Dagens lille: Ryddetips i skuffen

Jeg trodde aldri jeg skulle gi ryddetips på denne bloggen, men det siste året har jeg sverget til et tips som faktisk fungerer. Kanskje kjenner du til det fra før, om ikke – følg med nå 😉

Woman holding a huge pile of clothes

Jeg tror det var Synnøve Skarbø som først nevnte dette i en eller annen setting, og jeg husker jeg ble litt flau over at jeg ikke hadde tenkt på det før. Jeg har nemlig et anstrengt forhold til klesskap, for jeg klarer rett og slett ikke holde orden. Det blir så fort kaos, og derfor syns jeg det er mye bedre å ha klær oppbevart i skuffer.

Men i alle år har skuffesystemet mitt begrenset seg til at jeg har vært godt fornøyd med å ha én skuff til sitt bruk. En skuff til sokker og undertøy, en til t-skjorter og så videre. Ikke noe dilldall – ikke noe system. Men så kom altså Frøken Skarbø og fortalte om sine rutiner, som sjokkerende nok viste seg å funke som bare det!

For i stedenfor å legge plaggene ferdig brettet oppå hverandre i stabel (eller bare kaste dem ned i skuffen som man også gjør fra tid til annen), legger du dem heller som dette:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Loddrette/skrå stabler gir full oversikt over t-skjorter, gensere, tightser og bukser! Denne skuffen har sett slik ut i et helt år nå – så jeg kan bekrefte at det faktisk funker.

Merk imidlertid at det kan bli litt rot dersom den som eier skuffen (og som ikke nødvendigvis er så opptatt av å opprettholde systemet) selv ønsker å ta frem og legge tilbake (og ta frem og legge tilbake og ta frem og legge tilbake og ta frem..) klær – da er det viktig å legge ting på plass igjen så fort du oppdager det.

Som en bonus, har jeg faktisk måttet innrømme for meg selv at det er gøyere å rydde tilbake rene klær som skal ned i skuffen. Det er som om skuffen ønsker velkommen hver gang jeg åpner den – i motsetning til klesskapet.

Så om du ikke har prøvd dette tipset i skuffen din, vet du hva du har å gjøre neste gang rydde-ånden kommer snikende 😉
 

/ Synnøve, watch out 😘😂

12 kommentarer
    1. Dette er et genialt system! Oppdaget det da jeg begynte å følge Marie Kondo på insta. Hun kaller dette blandt mange måter å rydde på for Kon-Mari metoden. Følg Marie Kondo på Instagram for enda mer ryddeinspo 😀 😅

    2. Jeg vet! Helt genialt! Har blitt lettere å se hva jeg faktisk harog dermed kvitte meg med det jeg ikke bruker, samt å ikke kjøpe ting jeg allerede har tilnærmet likt fra før🙌

    3. Dette mer Konmari systemet på sitt beste 🙂 Du burde lese boka hennes – ganske mye som er blitt ryddet bort= ut av huset etter det.

    4. Dette har jeg sett før men aldri satt ut i praksis.. Men NÅ skal det gjøres! Så gjør det jo til at man faktisk bruker det man har av klær istedet for å bare bruke det som til enhver tid ligger øverst… 🙂

    5. Så smart! Har også sett dette tipset. Skal til å bytte rom nå og da må det oppryddes i klesskapene våre. Da blir det lagt slik. Men altfor mye klær går det skeis så altfor fort nå. Så her må alle hjelpemidler til.
      Ha en fin kveld.
      – Christina

    6. Wow! Dette er jo helt genialt! Skal deffinitivt testes ut. Her i huset er det plassmangel i skuffer og evig kaos med å finne drømme skjorten, men her ser man den jo lett!
      Om dette fungerer for oss også, får jeg lov å videreblogge om dette tipset?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg