, også de årene der bunaden faktisk ikke har passet og man har måttet finne seg noe annet å ha på på 17. mai.

Pytt sann, sånn er jo livet! Kroppene våre er stort sett i konstant endring, og det er klart det har mye å si for om bunaden passer eller ikke. Er det én ting vi med bunad vet, så er det at materialet ikke er av typen stretch…

Men i dag leste jeg en sak i MinMote (les her) om Unni Irmelin Kvam, som har skrevet to bøker i serien “Min bunad”. Og Unni slår rett og slett et slag for bunadskroppen!


 

Unni ønsker å definere bunadskroppen som en motvekt til kroppspresset sommerkroppen fører med seg. Hun ønsker at bunadskroppen kan fortelle deg at du har forandret deg, og at bunaden dermed må tilpasses. At det handler om å akseptere at kroppen forandrer seg, og tilpasse bunaden deretter. Og det syns jeg er en fin tanke 🙂

De fleste bunader er jo montert med “mulighet for utvidelse”, men på et eller annet tidspunkt pleier disse mulighetene å være oppbrukt. Og det å sy ut en bunad kan fort koste ganske mange tusenlapper, så det er jo ikke sånt man bare gjør i en fei.

Derfor føler jeg bare for å si: La oss tenke mindre på sommerkroppen 2018 og mer på bunadskroppen 2018!

La oss minne hverandre på at bunadskropp er bunadskropp. Passer ikke bunaden i år og man ikke har mulighet til å sy den ut – så er det sånn det er med den saken. Ingenting å henge med nebbet for, og sannsynligvis vil bunadskroppen 2019 se helt annerledes ut uansett.

Men skulle det likevel føles litt trist, så hjelper det kanskje å tenke at du garantert ikke er alene om å la bunaden henge i skapet førstkommende torsdag. Men om det finnes flere bunader i familien, kan det kanskje være muligheter for litt bunads-rullering?

Det kan jo tenkes det er flere i familien som har brukt opp sine “muligheter for utvidelse” 😉
 

/ #BK2018 

17 kommentarer
    1. Så sant så sant :-)) Her gikk det «tomt» fort, bestemor og mor sydde bunaden min til konfirmasjonen, og to år senere passet den ikke mer. Er så synd som det får blitt. Angrer nok litt på at jeg ønsket meg bunad til konfirmasjonen da vi også har flere. Tenåringskroppen får man jo aldri tilbake heller 😉 Men det er en skatt å ha likevel :-))

    2. Litt galskap å få bunad til konfirmasjonen egentlig, det er vel ingen som ser slik ut når man nærmer seg 20, 30 eller 40 🙂 Men lurt å ha utvidelsesmuligheter!

    3. Heia bunadskroppen! Skal prøve min i dag, etter et år i skapet, krysser det som krysses kan for at den passer, for her fins det nada backup.
      Fikk bunad til konfirmasjon, og for meg er det heilt uforståelig at man får det. Min arvebunad vart for liten året etter, så eg fikk ny bunad til 20-årsdagen, med mulighet for å sy både inn og ut, heldigvis! så passer den ikkje i år, passer den en annen gang når eg får sydd den ut (eller forhåpentligvis inn kanskje??). Stresser mindre med det nå, fordi eg veit at om den ikkje passer nå, er det ikkje sikkert kroppen min er slik nesteår 🙂

    4. Det tror jeg du har rett i! Mener vi snakket i fjor om at det var feil med røde strømper.. Jeg har bare røde, så blir en ugift feiring i år også 😀

    5. Hvor fikk du tak i røde strømper? Jeg skal eentlig ha det sselv til min bunad, men har ikke fått tak i. Og er det regler for gifte og ugifte ;-O
      Og skal si deg enig med bunadskroppen. Jeg jobber for den selv. Eller rettere sagt, helårskroppen 😉

    6. Jaaa til bunadskroppen! Litt sent for meg nå i år, men lever fortsatt i håpet etter å ha kjøpt min første etterlengtede bunad på .finn for 10 år siden. Brukte den med stor stolthet 17.mai det året – men har dessverre ikke kommet inn i den siden… Dårlig selvdisiplin…
      Ønsker deg og dine en super feiring av nasjonaldagen! Dere er herlige!

    7. Røde strømper kjøpte jeg på Adelin i Larvik sentrum, så om du befinner deg i nærheten må du stikke innom 🙂
      Helårskroppen er super – hva skulle vi gjort uten den 😉

    8. Jeg leste i dag at bunaden er det perfekte målet i en langsiktig plan! Kanskje bunaden kan passe til neste år? Eller neste der igjen? Eller så kan du jo selge den igjen på finn, og se om du finner en ny en igjen på finn 😉
      Ønsker deg også en super feiring! Jeg gleder meg til korps og is 🙂

    9. Jeg arvet bestemor sin bunad da jeg var i 10 års alderen og da varden veldig for mye stor selv om vi sydde inn Max nå 17 år senere så passer den fortsatt. Selv etter en fødsel i vinter uten å sy den ut.
      Når det gjelder strømper, så på min bunad så er det kanten neders på skjørtet som bestemmer om det skal være rød eller grønne strømper.

    10. Jeg er sjeleglad for at jeg ammer. Da har jeg gyldig unnskyldning, bare stress å amme i bunad. I tillegg til at jeg syns det er litt urettferdig at vi skal få på oss en bunad som ble gitt til konfirmasjonen. Ingen menn som går med konfirmasjonsdressen sin

    11. Kommer ikke inn i bunaden i år for gravidmagen er for stor, men min svigerinne har en stakk som passer meg (hun skal ha bunad) så da blir det nesten bunad på meg alikevel. Gleder med til det.

    12. Som vanlig så liker jeg blogginnleggene dine så godt. Og det virker som du kommer fra en veldig raus familie med gode verdier.

      1. Også dette som min mann er SÅ nøye på! NEI, flaggene skal ikke ligge på gulvet! Er det lov å skylde på småbarn? Nei, egentlig ikke. Sorry 😔❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg