Fruktnett på 1-2-3!

Jeg har jo skrevet om det på bloggen før, at det er på høy tid at vi alle legger om vanene våre litt, for å prøve å hjelpe den stakkars planeten vår.

Og ett av rådene som går igjen, er å bruke handlenett istedenfor plastposer på butikken. Men her om dagen fikk jeg et tips om noe som kommer til å løse en annen ting jeg har irritert meg over i evigheter.

Og jeg tok så klart utfordringen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Jeg har i lang tid fulgt “Spisoppmaten” på Instagram, en konto som drives av Mette Nygård Havre – som er hjernen bak folkebevegelsen “Spis opp maten”. Det var blant annet hun som fikk Q-meieriene til å endre datostemplingen på melk til “Best før, men ikke dårlig etter” – fantastisk, eller hva?

Mette jobber for å motivere deg og meg til å redusere matsvinn i heimen, men er også opptatt av grønne verdier. Så da hun delte dette bildet på Instagram, fikk jeg stjerner i øynene:


Faksimile: “Spisoppmaten” på Instagram
 

Jeg har nemlig i veldig lang tid, irritert meg over at man må putte frukten man kjøper på butikken i tynne plastposer, disse posene går jo rett i plastavfall etter at posen er revet opp og frukten tatt ut.

Så hvor gøy er det ikke å lage sine egne hjemmelagde fruktnett i alle regnbuens farger?! Altså nett man tar med når man skal på butikken, som man putter for eksempel eplene oppi – og dermed slipper enda mer unødvendig plast!

Fruktnettene er enkle å hekle, jeg er ikke spesielt dreven, (må vel innrømme at jeg heklet litt feil tok meg noen friheter i oppskriften underveis). Men for en fantastisk måte å bruke opp restegarn på!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Kan du ikke hekle, er det veldig lett å lære seg ved hjelp av videoer på Youtube. Det gjorde jeg for mange herrans år siden, og på den tida var alle videoene på engelsk. Det er faktisk grunnen til at jeg ikke er så god til å lese norske hekleoppskrifter, og stadig hekler litt feil må ta meg visse friheter.

Oppskriften på fruktnett fant jeg på Facebook-siden til “Spis opp maten” – som jeg forøvrig anbefaler å følge. På Instagram også, så klart <3
 

/ Værsågod: Gavetips til en du er glad i, er herved servert 😍

11 kommentarer
    1. Åh! Ja!! 🙂 Jeg har allerede ett, men jeg trenger mange flere, og dette er jo et helt perfekt sommerprosjekt! Stjerner i øynene her også, og applaus til deg! 🙂

    2. Veldig fine, men jeg lurer litt på om det er sånn at dere tar frukten rett opp i nettet inne i butikken? Altså legger alt på kassabåndet og veier frukten med nettet rundt? Det som er fint med plastposene er jo at de ikke veier noe… *også opptatt av økonomi*

    3. Frukten skal oppi før den veies ja 🙂 Nettet mitt er ikke ferdig enda, ellers kunne jeg veid det for å sjekke vekten. Men det kan umulig utgjøre store forskjellen, bomullsgarn veier ikke mye 🙂

    4. Dette har vi gjort med elevene våre der jeg jobber 🙂 vi hadde grønn uke og da lagde de fruktposer – av gamle gardiner 🙂 De ble veldig fine! Anbefales om man har en symaskin.

    5. Selv er jeg helt elendig på håndarbeid, forsøkt meg så mange ganger at jeg til slutt ga opp….igjen. Men ICA Kvantum i Strömstad der jeg handler har ferdige slike nett man kan kjøpe inulike størrelser. Og med tanke på hvor irriterende de plastposene er investerte jeg i flere nett🤗 Love them!
      Kjøp gjerne et par solide tøynett eller lag selv så kan man slippe handleposen også. Nå er ikke jeg frenetisk i miljøspørsmål, men alle kan gjøre noe❤️

    6. Jeg har sydd sånne fruktposer for lenge siden, men glemmer alltid å ta dem med meg, men jeg bruker likevel aldri de tynne plasposene i butikken fordi jeg er veldig miljøbevisst, og jeg er imot bruk av engangsplast. Det jeg gjør i butikken er at jeg bare legger frukt og grønt rett i handlevogna og så rett på kassebåndet. Om man handler relativt ofte så holder det å kjøpe med seg 3-4 epler og 3-4 tomater hver gang man handler, og da går det faktisk helt fint å ikke bruke poser. Jeg har aldri opplevd at de i kassen har klaget, og jeg spiser utrolig mye frukt og grønt, og jeg har gjort dette veldig lenge!
      Så bare ett tips om du skulle glemme fruktposene også 😊

    7. Smart tips, men en dame jeg kjenner heklet seg slike og brukte de flittig, helt til den dagen hun fant ut at nettene hennes veide en del mer enn slike poser, som betød at hun betalte litt ekstra for garnet hun allerede hadde kjøpt hver gang hun kjøpte frukt. Så det hun og vi gjør er å bruke den samme posen helt til den eventuelt blir klinete. Tar med samme pose tilbake til butikk og bruker den så lenge det går, frukten skal jo rett hjem og i en bolle så hittil har det gått greit :-)) Så bare en bruker lett garn og masse huller så blir det nok så bra som det får blitt, men siden jeg ikke er nevenyttig med heklenål så blir det gjenbruk for min del, enn så lenge 🙂 He he.

    8. Det er klart garn veier litt mer enn en tynn plastpose, men hvor mye kan det utgjøre pr eple-handel? Ei krone, kanskje? Hadde vært interessant å vite om det er lesere som faktisk har regnet det ut 🙂 Hvem vet, kanskje butikker etterhvert gir et lite fruktnett-avslag til alle som dropper plastposen? 😉

    9. Jeg klarer dessverre ikke å hekle lenger på grunn av vonde hender, men når jeg bare får tak i et tynt, nettingstoff så skal jeg sy flere slike poser. :o) De veier ikke mange grammene så det utgjør bare noen få øre pr. handletur og det har vi råd til for å gi miljøet en hjelpende hånd! Det skylder vi faktisk miljøet spør du meg!

    10. Hei fantastiske Christina 😍 Når kommer ny podcast fra deg og herren? Jeg er på randen til å føde (neitulla, han inni der har sikkert lyst til å bli der inne til jul om han kan, men termin er om en uke), og jeg har raida absolutt alle interessante podcaster jeg kommer over. Trenger noe nytt nå, trenger konatil og pappahjerte! Plis? ☀️🐳

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg