Snoogles skohjelp!

For noen uker siden, viste jeg frem de fine, hvite skoene mine på Snapchat. Rettelse: Skoene mine som en gang var hvite, men som nå var både skitne og stygge, og veldig klare for en tur i vaskemaskinen.

Det var forøvrig her de fine hvite fikk kjørt seg, på en trasketur i fjellet i Spania i fjor:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Det må ha vært noe helt spesielt med jordsmonnet i dette området, for jorden som satt fast på skoene var nesten litt rust-aktig i fargen, og jeg mistenker at det var derfor møkka satt så godt.

Poenget med Snapstoryen, var at jeg hadde lagt skoene på vaskerommet etter at vi kom hjem fra ferie, der tanken var å vaske dem med en gang. Men så kom plutselig vinteren, og da hastet det jo plutselig ikke å vaske noe som tross alt tilhørte sommersesongen.

Men for noen uker siden kom jo sommeren snikende, og jeg slang skoene i vaskemaskinen.

Så kom de ut slik:


Fra ille til enda verre, sa du..?
 

Ikke vet jeg hva som skjedde inni den maskinen, men resultatet ble jo helt forferdelig! Nå var de plutselig flekkete over det hele, og håpet om å få brukt de stakkars skoene igjen, var i ferd med å svinne hen.

Jeg var rimelig fortvilet, for jeg har små føtter og sliter med å finne sko som passer, og disse var i tillegg helt nydelige å gå i. (Det var jo en grunn til at jeg faktisk hadde dem på meg i den spanske fjellheimen..)

Men så skjedde det noe. Her om dagen tikket det plutselig inn en melding fra en leser som hadde knipset dette bildet til meg:

Yey! Ikke bare kunne hun fortelle meg at skoene mine fortsatt er å finne i butikk, hun hadde attpåtil funnet dem i en skobutikk i sentrum i min kjære hjemby!

Hva gir du meg? Jeg deler sko og fortvilelse på Snapchat, og min personlige google “Snoogle”, hjelper i retur! Hurra!

Så da gikk det som det måtte gå, da.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Og denne gangen skal jeg passe godt på dem. De skal i alle fall ikke være med på trasketur i fjellene i Spania 😉
 

/ Snoogle ❤️

18 kommentarer
    1. Har du prøvd gallesåpe fra Clas-Ohlson? Et lite såpestykke til ca 50kr som fjerner de mest utrolige flekker🙏🏼😁

    2. Har de det på Clas Ohlson?! Jeg skulle kjøpe det en gang i tida, men fant det aldri! Men hey, det skal jeg jaggu prøve. Kanskje jeg plutselig har to par yndlingssko 🙂 Takk for tips!

    3. Om ikke gallesåpa funker, tar sitronsåpa(som selges på sånn typisk babyutstyr-butikker) flekker på sko! Vi har vasket sønnens gørskitne tøysko brukt i barnehagen med såpa, og den har tatt så og si alt!

    4. Ellers tror jeg det er lurt å legge dem i bløt en times tid, FØR de går i vaskemaskinen. Zalo eller oppvaskmaskinpulver kan gjøre susen under bløtleggingen, men IKKE ha Zalo i vaskemaskinen. Og sentrifuger dem godt, så de er tørres mulig. ELLERS tror jeg det lett blir skjolder. Lykke til!
      (Og hvis ikke: De holder sikkert til en ny trasketur i Spania)

    5. Hei. Digger bloggen din, men savner et oppsumeringsinnlegg for mai. De er en av favorittene mine 🙂 Har du planer om et?

    6. Si meg, hvor var du da jeg trengte deg på Snapchat? Haha! 😉 Nå kan det jo faktisk se ut som jeg må prøve å gi de gamle, skitne skoene litt mer kjærlighet likevel.. Tusen takk for tips 😉

    7. Det kan hende de var for våte da jeg tok dem ut av vaskemaskinen – jeg ble så stresset over misfargingen at jeg glemte å tenke på det.. Men bløtlegging på forhånd burde jeg tenkt på!
      Og ja du, i verste fall kan jeg jo bruke dem som fjellsko!! 😀

    8. Så koselig at du savnet det! Jeg liker å skrive de innleggene 😉 Mai utgikk grunnet oppsigelse og ferie – men juni går som normalt! Altså bare 17 dager til neste oppsummering 😉

    9. Legg de gamle skoene i en bøtte med Nylonvask 😊blå tube med rød skrift som ser ordentlige gammeldags ut 😄fås kjøpt i vanlig butikk..da får du hvite sko igjen 😊

    10. Skjønner jo nå at jeg burde laget et blogginnlegg der jeg spurte om råd, FØR jeg kjøpte nye sko! Makan.. Men det blir i alle fall et oppfølgingsinnlegg, det er helt sikkert 🙂 Må teste tipsene!

    11. Du kan prøve alle såpene som blir nevnt ovenfor, men den soleklart beste flekkfjerneren til helt hvite klær og tøysko er klor! Bare bland klorin og litt vann og hell over flekkene, la trekke til du har «nye» sko 😊

    12. Du har fått nok hjelp med de hvite skoa. 🙂 jeg lurer bare på hva heter de skoa… 🙂 hvilken butikk … litt info hadde passa meg perfekt. Leter etter en sånn type sko… til min datter som har verdens vanskeligste for å kjøpe sko til. 😉 å kanskje et par rosa til meg selv 😉 ha en super fin dag ..

    13. De heter softwalk ja, har de i blå😄Knall gode å gå i👍🏻Gratulerer med nye, fine HVITE sko 😄😄😘

    14. Jeg har hvite Tom’s som stadig blir skitne /flekkete.
      Jeg legger de i en bøtte med vann og flekkfjerner (pulver) et døgns tid, bruker så en liten børste til å børste litt over de verste flekkene.
      Så en runde i vaskemaskinen og ut kommer helt hvite sko! 😀
      Om du fortsatt har de gamle skoene vil jeg anbefale å prøve dette. Virker det på dine sko så kan du jo ha et par i Norge og et par i Spania 😉

    15. Det samme skjedde med broren mine sine hvite sko. Han fikk beskjed fra skobutikken om at det var limet i skoen som hadde «fløtet ut» og gjort skjoldene større enn før skoene ble vasket…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg