Ufortjent parkeringsbot?

Egentlig hadde jeg tenkt til å skrive dette innlegget for å illustrere hvordan det er å leve med et susehue av en mann. Men så..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Peter og jeg skulle en tur til Larvik sentrum for noen uker siden, og parkerte bilen i et av byens parkeringshus.

Mens jeg er såpass gammeldags at jeg foretrekker parkeringslapper i bilruta, er Peter fan av teknologi og sverger til parkerings-apper på telefonen. Man legger bare inn registreringsnummeret på bilen, samt betalingsinformasjon, så betaler man direkte og kontinuerlig slik at man slipper å følge med på klokkeslettet på parkeringslappen.

Akkurat da Peter stod og fiklet med telefonen for å registrere parkeringen, kom en kar han kjente forbi, og de slo av en prat før Peter og jeg forlot parkeringshuset. Jeg spurte Peter om han hadde registrert parkeringen i appen, og det kunne han bekrefte.

Men da vi kom tilbake til bilen etter et par timer, så vi på lang avstand at det lå en gul og skinnende parkeringsbot og ventet på oss under den ene vindusviskeren.

Vi kikket på hverandre, rimelig fortvilet – før han forfjamset dro telefonen opp av lomma. Da han åpnet appen kunne jeg tydelig se at parkeringen tikket og gikk – ingen tvil om at parkeringen var registrert.

Det var bare ett problem: Peter hadde klart å velge feil registreringsnummer og dermed feil bil – vi betalte altså parkering for bil nummer 2 som stod parkert i gården hjemme.

Veldig klønete av Peter så klart, og en parkeringsbot var helt korrekt.

Men på veien hjem fikk vi summet oss litt, og ble enige om å forhøre oss med parkeringsselskapet om det var mulig å trekke tilbake boten, ettersom vi hadde svart på hvitt skjerm at vi jo faktisk hadde betalt for parkering i riktig parkeringshus, men for feil bil.

Det burde jo dessuten være en enkel sak for parkeringsselskapet å finne ut at brukeren til Peter har to biler registrert i samme app, både den bilen han hadde betalt for – og den bilen boten ble skrevet ut på, siden han ved flere anledninger tidligere har betalt for henholdsvis bil 1 og bil 2.

Klagen ble sendt inn, og tidligere denne uka kom svaret i retur: “Klagen tas ikke til følge”.

Jeg må innrømme at jeg fikk litt sjokk, for ikke bare kunne vi bevise at vi faktisk hadde betalt for parkering i nøyaktig det samme tidspunktet boten ble skrevet ut, men brukeren til Peter har jo som nevnt også betalt for både bil 1 og bil 2 flere ganger før.

Når man i tillegg sender inn en klage med all dokumentasjon, er det da ikke mulig å ha forståelse for at det var gjort en menneskelig susehue-feil her – som selvfølgelig ikke var meningen?

Vi hadde jo betalt!

..bare for feil bil.

Joda, jeg forstår at boten allerede var skrevet ut – og jeg hadde mer enn gjerne betalt de eventuelle omkostningene parkeringsselskapet har for å skrive ut en bot. Men å la hele boten stå i sin helhet?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Bare for å ha det klart: Boten er nå betalt. Så egentlig burde jeg jo bare gått videre i livet, men av en eller annen grunn har jeg et aldri så lite behov for å få bekreftet (eller avkreftet) at det bare er jeg som er smålig her… For det kan det jo fort være 😉
 

/ Hva mener du? Enig med parkeringsselskapet?

36 kommentarer
    1. Helt ENIG med deg! Dette har faktisk skjedd meg også, MEN jeg hadde registrert to siffer feil og dermed betalte jeg for en bil jeg selv ikke eide, men som dog eksisterte. Jeg var sinna som en ilder og skrev søknaden i sinne, og la frem alle fakta på bordet. Jeg fikk faktisk slettet min bot, men de poengterte at dette faktisk var min feil, men at de forsto min frustrasjon og ville være litt medgjørlige denne ene gangen. Var egentlig klar for å betale boten, men ble sjeleglad da jeg fikk informasjon om at jeg slapp 😂 Helt enig med deg at dette er teit, spesielt i deres tilfelle da de faktisk får bevis på at Peter er eier av bilen.

    2. Jeg gjorde det samme en gang. Klaga og fikk tilbake halvparten av boten. Har du prøvd å klage? Du har jo faktisk betalt!

    3. Helt enig med deg! Betalt er betalt. Ferdig snakka. Dere har jo bevis for at dere har betalt, så ikke gi dere.

    4. Dere kunne jo teknisk sett hatt begge bilene der, altså hvis dere kjørte hver deres bil den dagen, men kun betalt for den ene… Blir nok litt vrient å dokumentere at den andre sto igjen hjemme 🙂

    5. Jeg fikk bot for å ha glemt å ta billett en gang. Det var GRATIS å stå der i 2 timer, og jeg var ikke i nærheten av å stå der så lenge. Men siden jeg glemte billett så fikk jeg altså bot. DET var surt. Akkurat som at de ikke vet hvor lenge man har stått der. De lusker jo rundt hjørnet i parkeringshuset. 😝

    6. Jeg syns parkeringsselskapet er smålig. Jeg klagde en gang på en bot jeg fikk på parkeringsplassen utenfor jobben min. Jeg hadde glemt å sette parkeringsbeviset i vinduet igjen etter å ha vært på ferie, og fikk da bot. Jeg prøvde å klage, og fikk utrolig nok medhold.

    7. Skjønner uhellet, men har man betalt for feil bil. Så har man det. Har dere bildebevis på at den andre bilen sto parkert hjemme på dette tidspunktet? Om ikke er det nok bare å la det fare. Er dere som har gjort en feil, ikke parkeringsvakta. Sure penger likevel

    8. Det er lite her i livet som er så surt som å se den gule lappen i frontruta, det kan jeg skrive under på 😉
      Bilen min ble plutselig tauet bort (uten at noen ringte og sa fra til og med) her for en stund siden. Når jeg endelig kom til bunns i hva som hadde skjedd så fikk jeg beskjed om at det i tillegg til gebyret for å hente ut bilen igjen, kom en bot fordi jeg sto parkert på «parkering forbudt» grunnet feiing. Det de derimot hadde glemt var å sette opp skilt, med nettopp parkering forbudt.
      Det tok rimelig lang tid og mange diskusjoner før jeg endelig fikk tilbakebetalt gebyret for tauing og bota ble borte.
      Og hadde jeg ikke kranglet så mye som jeg gjorde, så hadde jeg vært nødt til å punge ut. Så det lønner seg å være sta og stå på sitt! 🙂
      Noen ganger er systemet litt vel firkanta spør du meg. Har på følelsen at det har mye å si på dagshumøret til de som tar imot slike klager 😉

    9. Gjorde akkurat det samme vi og. Klaget med bildebevis og fikk også avslag. Sure penger, men så sære er de selskapene. Passer ekstra godt på å velge riktig nå da. Mener det ikke var sånn den gangen, men nå må jeg bekrefte reg.nr i appen hver gang. 💸💸💸

    10. Dette skjedde min samboen en gang. Han registrerte konebilen istede for bil nr2. Det endte med bot. Vi sendte inn klage og fikk boten slettet😊

    11. Kjenner meg igjen i den irritasjonen!
      Jeg bomma på omtrent det samme for noen uker siden.
      (Jeg er også forresten litt old på sånne ting og liker “lapp i ruta”) 😆🙈.
      Men altså, mannen insisterte på at jeg burde laste ned den supersmarte, nye appen som jeg da til slutt lasta ned og prøvde på egenhånd (i din naboby 😊).
      Etter ferdig handlings ser jeg også en gul lapp i ruta, noe jeg ikke kunne fatte og begripe.
      Lang historie kort(ere); Jeg hadde registrert meg på naboautomaten på utsiden, ikke i parkeringshuset!
      Derfor, gul lapp. Jeg klaget, sendte meg bildebevis på at jeg hadde betalt, men fikk samme idiotiske svar som deg 😏
      Kjipe 600,- , bare for en fillefeil. Blæh!

    12. Jeg og mamma gjorde nesten akkurat det samme! Hun var på besøk hos meg i Tromsø, og insisterte selvsagt på å betale parkeringen. Hun startet parkeringen på sin telefon (som selvsagt var innstilt på hennes registreringsnr…) Kom tilbake til gul lapp i ruta, klagde med dokumentasjon på betaling – oog avslag.. ble like sjokkert som deg… hahah

    13. Jeg føler at i norsk kultur er det dessverre lite rom for å gjøre menneskelige feil, uansett hva det gjelder.
      Jobber du i butikk og gjør en feil blir kundene tvert irriterte og kalde, dunker du med en feiltakelse en annen bil med bildøra får du advokater flygende etter deg, og sånn fortsetter det. Utrolig kjipt og her ville jeg nesten prøvd meg igjen!

    14. Jeg fikk bot en gang jeg hadde parkert på handicapplass. På en stor – helt – tom – parkeringsplass…..

    15. Opplevd nesten det samme. Vi hadde betalt og lappen lå i vinduet. Til alt overmål også betalt dobbelt da vi fornyet betaling for å kunne stå lengre og hadde overlappende periode med betaling samme tidspunkt vi fikk bot. Vi fikk bot fordi parkeringsselskap ikke så (!) lappen i vinduet. Vi la frem lapp (er) og flere bilder sv hvordan den var plassert, men neida «klage ikke tatt til følge». Noen ganger lurer jeg på om de avslår klage for å vise makt uavhengig av årsak…. vel, sureste pengene ever!

    16. Jeg har også fått bot da jeg hadde klart å skrive inn feil registreringsnummer. Jeg klagde, måtte betale boten, men fikk pengene regundert. Synes det er veldig firkantet av parkeringsselskapet! De har dokumentasjon på at bilen som stod parkert har betalt parkering!!

    17. Spania er geniale når det gjelder bøter…. fikk bot på 69 Euro – (flere ganger faktisk😳) men hvis jeg gikk tilbake til betalingsautomaten å slo en kode som stod på boten – innen 48 timer – ble den redusert til 6 euro….

    18. Utrolig kjipt!
      Mannen min besøkte faren sin på et sykehus i arbeidstiden, og parkerte da med lastebilen. Han parkerte der det var mye ledig, betalte og la lappen i ruta.
      Da han kom tilbake, var det bot der allikevel. Den var pga at han sto over mer enn en plass, og de mente at han burde betale per plass!
      Han klaget, men fikk avslag, så det var bare å betale 😡

    19. Gah, noe lignende skjedde med meg i april. Det var en sånn drittdag der alt gikk galt. Jeg la inn parkering i appen og sprang til apoteket. Da jeg gikk for å hente bilen, stod det en vakt klar til å skrive bot. Jeg viste fram mobilen min at parkeringen tikket avgård, men han fikk det ikke opp på sin skjerm. Jeg fikk beskjed om å sjekke at jeg hadde riktig registreringsnummer, og jeg viste at Joda, det stod EK.
      Resten kom ikke opp og jeg klarte ikke få opp resten, enda jeg stoppet parkeringen og startet på nytt, mens han så på. Jeg fikk halvveis grått meg fram og sagt høylytt i frustrasjon, «alt går galt i dag!!» Han var tydelig irritert, men lot meg slippe bot. I ettertid viste det seg at appen har fjernet registeringsnummeret, og bare lot EK, stå igjen. Jeg har ikke da skjønt at noe har vært galt, siden jeg valgte riktig bil av de jeg hadde inne. Hjelp så sint jeg var, over å måtte krangle meg fra bot, enda jeg stod der med en app som synlig trakk penger foran oss.
      Jeg kan legge til at apoteket ga meg feil medisin, enda de hadde resepten min, som jeg først oppdaget da jeg kom til legen og skulle få den. Så turen på apoteket og nesten en bot, var til ingen nytte.
      Parkeringsetaten, er for vrange

    20. Jeg fikk tidenes teiteste parkeringsbot for noen år siden,og kommer aldri til å glemme den 😂
      Det var vinter i Trøndelag, altså ca 15 cm tykt lag med is og snø på bakken, også på parkeringsplassen. Jeg fikk da bot for at jeg sto med hjulet utenfor den hvite stripa… parkeringsvakta hadde altså stått og skrapet av snø og is fra veien for å se hvilke biler som ikke var innenfor rammene, og vi var naturligvis mange med bot… tok bilde, forklarte situasjonen og sendte inn klage, og fikk avslag!! Det var nemlig førers eget ansvar å sørge for at man står innenfor oppmerkingen..! Helt sykt at de forventer at du skal skrape is før du parkerer spør du meg 😂

    21. Har opplevd nesten akkurat det samme, og hvis du er smålig er jeg det også! Samboeren min og jeg skulle rushe til sykehuset for å prøve å rekke å gi vår avskjed til min bestefar som lå for døden. Jeg visste de hadde stoppet maskinen, og visste ikke hvor lenge han ville puste uten ekstra oksygen. Samboeren min betalte til europark med appen, og vi løp inn. Etter et par timer på sykehuset sammen med nærmeste familie dro vi alle hjem, med røde og hovne øyne, og på parkeringsplassen blir vi møtt av parkeringsbot. Vi kunne også bevise at vi hadde betalt, men i farta hadde samboer registrert feil registreringsnummer (hadde skrevet 123 istedenfor 132). Vi klaget og fikk avslag, men ga oss ikke med det. Vi klaget en gang til, og fikk enda et avslag. Vi bestemte oss for å gå til parkeringsklagenemnda. Klaget til dem, forklarte situasjonen igjen, og la ved dokumentasjon. Fikk svar fra dem at jeg måtte BEVISE at min bestefar hadde gått bort på sykehuset den dagen. Jeg var så forbanna – det har jo ikke noe med saken å gjøre? Vi hadde betalt for EN bil, HELE tidsrommet vi var der. Hvorfor er det relevant at min bestefar faktisk døde den dagen? Sendte likevel inn dødsattesten hans, og DA fikk vi godkjent klagen og slapp å betale bota. Det var litt av en tidkrevende prosess, men fy søren så godt det var å komme seirende ut av den – om så på helt galt grunnlag.
      Vi er med andre ord enda mer smålig enn deg, om det er sånn man regnet smålighet! 😂🙈

    22. Dette skjedde nettopp meg også! Godt å lese at det er flere som deler frustrasjonen. Jeg hadde installert appen på nytt, men klart å legge inn et feil siffer i bilnummeret. Klagde, men måtte betale hele.

    23. Dere har jo ikke bevis for at bilen stod parkert hjemme mens dere var ute, så jeg synes ikke dette er smålig av selskapet. Skjønner veldig godt at det er irriterende da, men da skjerper han seg vel neste gang. 😉

    24. Jeg skjønner at du er irritert, men skylden er jo Peters. Parkeringsselskapet kan jo ikke vite om dere hadde med begge bilene og betalte kun for den ene.
      Og til deg som fikk p-bot fordi du parkerte på en hc-plass på en stor og tom p-plass… Deg finnes det ikke synd på! P-plassene er nærmest inngangen fordi mange som har p-bevis har vansker med å gå og må parkere nære inngangen. Du hadde tydeligvis en mengde plasser å velge mellom og valgte en av få som var reservert andre.

    25. Gjorde det samme, men manglet i stedet en bokstav. Fikk medhold i klagen, da de bruker å gi det den første gangen man gjør feil på appen. Skjer det en gang til derimot, vil jeg ikke få medhold.

    26. Til deg som parkerte på handikap-parkering. Har ikke medfølelse med deg i det heile tatt. Velfortjent og riktig. Har ikkje tall på kor mange ganger eg har komt forbi slike plasser og det står parkert bilar med heilt friske, raske og oppegåande mennesker i. Har du ikkje bevis, så har du heller ingen grunn til å stå der. Helsing ho som i ein periode var alvorleg sjuk i ryggen og mang ein gong måtte reise i frå butikk til butikk for å prøve å leite etter ein Ledig plass nær inngangen fordi kroppen streika totalt. Hugsa ein gang eg måtte reise heim uten og få handla, for alle plassane var opptatt og einaste ledige var så langt fra inngangsdøra som mogeleg. Blei knekkebrød til middag den dagen gett 😉

    27. Jeg er også ett susehue!
      Hadde nemlig klart å skrive inn bilens reg nr, der kallenavnet på bilen skulle stå, og bilens kallenavn der reg nr skulle stå.
      Det værste av alt var at det var sånn i mange uker, og det ble godkjent i appen, og plutselig lyste det en gul lapp på bilen.
      Klagde, og fikk boten sletta, og forhåpentligvis ble appen også oppdatert sånn at det ikke går an å gjøre samme tabben senere for andre susehuer 😂

    28. Er da virkelig ikke parkeringsselskapets feil at dere er susehuer. TENK om de skulle tatt hensyn til alle som er susete, hadde tapt mye på det. Pay up og vær mer påpasselig neste gang 🙂

    29. Så rart de ikke kunne trekke boten! Vi gjorde akkurat samme bommerten en gang for et års tid siden, og da trakk de boten med engang 🙂

    30. Jeg gjorde akkurat det samme. Hadde registrert bilen til mamma i stedet for min. Var i utgangspunktet gratis parkering mot at man trakk lapp/registrerte i appen. Endte med 700 kr i bot. Sure penger, men har kun meg selv å takke for at jeg er et surrehue 😉

    31. Jeg gjorde akkurat det samme! Jeg ringte inn for å klage, da var det blank avvisning. Dette var min feil…. Boten ble betalt, men jeg synes parkeringsselskapet er vanvittig firkanta.

    32. Gjorde det samme, fikk avslag på klage med begrunnelse i at det står i appens retningslinjer at «bruker selv er ansvarlig for å skrive registreringsnummer riktig». De har sikret seg for alle oss surrehuer. Det skjedde meg bare en gang, og jeg er rimelig nøye nå! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg